FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [praktijk geval] niet aanslaan na vervanging startmotor
Chuck-N0rr1sdonderdag 28 juli 2011 @ 14:48
Maar weer eens een leuk praktijk gevalletje om te delen

Auto:

1999 Citroen Xantia 2.0Ltr

Klacht, motor deed niks meer (gaat niet rond), naar mn klant geweest, en op locatie vast gesteld dat de startmotor defect is.

De klant heeft de startmotor zelf vervangen, en mij opbelde dat de motor nu rond ging, neiging tot aanslaan heeft, maar dan weer afslaat, cq niet blijft lopen.

De auto naar mij toe afgesleept, en eerst maar een foutcodes gaan uitlezen.

de enige foutcode was van de nokkenaspositie sensor, welke te verwachten is met de motor uit, omdat deze dan niet schakelde (het is een hall gever). maar door dat hij NIET te wissen valt is het een vast fout.

Aan de hand hiervan heb ik mijn scope gepakt en ben ik gaan meten op de injectie en ontsteking

het betreft hier een multi point indirect ingespoten injectie met een dubbele DIS ontsteking

scopebeeld van de dubbele bobine en injectie

148qc89.jpg

als je ervaring hier mee hebt, dan zie je dat de ontsteking niet geheel op 180 graden staat, maar vaker gaat, dit is normaal tijdens het starten en de start verrijking

Nog een poging nu met BDP sensor

8bfbb.png

Omdat het hier een DIS onsteking betreft (wasted sprak of te wel een loze ontsteking en gelukte ontsteking te gelijk), heb ik een close up gemaakt.

5333d.png

hier zie je duidelijke dat elke 2de omwenteling geen ontsteking EN injectie is, daarom slaat hij niet aan. Ook zeer vreemd is dat ik maar 56 tanden tel ipv 58, en dat de spanning van de BDP sensor bij de eerste aantal tanden, aan de lage kant is.

nog voor het voorbeeld een correct signaal van de BDP sensor

b2237.png

duidelijk is geworden dat de oorzaak mechanisch is, en waarschijnlijk het probleem in het vliegwiel zit. na demontage van de startmotor is het volgende overduidelijk

s1huyw.jpg

De klant heeft zelf, de koppeling, druklager en vliegwiel vervangen, en belde dat het hier mee opgelost was. Zelf zegt hij dat ie niet weet hoe dat gebeurt is, zelf vermoed ik dat er een grote schroeven draaier op gezet is voor het monteren van de nieuwe startmotor
Gummiebeerdonderdag 28 juli 2011 @ 16:27
Het is in ieder geval niet echt netjes gedaan, ik denk dat de jostiband het beter gedaan zou hebben..

Maar is het probleem nu opgelost en rijd de franse bak weer?
Chuck-N0rr1sdonderdag 28 juli 2011 @ 17:01
wat is niet netjes gedaan? singaalring verbuigen tja....

als je het laatste stukje lees, zie je dat de auto het weer doet
Sounddragondonderdag 28 juli 2011 @ 22:02
Whehe, die knurft heeft volgens mij de startmotor losgewrikt met een big ass schroevendraaier en daarmee de ring vernaggeld :)
Chuck-N0rr1sdonderdag 28 juli 2011 @ 22:32
inderdaad, zal zo iets wezen. Kan je wel vertellen, dat ik wel even goed zoet mee ben geweest, je hebt alles en toch niet lopen
densmeedonderdag 28 juli 2011 @ 22:40
ik begrijp het niet helemaal,
klant komt bij jou, startmotor stuk
startmotor vervangen.
klant komt nog een keer jij kan het op dat moment ook niet vinden
dus klant vervangt maar koppeling vliegwiel ed.
problem solved
maar hoe kom je dan aan die foto met die signaalring verbogen
Chuck-N0rr1svrijdag 29 juli 2011 @ 01:00
De oorspronkelijke klacht was dat de motor niet rond gaat.

Na het vervamgen van de startmotor gaat de motor weer rond, maar slaat niet, klant belt. Diagnose gesteld( meten met een scope). Startmotor verwijdert. Singaal ring krom, nieuwe vliegwiel ed. En toen deed de motor het weer
Herr.Flickvrijdag 29 juli 2011 @ 10:10
Lomp is degene zeker die dit gedaan heeft, heb het ook (zo erg) nog nooit gezien.
Turquaz52vrijdag 29 juli 2011 @ 11:19
wehehehehe als flick zo iets zegt wilt dat zeggen dat die klant een uber stumpert is _O- _O-
BlackRhinovrijdag 29 juli 2011 @ 12:03
Foutcodes uitlezen zijn voor BMW's en Audi's.
PeeJay1980vrijdag 29 juli 2011 @ 12:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 12:03 schreef BlackRhino het volgende:
Foutcodes uitlezen zijn voor BMW's en Audi's.
Hoe kom je daar bij?
En het is onzin trouwens.