abonnement Unibet Coolblue
pi_101466705
Vandaag nog gratis te downloaden: "Orde houden in het VMBO"

Hier: http://www.withitness.nl/(...)deinhetvmboebook.pdf

Veel nuttige tips, ook voor andere niveaus! Te laat? PM mij ;)
  donderdag 1 september 2011 @ 22:04:46 #127
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101466941
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2011 22:01 schreef Razztwizzle het volgende:
Vandaag nog gratis te downloaden: "Orde houden in het VMBO"
Hier: http://www.withitness.nl/(...)deinhetvmboebook.pdf
Veel nuttige tips, ook voor andere niveaus! Te laat? PM mij ;)
Bedankt voor de tip! Ik ga het es op m'n gemakje doorlezen! :)
.
pi_101468940
Volle klassen heb ik ook... havo 4 zijn er 31 vwo 4 ook, vwo 3 en havo 3 gelukkig maar 25 en brugklas van 29. Klassen op de andere lokatie zijn kleiner.

Ik heb 1 ingeroosterd opvanguur, en als ik dit jaar niet aan mijn taakuren kom moet ik volgend jaar extra lesuren draaien ter comprnsatie.

er zijn weinig reisjes en tripjes ook... maar dan wel weer een personeelsreis naar lissabon, kosten grotrndeels voor de docenten zelf, dat wel.
Kwak
pi_101471045
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2011 22:01 schreef Razztwizzle het volgende:
Vandaag nog gratis te downloaden: "Orde houden in het VMBO"

Hier: http://www.withitness.nl/(...)deinhetvmboebook.pdf

Veel nuttige tips, ook voor andere niveaus! Te laat? PM mij ;)
Dank je wel!

Flink genaaid door de LERO trouwens: vorig jaar in mijn derde jaar voltijd heb ik drie dagen per week (onbetaald) stage moeten lopen en twee volle dagen zo goed als verplicht aanwezig moeten zijn op de hogeschool. Heb me een slag in de rondte gewerkt om alles te kunnen bolwerken, heb flink moeten lenen bij de IB-groep omdat er absoluut geen tijd meer was voor een bijbaantje en heb als een van de weinigen van mijn groep mijn LIO-assessment mogen doen en gehaald.
Komen ze er nu achter dat die drie dagen toch eigenlijk wel veel te veel druk is voor het aantal studiepunten dat er voor staat, dus de derdejaars van dít jaar hoeven slechts 2 dagen stage te lopen :') De derdejaars die vorig jaar dus teveel uren hebben gemaakt voor té weinig studiepunten worden niet gecompenseerd...
  vrijdag 2 september 2011 @ 10:10:22 #130
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101480416
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 18:35 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

In de onderbouw geen proefwerkweken meer, aangepaste opzet met rapportvergaderingen, aangepast begin en einde van het schooljaar, etc etc..

Er zijn scholen, die hebben bijvoorbeeld een proefwerkweek (lesuitval!), en daarna hebben de leerlingen een week vrij (lesuitval!), terwijl de docenten vergaderen. Wij hebben geen proefwerkweek (geen lesuitval), alleen in de bovenbouw. Bij rapportvergaderingen hebben de leerlingen gewoon les met een 7 x 40 minutenrooster, en de vergaderingen vinden ná die lessen plaats. Waardoor hier ook géén lesuitval is.
OK, maar hoe redden die andere scholen het dan?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 2 september 2011 @ 10:11:12 #131
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101480436
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2011 21:54 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons betekent een tussenuur standaard een extra taal- of rekenuur met een invaldocent (iedereen heeft invaluren in zijn rooster), hier zijn boeken voor en alle leerlingen hebben een schrift voor deze extra lesuren. Zo voelt het voor de leerlingen als een gewoon lesuur (is het in feite ook natuurlijk) en hebben ze op jaarbasis toch een aantal extra taal- en rekenuren die ze zo hard nodig hebben, zeker met het oog op het referentiekader van de commissie Meijerink.

Voor docenten werkt dit ook prima, je hoeft geen klassen meer te 'entertainen' maar je gaat gewoon lekker een uurtje met ze aan de slag.
Dit is echt een goed idee. Die stuur ik op naar de schoolleiding.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101481193
Deze vond ik ook nog op de site over orde houden: een klassenplattegrond waar ook ruimte op is om huiswerk en absenties op te noteren.

Hier: http://www.withitness.nl/?p=229

Handig voor de eerste weken waarin de klassensamenstelling nogal kan veranderen en je dus niet meteen de lijst in je agenda honderd keer uit wil gummen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2011 10:43:52 ]
pi_101481220
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 10:10 schreef ErikT het volgende:

[..]

OK, maar hoe redden die andere scholen het dan?
Dat vraag ik me ook wel eens af :{ de andere middelbare scholen in de plaats waar ik lesgeef hielden een week eerder op met het schooljaar en hebben meer excursies én veel lesuitval in de vergaderweken. Hoe ze het doen met de urennorm? Geen idee -O-
pi_101488628
Even een vraag voor mijn collega-neerlandici. Ik merk dat ik het moeilijk vind om vakinhoudelijke dingen uit te leggen. Bijvoorbeeld functies van een alinea, alineaverbanden, argumentatiestructuren enzovoort. Dat staat natuurlijk allemaal in het boek uitgelegd, maar dat is vaak niet genoeg voor de leerlingen, die hebben toch extra uitleg nodig en handige voorbeelden om het echt te begrijpen.

Vanuit de opleiding is hier helemaal geen aandacht voor. Ik ken ook geen literatuur of handboeken op dit gebied, zijn die er? Hoe leer je dit soort dingen uitleggen? Hoe kom je aan handige voorbeelden of trucjes die leerlingen helpen?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101489790
Heb je op de opleiding ook geen vakdidactiekvakken gehad :o ?

Als ik zelf niet weet hoe ik iets handig kan brengen vraag ik het eerst aan collega's en sla dan wat boeken er op na die ik vanuit de opleiding op collega's heb aangeraden gekregen.

Voor Nederlands zou ik echt niet weten welke boeken handig zijn, maar er is een vakcommunity op digischool, misschien kunnen die je wat tips geven?
pi_101489961
Vakdidactiek gaat vooral over waarom je bepaalde stof behandelt en globaal over hoe je dat doet (bijvoorbeeld het belang van herschrijven bij schrijfopdrachten), maar niet over hoe je concreet dingen uitlegt. Het is nogal wetenschappelijk, weinig praktisch, jammer genoeg.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101490055
Dat is vervelend zeg, ik heb dat heel anders ervaren - eigenlijk vond ik het de enige colleges die heel praktisch gericht waren op de lespraktijk! Dat verschilt dus duidelijk per opleiding.
pi_101490677
ik vond vakdidactiek ook erg onder de maat.
Zeker bij natuurkunde is HOE je iets uitlegt erg belangrijk. Structuur is erg belangrijk, maar ook gebruik je een analogie, gebruik je een demo, welke stappen vertel je. Etc.
Ik vond dat echt onder de maat.

Bij de stage die ik liep vertelde de stagebegeleider mij wat leerlingen lastig vinden, welke verkeerde denkbeelden ze hebben, hoe je het beste de tekeningetjes maakt. Daar had ik wat aan.

