abonnement Unibet Coolblue
pi_101646058
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 20:25 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

:Y goeie insteek lukt me ook vaker wel dan niet, alleen als t allemaal van n leien dakje gaat post ik hier minder op de een of andere manier :@ en vandaag was wel een dieptepuntje even. morgen weer beter!
Is logisch en prima :* het is ook zwaar, en hoewel meer fijne uren met leuke klassen veel beter is dan weinig roturen met rotklassen kost het nog steeds veel energie! 21 uur is best veel, zeker met jouw belasting van proefschrift en opleiding er nog bij. Dus no worries, maar geef het op school ook op tijd aan als die 21 uur tóch teveel blijken te zijn. Ik spreek uit ervaring :@ .
pi_101646197
Mijn begin van het schooljaar was prima, eerste lessen gaan altijd zo lekker soepel :') het is nog lekker afwachtend allemaal, maar ik leer steeds beter om meteen vanaf het begin duidelijk te zijn in wat ik verwacht van ze. Ook is de methode niet meer nieuw voor me, dat scheelt ook een hoop want ik kan nu aan zien komen waar ze tegenaan zullen lopen en daar op inspringen.

Facilitair is het wel een puinhoop op school -O- voor de vakantie allemaal een eigen laptop gekregen. Ik vroeg me af wat er mis was met de PC's in de lokalen, maar soit. Leuke gadget. Maar nu blijkt dat het internet nog niet goed werkt, nog lang niet alle lokalen aansluitingen hebben voor beamers en geluid. Vandaag ook nog beide kopieerapparaten naar hun grootjes.. Fijn ;) maar goed, het hoort er een beetje bij en ik ga er gewoon vanuit dat níks werkt, dan valt het altijd mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2011 20:31:25 ]
  woensdag 7 september 2011 @ 15:35:23 #178
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101674352
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 18:07 schreef merry77 het volgende:
@Erik: toch zijn aparte jongens en meiden scholen niet raar. Kijk naar landen als Engeland, Australie, Spanje. In dat soort landen zijn het aantal meisjes dat exact kiest een stuk hoger dan hier. Omdat ze namelijk niet door de normale rollenpatronen in de klas niet meer exact gaan kiezen.
In Engeland, Australië en Spanje is veel meer respect voor autoriteit. De dingen die hier volstrekt normaal zijn in de klas, zijn in bv Spanje volstrekt onaanvaardbaar. Als je zo'n vrije sfeer hebt in de scholen/klassen, dan heb je een evenwicht nodig tussen jongens en meisjes. Ze houden elkaar nog enigszins normaal.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101679922
Ik volg dit topic nu al een tijdje op Fok en ik vind het erg vermakelijk om alle anekdotes, verhalen en soms ook lof- danwel klaagzangen te lezen. Zelf zit ik nu ook enige tijd met de gedachte te spelen om ook een eerstegraadsbevoegdheid te halen. Ik heb twee Engelstalige universitaire bacheloropleidingen gedaan, op het gebied van algemene en bedrijfseconomie. Nu zit ik er aan te denken om een universitaire lerarenopleiding te gaan doen. Hier heb ik echter nog wat vragen over, en ik hoop dat iemand hier bereid is deze te beantwoorden:

1) Wat is het verschil tussen een HBO opleiding tot eerstegraads leraar en een universitaire opleiding? Wat bevelen jullie aan?

2) Hoe zien de arbeidsperspectieven eruit voor een docent die een eerstegraadsbevoegdheid heeft voor M&O of algemene economie? Wordt er waarde gehecht aan een universitaire vooropleiding of maakt dit niets uit?

3) Is het aan te raden om eerst nog een weekje mee te lopen op een middelbare school? Ik ben 5 jaar geleden geslaagd voor het VWO maar ik zag al dat het curriculum gewijzigd was in de tussentijd.

4) Is er een meerwaarde aan de Engelstalige lerarenopleiding? Zodat je ook in het tweetalig onderwijs les kunt geven?

Hopelijk zijn de docenten in opleiding bereid om wat vragen van mij te beantwoorden. Alvast bedankt.
pi_101680481
Ik volg dit topic ook al een tijdje, omdat ik in mijn LIO jaar zit. Ik doe de opleiding tot docent algemene economie aan de RuG dus ik kan een aantal van je vragen beantwoorden.

1. Ik weet niet wat het verschil is, maar ik volg de opleiding dus aan de universiteit. Als je altijd op de universiteit hebt gezeten lijkt het mij handiger dat je de lerarenopleiding daar ook volgt, omdat je weet hoe het daar werkt.

2. De arbeidsperspectieven moeten goed zijn in het westen. Veel vraag naar economiedocenten daar. In de rest van het land is de vraag gemiddeld. (De vraag is wat er kan gaan gebeuren als de economie weer aantrekt. Als een deel van de docenten besluit dan het bedrijfsleven in te gaan kan de vraag naar economiedocenten ineens sterk groeien.)

3. Het curriculum is minder puur theorie en meer praktijkgericht geworden. De stof staat dichter bij de leefwereld van de leerlingen. Een keer meelopen op een school is natuurlijk altijd handig om een indruk te krijgen. De RuG biedt sowieso een basiscursus voorafgaand aan de lerarenopleiding aan waarin je kunt snuffelen aan het lesgeven op de middelbare school om te kijken of het wat voor je is. Of de andere universiteiten ook zoiets doen weet ik niet.

4. Geen idee.
pi_101681238
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:02 schreef CG het volgende:
Ik volg dit topic ook al een tijdje, omdat ik in mijn LIO jaar zit. Ik doe de opleiding tot docent algemene economie aan de RuG dus ik kan een aantal van je vragen beantwoorden.

1. Ik weet niet wat het verschil is, maar ik volg de opleiding dus aan de universiteit. Als je altijd op de universiteit hebt gezeten lijkt het mij handiger dat je de lerarenopleiding daar ook volgt, omdat je weet hoe het daar werkt.

2. De arbeidsperspectieven moeten goed zijn in het westen. Veel vraag naar economiedocenten daar. In de rest van het land is de vraag gemiddeld. (De vraag is wat er kan gaan gebeuren als de economie weer aantrekt. Als een deel van de docenten besluit dan het bedrijfsleven in te gaan kan de vraag naar economiedocenten ineens sterk groeien.)

3. Het curriculum is minder puur theorie en meer praktijkgericht geworden. De stof staat dichter bij de leefwereld van de leerlingen. Een keer meelopen op een school is natuurlijk altijd handig om een indruk te krijgen. De RuG biedt sowieso een basiscursus voorafgaand aan de lerarenopleiding aan waarin je kunt snuffelen aan het lesgeven op de middelbare school om te kijken of het wat voor je is. Of de andere universiteiten ook zoiets doen weet ik niet.

4. Geen idee.
Bedankt voor je antwoorden. Op mijn universiteit is zo'n cursus niet mogelijk. Er is ook helemaal geen lerarenopleiding op dit moment (UVT). Als iemand anders nog aanvullingen en/of tips heeft, dan hoor ik deze natuurlijk graag.
pi_101682588
Ik heb eigenlijk nog wel een vraag aan de docenten hier. Ik ben dus LIO en heb 3 klassen onder m'n hoede. Lesgeven vind ik best leuk, organisatorisch gaat het goed en ik weet van mezelf goed wat ik per les wil vertellen en de leerlingen wil meegeven. Het punt waar ik soms wel veel moeite mee heb is klassenmanagement. Dat kan af en toe een les behoorlijk verpesten.

