![Foto-X36WFQFG.jpg]()
Hallo allemaal,
Ik zal mij even kort voorstellen voor degene die mij niet kennen. Mijn naam is in real life natuurlijk geen Faja-Lobi maar voor hier volstaat dat. Ik ben getrouwd met een Veteraan. In 2007 heeft mijn man na 10 jaar in dienst te zijn geweest, bij krijgsmacht onderdeel Landmacht, Defensie verlaten. Hij heeft tijdens zijn dienst rugletsel opgelopen waardoor hij inmiddels al ruim een jaar thuis. In dit jaar hebben wij onder andere hulp gezocht bij het BNMO en via maatschappelijk werk is hij doorgestuurd voor geestelijke hulpverlening waarbij er door een psychiater PTSS (post traumatische stress stoornis) is gediagnosticeerd.
Via het BNMO is hij ook in contact gekomen met een andere Amsterdamse Veteraan die inmiddels met hulp van Burgemeester Eberhard een stichting heeft opgericht. Deze Stichting Veteranen Amsterdam heeft een oud parochie huis toegewezen gekregen aan de Kometensingel in Amsterdam Noord waar vrijwilligers, voornamelijk Veteranen, momenteel druk bezig zijn om het inloophuis gereed te maken voor de officiële opening op vrijdag 9 september 2011.
In Amsterdam is er nog geen inloophuis voor de Amsterdamse Veteranen en daarom heeft de oprichter deze stichting in het leven geroepen. De oprichter van de SVA, Eugene, is een Veteraan die ook PTSS heeft en net als mijn man tegen heel veel dichte deuren is aangelopen bij zijn zoektocht naar hulp.
![Foto-RCUFO3JQ.jpg]()
![Foto-JCALZ6UK.jpg]()
![Foto-LFWEBWRS.jpg]()
De bedoeling van het inloophuis is dat er een plek is waar Veteranen elkaar kunnen ontmoeten voor een kop koffie, thee of een glas frisdrank (er wordt geen alcohol geschonken), je terecht kan voor een gesprek met mensen die het zelfde jargon spreken, mocht er hulp nodig zijn kunnen zij je daarbij helpen en ook zal er een maatschappelijk werker aanwezig zijn in het inloophuis. Maar het is ook een inloophuis waar hopelijk veel gelachen zal worden, je partner en/of je gezin is dan ook van harte welkom.
![Foto-78NQ64VB.jpg]()
De doelgroep waar de SVA zich op richt is natuurlijk de Amsterdamse Veteraan maar dan juist de jongere generatie, van Libanon tot heden. En mocht je niet in Amsterdam wonen maar wel Veteraan zijn en een keertje langs willen komen ben je ook welkom.
Het is een Non-Profit organisatie waardoor donaties niet alleen wenselijk zijn maar ook noodzakelijk. Alle vrijwilligers zetten zich dan ook in zonder hiervoor enige financiële compensatie te ontvangen. Niet alleen is een donatie in de vorm van een geldbedrag welkom, mocht je nog op zolder wat Defensie materiaal hebben liggen waar je niks mee doet is dit van harte welkom. Een houten legerkist, kleding en andere materialen afkomstig van Defensie……..als je er afstand van wilt doen is het welkom bij de Stichting Veteranen Amsterdam.
![Foto-I86H8W7Y.jpg]()
![Foto-7LSXHXIH.jpg]()
Vandaag was ik in het inloophuis om wat foto’s te maken voor op de Facebookpagina en wat mij vooral opviel was de enorme hoeveelheid stoelen die je normaliter tegenkomt in een wachtkamer. Er is een groot gebrek aan meubels die je in een woonhuis tegenkomt. Mocht je nog een salontafel hebben staan, een kast, bankstel, alles wat een inloophuis een woonkamersfeer kan geven dan is ook dit zeer gewenst. Maar ook kleiner huisraad is welkom, servies, glazen, accesoires.
![Foto-RWZVXZHO.jpg]()
Het huis heeft een begane grond met 2 woonkamer gedeelten, een grote eetkamer, een keuken met zitgelegenheid, kantoor en nog wat andere kamers waarvan ik de functie niet weet.
![Foto-7G6HL67N.jpg]()
![Foto-LBZNHXJM.jpg]()
![Foto-PZQIWH7P.jpg]()
Op de 1e etage zijn er ook een flink aantal kamers die gemeubileerd moeten worden.
![Foto-SAU8NXVE.jpg]()
![Foto-6JFBBGIA.jpg]()
![Foto-SZW7ZPTX.jpg]()
![Foto-HCGX7FRO.jpg]()
Op de 2e etage zijn vier kleinere kamertjes.
![Foto-8RPB8WVH.jpg]()
![Foto-KXQ36VYJ.jpg]()
![Foto-YGEHBKHF.jpg]()
![Foto-HY8SSQ4B.jpg]()
Mocht je nog wat vrije tijd over hebben, vele handen maken licht werk. Er is vast wel iets wat jij kan doen om je steentje bij te dragen indien je dit natuurlijk wilt.
![Foto-S8L6RUNN.jpg]()
![Foto-END4OJVV.jpg]()
En last but not least, het inloophuis heeft Veteranen nodig. Dus ben je een Amsterdamse Veteraan die de kameraadschap mist zoals je die alleen maar kent van Defensie zoek dan niet verder en kom naar het inloophuis, neem je partner of gezin mee want ook die is meer dan welkom. Mijn man zegt vaak dat de maatschappij hem niet begrijpt maar dat hij ook de maatschappij niet meer begrijpt. En Veteranen en militairen hebben aan 1 woord genoeg om elkaar te begrijpen.
Mocht je iets willen doneren in de vorm van goederen of hulp met het opknappen van het inloophuis, stuur mij een PM en ik breng je in contact met de personen die dit coördineren.
het kan gebeuren dat ik pas na het weekend kan reageren aangezien ik as vrijdag geopereerd zal wordenwww.stichtingveteranenamsterdam.nlhttp://www.facebook.com/p(...)rdam/200127706711688