Ik heb overigens wel te horen gekregen dat de laatste opdrachten nu ook goed zijn. Dus dat betekent dat ik eerste graads bevoegd ben geworden! YEAH!
Nu die baan nog.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 2 september 2011 @ 17:27:58 #139
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101494997
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 10:10 schreef ErikT het volgende:
OK, maar hoe redden die andere scholen het dan?
De vraag is óf ze het redden. Er zijn ook scholen die denken: wij doen gewoon wat we willen en zolang de inspectie ons niet op de vingers tikt, blijven we dat doen. Ik ken ook verhalen van scholen die al weken voor het einde van het schooljaar geen lessen meer hadden. Dan hadden ze daar proefwerkweek, projectweek, inhaalweek etc. Soms zelfs met vrije dagen. Die zijn dan gewoon een beetje brutaler dan de lieverdjes onder de scholen. Dat risico nemen ze dan.
.
  vrijdag 2 september 2011 @ 18:36:17 #140
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101497192
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 14:35 schreef Naamah het volgende:
Even een vraag voor mijn collega-neerlandici. Ik merk dat ik het moeilijk vind om vakinhoudelijke dingen uit te leggen. Bijvoorbeeld functies van een alinea, alineaverbanden, argumentatiestructuren enzovoort. Dat staat natuurlijk allemaal in het boek uitgelegd, maar dat is vaak niet genoeg voor de leerlingen, die hebben toch extra uitleg nodig en handige voorbeelden om het echt te begrijpen.

Vanuit de opleiding is hier helemaal geen aandacht voor. Ik ken ook geen literatuur of handboeken op dit gebied, zijn die er? Hoe leer je dit soort dingen uitleggen? Hoe kom je aan handige voorbeelden of trucjes die leerlingen helpen?
Laat ze het praktische verschil zien; een tekst die helemaal juist is en een tekst die zo krom als een hoepel is. Als opdracht moeten ze zelf aangeven welke tekst goed is en welke niet, uiteraard met hun beredenering erbij. Grote kans dat ze zelf de functie van bepaalde regels ontdekken.
  vrijdag 2 september 2011 @ 20:21:00 #141
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101501218
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 15:28 schreef merry77 het volgende:
ik vond vakdidactiek ook erg onder de maat.
Zeker bij natuurkunde is HOE je iets uitlegt erg belangrijk. Structuur is erg belangrijk, maar ook gebruik je een analogie, gebruik je een demo, welke stappen vertel je. Etc.
Ik vond dat echt onder de maat.

Bij de stage die ik liep vertelde de stagebegeleider mij wat leerlingen lastig vinden, welke verkeerde denkbeelden ze hebben, hoe je het beste de tekeningetjes maakt. Daar had ik wat aan.

Ik heb overigens wel te horen gekregen dat de laatste opdrachten nu ook goed zijn. Dus dat betekent dat ik eerste graads bevoegd ben geworden! YEAH!
Nu die baan nog.
Ik vond vakdidactiek het enige fatsoenlijke onderdeel van de opleiding. De rest kan wat mij betreft geschrapt worden. Een tentamentje pedagogiek erbij, wat themabijeenkomsten, en klaar.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101504478
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 18:36 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Laat ze het praktische verschil zien; een tekst die helemaal juist is en een tekst die zo krom als een hoepel is. Als opdracht moeten ze zelf aangeven welke tekst goed is en welke niet, uiteraard met hun beredenering erbij. Grote kans dat ze zelf de functie van bepaalde regels ontdekken.
De werkvormen bedenken lukt wel, het gaat echt puur om klassikaal uitleg geven over bepaalde termen (bijvoorbeeld het verschil tussen een toegeving en een nuancering, tussen een oorzaak, reden, gevolgtrekking). Ik weet het zelf wel, maar om het aan de leerlingen uit te leggen mis ik echt de handige bewoordingen, trucjes om te herkennen en slimme voorbeelden.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  vrijdag 2 september 2011 @ 21:27:15 #143
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101504809
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 21:20 schreef Naamah het volgende:

[..]

