abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100524817

Hallo allemaal,

Ik zal mij even kort voorstellen voor degene die mij niet kennen. Mijn naam is in real life natuurlijk geen Faja-Lobi maar voor hier volstaat dat. Ik ben getrouwd met een Veteraan. In 2007 heeft mijn man na 10 jaar in dienst te zijn geweest, bij krijgsmacht onderdeel Landmacht, Defensie verlaten. Hij heeft tijdens zijn dienst rugletsel opgelopen waardoor hij inmiddels al ruim een jaar thuis. In dit jaar hebben wij onder andere hulp gezocht bij het BNMO en via maatschappelijk werk is hij doorgestuurd voor geestelijke hulpverlening waarbij er door een psychiater PTSS (post traumatische stress stoornis) is gediagnosticeerd.

Via het BNMO is hij ook in contact gekomen met een andere Amsterdamse Veteraan die inmiddels met hulp van Burgemeester Eberhard een stichting heeft opgericht. Deze Stichting Veteranen Amsterdam heeft een oud parochie huis toegewezen gekregen aan de Kometensingel in Amsterdam Noord waar vrijwilligers, voornamelijk Veteranen, momenteel druk bezig zijn om het inloophuis gereed te maken voor de officiële opening op vrijdag 9 september 2011.

In Amsterdam is er nog geen inloophuis voor de Amsterdamse Veteranen en daarom heeft de oprichter deze stichting in het leven geroepen. De oprichter van de SVA, Eugene, is een Veteraan die ook PTSS heeft en net als mijn man tegen heel veel dichte deuren is aangelopen bij zijn zoektocht naar hulp.

De bedoeling van het inloophuis is dat er een plek is waar Veteranen elkaar kunnen ontmoeten voor een kop koffie, thee of een glas frisdrank (er wordt geen alcohol geschonken), je terecht kan voor een gesprek met mensen die het zelfde jargon spreken, mocht er hulp nodig zijn kunnen zij je daarbij helpen en ook zal er een maatschappelijk werker aanwezig zijn in het inloophuis. Maar het is ook een inloophuis waar hopelijk veel gelachen zal worden, je partner en/of je gezin is dan ook van harte welkom.

De doelgroep waar de SVA zich op richt is natuurlijk de Amsterdamse Veteraan maar dan juist de jongere generatie, van Libanon tot heden. En mocht je niet in Amsterdam wonen maar wel Veteraan zijn en een keertje langs willen komen ben je ook welkom.

Het is een Non-Profit organisatie waardoor donaties niet alleen wenselijk zijn maar ook noodzakelijk. Alle vrijwilligers zetten zich dan ook in zonder hiervoor enige financiële compensatie te ontvangen. Niet alleen is een donatie in de vorm van een geldbedrag welkom, mocht je nog op zolder wat Defensie materiaal hebben liggen waar je niks mee doet is dit van harte welkom. Een houten legerkist, kleding en andere materialen afkomstig van Defensie……..als je er afstand van wilt doen is het welkom bij de Stichting Veteranen Amsterdam.

Vandaag was ik in het inloophuis om wat foto’s te maken voor op de Facebookpagina en wat mij vooral opviel was de enorme hoeveelheid stoelen die je normaliter tegenkomt in een wachtkamer. Er is een groot gebrek aan meubels die je in een woonhuis tegenkomt. Mocht je nog een salontafel hebben staan, een kast, bankstel, alles wat een inloophuis een woonkamersfeer kan geven dan is ook dit zeer gewenst. Maar ook kleiner huisraad is welkom, servies, glazen, accesoires.

Het huis heeft een begane grond met 2 woonkamer gedeelten, een grote eetkamer, een keuken met zitgelegenheid, kantoor en nog wat andere kamers waarvan ik de functie niet weet.

Op de 1e etage zijn er ook een flink aantal kamers die gemeubileerd moeten worden.

Op de 2e etage zijn vier kleinere kamertjes.

Mocht je nog wat vrije tijd over hebben, vele handen maken licht werk. Er is vast wel iets wat jij kan doen om je steentje bij te dragen indien je dit natuurlijk wilt.

En last but not least, het inloophuis heeft Veteranen nodig. Dus ben je een Amsterdamse Veteraan die de kameraadschap mist zoals je die alleen maar kent van Defensie zoek dan niet verder en kom naar het inloophuis, neem je partner of gezin mee want ook die is meer dan welkom. Mijn man zegt vaak dat de maatschappij hem niet begrijpt maar dat hij ook de maatschappij niet meer begrijpt. En Veteranen en militairen hebben aan 1 woord genoeg om elkaar te begrijpen.

