Waarom zou de koper eigenlijk de verkoper niet moeten uitlachen wanneer het desbetreffende huis met maar liefst 68% in waarde gestegen is binnen 8 jaar (met kredietcrisis en nu een schuldencrisis in het verschiet). Een nieuwe keuken en badkamer kosten echt geen 123kquote:Op zondag 7 augustus 2011 20:55 schreef Pinklady89 het volgende:
Grote kans dat ze op 200k niet eens reageren. En dat zou ik ook niet doen. Zou ik ook een grote grap vinden als verkoper. 299k is misschien erg veel, hoewel dat uiteraard ook wel van de verbouwing afhangt.
Je kunt ervan uitgaan dat je gemiddeld 10% van de vraagprijs af krijgt. In dat geval zit je op 270k. Dan zit je met 200k op 67% i.p.v. 90%. Op een bod onder de 75% zou ik niet eens reageren als verkoper. Voor jou een ander. Of tien anderen.
Eventueel kun je het nog bouwkundig laten keuren en op basis daarvan wat lager bieden.
Verder kun je nog eens aan de verkopers vragen waarom het huis 123k in waarde gestegen is in 8 jaar.
Staat het al lang te koop? Zijn er veel gegadigden? Als het al lang te koop staat en er niet veel gegadigden zijn, kun je ook nog lager bieden.
Maar hou wel in je achterhoofd dat een verkoper je met een bod van 200k faliekant uitlacht.
Dat dus.quote:Op zondag 7 augustus 2011 20:58 schreef Falco het volgende:
[..]
Waarom zou de koper eigenlijk de verkoper niet moeten uitlachen wanneer het desbetreffende huis met maar liefst 68% in waarde gestegen is binnen 8 jaar (met kredietcrisis en nu een schuldencrisis in het verschiet). Een nieuwe keuken en badkamer kosten echt geen 123k!
Je hoort mij niet zeggen dat dat niet het geval is, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven. Ik weet niet of er meer verbouwd is dan keuken en badkamer. Ik begrijp wel dat dat geen 123k is. Maar als je 299k (of wss iets in de richting van 270k) wilt vangen, zou ik toch hard lachen om een bod van 200k.quote:Op zondag 7 augustus 2011 20:58 schreef Falco het volgende:
[..]
Waarom zou de koper eigenlijk de verkoper niet moeten uitlachen wanneer het desbetreffende huis met maar liefst 68% in waarde gestegen is binnen 8 jaar (met kredietcrisis en nu een schuldencrisis in het verschiet). Een nieuwe keuken en badkamer kosten echt geen 123k!
Over drie jaar gaat het de normaalste zaak worden dat dit toestanden plaats vinden en mag een verkoper van een soortgelijke woning blij zijn dat er 200k geboden wordt. De huizenbubble moet nog steeds kapotgeprikt wordenquote:Op zondag 7 augustus 2011 21:04 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Je hoort mij niet zeggen dat dat niet het geval is, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven. Ik weet niet of er meer verbouwd is dan keuken en badkamer. Ik begrijp wel dat dat geen 123k is. Maar als je 299k (of wss iets in de richting van 270k) wilt vangen, zou ik toch hard lachen om een bod van 200k.
Aankoopkeuring is geen taxatie. Ze kunnen wel ramen hoeveel kosten je aan verbouwing/verbetering/etc. hebt en zult hebben de komende 5(?) jaar.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:04 schreef Huisvraag het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. Wij denken ook niet ver te komen met 200.000. Inderdaad wel goed om aan de makelaar te vragen waarom het zoveel is gestegen in acht jaar. Nieuwe keuken en badkamer is wat simpel, de hele binnenkant van de woning is net gerenoveerd incl alle electra, muren strak etc. Vergelijkbare woningen in deze buurt hebben vaak nog leidingen, electr bijvoorbeeld in het zicht en dat is hier niet meer zo.
Volgens de makelaar (maar wat zou jij zeggen;)) waren er veel geinteresseerden en ook al een bod geweest. Huis staat nu 6 weken te koop.
Bij een aankoopkeuring, krijg je dan ook een oordeel over de waarde van het huis, of is dat echt een taxatie en moet je dat weer apart aanvragen?
Ja, maar we leven nu.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:07 schreef Falco het volgende:
[..]
Over drie jaar gaat het de normaalste zaak worden dat dit toestanden plaats vinden en mag een verkoper van een soortgelijke woning blij zijn dat er 200k geboden wordt. De huizenbubble moet nog steeds kapotgeprikt worden.
Misschien is die bubble dan niet overal even hard te merken. We hebben het afgelopen jaar honderden woningen bekeken op funda en een aantal ook bezocht. Dit huis is duur, dat weten we, maar om nou te zeggen dat het totaal onbegrijpelijk / boven de marktprijs ligt in centrum Utrecht.. Zouden we nou ook niet gelijk zeggen..quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:08 schreef LXIV het volgende:
Er is een groep mensen die zich niks aantrekt van de totaal veranderde situatie op de huizenmarkt en hun huis gewoon te koop zet voor de topprijs tijdens de bubble of nog een paar duizend euro meer. Die mensen hebben als lijfspreuk: "Ach, je hebt maar één koper nodig!"
Die ene koper, welnu, dat ben jij!
Je zegt zelf dat geïndexeerd je op 217 zit.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:12 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Misschien is die bubble dan niet overal even hard te merken. We hebben het afgelopen jaar honderden woningen bekeken op funda en een aantal ook bezocht. Dit huis is duur, dat weten we, maar om nou te zeggen dat het totaal onbegrijpelijk / boven de marktprijs ligt in centrum Utrecht.. Zouden we nou ook niet gelijk zeggen..
Volgens de makelaar waren ze zelfs al een prijs overeengekomen maar konden ze het niet eens worden betreft de overdrachtsdatum en ging dit daarom niet door... Maarja Makelaars kunnen inderdaad ook leuk kletsenquote:Op zondag 7 augustus 2011 21:10 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Aankoopkeuring is geen taxatie. Ze kunnen wel ramen hoeveel kosten je aan verbouwing/verbetering/etc. hebt en zult hebben de komende 5(?) jaar.
Realiseer je dat de makelaar ook leuke verhaaltjes kan vertellen. Ik begrijp heel goed dat je een huis waar je verliefd op bent graag wilt hebben. De makelaar speelt daar handig op in en kan vanalles vertellen om jou maar hoger te laten bieden. Zelf heb ik recentelijk een huis gekocht en de makelaar in kwestie is een paar keer lelijk door de mand gevallen met zijn smoesjes. Overigens zijn ze bij jou kennelijk (nog niet) in onderhandeling met degene die het bod heeft gedaan. Anders "mogen" ze (lees: is het wel zo netjes om) volgens de erecode niet met een ander tegelijkertijd te onderhandelen.
Zes weken te koop is niet zo lang. De meeste mensen zullen zijn geweest (die komen zodra een huis in de verkoop staat), maar dat betekent niet dat er geen boden zullen volgen.
Lastig dus.
Die indexatie zegt toch niets over wat er in die tussentijd verbeterd is aan de woning? Toen was het een oud gebouw, nu is het binnen in nieuwbouwstaat. Het lijkt me dat er dan nog wel iets bovenop die 217 komt.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je zegt zelf dat geïndexeerd je op 217 zit.
Dan nog... Een verhuizing van een badkamer en grotere nieuwere keuken kosten beslist geen 82k.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:16 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Die indexatie zegt toch niets over wat er in die tussentijd verbeterd is aan de woning? Toen was het een oud gebouw, nu is het binnen in nieuwbouwstaat. Het lijkt me dat er dan nog wel iets bovenop die 217 komt.
zozo het wordt steeds mooier. hoezo nieuwbouwstaat? muren, plafonds en vloeren zijn ook allemaal gesloopt en opnieuw gebouwd? Fundering verstevigd? Uitbouw gerealiseerd? Damn, het ligt er zo dik bovenop dat jij straks een huis koopt wat veel minder waard is dan jij er voor overhebt! Koop mijn huis, please!!!!quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:16 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Die indexatie zegt toch niets over wat er in die tussentijd verbeterd is aan de woning? Toen was het een oud gebouw, nu is het binnen in nieuwbouwstaat. Het lijkt me dat er dan nog wel iets bovenop die 217 komt.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar dan nog lijkt me 2 ton bieden in deze situatie aan de lage kant..quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:17 schreef Falco het volgende:
[..]
Dan nog... Een verhuizing van een badkamer en grotere nieuwere keuken kosten beslist geen 82k.
Inderdaad, de meeste van de dingen die jij noemt zijn aangepakt..quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:17 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
zozo het wordt steeds mooier. hoezo nieuwbouwstaat? muren, plafonds en vloeren zijn ook allemaal gesloopt en opnieuw gebouwd? Fundering verstevigd? Uitbouw gerealiseerd? Damn, het ligt er zo dik bovenop dat jij straks een huis koopt wat veel minder waard is dan jij er voor overhebt! Koop mijn huis, please!!!!
"aangepakt" of volledig in nieuwstaat? Daar zit een hoop tussen hoor... Een likje verf op de muur is nog geen nieuwe muur.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:18 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Inderdaad, de meeste van de dingen die jij noemt zijn aangepakt..
Maar het huis heeft wel enkel glas...quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:18 schreef Huisvraag het volgende:
[..]
Inderdaad, de meeste van de dingen die jij noemt zijn aangepakt..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |