abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 juli 2011 @ 21:57:08 #1
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_100138671
Wat is scrapbooking?
Simpel gezegd: foto's op een creatieve manier verwerken in een foto-album.

Welke termen komen vaak voorbij scrapbooking?
Lay-out
Dit is (de indeling van) je pagina en wordt vaak afgekort tot LO.

Sketch
Voorbeeld van een indeling van een LO.

Matten
Je foto of journaling op een stuk cardstock plakken zodat er een randje om je foto heen komt. Dit accentueert je foto.

Cardstock
Zuurvrij papier dat gebruikt wordt bij het scrapbooken. Te koop in verschillende maten en kleuren. Bij scrapbooking wordt meestal een vel van 30,5 x 30,5 cm gebruikt.

Zuurvrij
Zuren kunnen je foto's aantasten. Om ervoor te zorgen dat je foto's niet aangetast worden na verloop van tijd wordt bij scrapbooking gebruik gemaakt van zuurvrij papier.

Album
Je album (scrapbook) waarin je je LO's bewaard. Vaak wordt hiervoor een 30,5 x 30,5 cm album gebruikt, maar andere formaten kunnen natuurlijk ook.

Page-protector
Een plastic insteekhoes die in je scrapalbum zit en waar je je LO's in kan opbergen.

Glue-dots
Dubbelzijdige plakkertjes om bv. embellishments mee te bevestigen.

Embellishments
Versieringen op je pagina.

Brads
Dit zijn een soort splitpennen die je op je LO kan gebruiken.

Eyelets
Een ringetje van metaal dat met een eyelettool moet worden vastgemaakt.

Charms
Kleine bedeltjes die je als decoratie op je LO kan gebruiken.

Embossing
Je hebt twee soorten van embossing.
1. het aanbrengen van reliëf in je pagina.
2. het aanbrengen van poeder (d.m.v. inkt) welke daarna moet worden verhit met een heattool zodat je een soort emaillelaagje krijgt.

Heattool
Dit is een soort föhn die alleen warm wordt maar niet blaast. O.a. te gebruiken voor embossen of het snel laten drogen van dingen.

Journaling
Een kort verhaaltje op je LO waarin je bv. beschrijft wie er op de foto staat.

Ponsen
Een gereedschap waarmee je figuren uit papier ponst.

Rub-ons
Een soort wrijfplaatjes die je op je LO kan wrijven. Ze bestaan bv. in letters, teksten of afbeeldingen.

Tags
Een label die je kan gebruiken om bv. je journaling op te zetten of gewoon ter decoratie op je LO kan plakken.

Voor degene die nog nooit gescrapt hebben; hier een klein voorbeeldje met een stappenplan hoe je het beste kunt beginnen!
Dit is een voorbeeld voor een scrappagina met achtergrond.

Stap 1 Begin met het verzamelen van leuke foto's.Dit kan via internet maar ook met tijdschriften (De achtergrond is het belangrijkste)
Voorbeeld van achtergrond

Stap 2 Deze print je uit en plak je op een stevige pagina van het scrapboek die je meestal kunt kopen bij de Xenos o.i.d.

Stap 3 Zoek afbeeldingen van dieren,mensen,planten etc. belangrijk is dat ze aan je interesses voldoen. ;)
Voorbeelden van gebruiksafbeeldingen:

]

Stap 4 Deze print je ook uit. (het aantal foto's ligt aan hoeveel je erin wilt hebben)
Stap 5 Deze afbeeldingen knip je uit en plak je met prittstift erop, hier kun je er ook voor kiezen om het elkaar te laten overschaduwen.

Als je meer een 3D effect wilt kun je ook die vierkante kleine blokjes gebruiken om het meer naar voren te halen.
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  zaterdag 30 juli 2011 @ 21:58:41 #2
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_100138779
Game on *O*. Ik hoop dat de OP zo goed is :@

Nog even mijn vraag herhalen:
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 21:53 schreef LadyS het volgende:
Ik wil graag een Cuttlebug of een Big Shot o.i.d. Maar omdat ze zo prijzig zijn, wil ik graag weten welke het best is. Of wat überhaupt de verschillen zijn?
Jambo?
pi_100141433
Complimenten voor de OP! _O_ Ik zal de topics morgen koppelen, zit nu mobiel ;)
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
pi_100142055
Ik heb de bigshot sinds kort. Bevalt heel goed.
Je kunt er alles doorheen doen, alle merken. Hij is wel wat groot, maar heel stevig. Past net in de fietstas ;)

Heb je nog lo's gemaakt Lady?
  zondag 31 juli 2011 @ 08:49:21 #5
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_100149829
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 23:06 schreef Lutte het volgende:
Complimenten voor de OP! _O_ Ik zal de topics morgen koppelen, zit nu mobiel ;)
De credits zijn voor Jambo en de vorige TS, ik heb alleen ctrl+c en ctrl+v gedaan en de boel een beetje rechtgezet ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 23:21 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ik heb de bigshot sinds kort. Bevalt heel goed.
Je kunt er alles doorheen doen, alle merken. Hij is wel wat groot, maar heel stevig. Past net in de fietstas ;)