Mocht je iets willen doneren in de vorm van goederen of hulp met het opknappen van het inloophuis, stuur mij een PM en ik breng je in contact met de personen die dit coördineren.
het kan gebeuren dat ik pas na het weekend kan reageren aangezien ik as vrijdag geopereerd zal worden

www.stichtingveteranenamsterdam.nl
http://www.facebook.com/p(...)rdam/200127706711688
pi_100525446
Mooi initiatief.

Ik wens jullie veel succes met het opknappen van het pand.

Zijn jullie aangesloten bij het Veteraneninstituut of de Bond van Wapenbroeders?
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 21:15:17 #3
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_100525677
Prachtig initiatief, ik wens jullie veel succes
pi_100525733
Zo ver ik weet zijn ze aangesloten bij het Veteraneninstituut en de BNMO, Bond van Wapenbroeders zegt mij persoonlijk niet heel veel. Maar ik ben dan ook geen Veteraan, slechts de partner van een Veteraan.
pi_100527874
Tja, dit is inderdaad fantastisch !! ^O^
pi_100534070
Mooi initiatief. Ben hier (NC, USA) lid van de VFW, en het is altijd goed als men zich in de post (clubhuis) kan treffen, ondersteunen of helpen. Hoop dat het een success word.
pi_100611276
Dat hopen wij natuurlijk ook, dat het een succes wordt. Persoonlijk merk ik dat mijn man ook echt begrip vindt bij andere Veteranen, en andersom staat hij op zijn beurt weer klaar voor anderen die het nodig hebben.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 19:59:25 #8
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_100613473
ik zou graag helpen.. is er de mogelijkheid om er te blijven overnachten.. dan kan ik 2 dagen constructief bijdragen in plaats van 1.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_100614340
Goed initiatief. :Y ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_100614676
[DEF] bouw meet @ Amsterdam ? :P
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende: Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_100621164
Puma, mag ik hier op terug komen? Mijn man gaat dat overleggen met de oprichter van de SVA en laat het dan weten. maar dat zal denk ik of zondag worden of na het weekend, morgen ga ik eerst onder het mes
pi_100621234
@ m.k. ik weet zeker dat ze zitten te springen om een paar extra handen
pi_100621625
Als hij (m.k) maar niet verwacht dat iedereen komt opdraven. ;)
pi_100621699
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:38 schreef Sine_Pari het volgende:
Als hij (m.k) maar niet verwacht dat iedereen komt opdraven. ;)
Zou wel tof zijn als we iets kunnen opzetten natuurlijk.
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende: Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_100621772
Ja zou mooi zijn als men genoeg vrijwilliges bij elkaar kan trommelen om het project van ded grond te helpen. Openings datum is Sept.9 dus ik zou zeggen gaan met die banaan.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:55:07 #16
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_100684078
Ben dan wel geen Amsterdamse veteraan, maar dit is een uitstekend initiatief. Dat dat er nog niet was in Amsterdam verbaasde me eigenlijk wel.
Ben zelf veteraan, en woon in Gorinchem. PM me maar indien hulp in welke manier dan ook gewenst is :)
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_100704293
Misschien een optie om een aantal vragen hier te stellen? FOK!kers helpen FOK!kers
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_100735543
Ik heb even de vragen voor gelegd aan de oprichter van de SVA en kreeg het volgende antwoord

Ben niet zo thuis met vele mogelijkheden van social media, BNMO, VI, De Basis, bijna iedereen weet dat we bestaan, bond van wapenbroers zijn over het hele land verspreid met overal afdelingen. Verder is er in het inloophuis geen slaap/verblijfs mogelijkheden voor derden. we hebben met spoed leger spullen nodig van de jaren nieuw-gunea- korea-libanon-bosnie etc tot aan heden (voor ons museum ).

