abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100557622
  woensdag 10 augustus 2011 @ 17:05:16 #2
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_100557853
Ik kom zojuist van de bakker vandaan. Als ik nu eens een boem hoorde en de oven van de bakkerij blijkt te zijn ontploft, dan zou ik toch ten minste mompelen: sjonge, daar was ik net en toen werd ik nog zo vriendelijk geholpen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_100557901
Ha die k_man!

Je uitleg over surrogaatemotie snap ik zodiakk. Al heeft het volgens mij weinig te maken met wat Lien beschrijft, vandaar dat ik je in die context niet begreep.

Wat Lienekien aangeeft, is naar mijn idee zoiets als de historische sensatie, maar dan in het nu. Als je begrijpt wat ik bedoel. :o .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 17:09:06 #4
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_100557991
Lien leeft hopelijk wel een week of 4500, dus dan vind ik het helemaal niet raar dat ze het gevoel heeft 'er heel dichtbij geweest te zijn' als ze een week geleden in een stad is geweest waar nu een hoop gedonder is.

Dat gevoel is toch echt? Wat is daar surrogaat aan?

(Aha, mane denkt er ook zo over.)
pi_100558210
Ik ga vanavond naar deze film (weliswaar niet in 't Duits).

Voor de ultieme danssensatie.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 17:17:16 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_100558308
Er worden mij hoogdravende gedachten en emoties toegedicht waar dan vervolgens met zeker dedain op wordt gereageerd.

Eigenlijk heel grappig.

Misschien had ik het woord absurd niet moeten gebruiken, maar zoiets nietszeggend als het woord grappig. Zo van: "Hé, goh, daar komen we net vandaan. Best wel een beetje toevallig. Grappig wel, of zo. (En sorry voor deze egopost over mijn vakantie :@ .)"

Absurd maakt misschien wel zoiets los als: "Dan komt het ineens wel heel dichtbij. Heftig, hoor. Ik moet het nog even een plekje geven."
The love you take is equal to the love you make.
pi_100561939
Hmm. Kan het niet gewoon weer nergens over gaan?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_100563149
quote:
7s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:01 schreef zodiakk het volgende:
Zoals Frollo Cruijffiaans opmerkt, ervaar je iets of je ervaart het niet. Met 'surrogaatemotie' bedoel ik ook niet dat het een 'nepemotie' is, maar bedoel ik dat het een toegeëigende, ingebeelde emotie is. Het is het bewust opwekken van vervreemdend gevoel.
Nou, nee, daar sla je de plank mis mee. Hoewel de angst berust op inbeelding is de angst zelf niet ingebeeld en al helemaal niet bewust opgewekt. Maar ik denk dat we het op dit punt met elkaar wel eens zijn. Van vervreemding is ook geen sprake, eerder het tegendeel, namelijk iets wat we met elkaar gemeen hebben (we kunnen er allemaal elk moment aangaan).

Ik weet een beetje hoe het is om de mogelijkheid van de dood te ervaren. De angst die ik daarna had was veel groter, intenser, beklemmender. Ik had hem bij vlagen, want je kunt niet voortdurend bang zijn voor de dood.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 10-08-2011 19:43:20 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_100563431
quote:
7s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:16 schreef Gellius het volgende:
Of verwacht ze juist dat er niets kan gebeuren in steden die zij bezoekt?
Als ik voor mezelf mag spreken: ik verwacht dat er niets zal gebeuren en door dit soort nieuws word ik me ervan bewust dat er wel degelijk elk moment iets kan gebeuren. Dat weet ik natuurlijk wel, ergens, maar daar kan ik niet aan denken omdat het m'n dagelijks functioneren in de weg zou zitten.

Ik vind dat je er een beetje flauw over doet. Het zijn geen verheven gedachtes maar emoties die iedereen wel heeft.
pi_100563553
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 19:34 schreef Claudia_x het volgende:

Nou, nee, daar sla je de plank mis mee. Hoewel de angst berust op inbeelding is de angst zelf niet ingebeeld en al helemaal niet bewust opgewekt. Van vervreemding is ook geen sprake, eerder het tegendeel, namelijk iets wat we met elkaar gemeen hebben (we kunnen er allemaal elk moment aangaan).

Ik weet een beetje hoe het is om de mogelijkheid van de dood te ervaren. De angst die ik daarna had was veel groter, intenser, beklemmender. Ik had hem bij vlagen, want je kunt niet voortdurend bang zijn voor de dood.
Ik begrijp niet waarom ik de plank missla, ik geef gewoon mijn definitie van surrogaatemotie. Je inbeelden dat je 'er bijna aan bent gegaan' vind ik weliswaar heel menselijk, maar het blijft een inbeelding. Het is reflectie, hol: er overkomt je namelijk helemaal niks.