Heb je nog lo's gemaakt Lady?
Dat vind ik dus wel belangrijk, dat andere merken er ook doorheen passen! Ik wil ook van die leuke dingen uitstansen enzo *O* Ik ga op marktplaats kijken voor zo'n ding :)

Nee, geen LO's meer gemaakt ;( . Ik wilde vandaag wat maken, maar ik moet eerst cartridges voor mijn printer halen :') Ik heb wel wat voor het klassenboek van school gemaakt, maar daar heb ik geen foto van gemaakt, maar dat zal ik nog wel doen 'volgend jaar'
pi_100155253
Het is ook leuk en makkelijk! Ik heb de laatste tijd juist veel met/voor mijn zusje gedaan.
Die wordt ook al aardig scrap fan.
Randjesponzen ook veel gebruikt.
Ik zit op een scrap forum en 2e hands ook leuke stansjes gescoord!
  zondag 31 juli 2011 @ 18:48:11 #7
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_100164326
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 13:58 schreef _Ingrid_ het volgende:
Het is ook leuk en makkelijk! Ik heb de laatste tijd juist veel met/voor mijn zusje gedaan.
Die wordt ook al aardig scrap fan.
Randjesponzen ook veel gebruikt.
Ik zit op een scrap forum en 2e hands ook leuke stansjes gescoord!
Op marktplaats staan alleen maar webwinkels waar je ze voor de volle prijs kan kopen :'( Op wel forum zit jij dan, Ingrid?
pi_100168656
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 18:48 schreef LadyS het volgende:

[..]

Op marktplaats staan alleen maar webwinkels waar je ze voor de volle prijs kan kopen :'( Op wel forum zit jij dan, Ingrid?
Oh, dan moet je maar net geluk hebben. Ik heb de bigshot gekocht bij scrapbookzolder.nl omdat ik haar ken en ze in mijn woonplaats woont. Via mp wel een alfabet stans.
En http://hobbyshoppie.marktplaza.nl/ ook oa stansen. Verder koop ik bij de bekende online winkels. Oa Scrapbookdepot, creabest, scrapbookwinkel maar dan wel vaak in de sale. En soms bij Pipoos.

Ik zit bij het scrappen noord nederland forum.
  maandag 1 augustus 2011 @ 10:55:46 #9
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_100186502
Ik heb meteen voor een boel geld besteld bij http://hobbyshoppie.marktplaza.nl/ :|W

Bij Amazon.com is de Big Shot te verkrijgen voor, omgerekend, 42 euro. Alleen jammer dat het verzenden 70 euro kost :(
  maandag 1 augustus 2011 @ 11:33:11 #10
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_100187736
quote ipv edit :(

[ Bericht 63% gewijzigd door LadyS op 01-08-2011 20:17:39 ]
  maandag 1 augustus 2011 @ 15:32:46 #11
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_100195460
Wat moet je precies doen met Embossing Powder eigenlijk? edit: misschien moet ik mijn eigen OP eens lezen :'), want daar staat het gewoon

En ik zie allerlei assecoires bij die Big Shot zoals snijplaten, zwarte platen, rubber platen :? ? Dus met alleen de machine en stanzen kom je er niet?

[ Bericht 24% gewijzigd door LadyS op 01-08-2011 20:18:38 (quoten en editten enzo :/) ]
pi_100195987
Beetje ongeduldig LadyS?

Misschien had je in de tussentijd google aan kunnen slingeren? Dan had je dit en dit gevonden. In beide gevallen de eerste hit.
  maandag 1 augustus 2011 @ 20:19:09 #13
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_100205717
Noem het maar enthousiasme....
Ik had dat kunnen doen ja, en dat is meestal ook wel mijn gewoonte eigenlijk. Excuses dat ik het hier vroeg.

Uit je Google-linkje werd me niet geheel duidelijk wat nu de bedoeling van al die platen was, maar via Youtube wel:
pi_100210171
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 15:32 schreef LadyS het volgende:

Wat moet je precies doen met Embossing Powder eigenlijk? edit: misschien moet ik mijn eigen OP eens lezen :'), want daar staat het gewoon

En ik zie allerlei assecoires bij die Big Shot zoals snijplaten, zwarte platen, rubber platen :? ? Dus met alleen de machine en stanzen kom je er niet?

Dat heb ik nog nooit gebruikt, kan ik je niet mee helpen.

De snijplaten en multipurpose platform oid krijg je erbij. Dat is om de stansen te snijden. Om ook te embossen heb je het rubberen plaatje nodig en daar overheen komt dan de zwarte plaat.
pi_100210349
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 20:19 schreef LadyS het volgende:
Noem het maar enthousiasme....
Ik had dat kunnen doen ja, en dat is meestal ook wel mijn gewoonte eigenlijk. Excuses dat ik het hier vroeg.

