abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 30 juli 2011 @ 02:08:45 #276
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_100115598
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 21:40 schreef Fietsjmeneertjes het volgende:
Dit is wat ik vind:

Breivik, de man op de aanslag in én Oslo en het bloedbad in Utoya, moet gewoon levenslang krijgen.
Waarom? Nou, krijg je de levens van die kinders terug? Nee dus.

Hoewel ik zijn actie op een of andere manier goed gepland, getimed gedaan vond, kun je zien hoe ziek een persoon in ze hoofd is/kan zijn.
Hitler kunnen we, als we het objectief bekijken, ook waarderen om zijn charisma, overtuigingskracht en planning, maar dat maakt de daad niet minder afschuwelijk, of hem een beter persoon.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_100115814
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 01:58 schreef kingtoppie het volgende:
Wraak is nooit een legitiem motief...
Leg eens uit waarom niet? Ik vind dat een redelijk absurde manier van denken. Wil je er soms compleet aan voorbijgaan welk leed zo'n dader aanricht? Bijna 80 families moeten het in één klap stellen zonder hun dierbare zoon, dochter, vader of moeder. Niet zelden komen mensen zo'n klap nooit meer te boven.

Genoegdoening (cq. wraak) is een aspect dat zeker moet meewegen in de bepaling van een strafmaat, wanneer de daad zulke diepe wonden achterlaat. Bij wraak moet je er hooguit op letten dat het proportioneel is. Ook is genoegdoening niet de enige wegingsfactor, maar één van meerdere.
pi_100115878
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 02:19 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Leg eens uit waarom niet? Ik vind dat een redelijk absurde manier van denken. Wil je er soms compleet aan voorbijgaan welk leed zo'n dader aanricht? Bijna 80 families moeten het in één klap stellen zonder hun dierbare zoon, dochter, vader of moeder. Niet zelden komen mensen zo'n klap nooit meer te boven.

Genoegdoening (cq. wraak) is een aspect dat zeker moet meewegen in de bepaling van een strafmaat, wanneer de daad zulke diepe wonden achterlaat. Bij wraak moet je er hooguit op letten dat het proportioneel is. Ook is genoegdoening niet de enige wegingsfactor, maar één van meerdere.
Fijn dat die leed heeft aangericht, denk je dat het zin heeft om uit wraak te straffen? Kom je dan de klap makkelijker te boven? Of ben je gewoon te stom om toe te geven aan impulsen...
Rustig aan.
pi_100116103
Ik reageer morgen uitgebreider (nu op telefoon) maar ik vind de doodstraf een slechte straf. Straffen zijn er niet voor de nabestaanden, maar voor de daders. De doodstraf heeft de dader weinig last van, veel beter is hem levenslang zonder vrijheid over zijn daad laten nadenken. Dan moet het wel levenslang zijn natuurlijk. Tot de dader overlijdt in zijn cel. Klinkt nogal harsh :')
pi_100128487
Nein, geen doodstraf.
Gewoon levenslang. 8)7
pi_100217202
Ik ben voor de doodstraf. Enkel alleen niet met het huidige rechtsysteem waarin nog veel fouten gemaakt worden. En ik betwijfel dat er een maatschappij komt met een perfect rechtsysteem.

Er word veel te veel gekeken naar de dader met een straf als levenslang. Dat hij moet nadenken over zijn zonden en moet lijden. In hemelsnaam, wat boeit het die mensen wie hij kwaad heeft aangedaan of hij er spijt van krijgt? Ik zou hem zo snel mogelijk de wereld uit willen hebben. Dader in kwestie neemt alleen maar ruimte in.
pi_100217268
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:09 schreef LuxorBeetroots het volgende:
Ik ben voor de doodstraf. Enkel alleen niet met het huidige rechtsysteem waarin nog veel fouten gemaakt worden. En ik betwijfel dat er een maatschappij komt met een perfect rechtsysteem.
Oké, stel dat 100% van alle veroordeelden schuldig waren en een eerlijk proces hebben gehad. Waarom ben je dan voor de doodstraf?

edit: met je ninjaedit :{w
pi_100217448
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:10 schreef Tchock het volgende:

[..]

Oké, stel dat 100% van alle veroordeelden schuldig waren en een eerlijk proces hebben gehad. Waarom ben je dan voor de doodstraf?

edit: met je ninjaedit :{w
Ik kijk er puur emotioneel naar en wat ik zou willen. Wie boeit het wat die persoon nog uitvoert of waar hij over nadenkt. Daar schiet niemand wat mee op, schiet hem/haar gewoon neer, klaar.
pi_100218071
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:14 schreef LuxorBeetroots het volgende:

[..]