De werkvormen bedenken lukt wel, het gaat echt puur om klassikaal uitleg geven over bepaalde termen (bijvoorbeeld het verschil tussen een toegeving en een nuancering, tussen een oorzaak, reden, gevolgtrekking). Ik weet het zelf wel, maar om het aan de leerlingen uit te leggen mis ik echt de handige bewoordingen, trucjes om te herkennen en slimme voorbeelden.
Op die fiets. Ik hoef nooit verder te gaan dan stam + t, dus daar kan ik je niet mee helpen vrees ik... :')
pi_101510166
Een klein casusje. Vorig schooljaar hebben leerlingen via de leerlingenraad aangegeven dat er enkele docenten bij ons team soms denigrerende opmerkingen maakten over leerlingen, vaak tot betrekking tot het niveau (met name mavo-leerlingen). We hebben ook voorbeelden gehoord en de boodschap was natuurlijk dat dat absoluut niet kon. Ik vond het verbazingwekkend dat er collega's zijn die kinderen afbranden omdat dat natuurlijk totaal niet werkt, het kind beschadigd en je de schoolnaam ook geen goed doet.

Vandaag had ik het 8ste uur een klas voor me, een tweede klas. Een gezellige klas, tandje druk met veel meiden, maar prima mee te werken. Vooraan mijn bureautje zitten twee meiden die weliswaar af en toe iets teveel praten maar op mij overkomen als eerlijke meiden. Een van de twee meiden kwam binnen en was vol over het feit dat een collega iets tegen haar had gezegd. Nu willen leerlingen vaak graag iets aandikken maar dit kwam eerlijk uit. Ze vertelde dat de docent haar 'dom' had genoemd en ze 'anders maar mavo moest gaan doen' terwijl ze nu in 2VWO zit en andere soortgelijke opmerkingen. Ik heb er niet teveel op gereageerd maar toen ik om half vijf mijn tas inpakte bleef het toch hangen, ook omdat dit soort dingen natuurlijk niet kunnen. Als ze waar zijn natuurlijk....

Wat zouden jullie doen, gewoon de collega er naar vragen? Of het aankijken en geen actie ondernemen?
pi_101517193
Bij ons zijn een paar docenten juist erg populair om hun humor die "eigenlijk echt niet kan". Daar komen veel grovere termen voorbij dan 'dom' en 'mavo'. Heel soms bellen boze ouders van een onderbouwer die nog niet doorhad dat dit zonder aanzien des persoons gebeurt bij iedereen en dat het dus niet persoonlijk of vervelend is bedoeld. Bovenbouwers vinden het prachtig, getuige het feit dat massa's leerlingen lovend over juist deze docenten schrijven in het jaarboek.

Geen idee hoe dat op jullie school bij deze docent zit, misschien is het gewoon echt een bruut, maar het kan dus ook heel anders liggen.
  zaterdag 3 september 2011 @ 09:41:57 #146
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101520270
Ach, ik heb leerlingen ook al van alles genoemd. Dom niet, dat is niet zo handig. Maar goudvis (omdat ze niet verder kijken dan één les) bv wel (+uitleg). Ja kom zeg, als ze zich als een idioot gedragen mag je daar toch wat van zeggen. Of moet je ze dan complimentjes gaan geven?
Het gaat er volgens mij ook om hoe het gezegd wordt. Met een knipoog kan je bijna alles zeggen. En het verschilt natuurlijk per leerling wat je kan zeggen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101521395
Ik zou die collega er wel naar vragen, maar niet op een beschuldigende maar juist heel luchtige toon. Dan kun je er misschien een beetje achter komen hoe die leraar zelf daar tegenover staat en wat zijn eigen beeld is van hoe hij met leerlingen om gaat.

De meisjes in kwestie zou ik vooral aanspreken op hun eigen gevoel van trots. Je laat je toch niet door een leraar aanpraten dat je dom bent zeker? Kom op zeg! Dat moet je maar met een korreltje zout nemen hoor. Bovendien is het een stimulans om die leraar vooral het tegendeel te gaan bewijzen. Laat maar zien dat hij het bij het verkeerde eind heeft.

Zie het als een gratis cursusje weerbaarheid.

