abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100416761
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 10:51 schreef RemcoDelft het volgende:
TS: wat doe je qua autoverzekering?
Autoverzekering is altijd alleen tot Turkije, vanaf daar moet je het aan de grens kopen .. er is geen andere optie :)
pi_100417965
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2011 09:13 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Als je naar India gaat rijden heb je in principe genoeg aan de normale tank, maar wij hebben er een extra tank van 45 liter onder gehangen (de land rover heeft een aantal loze ruimtes waarin dat kan). Daktent is heel relaxt, wij hebben een autohome overland, maar aangezien dat matras in combi met de de bodem van houtniet relaxed slaapt, hebben wij gisteren nieuwe matrassen aangeschaft en vanacht meteen geprobeerd . Heel relaxt! Het zijn themarest dreamline geworden.

Voor een koelkast hebben wij niet gekozen, vonden wij veel te duur :)
In India zelf lijkt 160 liter me ook ruim, maar die bakken slurpen redelijk veel diesel. Lijkt me vooral in het midden oosten geen overbodige luxe als je wat extra mee hebt. Daktent zou ik sowieso nemen. Koelkast kost natuurlijk wel wat extra qua huur, maar heeft altijd een eigen accu die overdag oplaadt. Vond het wel prettig om koud drinken, groente en vlees mee te hebben. En het is ook wel fijn om een 50-liter watertank aan boord te hebben. En verder alle reparatiespul: onderdelen, zandmatten, krik, schep, compressor (zodat je je banden wat leeg kan laten lopen op zanderige weggetjes en dan weer op kan pompen). En dan nog potten, pannen, een gasstel, hout (voor vuur), afwasbak, EHBO-kit etc.

Damn. Ik wil wel mee als ik er zo over nadenk! ;)
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_100421406
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 20:55 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Die borg krijg je idd terug als je bij terug komst je auto bij de rdw laat zien :)

Wij gaan zoals je merkt met heel veel voorbereiding op reis ! Is ook wel nodig, maar ik ga ervan uit dat ik een onwijs gave reis ga krijgen!!
dat is dat carnet nietwaar? Ik had het eigenlijk over de term 'invoerrechten' die ik de hele tijd voorbij zie komen. Is dat ook een soort borgregeling of is dat geld echt gewoon weg?
pi_100424322
Over echte invoer weet ik niks, een carnet is vanuit Nederland genoeg :)

Ik zou idd ook graag een koelkastje hebben maar ja ... Ze zijn ook eigenlijk nooit tweedehandse te krijgen anders hadden we er wel eentje gehad want vind ze nieuw veel te duur (zo'n 600-700 euro ..) (dus mocht er iemand nog eentje hebben staan en die niet meer gebruiken ;) )

Wij nemen een lifesaver mee voor water: die filter alles!
  maandag 8 augustus 2011 @ 08:06:38 #80
325757 HFdude
Lancia fan, BMW rijder...
pi_100451425
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 18:48 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Nou hier gaat ie :)

Ten eerste: 4 weken lijkt me erg kort, wij doen over dat stuk naar India al 3,5 maanden ...

Wat je nodig hebt:
* een Carnet de Passage - aan te vragen bij de ADAC. Hierbij moet je en borg inleggen voor de auto (afhankelijk van de aanschafwaarde van de auto en de landen waar je doorheen rijdt - kosten: ANWB abbo ¤ 8,-, Carnet ¤ 160 (zonder ANWB abbo ¤ 260,-), borg voor ons ¤ 10.000,- (die krijg je na je reis weer terug). doorlooptijd voor aanvragen: 4-6 weken.
Je kunt de autos niet in India achterlaten, die kost je je borg volgens mij (je kunt de regels even exact nalezen, je kunt je auto iig niet zomaar ergens laten staan)!
* Visa voor:
- Iran: aanvragen LOI via Iranianvisa.com. Kosten pp: ¤ 40,-. doorlooptijd ongeveer 10 werkdagen (bij ons 12). Bij de aanvraag moet je de route vast hebben staan in principe (hoewel je dit kunt veranderen). Dan kan het visum in Nederland worden aangevraagd, doorlooptijd 2 weken, kosten ¤ 60,-
- Pakistan: route moet bekend zijn, kosten ¤ 77,- per visum. Doorlooptijd 5 werkdagen
Beiden vragen wij aan via het visumburo
- India: een heleboel papierwerk (waarbij de eisen ook nog eens vaak veranderen). In ons geval: visum form, verklaring werkgever & eigen verklaring dat je niet in India gaat werken, pasfoto met afwijkende maat. Deze hebben we zelf weggebracht .... Wachttijd bij dat speciale bureau: 3 uur :(