Ik kijk er puur emotioneel naar en wat ik zou willen. Wie boeit het wat die persoon nog uitvoert of waar hij over nadenkt. Daar schiet niemand wat mee op, schiet hem/haar gewoon neer, klaar.
Ik denk niet dat je bij de veroordeling van een crimineel de gevoelens van het slachtoffer zo erg mee moet nemen. Dat klinkt raar, maar als we dat zouden doen hing iedere moordenaar een week aan zijn ballen aan het paleis op de Dam en dat is niet bepaald wat we moeten willen.
pi_100218172
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:29 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je bij de veroordeling van een crimineel de gevoelens van het slachtoffer zo erg mee moet nemen. Dat klinkt raar, maar als we dat zouden doen hing iedere moordenaar een week aan zijn ballen aan het paleis op de Dam en dat is niet bepaald wat we moeten willen.
Misschien, maar dader in kwestie heeft als zo'n erge straf gepleegd dat hij levenslang de gevangenis in moet. Waarom zou je hem dan niet gewoon doden als hij daar toch zijn hele verdere leven in spendeert. Dus of levenslang in de cel of dood. Ik zie het punt er niet echt van in hem in leven te houden aangezien het proces van waarom daders in de gevangenis zitten niet tot het 'normale einde' komt; de gevangenis uitmogen.

Tenminste, ik ga even er vanuit in mijn voorbeeld dat levenslang ook daadwerkelijk levenslang is. Wat in NL dus niet zo vaak is.
pi_100218292
Eens met luxor
Rustig aan.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 01:32:14 #287
207372 bastibro
I`ll get there
pi_100219903
Doodstraf in uitzonderlijke gevallen? Ja !
Onterechte executies, zoals die in de States hebben plaatsgevonden moeten 100% worden uitgesloten.

Alleen in uitzonderlijke gevallen dus, Bouyeri, van der Graaf, Dutroux, Robert Mikelsons en ook Breivik,
waarbij de mogelijkheid dat iemand onschuldig is, is uitgesloten.
pi_100220063
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:32 schreef LuxorBeetroots het volgende:

[..]

Misschien, maar dader in kwestie heeft als zo'n erge straf gepleegd dat hij levenslang de gevangenis in moet. Waarom zou je hem dan niet gewoon doden als hij daar toch zijn hele verdere leven in spendeert. Dus of levenslang in de cel of dood. Ik zie het punt er niet echt van in hem in leven te houden aangezien het proces van waarom daders in de gevangenis zitten niet tot het 'normale einde' komt; de gevangenis uitmogen.

Tenminste, ik ga even er vanuit in mijn voorbeeld dat levenslang ook daadwerkelijk levenslang is. Wat in NL dus niet zo vaak is.
Dat laatste ga ik ook vanuit. Maar het punt van een straf is juist om de dader na te laten denken over zijn daad. Eigenlijk is de doodstraf niet eens een straf: het enige wat de dader er van merkt is de korte periode die in de dodencel wordt doorgebracht. Ik vind dus een levenslange straf beter, met als bijkomend voordeel dat de overheid geen macht over iemands lichaam heeft, en dit juich ik ten zeerste toe.
pi_100220384
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:39 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat laatste ga ik ook vanuit. Maar het punt van een straf is juist om de dader na te laten denken over zijn daad. Eigenlijk is de doodstraf niet eens een straf: het enige wat de dader er van merkt is de korte periode die in de dodencel wordt doorgebracht. Ik vind dus een levenslange straf beter, met als bijkomend voordeel dat de overheid geen macht over iemands lichaam heeft, en dit juich ik ten zeerste toe.
Wat een flauwekul eigenlijk...
Waarom zou het een straf moeten zijn als je iemand gewoon uit de maatschappij wilt hebben? Die er zelf voor gezorgd heeft dat hij er aan ontrokken moet worden uit het gevaar dat hij is voor de burgers.. Zonder enige kans op vervroegd vrijlaten... waarom dan ''straffen'' in de zin van een herstellend vermogen dat het teweeg brengt... dat doet het niet, geef hem een spuit, straffen is zinloos (en dit alles in jouw definitie van het woord straffen)
Rustig aan.
pi_100220408
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:58 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Wat een flauwekul eigenlijk...
Waarom zou het een straf moeten zijn als je iemand gewoon uit de maatschappij wilt hebben? Die er zelf voor gezorgd heeft dat hij er aan ontrokken moet worden uit het gevaar dat hij is voor de burgers.. Zonder enige kans op vervroegd vrijlaten... waarom dan ''straffen'' in de zin van een herstellend vermogen dat het teweeg brengt... dat doet het niet, geef hem een spuit, straffen is zinloos (en dit alles in jouw definitie van het woord straffen)

Jij vindt dus dat een straf een ander doel heeft dan ik, dan hoeft het niet meteen onzin te zijn. En die laatste zin, wat bedoel je daar mee?
pi_100220430
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:59 schreef Tchock het volgende:

[..]

Jij vindt dus dat een straf een ander doel heeft dan ik, dan hoeft het niet meteen onzin te zijn.
Je bent totaal niet inhoudelijk ook... Je houdt je vast dat iets ook echt een straf moet zijn... waarom? Want je zegt nu dat dat de reden is dat een doodstraf niet goed is want dat is geen straf...

De laatste zin is bedoelt zodat mensen niet op mij gaan zeiken dat ik doodstraf niet een straf vind... die discussie hoef ik niet te voeren, ik sta er immers niet eens achter.
Rustig aan.
pi_100220448
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 00:49 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

doodstraf kost meer.. dus als je kosten belangrijk vind ben je dus voor levenslang.
Oh ja? Levenslang kost veel en veel meer.
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
pi_100220459
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 02:01 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Je bent totaal niet inhoudelijk ook... Je houdt je vast dat iets ook echt een straf moet zijn... waarom? Want je zegt nu dat dat de reden is dat een doodstraf niet goed is want dat is geen straf...
Jij zegt alleen maar dat de doodstraf goed is omdat je de dader anders alleen maar opsluit :') Pot verwijt de ketel.
pi_100220478
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 02:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Jij zegt alleen maar dat de doodstraf goed is omdat je de dader anders alleen maar opsluit :') Pot verwijt de ketel.
? Citeer mij eens.... Waar staat dat?
Rustig aan.
pi_100220483
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:39 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat laatste ga ik ook vanuit. Maar het punt van een straf is juist om de dader na te laten denken over zijn daad. Eigenlijk is de doodstraf niet eens een straf: het enige wat de dader er van merkt is de korte periode die in de dodencel wordt doorgebracht. Ik vind dus een levenslange straf beter, met als bijkomend voordeel dat de overheid geen macht over iemands lichaam heeft, en dit juich ik ten zeerste toe.
En waarom doet het er toe of hij in een fancy cel zit na te denken over zijn zonden voor de rest van zijn leven? Wat doet dat er nog toe als hij toch nooit meer toetreed tot de maatschappij? Is er iemand die het een fuck uitmaakt of een massamoordenaar nadenkt over zijn daden en of hij 'straf' krijgt?

Ik in ieder geval niet. En ik denk jij zelf ook niet.
pi_100220518
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 02:05 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

? Citeer mij eens.... Waar staat dat?
Mijn excuses, dat was LuxorBeetroots.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 02:05 schreef LuxorBeetroots het volgende:

[..]

En waarom doet het er toe of hij in een fancy cel zit na te denken over zijn zonden voor de rest van zijn leven? Wat doet dat er nog toe als hij toch nooit meer toetreed tot de maatschappij? Is er iemand die het een fuck uitmaakt of een massamoordenaar nadenkt over zijn daden en of hij 'straf' krijgt?

Ik in ieder geval niet. En ik denk jij zelf ook niet.
Ik wel. Als ik de keuze krijg tussen Breivik veroordelen tot de doodstraf of in een cel zitten tot hij van ouderdom overlijdt kies ik voor dat laatste. En waarom? Omdat ik weet wat ik het liefst zou willen :+
pi_100220560
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 02:07 schreef Tchock het volgende:

[..]

Mijn excuses, dat was LuxorBeetroots.

[..]

Ik wel. Als ik de keuze krijg tussen Breivik veroordelen tot de doodstraf of in een cel zitten tot hij van ouderdom overlijdt kies ik voor dat laatste. En waarom? Omdat ik weet wat ik het liefst zou willen :+
I guess dat ik in zulke zware gevallen waar het draait om levenslang of dood, ik meer naar de slachtoffers kant nijg. Nou eigenlijk naar geen van beiden. HEt doet er niet meer toe, diegene hoort niet meer in de maatschappij en het is wachten tot hij sterft.

Maar jij geeft de dader dus liever wat hij wil, blijven leven? Is dat niet een beetje tegenstrijg? Of bedoel je dat je liever dood zou willen?
pi_100220561
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 02:07 schreef Tchock het volgende:
Ik wel. Als ik de keuze krijg tussen Breivik veroordelen tot de doodstraf of in een cel zitten tot hij van ouderdom overlijdt kies ik voor dat laatste. En waarom? Omdat ik weet wat ik het liefst zou willen :+
Je bent weer lekker vaag... Als jij nou even de kosten van Breivik in je eentje betaald die hij maakt door te verblijven in de gevangenis wil ik dit best gedogen hoor...
Rustig aan.
pi_100220569
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 02:10 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Je bent weer lekker vaag... Als jij nou even de kosten van Breivik in je eentje betaald die hij maakt door te verblijven in de gevangenis wil ik dit best gedogen hoor...
Sowieso ook de kosten. Onzinnig om voor diegene te betalen.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 02:12:25 #300
284294 BBQSausage
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_100220582
Heb het topic niet doorgelezen verder, maar ik zou voorkeur geven aan levenslang, al is levenslang nooit écht levenslang. Meestal in ieder geval. Dat maakt die straf toch té laag imo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')