Ik heb bv. een 3e klas waar ik best wat moeite mee heb. Het is een drukke groep van 30 leerlingen met een scheve verdeling m/v, namelijk 10/20. Ik heb in deze groep best veel moeite om aan het begin van de les de aandacht te vangen en deze vast te houden als ik wat wil uitleggen. Ook als ik ze aan het werk zet gaan ze snel met elkaar praten. Wat zijn de tips/trucs om zulke groepen onder controle te houden en dat ze doen wat je ze opdraagt? (Een groot deel van de klas wil overigens wel graag goed meedoen met de les. Er zijn een paar echte grote stoorzenders, helaas kan ik die niet makkelijk apart zetten omdat alle plekken bezet zijn in zo'n volle klas.)

Ook heb ik een andere 3e klas die ik 2 uur in de week heb. Beide lessen zijn het 7e uur. De energie is er dan vaak wel uit bij de leerlingen. Wat zijn de tips/trucs om leerlingen op dat uur nog in gang en geconcentreerd aan het werk te kunnen krijgen?
pi_101682846
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:48 schreef YourAsset het volgende:
1) Wat is het verschil tussen een HBO opleiding tot eerstegraads leraar en een universitaire opleiding? Wat bevelen jullie aan?
Een HBO-opleiding tot eerstegraads docent is bedoeld voor docenten die al een tweedegraads bevoegdheid hebben. Een universitaire lerarenopleiding is voor mensen die al een vakinhoudelijke universitaire master voltooid hebben en daarna in één jaar hun eerstegraads bevoegdheid willen halen. Soms wordt dit in een tweejarig masterprogramma samengebracht.

quote:
2) Hoe zien de arbeidsperspectieven eruit voor een docent die een eerstegraadsbevoegdheid heeft voor M&O of algemene economie? Wordt er waarde gehecht aan een universitaire vooropleiding of maakt dit niets uit?
Qua salaris maakt het niet in principe niet uit; na een universitaire lerarenopleiding word je in dezelfde schaal ingedeeld als je tweedegraads collega's. Vanaf 2014 zou je als eerstegraads docent recht hebben op salarisschaal LD als je minstens de helft van je lessen in het eerstegraads gebied geeft, maar er kan nog een hoop veranderen voor het 2014 is natuurlijk.

quote:
3) Is het aan te raden om eerst nog een weekje mee te lopen op een middelbare school? Ik ben 5 jaar geleden geslaagd voor het VWO maar ik zag al dat het curriculum gewijzigd was in de tussentijd.
Kan. Sommige opleidingen hebben de mogelijkheid tot snuffelstages, maar als je al weet dat je docent wil worden, denk ik dat het weinig toevoegt. In het begin van de opleiding observeer je sowieso nog veel. Over het curriculum krijg je vast op de opleiding nog wel wat te horen.

quote:
4) Is er een meerwaarde aan de Engelstalige lerarenopleiding? Zodat je ook in het tweetalig onderwijs les kunt geven?
Is er een Engelstalige lerarenopleiding? Non-native speakers die lesgeven in het tweetalig onderwijs hebben volgens mij een Cambridge-certificaat moeten halen (CAE/CPE), maar ik weet niet precies wat de eisen zijn.
  woensdag 7 september 2011 @ 19:18:29 #184
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101683493
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:35 schreef ErikT het volgende:

[..]

In Engeland, Australië en Spanje is veel meer respect voor autoriteit. De dingen die hier volstrekt normaal zijn in de klas, zijn in bv Spanje volstrekt onaanvaardbaar. Als je zo'n vrije sfeer hebt in de scholen/klassen, dan heb je een evenwicht nodig tussen jongens en meisjes. Ze houden elkaar nog enigszins normaal.
Ik geef les aan een techniekklas met alleen jongens, aan een zorgklas met alleen meisjes en aan gemengde klassen en dat is een wereld van verschil. Zo'n meidengroep is al snel een theeclubje, en bij onenigheid gaat het er vaak erg gemeen aan toe. Zo'n jongensgroep bestaat juist vaak weer uit 'rauwdauwers' en behoeft dan ook een compleet andere benadering. Wel interessant om te verschillen te zien, maar ik denk dat leerlingen toch het best functioneren in een heterogene groep.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheSilentEnigma op 07-09-2011 20:05:01 ]
pi_101684274
Ik heb ruim een jaar geleden gereageerd in dit topic, ik zat toen net in mijn derdejaarsstage op een mbo. Die stage heb ik door allerlei omstandigheden niet voldoende afgerond op alle competenties en dus begin ik dit jaar aan de afronding op een middelbare school en zoals ik het tot nu toe begrepen heb, voornamelijk vmbo. Yay!