Ik heb hem nog even voor gelegd waar hij precies hulp bij nodig heeft met het opknappen van het pand en daar krijg ik nog antwoord op.
pi_100736440
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 20:22 schreef m.k het volgende:
[DEF] bouw meet @ Amsterdam ? :P
Dat zou dan eindelijk een meet in de buurt zijn. Helaas zit het er voorlopig niet echt in om te helpen (werken en over 3weken weer school)

Maar mooi gebouw!
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_100750494
Ik vond vanmorgen een mailtje van de oprichter in mijn inbox met antwoord op de vraag wat jullie kunnen betekenen voor de SVA

"Ramen lappen, tuin nog even aanpakkeen, schoonmaken, we hebben voor boven nog wat tapijt nodig, verder spullen voor ons museum zoals je weet.
Dit moment doen we alleen datgene tot aan de opening (noodzakelijke) een ieder mag zien wat we nog moeten doen. Daarna gaan we gewoon rustig verder.
Er is altijd wel wat te doen vele handen maken licht werk"

Ik kan de komende 6 weken niks, helaas
pi_100761525
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:33 schreef Faja-Lobi het volgende:
Ik heb even de vragen voor gelegd aan de oprichter van de SVA en kreeg het volgende antwoord

Ben niet zo thuis met vele mogelijkheden van social media, BNMO, VI, De Basis, bijna iedereen weet dat we bestaan, bond van wapenbroers zijn over het hele land verspreid met overal afdelingen. Verder is er in het inloophuis geen slaap/verblijfs mogelijkheden voor derden. we hebben met spoed leger spullen nodig van de jaren nieuw-gunea- korea-libanon-bosnie etc tot aan heden (voor ons museum ).

Ik heb hem nog even voor gelegd waar hij precies hulp bij nodig heeft met het opknappen van het pand en daar krijg ik nog antwoord op.
Allereerst leuk dat jullie hulp zoeken om alles in te richten maar ik vind wel dat gezien de reactie van de oprichter het op mij erg eenzijdig/wervend overkomt in de trand van: Geef ons gewoon je spullen,kom helpen maar als alles klaar is dan opgedonderd en volgens onze huisregels mag je hier komen. :{ Misschien wordt het niet zo bedoelt maar ik krijg wel een beetje die indruk als ik de laatste post en voorgaande zo lees.. :{ en dan focus ik vooral even op het stukje dat er geen slaapplaats oid is. Als mensen van heinde en ver willen komen om jou hulp te bieden dan mag het wel wat soepeler... :Y Daarbij vind ik dat als je alle hulp nodig hebt je zeker niet sociale media zoals Twitter/Hyves of Facebook al moet beginnen af te schrijven alleen maar omdat je er niet zo thuis in bent. :{

Ik denk dat je misschien beter af bent zoals iemand anders al adviseerde in het FhF topic.
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  maandag 15 augustus 2011 @ 16:20:40 #22
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_100764120
Nou, daar ben ik het totaal niet mee eens Rubje. Je interpreteerd het verkeerd en hoe je het ook wendt of keert.. het is voor Veteranen. Niet voor actief dienend personeel...of een olijke burger bezoeker. Je zult er niet worden weggestuurd als je aankomt, maar je begrijpt het initiatief en veteraanschap niet als je jezelf zulke dingen gaat afvragen.

Daarnaast is dit wel het juiste forum, puur omdat ze een beroep wil doen onder Defensie gezind volk en Militair personeel. Niet zomaar een hulp, maar een hulpoproep aan de "juiste"en verbonden kant.
pi_100766379
Rubje, de oprichter van de SVA is inderdaad niet thuis in de sociale media etc. Ik heb de facebook pagina gemaakt en ik ben degene die actief op FOK post. En het feit dat er geen slaapplaats is omdat het wettelijk gezien niet mag, er is ook geen crisis opvang (nog niet) waarbij er geslapen kan worden in het inloophuis.

En de oprichter is nou eenmaal iemand van weinig woorden maar daden. Zelfde als mijn wederhelft "het gaat er niet om wat je zegt, maar wat je doet". Maar ze zetten zich wel bijna 24/7 in voor de stichting.
  maandag 15 augustus 2011 @ 23:57:16 #24
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_100787669
Oke Rubje, kappen.. je krijgt een note voor het onnodig verneuken van een topic, en daarbij andere Fok members, die dit totaal niet verdienen uitmaken voor alles en nog wat.
Voor de rest, ga hier door. Negeer de laatste posts, deze zijn ook verwijderd zodat er een nieuw begin kan worden gemaakt in dit topic, over het onderwerp : Veteranenhuis Amsterdam.
pi_100899622
Zo even een kick omhoog. Ik ben druk met mailtjes rond sturen naar vrienden en bekenden met min of meer het zelfde als in dit topic. Zal wel met de vakantie te maken hebben dat er niet gigantisch veel respons komt. Hopelijk komt dat nog, ik ben wel al wat spulletjes rijker voor de stichting (op papier dan, het moet daar nog komen), net als een flinke grote blauwe plek op mijn schouder als bonus van de operatie. En jeetje wat gaat een bericht tikken met 1 hand langzaam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')