Auto:
Zorg dat je een degelijke auto hebt. Je wilt niet onderweg iedere keer stil staan omdat er weer iets stuk is. Een degelijke landrover is niet goedkoop, maar wel een van de weinige opties (Toyota Landcruiser is helemaal onbetaalbaar). Reken op minimaal ¤7500,- tot ¤15.000,- alleen al voor de aanschaf van de auto
Verder hebben wij de auto helemaal omgebouwd om erin te kunnen slapen. Ook hebben wij een daktent, roofrack, een lade in de auto, nieuwe banden en velgen, opberg vakken enz. Alles voor een auto is erg duur! Wij hebben veel tweedehands kunnen kopen dus dat scheelt een hoop geld.
Er komen ook veel kosten kijken bij alle losse spullen die je moet kopen. Let vooral op: kooktoestel (je kunt er geen op gasflesjes kopen waarschijnlijk omdat je die onderweg niet meer kunt krijgen), zelfde geldt voor bijv een lamp. Wij hebben vanuit Amerika van een vakantie een heleboel mee kunnen nemen, voor Amerikaanse merken scheelt dat meer dan de helft.

Boot:
Kosten voor het uitvoeren van India per schip: US$700, daar komen de kosten voor de boot naar europa nog bij (die weet ik niet, wij gaan na India via de zee door naar Thailand en rijden door naar Singapore. Zetten hem in Maleisië terug op de boot naar Europa omdat dit goedkoper is dan Singapore). De auto kan in een zeecontainer (doe dit, zet hem niet RoRo, hebt daar erg slechte verhalen over gehoord!). Meest logische vertrekpunt in India is Mumbia omdat er daar de meeste schepen vertrekken.

In Iran (van Bam naar de grens) en Pakistan krijg je escorte door de gevaarlijke gebieden. Ga daar ook niet zomaar rondrijden, er zijn afgelopen maand nog 2 zwitsers ontvoerd die dachten zonder escorte wel even door het gevaarlijkste gebied van Pakistan konden rijden ... (waarom ze dat in hun hoofd gehaald hebben snap ik ook niet ...). Mocht Pakistan te gevaarlijk zijn (dat weet je eigenlijk pas redelijk laat, de veiligheid fluctueerd daar heel erg!), er gaat een boot van Iran naar Pakistan, is 2 weken onderweg en kosten ongeveer ¤ 1500,- (boot en invoeren in India).

Wij zij in totaal 6 maanden weg. Onze voorbereiding heeft ongeveer een jaar geduurd vanaf het originele plan om met de auto te gaan tot daadwerkelijke vertrek.

Ik ben nu bezig met onze site, die zal ik binnenkort posten als die klaar is!

Als je vragen hebt, laat maar weten!
Thx mooi verhaal! En je hebt me over een paar punten goed aan het denken gezet. Het weekend tot de conclusie gekomen dat we er minimaal 8 weken voor willen/moeten uittrekken.

Wat bedoel je met slechte ervaringen bij RoRo vervoer, schades enzo??
pi_100454483
Jep, veel verhalen gehoord over schades en leeggehaalde auto's ...

Als je nogvragen hebt roep maar!
  maandag 8 augustus 2011 @ 15:11:32 #82
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_100463211
Het zal wel negatief klinken maar ik zou het plan maar skippen. In drie weken 11000 km met 5 auto's in colonne ga je niet redden. Ja, tot de Turks- Iranese grens zal het allemaal nog wel redelijk gaan zolang je geen mechanische pech krijgt, maar daarna....
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  maandag 8 augustus 2011 @ 15:32:19 #83
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_100463913
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 15:11 schreef buzz1291 het volgende:
Het zal wel negatief klinken maar ik zou het plan maar skippen. In drie weken 11000 km met 5 auto's in colonne ga je niet redden. Ja, tot de Turks- Iranese grens zal het allemaal nog wel redelijk gaan zolang je geen mechanische pech krijgt, maar daarna....
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 15:11 schreef buzz1291 het volgende:
Het zal wel negatief klinken maar ik zou het plan maar skippen. In drie weken 11000 km met 5 auto's in colonne ga je niet redden. Ja, tot de Turks- Iranese grens zal het allemaal nog wel redelijk gaan zolang je geen mechanische pech krijgt, maar daarna....
Ts, niet het plan skippen, maar iets meer uitstellen en met een betere voorbereiding volgend jaar gaan doen. Mits je dan ook de tijd en financienen hebt, ik kan natuurlijk niet in je persoonlijke situatie kijken.
Het klinkt natuurlijk een stik minder romantisch, alles voorbereiden, maar tijdens het reizen zul je er veel plezier van hebben. Je zal minder onvoorspelbare situaties meemaken (let op minder, je zal er zat meemaken) en veel minder problemen of blokkades die niet te omzeilen zijn.
Dus ik zou zeggen, succes met de voorbereiding, want het is wel een ongelovelijk vet mooie reis en een geweldige ervaring.
Alles is toxisch, het hangt af van de dosis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')