En dan gelijk de nay: de eeuwige gebrekkige communicatie tussen opleiding en stageschool }:| Omdat het om een afronding gaat, niet om het compleet opnieuw lopen van een stage (want er zijn wel dingen met voldoende beoordeeld), is afgesproken tussen mij, mijn stagebegeleider vanuit de opleiding en het stagebureau (we hoeven zelf in principe geen stageschool te zoeken) afgesproken dat ik ongeveer 1 periode, tot eind november, de stage zou lopen om het spul af te ronden. Dit was in formuliervorm ook netjes opgestuurd naar de stageschool. Vandaag een introductiebijeenkomst gehad met de andere stagiaires en de opleider van de school. Aan de opleider ook vertelt hoe en wat, maar ze was er in eerste instantie nogal stellig in dat ze verwachtte dat ik tot eind januari zou blijven. Uiteindelijk gaf ze toe dat ik hier dan wel met mijn vakcoach (nog geen kennis mee gemaakt, morgen even een mailtje sturen) even een gesprek moest aangaan, want ook die rekende op mij tot eind januari. Nog maar even op zinnen hoe ik dit netjes doch stellig aan de vrouw ga brengen, want ik weiger een hele stageperiode en alle bijbehorende opdrachten opnieuw te doen als dat niet nodig is en ook niet is afgesproken.

Verder ben ik overigens wel enthousiast over de school. Op 5 minuten fietsen van m'n huis, aardige mensen tot nu toe ontmoet, mede-stagiaires lijken me ook ok, een goed georganiseerde intervisie-gebeuren (is een verplichting vanuit de opleiding) en volgens mij duidelijke lijnen bij wie ik voor dingen moet zijn.
I reject reality and substitute my own
  woensdag 7 september 2011 @ 21:32:07 #186
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101690039
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:58 schreef CG het volgende:
Ik heb bv. een 3e klas waar ik best wat moeite mee heb. Het is een drukke groep van 30 leerlingen met een scheve verdeling m/v, namelijk 10/20. Ik heb in deze groep best veel moeite om aan het begin van de les de aandacht te vangen en deze vast te houden als ik wat wil uitleggen. Ook als ik ze aan het werk zet gaan ze snel met elkaar praten. [b[Wat zijn de tips/trucs om zulke groepen onder controle te houden en dat ze doen wat je ze opdraagt? (Een groot deel van de klas wil overigens wel graag goed meedoen met de les. Er zijn een paar echte grote stoorzenders, helaas kan ik die niet makkelijk apart zetten omdat alle plekken bezet zijn in zo'n volle klas.)[/b]
Buiten de klas is altijd ruimte. ;) Uiteraard wil je al je leerlingen in de les, maar de groep gaat voor het individu. Als het uit de hand loopt: sancties. Begin maar met strafwerk, en vervolgens mik je ze eruit en laat je ze nakomen / strafwerk schrijven.

PS Hier moet je ongeveer nu mee beginnen. De eerste 2 weken kijken ze de kat uit de boom, in week 3 en 4 gaan ze alles proberen. Dan moet je aangeven waar de grenzen zijn, en het zo doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
PPS Praat altijd achteraf met de gesanctioneerde leerling. Uiteindelijk moet je ze wel meekrijgen, dus je moet een beetje begrip bij ze kweken.

quote:
Ook heb ik een andere 3e klas die ik 2 uur in de week heb. Beide lessen zijn het 7e uur. De energie is er dan vaak wel uit bij de leerlingen. Wat zijn de tips/trucs om leerlingen op dat uur nog in gang en geconcentreerd aan het werk te kunnen krijgen?
In de late uren begin ik meestal wat rustiger. Een paar minuutjes een beetje laten keuvelen. Dat win je op het einde weer terug. Als je meteen hard van start wil roep je volgens mij weerstand op.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101693346
Iemand vroeg over lerarenopleiding economie: alles is al wel gezegd, behalve dat je tweetalig volgens mij in Leiden kan doen, world teacher training is dat.
Kwak
pi_101693515
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:38 schreef kwakz0r het volgende:
Iemand vroeg over lerarenopleiding economie: alles is al wel gezegd, behalve dat je tweetalig volgens mij in Leiden kan doen, world teacher training is dat.
Bedankt allemaal, dit helpt me zeker. Ik ga mijn oude school ook mailen om te vragen of ik een paar dagen mee kan lopen om een beter beeld te krijgen van de dingen die ik als leerling niet zag. Bovendien ben ik ook wel benieuwd hoe het nieuwe programma is en hoe (andere) docenten de werkdruk ervaren. Hoeveel uur werken jullie gemiddeld per week? Mijn indruk, na het lezen van een aantal topics, is dat jullie vaak meer uren werken dan jullie betaald krijgen.
  woensdag 7 september 2011 @ 23:41:45 #189
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101695914
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:42 schreef YourAsset het volgende:
Mijn indruk, na het lezen van een aantal topics, is dat jullie vaak meer uren werken dan jullie betaald krijgen.
Dat heb je goed gezien. :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Baba-O-Riley op 07-09-2011 23:46:46 ]
.
pi_101697342
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:04 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Een HBO-opleiding tot eerstegraads docent is bedoeld voor docenten die al een tweedegraads bevoegdheid hebben. Een universitaire lerarenopleiding is voor mensen die al een vakinhoudelijke universitaire master voltooid hebben en daarna in één jaar hun eerstegraads bevoegdheid willen halen. Soms wordt dit in een tweejarig masterprogramma samengebracht.

Bestaan er wel HBO-opleidingen die je tot een eerstegraads docent opleiden? Bij mijn weten is de route namelijk HBO - tweedegraads --> hbo-master, maar dan heb je het over andere taken óf --> uni-master - eerstegraads.

En als docent kun je ook nog eens extra prestatiebeurs krijgen als je een hbo-master of uni-master gaat doen. Kom ik nu pas achter. In mijn vierde jaar, met absoluut geen ruimte meer om een premaster te doen (die wordt je volgens mij geacht te doen als 'minor' zijnde) en ook al weinig spaargeld om twee keer 3000 euro op te hoesten om mijn langstudeerboete ervan te betalen. Want hoe leuk ik lesgeven ook vind, hoeveel zin ik ook heb om weer te beginnen op mijn stage, ik zie mezelf nog niet volgend jaar september een baan (een baan, ieks!) hebben en vanaf dan mijn werkleven te beginnen. Ik ben voor mijn gevoel nog niet klaar voor dat deel van het grotemensenleven -O-
I reject reality and substitute my own
pi_101719875
Ik doelde inderdaad op een HBO-masteropleiding.
pi_101757229
ouderavond overleefd *O* helse week overleefd *O*

nu een weekend niks. ongeveer.
Kwak
  vrijdag 9 september 2011 @ 20:11:07 #193
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_101761254
Volgende week al een eerste lesje van 10 minuten (VMBO 3/4 stof) aan medestudenten geven :@ :D
Op elke fokker past een bril.
  vrijdag 9 september 2011 @ 23:06:53 #194
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101769296
Ik heb deze week breuken geoefend. Eerst in HAVO 4, want ik wilde weten wat het niveau was en aangezien het eerste HS havo 4 over rekenen gaat. Breuken optellen, vermenigvuldigen en delen. Wat je vroeger dus leerde in groep 6. (Vroeger... ik ben 28.) Goed, ze konden er geen klap van. Een derde kon niet eens 1/3 bij 3/4 optellen. Vermenigvuldigen ongeveer hetzelfde, delen door een breuk kon niemand.

