quote:Dagrijlicht
Dagrijlicht is een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het overdag rijden beter zichtbaar te maken. Het mag alleen overdag en niet in combinatie met andere verlichting aan de voorzijde gevoerd worden. Bij schemer, duisternis, slecht zicht overdag en in tunnels moet in plaats van het dagrijlicht het dimlicht worden gevoerd.
Dimlicht
Dimlicht moet gevoerd worden bij dag als het zicht slecht is en bij nacht. Ook overdag moet dimlicht gevoerd worden in tunnels. U moet het dimlicht inschakelen ruim voordat u de tunnel inrijdt. bij dag kan het zicht ernstig worden belemmerd door van bijvoorbeeld ochtendnevel, zware regen, sneeuwval of mist, laagstaande zon, schemering of wegen met donkere omgeving (bijvoorbeeld in bossen).
Misschien voor als je wilt parkeren buiten de bebouwde kom? Of heb je ook parkeerlichten tegenwoordigquote:Op donderdag 28 juli 2011 00:25 schreef Compoantje het volgende:
Mijn instructeur zei vandaag dat stadslicht iets van vroeger was ofzo, en dat het nu alleen maar onzin is.
Ja kan ook parkeren binnen de bebouwde kom met stadslicht.quote:Op donderdag 28 juli 2011 00:26 schreef das_phantom het volgende:
[..]
Misschien voor als je wilt parkeren buiten de bebouwde kom? Of heb je ook parkeerlichten tegenwoordig
Jij mag je theorieboekje nog een keer opnieuw lezen.quote:Op donderdag 28 juli 2011 00:28 schreef joekeloekes het volgende:
stadslicht mag je nooit rijdend voeren.
Ze houden je er niet op aan...quote:Op donderdag 28 juli 2011 00:28 schreef joekeloekes het volgende:
stadslicht mag je nooit rijdend voeren.
Wat is dagrijlicht dan? Welke lamp is dat dan? Want je hebt toch groot licht, dimlicht, stadslicht en mistlampen? Er staat namelijk verder niet uitgelegd wanneer je stadslicht mag gebruiken.quote:Op donderdag 28 juli 2011 00:24 schreef k_man het volgende:
Het stukje wat je quote geeft aan in welke situaties je dimlicht moet voeren. Buiten die situaties mag het.
Dagrijlicht is trouwens wat anders als stadslicht.
Dan zal het ook wel niet zo belangrijk zijn.quote:Op donderdag 28 juli 2011 00:31 schreef JaimyLee het volgende:
[..]
Wat is dagrijlicht dan? Welke lamp is dat dan? Want je hebt toch groot licht, dimlicht, stadslicht en mistlampen? Er staat namelijk verder niet uitgelegd wanneer je stadslicht mag gebruiken.
Nee nog niet, FOK! is altijd mijn standaard 'zoekmachine'quote:Op donderdag 28 juli 2011 00:32 schreef Compoantje het volgende:
[..]
Dan zal het ook wel niet zo belangrijk zijn.
Heb je ook al gegoogeld?
http://www.cartuning-guide.com/dagrijlicht.htmlquote:De EU stelt over 2 jaar dagrijlicht verplicht op nieuwe automodellen. De auto is daarmee beter zichtbaar op de weg. Vorig jaar december zag Brussel er nog van af om dimlicht overdag verplicht te stellen, omdat motorrijders dan niet meer genoeg zouden opvallen. Bij de speciale dagrijverlichting zouden die risico's niet gelden. De verplichting geldt alleen voor nieuwe automodellen, niet voor nieuwe auto's van een bestaand model.
Mij is 4 jaar terug geleerd dat jr alleen stadslicht mag gebruiken als je geparkeerd staat...quote:Op donderdag 28 juli 2011 00:30 schreef k_man het volgende:
[..]
Jij mag je theorieboekje nog een keer opnieuw lezen.
Stadslicht mag je aanhebben op momenten dat er geen verlichting verplicht is.
De auto('s) die we hebben hebben dus gewoon nog geen dagrijlicht. Vandaar dat je iedereen gewoon met dimlicht ziet rijden. Vanaf nu nieuwe auto's krijgen het dus wel en dan is het de bedoeling dat je dimlicht uitgaat overdag.quote:Uitgegeven: 24 september 2008 18:23
Laatst gewijzigd: 24 september 2008 18:24
BRUSSEL - De Europese Unie stelt vanaf 2011 speciale daglichtlampen verplicht op nieuwe automodellen. Auto's zijn daarmee beter zichtbaar op de weg. Dat heeft de Europese Commissie woensdag aangekondigd. De wetgeving is al afgestemd met het Europees Parlement en de EU-lidstaten. Vorig jaar december zag Brussel er nog van af om dimlicht overdag verplicht te stellen, omdat motorrijders dan niet meer genoeg zouden opvallen.
Duister
Bij de speciale daglichtlampen zouden die risico's niet gelden. De lichten gaan aan zodra de motor gestart wordt en uit als de automobilist bij duister of regen het gewone licht aan doet. De speciale lampen zijn veel zuiniger in gebruik en daardoor minder slecht voor het milieu. De verplichting geldt alleen voor nieuwe automodellen, niet voor nieuwe auto's van een bestaand model. Fabrikanten van vrachtwagens en bussen krijgen iets langer de tijd, tot de zomer van 2012.
Ik heb dat 25 jaar geleden zo geleerd en blijkbaar is het nog steeds zo:quote:Jij mag je theorieboekje nog een keer opnieuw lezen.
Nee, dat is niet zo. Die link klopt niet.quote:Op donderdag 28 juli 2011 05:57 schreef joekeloekes het volgende:
[..]
Ik heb dat 25 jaar geleden zo geleerd en blijkbaar is het nog steeds zo:
http://www.gratisrijbewijsonline.nl/lichtenwet2.htm
Dan mag jij mijn theorieboekje even lenen.quote:Op donderdag 28 juli 2011 00:30 schreef k_man het volgende:
[..]
Jij mag je theorieboekje nog een keer opnieuw lezen.
Apart, dit exacte voorbeeld (stadlicht+voormistlampen+sneeuw) zat in mijn theorie-examen, en dit mag dus niet volgens het CBR.quote:Op donderdag 28 juli 2011 09:15 schreef Palomar het volgende:
Je mag wel met stadslicht rijden in combinatie met je voormistlampen. En die laatste alleen weer als er slecht zicht is.
Geef maar aan waar het in de wet staat.quote:Op donderdag 28 juli 2011 14:31 schreef Kreupel het volgende:
Dan mag jij mijn theorieboekje even lenen.
Ik heb ook geleerd, 3 jaar terug mét theoriecursus, dat je in GEEN ENKEL geval met stadslicht mag rijden.
Goh die reactie had ik niet verwachtquote:Op donderdag 28 juli 2011 14:45 schreef k_man het volgende:
[..]
Geef maar aan waar het in de wet staat.
Je mag dan kiezen welke van de twee je overdag gebruikt. Overdag dimlicht voeren is altijd toegestaan.quote:Op donderdag 28 juli 2011 00:49 schreef JaimyLee het volgende:
Dit is wat ik zoek:
[..]
De auto('s) die we hebben hebben dus gewoon nog geen dagrijlicht. Vandaar dat je iedereen gewoon met dimlicht ziet rijden. Vanaf nu nieuwe auto's krijgen het dus wel en dan is het de bedoeling dat je dimlicht uitgaat overdag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |