quote:
Op dinsdag 11 oktober 2011 16:08 schreef Oognip het volgende:Wat jammer dat ze Giardia hebben

ik heb verder weinig verstand van Giardia maar hoe lang duurt het ongeveer voordat het over moet zijn met de nieuwe medicijnen?
Wel apart dat jouw dierenarts de ontlasting meteen onderzocht heeft. Bij alle kittens die ik heb gehad met diarree is dat nog nooit gebeurd. Die krijgen enkel speciaal voer, isogel en soms een spuitje als ze er ook wat misselijk bij zijn.
Ik ben wel benieuwd wat precies de toegevoegde waarde is aan het weten dat het kitten Giardia heeft of 'gewoon' een virusje. Gaat Giardia bijvoorbeeld niet over met normale medicijnen?
Misschien zijn het domme vragen, maar ik ben gewoon benieuwd

We hadden nog nooit met giardia te maken gehad maar ik wist dat ik er op bedacht moest zijn bij flink stinkende ontlasting met een vreemde lucht. Nou ruikt diarree natuurlijk nooit echt lekker maar wat de kittens momenteel produceren ruikt gewoon enorm sterk en raar zuur, Duncan wil er dus niet meer naar binnen omdat hij het echt niet te harden vindt.
En natuurlijk wilde de dierenarts me ook gewoon eerst een diarreeremmer meegeven om te kijken of het dan over zou gaan, maar ik had gewoon een voorgevoel en heb aangedrongen op een test. Ik had zondag ontlasting meegenomen en gevraagd of ik alvast medicatie tegen giardia kon krijgen voor het geval de test positief was. Helaas bleek die medicatie bij die DA verlopen te zijn en kon ik alsnog met alleen Finidiar (wat een héél héél héél klein effect heeft) naar huis.
Toen heb ik dus maar bij een andere DA ontlasting ingeleverd en daar medicatie gekregen.
Het verschil met gewone diarree is dat giardia een besmettelijke parasiet is. Met een diarreeremmer of licht verteerbaar voer gaat de giardia niet weg, er bestaan maar twee middelen die werken; metrazol aka stormogyl/flagyl (antibiotica) en Panacur (ontworming).
Verder is het verstandig extra hygiene maatregelen in acht te nemen om herbesmetting en besmetting van de andere dieren en mensen tegen te gaan.
We hebben nu Panacur tabletten meegekregen voor de kittens. Die moet ik oplossen in water en dan 2x daags een halve milliliter geven volgens het schema drie dagen wel, vijf dagen niet, drie dagen wel , vijf dagen niet, drie dagen wel ivm de levenscyclus van giardia.
Het kan zijn dat dat niet werkt omdat deze stam resistent is voor Panacur, dan kan er nog Metrazol geprobeerd worden.
Mijn eigen katten hoefde ik niet te behandelen omdat die in principe (als ik niks aan m'n sokken heb meegenomen) niet met de ontlasting van de kittens in aanraking geweest zijn.
Verder gaan we dus aan de poets;
- de kittens moeten gewassen worden en daarna hun bipsjes en pootjes steeds goed schoongehouden zodat ze zichzelf niet herbesmetten doordat ze ontlasting binnen krijgen via wassen.
- kattenbakken 2x daags helemaal leeggooien en schoonmaken, tussendoor alle ontlasting liefst gelijk er uit scheppen. (deed ik inmiddels al)
- mandjes en kleedjes dagelijks omwisselen en wassen. (deed ik al)
- waterbakjes en voerbakjes 2x daags schoonmaken. Ik gooi de schoteltjes na 1x voeren al in de vaatwasser dus dat is ook niks nieuws.
- omgeving dagelijks goed schoonmaken (stoomreiniger met 4 bar stoomdruk

)
Ik weet helaas niet hoe lang het gaat duren voor het verbetert, ik hoop binnen een dag of drie en niet die 19 dagen dat we moeten behandelen
Ik heb net een heel schema gemaakt waar ik alle handelingen en medicatie op kan afvinken, anders raak ik zeker met die Panacur wat dan weer wel dan weer niet moet helemaal de draad kwijt.