"Ja dit is zo lang geleden!"

Dus ik naar HAVO 1. Dat zou korter geleden moeten zijn. Zelfde sommen. Precies hetzelfde resultaat. Ze konden er geen klap van.

"Dit hebben we nooit gehad." Aha. "Dit is al zo lang geleden." Huh?

Hierna besprak ik mijn bevindingen met collega's, die zeiden "ach ja, welkom in het onderwijs!" en ging het eens in Gymnasium 1 bekijken. Nou, daar konden toch zeker 2 leerlingen alle sommen maken. 2! Collega, met zo'n :D smile: "En, hoe was het in Gymnasium 1?" Hetzelfde dus.

Leerling: "Ja, dat optellen heb ik wel geleerd. Maar dat keer heb ik nooit gehad." Say what? Ik heb ze verteld dat ze hun ouders moeten vertellen om hun geld terug te gaan vragen op de basisschool.


Het is geen wonder ook, dat het niveau bij wiskunde zo laag is, en dat leerlingen bij natuurkunde vastlopen op de wiskunde. Er is geen basis. Er is geen gevoel voor getallen. Het zit er gewoon niet in. 7x4 is rustig 21, 9x4 is 32 en als je weet dat 2x36 72 is, pak je voor 3x36 je rekenmachine. Dit is toch niet leuk zo? Ja, ik heb me kostelijk vermaakt, daar niet van, maar het is echt in en in triest natuurlijk. Nederland kenniseconomie _O- En de klassen op de basisschool worden steeds groter... nog 10 jaar en je moet beginnen met leren tellen in de brugklas.

Goed. In klas 1 gaat de eerste repetitie dit jaar over HS 1 én breuken. En in klas 3 gaat de rekenmachine van tafel.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101770031
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:06 schreef ErikT het volgende:
Ik heb deze week breuken geoefend. Eerst in HAVO 4, want ik wilde weten wat het niveau was en aangezien het eerste HS havo 4 over rekenen gaat. Breuken optellen, vermenigvuldigen en delen. Wat je vroeger dus leerde in groep 6. (Vroeger... ik ben 28.) Goed, ze konden er geen klap van. Een derde kon niet eens 1/3 bij 3/4 optellen. Vermenigvuldigen ongeveer hetzelfde, delen door een breuk kon niemand.

"Ja dit is zo lang geleden!"

Dus ik naar HAVO 1. Dat zou korter geleden moeten zijn. Zelfde sommen. Precies hetzelfde resultaat. Ze konden er geen klap van.

"Dit hebben we nooit gehad." Aha. "Dit is al zo lang geleden." Huh?

Hierna besprak ik mijn bevindingen met collega's, die zeiden "ach ja, welkom in het onderwijs!" en ging het eens in Gymnasium 1 bekijken. Nou, daar konden toch zeker 2 leerlingen alle sommen maken. 2! Collega, met zo'n :D smile: "En, hoe was het in Gymnasium 1?" Hetzelfde dus.

Leerling: "Ja, dat optellen heb ik wel geleerd. Maar dat keer heb ik nooit gehad." Say what? Ik heb ze verteld dat ze hun ouders moeten vertellen om hun geld terug te gaan vragen op de basisschool.


Het is geen wonder ook, dat het niveau bij wiskunde zo laag is, en dat leerlingen bij natuurkunde vastlopen op de wiskunde. Er is geen basis. Er is geen gevoel voor getallen. Het zit er gewoon niet in. 7x4 is rustig 21, 9x4 is 32 en als je weet dat 2x36 72 is, pak je voor 3x36 je rekenmachine. Dit is toch niet leuk zo? Ja, ik heb me kostelijk vermaakt, daar niet van, maar het is echt in en in triest natuurlijk. Nederland kenniseconomie _O- En de klassen op de basisschool worden steeds groter... nog 10 jaar en je moet beginnen met leren tellen in de brugklas.