Ik heb zelf een sectiegenoot waar leerlingen, zeker in klas 1, soms echt doodsbang voor zijn. Als hij je alleen maar aankijkt, kun je bij wijze van spreken al door de grond zakken. Zeker niet pedagogisch verantwoord wat hij doet, maar de leerlingen hebben genoeg andere leraren die hen wel veel positieve bevestiging geven. Dit is de leraar 'you love to hate'. Hij geeft wel briljant les namelijk. Hij is ook geen mentor meer omdat er teveel klachten kwamen. :o . Toch was er vorig jaar een bijzonder voorval met een jongen in klas 4 die zijn ouders en de docenten tot wanhoop dreef. Niemand leek tot hem door te dringen. Toen gaf de jongen in een gesprek aan dat de enige persoon wiens mening hij wel serieus nam die ene leraar was. Mijn collega werd gevraagd of hij dan maar even een gesprekje met die knul wilde voeren. Dat gesprekje heeft ongeveer 2 minuten geduurd. Maar het hielp wel. O+ .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_101534651
Normaal maak ik zelf geen denigrerende opmerkingen. 1x in een 3vwo klas zaten een paar meiden continu te klagen over dat ik vervangende leraar was en dat ik ze te hard liet werken.
Ik had namelijk een so 2 weken van tevoren opgegeven (ik had hem ook onverwacht kunnen geven en dat was beter geweest).
Bij de so waren er 7 van de 29 leerlingen uit de vwo klas er alleen mijn uur niet! Heel opvallend. In de havo klas was er slechts 1 niet alleen mijn uur. Ik ben toen naar de afdelingsleider gegaan.
Dat terzijde.

Ik heb een practicum gedaan, waarna ze 1 grafiekje moesten tekenen en 1 dingetje uitrekenen. En ze moesten een korte spreekbeurt houden over een onderwerp van alternatieve energie. Ik heb een hele les met ze in de mediatheek gezeten, waar het gros niets aan de opdracht heeft gedaan.
Dat grafiekje kost hen max een half uur tijd.

Verder had ik geen huiswerk gegeven.

En die meiden maar klagen. Dus ik zei dat ze vwo deden en dat er dus meer van hen verwacht werd. En tegen die ene (dat zij alleen het kon horen) dat als het teveel was, ze misschien maar havo moest gaan doen.
Maar het was echt een klaagklas die vwo klas.
Ik heb namelijk in 1 3havo klas PRECIES dezelfde opdrachten gegeven en daar heb ik geen een klacht gehoord. Ik had echt zo iets, van, wat loop je toch te klagen.
Geen huiswerk, een hele les in de mediatheek voor het onderwerp (hoefde maar 5 minuutjes te zijn) en daarna nog een week de tijd (en voor sommigen zelfs meer, want er zat nog een vakantie tussen).

Ja daar werd ik wat iel van.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_101588230
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 15:12 schreef Razztwizzle het volgende:
Dat is vervelend zeg, ik heb dat heel anders ervaren - eigenlijk vond ik het de enige colleges die heel praktisch gericht waren op de lespraktijk! Dat verschilt dus duidelijk per opleiding.
Het verschilt binnen de opleiding ook nog per vakdidacticus. Bij moderne vreemde talen vond ik het heel erg fijn en praktijkgericht in Leiden, bijvoorbeeld.

quote:
7s.gif Op vrijdag 2 september 2011 22:55 schreef Hippos het volgende:
Een klein casusje. Vorig schooljaar hebben leerlingen via de leerlingenraad aangegeven dat er enkele docenten bij ons team soms denigrerende opmerkingen maakten over leerlingen, vaak tot betrekking tot het niveau (met name mavo-leerlingen). We hebben ook voorbeelden gehoord en de boodschap was natuurlijk dat dat absoluut niet kon. Ik vond het verbazingwekkend dat er collega's zijn die kinderen afbranden omdat dat natuurlijk totaal niet werkt, het kind beschadigd en je de schoolnaam ook geen goed doet.