Uit je Google-linkje werd me niet geheel duidelijk wat nu de bedoeling van al die platen was, maar via Youtube wel:
Vragen staat vrij toch?! En misschien leert iemand anders er weer van.
Handig filmpje!
Wat heb je zoal besteld?
  woensdag 3 augustus 2011 @ 09:49:18 #16
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_100261662
Ik was op vakantie, dus vandaar nog geen reactie van mij LadyS. Maar ik zie dat je inmiddels al een hoop wijzer geworden bent. :)

Voor zover ik weet kunnen de BigShot en de Cuttlebug allebei hetzelfde. De BigShot is alleen stabieler, maar wel weer groter. De Cuttlebug kan nl. ingeklapt worden en de BigShot niet.

Ik heb zelf de BigShot en ben daar erg tevreden over.

En randjesponsen zijn inderdaad erg leuk Ingrid.
Ik word er wel es mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan. (Toon Hermans)
pi_100281797
Tot nu toe de randjesponsen alleen nog op foto's gebruikt, ook leuk effect! En ook alleen nog voor mijn zusje. Morgen weer frobelen bij haar.
Ik zit te wachten op een nieuwe randjespons en stans. Hopelijk is het er morgen of overmorgen!
  donderdag 4 augustus 2011 @ 08:05:47 #18
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_100303638
Ponsen en stansen zijn, net als papier trouwens, verslavend.
Ik heb gisteren twee stansen en een pons gekocht en vandaag of morgen volgt er nog een pons per post.

Melvin wil ook leren scrappen. Dus ik heb gisteren een mini-album voor hem gekocht en samen hebben we gisteren de eerste pagina gemaakt.
Ik heb het papier e.d. geknipt, want dat kan hij nog niet zo netjes, maar hij heeft aangegeven waar wat moest komen. Wel met een een beetje sturing van mijn kant. ;)
Dit is het resultaat:
Ik word er wel es mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan. (Toon Hermans)
pi_100327391
Leuk geworden!

Als jij/jullie mat, doe je dat dan met cardstock? Of kan dat ook met gewoon printerpapier 120 gr bijvoorbeeld? Ivm de zuren waar je over hoort.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:55:39 #20
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_100352184
Ingrid, ik gebruik er altijd cardstock voor omdat gewoon printerpapier erg slap is. Maar ik denk dat het wel moet kunnen. Je moet waarschijnlijk alleen uitkijken waarmee je de foto erop bevestigd. Maar als je van die fototape gebruikt lijkt het me niet dat de foto aangetast wordt.

Ik heb vanmorgen één van de eerste vakantieLO's gemaakt. Het formaat is 8x8 (oftewel 20x20 cm).
pi_100402183
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:55 schreef Jambo het volgende:
Ingrid, ik gebruik er altijd cardstock voor omdat gewoon printerpapier erg slap is. Maar ik denk dat het wel moet kunnen. Je moet waarschijnlijk alleen uitkijken waarmee je de foto erop bevestigd. Maar als je van die fototape gebruikt lijkt het me niet dat de foto aangetast wordt.

Ik heb vanmorgen één van de eerste vakantieLO's gemaakt. Het formaat is 8x8 (oftewel 20x20 cm).
[ afbeelding ]
Ik heb geen fototape, alleen dubbelzijdige tape van Action, tackyglue enz.

Mooi geworden! Mooie kleuren. Leuk dat stukje kaart erbij.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 13:39:50 #22
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_100850251
Weer even wat leven inblazen!

Vanmorgen heb ik deze LO gemaakt:
  woensdag 17 augustus 2011 @ 15:39:13 #23
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_100855628
O+ sonshine O+
Jambo, ik ben jaloers! Jij kan het allemaal zo leuk!

Ik heb trouwens een Cuttlebug gekocht! Vindt hem helemaal geweldig. Ik heb alleen nog niks concreets ermee gescrapt ;'). Maar dit is mijn laatste werkdag en dan heb ik 3,5 week vakantie, dus wie weet komt er dan iets uit mijn handen!
  woensdag 17 augustus 2011 @ 16:23:22 #24
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_100857500
Ik heb de titel niet zelf bedacht hoor! Zo creatief ben ik niet.

Leuk dat je de cuttlebug hebt. Welke stansen heb je gekocht?
Ben in ieder geval benieuwd naar jou werk de komende weken.

Ik kijk heel veel naar LO's van anderen. De leuke sla ik op en probeer ik na te maken (liften in scrapjargon ;)). Vaak geef ik er dan halverwege mijn eigen draai aan.

Van de week heb ik deze gemaakt n.a.v. een LO van iemand. Heb hem bijna 1 op 1 overgenomen (alleen ander papier). Ben er zeer tevreden over.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 16:51:46 #25
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_100858702
Liften is een goed idee :@
Ik zie altijd zulke mooie dingen op bijv. scrapbook.com voorbij komen. Ik zal eens kijken als mijn vakantie over 8 minuten :P begonnen is :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')