Goed. In klas 1 gaat de eerste repetitie dit jaar over HS 1 én breuken. En in klas 3 gaat de rekenmachine van tafel.
Dat klinkt inderdaad wel erg triest. Voor gymnasium leerlingen al helemaal...

Ze zouden de grafische rekenmachine (zeker voor de maatschappij-profielen) gewoon af kunnen schaffen. Een grafische rekenmachine heb je gewoon niet nodig op de middelbare school. Een uitgebreide eenvoudige rekenmachine werkt even goed voor de meeste dingen.
pi_101773414
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:06 schreef ErikT het volgende:
Ik heb deze week breuken geoefend. Eerst in HAVO 4, want ik wilde weten wat het niveau was en aangezien het eerste HS havo 4 over rekenen gaat. Breuken optellen, vermenigvuldigen en delen. Wat je vroeger dus leerde in groep 6. (Vroeger... ik ben 28.) Goed, ze konden er geen klap van. Een derde kon niet eens 1/3 bij 3/4 optellen. Vermenigvuldigen ongeveer hetzelfde, delen door een breuk kon niemand.

"Ja dit is zo lang geleden!"

Dus ik naar HAVO 1. Dat zou korter geleden moeten zijn. Zelfde sommen. Precies hetzelfde resultaat. Ze konden er geen klap van.

"Dit hebben we nooit gehad." Aha. "Dit is al zo lang geleden." Huh?

Hierna besprak ik mijn bevindingen met collega's, die zeiden "ach ja, welkom in het onderwijs!" en ging het eens in Gymnasium 1 bekijken. Nou, daar konden toch zeker 2 leerlingen alle sommen maken. 2! Collega, met zo'n :D smile: "En, hoe was het in Gymnasium 1?" Hetzelfde dus.

Leerling: "Ja, dat optellen heb ik wel geleerd. Maar dat keer heb ik nooit gehad." Say what? Ik heb ze verteld dat ze hun ouders moeten vertellen om hun geld terug te gaan vragen op de basisschool.


Het is geen wonder ook, dat het niveau bij wiskunde zo laag is, en dat leerlingen bij natuurkunde vastlopen op de wiskunde. Er is geen basis. Er is geen gevoel voor getallen. Het zit er gewoon niet in. 7x4 is rustig 21, 9x4 is 32 en als je weet dat 2x36 72 is, pak je voor 3x36 je rekenmachine. Dit is toch niet leuk zo? Ja, ik heb me kostelijk vermaakt, daar niet van, maar het is echt in en in triest natuurlijk. Nederland kenniseconomie _O- En de klassen op de basisschool worden steeds groter... nog 10 jaar en je moet beginnen met leren tellen in de brugklas.

Goed. In klas 1 gaat de eerste repetitie dit jaar over HS 1 én breuken. En in klas 3 gaat de rekenmachine van tafel.
volgens mij leren ze het nog wel hoor, en zelf net zoals ik het "vroeger" leerde. maar je moet niet onderschatten wat een zomertje pre-puberen met het geheugen doet, laat staan een paar jaar middelbare school (waar kinderen doorgaans in de onderbouw veel onzelfstandiger worden behandeld dan einde basisschool) plus puberende hersenen. weg zorgvuldig aangeleerde kennis. neem nooit aan dat een kind iets niet geleerd heeft als ze zeggen het niet te weten, of het nooit gekund heeft. ze krijgen bij ons nu verplicht rekenvaardigheid als vak vanaf de derde ofzo...

