FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Km stand motor
menmulderwoensdag 27 juli 2011 @ 15:41
Sinds kort ben ik de eigenaar van een honda VFR 750, naar zeggen had de motor 51000 km gelopen. Nu keek ik vandaag op de teller en der stond 518769 Ik dacht dat het laatste cijfer 100 meters zou tellen maar deze gaat om de km 1 cijfer omhoog. Het lijkt me wel heel raar als een motor een half miljoen km kan halen? Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
mstxwoensdag 27 juli 2011 @ 16:03
Dat is dan een flink duurzame motor. :Y

edit: http://www.motorradonline(...)-motorraedern/336934

[ Bericht 42% gewijzigd door mstx op 27-07-2011 16:08:22 ]
mvdejongwoensdag 27 juli 2011 @ 16:12
Je hebt 2 soorten tellers in de VFR-reeks, beide met 6 cijfers :
De ene heeft 6 cijfers, allemaal zwart, en voor zover ik weet zijn dit ook echt kilometers van 000.000-999.999.
De andere heeft 5 zwarte cijfers, en 1 wit cijfer met een iets grotere vakje eromheen (om het leesbaar te houden als het cijfer verspringt), en dat zijn dus kilometers van 00.000,0-99.999,9.

Ik denk/hoop dus dat je het 2e soort hebt, want 500k is heel veel voor een motor, en zelfs voor een auto (hoewel, ik heb gisteren een Volvo V70 aangeschaft, en die kunnen dat wel halen zonder als een rijdend wrak te kunnen worden beschouwd).
mstxwoensdag 27 juli 2011 @ 16:17
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 16:12 schreef mvdejong het volgende:
Je hebt 2 soorten tellers in de VFR-reeks, beide met 6 cijfers :
De ene heeft 6 cijfers, allemaal zwart, en voor zover ik weet zijn dit ook echt kilometers van 000.000-999.999.
De andere heeft 5 zwarte cijfers, en 1 wit cijfer met een iets grotere vakje eromheen (om het leesbaar te houden als het cijfer verspringt), en dat zijn dus kilometers van 00.000,0-99.999,9.

Ik denk/hoop dus dat je het 2e soort hebt
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 15:41 schreef menmulder het volgende:
Ik dacht dat het laatste cijfer 100 meters zou tellen maar deze gaat om de km 1 cijfer omhoog.
Als hij wordt verkocht/geadverteerd als een 50k motor zou je van oplichting kunnen spreken. Maar je zou toch ook wel het verschil moeten kunnen zien/voelen tussen 50k en 500k zonder de teller te inspecteren? :o
mvdejongwoensdag 27 juli 2011 @ 16:32
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 16:17 schreef mstx het volgende:
Als hij wordt verkocht/geadverteerd als een 50k motor zou je van oplichting kunnen spreken.
En dat is dan nog een voorzichtige manier om het te stellen.

quote:
Maar je zou toch ook wel het verschil moeten kunnen zien/voelen tussen 50k en 500k zonder de teller te inspecteren? :o
Om een half miljoen te kunnen halen moet de vorige eigenaar de motor zeer, zeer goed verzorgd hebben, dus al dat het geval is zou de motor er wel eens beter aan toe kunnen zijn dan menig motor die met 150k op de teller wordt aangeboden.
Fes1-2woensdag 27 juli 2011 @ 17:53
500.000 km op een motor.. Dat is toch 5 keer het klokkie rond? Bij die van mij wel iig :P
mvdejongwoensdag 27 juli 2011 @ 17:59
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 17:53 schreef Fes1-2 het volgende:
500.000 km op een motor.. Dat is toch 5 keer het klokkie rond? Bij die van mij wel iig :P
Da's dus de vraag, TS heeft een motor met een 6-cijferige teller, en twijfelt nu of dat 5 cijfers voor km zijn, plus 1 voor hectometers (wat overeen zou komen met de opgave van de verkoper), of 6 cijfers, wat dan zou betekenen dat de motor echt een half miljoen heeft gereden. Verschillende versies van de Honda VFR hebben verschillende versies voor de teller, en voor het 2e type is een half miljoen dus nog niet 1 keer het klokje rond, dat gebeurt pas bij de volle miljoen.
menmulderwoensdag 27 juli 2011 @ 18:23
Effe gecheckt het laatste cijfer springt een keer per km 1 verder. Ik zelf gok op een defect in de teller. Want een half miljoen voor een motor lijkt me wel erg veel.
Annewoensdag 27 juli 2011 @ 18:28
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 17:59 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Da's dus de vraag, TS heeft een motor met een 6-cijferige teller, en twijfelt nu of dat 5 cijfers voor km zijn, plus 1 voor hectometers (wat overeen zou komen met de opgave van de verkoper), of 6 cijfers, wat dan zou betekenen dat de motor echt een half miljoen heeft gereden. Verschillende versies van de Honda VFR hebben verschillende versies voor de teller, en voor het 2e type is een half miljoen dus nog niet 1 keer het klokje rond, dat gebeurt pas bij de volle miljoen.
Zou het niet kunnen dat ze misschien ooit de 5-cijferige teller hebben vervangen voor een teller met 6 cijfers?
Fes1-2woensdag 27 juli 2011 @ 18:36
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 18:23 schreef menmulder het volgende:
Effe gecheckt het laatste cijfer springt een keer per km 1 verder. Ik zelf gok op een defect in de teller. Want een half miljoen voor een motor lijkt me wel erg veel.
Verkoper al gebeld?
menmulderwoensdag 27 juli 2011 @ 18:44
Die weet van niks heeft er de afgelopen 4 jaar 1000km mee gereden
Sounddragonwoensdag 27 juli 2011 @ 18:49
Maak eens een foto van die teller en plemp hem hier in het topic als je wilt? Niet hosten op plaatjesschuur maar op tinypic of photobucket ofzo, anders zien we alleen een kikker ;)

Ik geloof er geen kont van dat er een half miljoen km op staat, ook al zijn Viffers wel ekte kilometervreters. :)
Revolution-NLwoensdag 27 juli 2011 @ 18:54
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 18:44 schreef menmulder het volgende:
Die weet van niks heeft er de afgelopen 4 jaar 1000km mee gereden
10.000km dus :D
500k is inderdaad wel heel erg veel voor een motor. Ik vermoed dat er gerommeld is met de teller.
Panzerknacker666woensdag 27 juli 2011 @ 19:16
Of er is een andere tellerunit ingekomen. Misschien wel net zo'n genaaid.
menmulderwoensdag 27 juli 2011 @ 19:18
Teller.jpg
Annewoensdag 27 juli 2011 @ 19:26
Dat is, uhh, apart.
Sounddragonwoensdag 27 juli 2011 @ 20:12
Dat is idd de versie zonder hectoteller; must be a swap, ik zou eens navragen bij importeur of op een clubforum ofzo of dat ding erop hoort, zoja heb je een goed gebruikt ding in de schuur staan, zo nee heb je een fiets met een onbekende km stand omdat de teller geswapt is, en er nu dus een ander telmechaniekje in het voorwiel moet. Of je blijft gewoon zo rijden natuurlijk ;)
RooieHoedwoensdag 27 juli 2011 @ 20:16
Wow. Dit is wel heel apart ja. 500.000 kilometer op een motorfiets, is dat überhaubt ooit gehaald met de originele motor?
#ANONIEMwoensdag 27 juli 2011 @ 20:20
Rijdt ie goed?
menmulderwoensdag 27 juli 2011 @ 20:36
Hij rijd voor de rest prima, op een lekker keerring van de voorvering na ma dat is standaard onderhoud. Verder ook geen slijtagesporen op de buddyseat pendalen, geen speling in de achterbrug of andere rare dingen die je zou verwachten bij hoge kmstanden.

[ Bericht 42% gewijzigd door menmulder op 27-07-2011 20:47:54 ]
#ANONIEMwoensdag 27 juli 2011 @ 20:49
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 20:36 schreef menmulder het volgende:
Hij rijd voor de rest prima, op een lekker keerring van de voorvering na ma dat is standaard onderhoud.
Dan zou ik me er niet te druk om maken, zo'n oude motor maakt de kilometerstand niet zoveel meer uit.
Goed onderhouden is dan veel belangrijker.
FkTwkGs2012woensdag 27 juli 2011 @ 21:48
Geen boekjes erbij / stickers op de motor waar een kmstand op staat?
Hyperdudewoensdag 27 juli 2011 @ 22:09
Anders ff hier vragen of ze dat ding kennen: http://www.ironbutt.com/ridecerts/ :P
Ding moet wel een legende zijn met zo´n km. stand


a. stand kan bijna niet kloppen
b. als de stand wel klopt gaat ie deze eeuw niet meer kapot en zou ik mij weinig zorgen over maken. :)