Vandaag had ik het 8ste uur een klas voor me, een tweede klas. Een gezellige klas, tandje druk met veel meiden, maar prima mee te werken. Vooraan mijn bureautje zitten twee meiden die weliswaar af en toe iets teveel praten maar op mij overkomen als eerlijke meiden. Een van de twee meiden kwam binnen en was vol over het feit dat een collega iets tegen haar had gezegd. Nu willen leerlingen vaak graag iets aandikken maar dit kwam eerlijk uit. Ze vertelde dat de docent haar 'dom' had genoemd en ze 'anders maar mavo moest gaan doen' terwijl ze nu in 2VWO zit en andere soortgelijke opmerkingen. Ik heb er niet teveel op gereageerd maar toen ik om half vijf mijn tas inpakte bleef het toch hangen, ook omdat dit soort dingen natuurlijk niet kunnen. Als ze waar zijn natuurlijk....

Wat zouden jullie doen, gewoon de collega er naar vragen? Of het aankijken en geen actie ondernemen?
Ik had vorige week een zorgleerling, o.a. faalangst, helemaal over haar toeren omdat een docent had gezegd dat kinderen die het huiswerk niet af hadden te dom of te lui waren. Hele klas moest 8e en 9e uur terugkomen. Ivm nog meer problemen met die leerling en docenten heb ik de teamleider ingeschakeld, die heeft even gepraat met de docent in kwestie. Uitkomst moet ik nog horen. We zijn bij ons op school heel hands on daarin. Niet dat je je collega's afvalt, maar als er een kritische situatie is met een zorgleerling en er gebeuren dingen die niet handig zijn, dan wordt er gewoon even met de teamleider gepraat.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 20:55 schreef merry77 het volgende:
Normaal maak ik zelf geen denigrerende opmerkingen. 1x in een 3vwo klas zaten een paar meiden continu te klagen over dat ik vervangende leraar was en dat ik ze te hard liet werken.
Ik had namelijk een so 2 weken van tevoren opgegeven (ik had hem ook onverwacht kunnen geven en dat was beter geweest).
Bij de so waren er 7 van de 29 leerlingen uit de vwo klas er alleen mijn uur niet! Heel opvallend. In de havo klas was er slechts 1 niet alleen mijn uur. Ik ben toen naar de afdelingsleider gegaan.
Dat terzijde.

Ik heb een practicum gedaan, waarna ze 1 grafiekje moesten tekenen en 1 dingetje uitrekenen. En ze moesten een korte spreekbeurt houden over een onderwerp van alternatieve energie. Ik heb een hele les met ze in de mediatheek gezeten, waar het gros niets aan de opdracht heeft gedaan.
Dat grafiekje kost hen max een half uur tijd.

Verder had ik geen huiswerk gegeven.

En die meiden maar klagen. Dus ik zei dat ze vwo deden en dat er dus meer van hen verwacht werd. En tegen die ene (dat zij alleen het kon horen) dat als het teveel was, ze misschien maar havo moest gaan doen.
Maar het was echt een klaagklas die vwo klas.
Ik heb namelijk in 1 3havo klas PRECIES dezelfde opdrachten gegeven en daar heb ik geen een klacht gehoord. Ik had echt zo iets, van, wat loop je toch te klagen.
Geen huiswerk, een hele les in de mediatheek voor het onderwerp (hoefde maar 5 minuutjes te zijn) en daarna nog een week de tijd (en voor sommigen zelfs meer, want er zat nog een vakantie tussen).

Ja daar werd ik wat iel van.
Je kunt ook denken: misschien werkt deze wat begeleidende aanpak wel voor havo, maar niet voor vwo. Misschien hebben ze juist minder tijd en meer werk nodig op geprikkeld te raken? t is maar een ideetje, geen aanval!
Kwak
pi_101588349
getverdemme... krijg net mail dat de moeder van 1 van m'n lieve bruggers terminaal ziek is. bah...
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')