klagen over woordenschat wil ik wel doen, dat gaat achteruit, kinderen lezen veel minder dan vroeger, en dat ligt niet persé aan school :N
Kwak
  zaterdag 10 september 2011 @ 13:19:43 #197
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101782005
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:06 schreef ErikT het volgende:
Ik heb deze week breuken geoefend. Breuken optellen, vermenigvuldigen en delen. Vermenigvuldigen ongeveer hetzelfde, delen door een breuk kon niemand. "Ja dit is zo lang geleden!"
Kan me ik wel in vinden hoor... Als je mij nu opeens zou vragen om een rijtje Franse werkwoorden te gaan vervoegen of iets dergelijks, zou ik ook even in mijn hersenpan een dikke laag stof moeten wegblazen. Leerlingen hebben dat ook..

quote:
Dus ik naar HAVO 1. Dat zou korter geleden moeten zijn. Zelfde sommen. Precies hetzelfde resultaat. Ze konden er geen klap van.
quote:
Ik heb ze verteld dat ze hun ouders moeten vertellen om hun geld terug te gaan vragen op de basisschool.
Je kunt het de kinderen niet kwalijk nemen. Welk gevoel geef je ze met zo'n opmerking? Je steekt in op het negatieve - dan kun je beter zeggen: "Oke, we gaan ons eens in deze materie vastbijten" en het ze uitleggen. Ik kom ook wel eens leerlingen tegen die een verleden tijd nog steeds niet beheersen. Dan ga ik ook niet zeggen: "Ga maar vragen aan je leraar van vorig jaar of die z'n salaris kan terug storten, want die heeft je niks geleerd. Of doe dat maar niet, want die leraar was ik zélf". Niet afgeven op eerdere periodes in een leerproces.

quote:
Er is geen basis. Er is geen gevoel voor getallen. Het zit er gewoon niet in. 7x4 is rustig 21, 9x4 is 32 en als je weet dat 2x36 72 is, pak je voor 3x36 je rekenmachine. Dit is toch niet leuk zo? Ja, ik heb me kostelijk vermaakt, daar niet van, maar het is echt in en in triest natuurlijk. Nederland kenniseconomie _O-
Ik kan me je gevoel goed voorstellen, maar tja... zo gaat het nu eenmaal. Feiten kennis, of in jouw geval tafeltjeskennis is vervangen door aanleren van vaardigheden. Je hoeft het tafeltje van 8 niet te kennen, als je maar weet hoe je er achter kunt komen wat het tafeltje van 8 dan wél is. Het is wachten tot er weer iemand het lumineuze idee krijgt en alles weer terugdraait. :P De kinderen kun je dit niet aanrekenen, zij kunnen er niks aan doen. Kostelijk vermaken om iets dat leerlingen niet kunnen? Je bent er om het ze te leren ;)
.
pi_101783787
Eens met Baba+Kwak. Zomervakantie veroorzaakt een (soms tijdelijke) vorm van dementie (ook bij mij :') ik wist m'n kopieercode niet meer en vergat twee keer m'n brood te smeren en mee te nemen) maar met regelmatig herhalen en oefenen komen ze er vaak wel weer. Positief aanpakken, voordat je ze meteen het gevoel geeft dat ze niks kunnen.

En het tafels stampen moet inderdaad weer worden ingevoerd ^O^ , sommige dingen moeten gewoon op de automatische piloot goed gaan. Net zoals de onregelmatige werkwoorden voor Engels. Bijdehandje in 5HAVO deze week "I'm sure that last year you didn't teached us this, Miss!". Ouch. Herhalenherhalenherhalen maar weer.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2011 14:31:26 ]
pi_101785047
Zo gaat het bij Nederlands ook inderdaad. Werkwoordsvervoegingen, zinnen ontleden of woorden benoemen, het zijn dingen die je gewoon op de basisschool al leert, maar die je ze praktisch elk jaar weer opnieuw kan leren. En breuken optellen zal bij mij nog wel gaan, maar ik heb echt geen flauw idee meer hoe je die dingen met elkaar vermenigvuldigt.
I reject reality and substitute my own
  zaterdag 10 september 2011 @ 17:11:24 #200
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101787628
Omdat je er niks meer mee doet, vergeet je dat soort informatie.. Dat is normaal.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')