[ Bericht 0% gewijzigd door zodiakk op 11-08-2011 11:22:02 ]
pi_100563680
Dat maakt het niet minder erg. Ik denk in dat soort gevallen altijd aan het Gouden Ei. De protagonist moet weten wat er met zijn geliefde is gebeurd. Hij ondergaat nog liever hetzelfde lot dan het met de ingebeelde emoties te moeten doen.

Hoe meer ruimte er is voor reflectie hoe naarder de angst, vermoed ik zo. Of zoals een volkswijsheid zegt: "De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest."
pi_100566259
quote:
14s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:06 schreef mane het volgende:
Ha die k_man!
Dag mevrouw. :@
pi_100566647
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 19:48 schreef Claudia_x het volgende:
Dat maakt het niet minder erg. Ik denk in dat soort gevallen altijd aan het Gouden Ei. De protagonist moet weten wat er met zijn geliefde is gebeurd. Hij ondergaat nog liever hetzelfde lot dan het met de ingebeelde emoties te moeten doen.

Hoe meer ruimte er is voor reflectie hoe naarder de angst, vermoed ik zo. Of zoals een volkswijsheid zegt: "De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest."
Waar is je positieve mensbeeld gebleven, Clauwie? Dat beeld van mensen die hun eigen wereld kunnen vormen? Mijn betoog was in ieder geval vooral opbeurend bedoeld, maar ik vrees ( :o ) dat de meeste mensen liever illusoire ervaringen zo reëel mogelijk maken.

Ik ga trouwens dit weekend naar Londen, kan ik me nog gaan verbazen dat de kalme winkelstraatjes een paar dagen eerder nog geplunderd zijn.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 22:03:55 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_100569637
Dat is natuurlijk een absurde omkering.
pi_100587385
Ik wilde Liene er eigenlijk alleen een beetje mee plagen, C. Maar die vragen kwamen wel degelijk bij mij op, hoor - mensen zeggen dit soort dingen en het is niet zo eenvoudig om te begrijpen wat ze ermee bedoelen. Ik denk dat Flaubert er wel iets mee had gekund in zijn Dictionnaire des Idées Reçues.
pi_100611332
Ik krijg net een foutmelding:

INSTALLING Summer in Holland........
███████████████░░░░░░░░░░░░░░░ ​░░
44% DONE. Installation failed.

Please try again. 404 error: Season not found. Season "Summer" cannot be located in Holland. The season you are looking for might have been removed, had its name changed, or is unavailable in Holland.
pi_100633605
Ik breng hem morgen voor je mee, k_man! Het is hier (Spanje) 30 graden en ik las dat in Nederland een korte opleving van het zomerweer wordt verwacht. Ben de afgelopen vijf weken van Irun (Frans-Spaanse grens, in Baskenland) naar Santiago de Compostela gelopen en het was prachtig. Nu zet ik geen stap meer en zit dus in een internetcafe en zometeen in de bus.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:46:40 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_100633653
Hoi! Goede thuisreis toegewenst!
pi_100633792
Dank :) Ik kan iedereen Noord-Spanje aanraden. Wie niet graag met een rugzak in de stromende regen loopt kan ook gewoon een appartementje boeken in Zarautz ofzo of in O+ Pasages de San Juan O+
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:54:30 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_100633840
Oh, ik lees nog eens goed: 5 weken, niet 5 dagen! ( :D ) Toe maar, wat een tocht! Heeft het je gelouterd en verlicht?
pi_100633939
Ik heb bij het pelgrimsbureau hevig moeten benadrukken dat ik de camino niet om religieuze redenen had gelopen. ¨Ook niet om algemeen spirituele redenen?¨, probeerden ze nog, want blijkbaar krijg je dan een mooier papiertje. Maar dat hele papiertje interesseert me niks, dus nu heb ik de aspirituele variant voor mensen die gewoon zin hadden om buiten te zijn in de natuur.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:00:36 #22
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_100634030
Het pelgrimsbureau. :D.

Verder ben ik door je verhalen zeer benieuwd naar Noord-Spanje geworden. Nog een week of zes.
pi_100643064
Overigens is ¨hevig benadrukken¨ een overdrijving en ¨dat hele papiertje¨ moet vervangen worden door ¨het uiterlijk van dat papiertje¨. Ik hoop dat ik hiermee nog op tijd ben om discussies zoals die over Lien´s Londenopmerking te voorkomen.

Waar gaan jullie precies naartoe?
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:57:24 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_100644255
We vliegen naar Madrid, waar we drie nachten blijven. Dan hebben we nog zo'n tweeënhalve week om met een huurauto naar La Coruña te rijden, waarvandaan ons vliegtuig terug naar Amsterdam vertrekt.
pi_100644632
Ah, dat wordt het westen dus, geen San Sebastian en aanverwanten maar wel Oviedo, Galicie, wellicht Asturie. En Madrid, tof, dat wordt flink museumhappen neem ik aan. Ik vlieg ook vanaf La Coruna, heb de heenreis met de trein gedaan maar voor de terugweg werd me dat toch iets te gortig, hoezeer de slow travel me ook is bevallen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')