abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99744648
Beste medeklussers,

Tijdens het verbouwen van onze keuken hadden we in eerste instantie bedacht zonder bovenkasten af te kunnen. Nu hebben we alsnog besloten 2 bovenkastjes op te willen hangen (ikea, 92 breed, 40 hoog). Het probleem is echter het ophangen van deze kastjes. Dit moet aan een muur die bestaat uit een standaard gipsplaten voorzetwand met houten frame. Daartegenaan is aan de keukenzijde een rachelwerk van ongeveer 2,5 cm geschroefd en daartegenaan zijn nieuwe stucplaten gezet die zijn voorzien van een stuclaag.
Nu twijfel ik een beetje over hoe ik deze kasten het beste op kan hangen.
- Hollewandpluggen? Twijfel of dat de kastjes kan dragen (2x 20kg zonder inhoud) en of de holle ruimte tussen de gipsplaten (ongeveer 2,5 centimeter) voldoende is.
- Een multiplexplaat ten grote van de volledige achterkant van de kastjes tegen de muur schroeven (waarbij ik dus ook gebruik kan maken van het achterliggende rachelwerk en met heel veel zoeken misschien zelfs wel het houten frame van de voorzetwand erachter) en daar de kastjes aan ophangen.
- De muur op een aantal plekken openbreken en de kastjes aan het oorspronkelijke houten frame monteren (bij voorkeur niet, beetje zonde van een net gestucte muur).
- Andere opties?

Graag jullie hulp hierbij!
  donderdag 21 juli 2011 @ 12:41:01 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_99745057
Monteren aan het oorspronkelijke houten frame lijkt me het beste.

Alternatief: is je plafond wel van beton? Kan je de kastjes daar aanvast schroeven? Ik heb (studentenflat) ooit een (keuken)kastje simpelweg met 2 schroeven aan het plafond gehangen. Gebruik wel degelijke pluggen (Fischer, geen Gamma huismerk).
Als dat te hoog is: keilbout in het plafond, draadeind er aan, en het keukenkastje alsnog op de gewenste hoogte hangen. Afwerking: RVS buis om het draadeind.
censuur :O
pi_99745217
Inderdaad, het oorspronkelijke frame gebruiken.

Als het goed is aangelegd, zijn er "staanders"om de 30 cm geplaatst. Als je dus met een paar proefboringen, één staander hebt gelocaliseerd, zitten de andere steeds 30 cm link/rechts.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99746438
Het probleem met staanders om de 30 centimeter is dat de bevestigingspunten voor de kastjes aan de hoekpunten zitten in de binnenkant van het kastje (dus zo'n 82 centimeter uit elkaar in dit geval) en bij 2 kastjes naast elkaar zitten de bevestigingspunten in het midden 10 centimeter uit elkaar. Ik kom daarmee dus nooit mooi op de staanders uit. Is het dan alsnog een optie om achter de kastjes eerst een plaat tegen de muur te schroeven (tegen de staanders) en daar dan de kastjes aan te hangen, of brengt dat weer andere problemen met zich mee?
  PR/Manusje van alles donderdag 21 juli 2011 @ 13:24:11 #5
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_99746671
inderdaad een plaat gebruiken. ^O^
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_99755439
Dan de plaat aan die staanders vastschroeven en daaraan de keukenkastjes.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99775335
Als de kastjes tot aan het plafond komen daaraan vas en aan de wand met holle wand pluggen. Als er ruimte tussen de kastjes en het plafond zit een regel aan de wand schroeven op het rachelwerk ter breedte van je kastjes en dan daaronder tegenaan je kastjes ophangen en ook met holle wandpluggen aan de muur. Regel in de zelfde kleur maken als je stucwer en je ziet er helemaal niks van. Kastjes steken immers verder naar voren dan die regel. Zo zou ik het doen.
pi_99786059
Als je dit meegenomen wordt voordat de muur geplaatst wordt, worden er multiplex plaatjes tussen de stijlen van het frame geplaatst (grondhout). Hieraan kan je dan door de gipsplaten heen de kastjes bevestigen.
Als dit geen optie meer is kun je proberen om de kastjes direct aan het frame te hangen, of inderdaad zoals gezegd een plaat op het frame bevestigen waaraan de kastjes dan weer bevestigd kunnen worden.
Holle wandpluggen of het bevestigen van de kastjes aan het rachelwerk zou ik niet aan beginnen. Met holle wandpluggen bestaat de kans dat de kastjes loskomen en met bevestiging aan (alleen) het rachelwerk dat er scheuren in het stucwerk ontstaan.
I believe in God, only I spell it Nature. "Frank Lloyd Wright"
pi_99789586
Bedankt voor alle reacties tot zover!

Als ik nu een plaat aan het frame wil bevestigen stuit ik op het volgende probleem: tussen het frame en de gipsplaten zit een holle ruimte. Kan ik nu gewoon die plaat aan het frame vastschroeven (zeg maar schroef door plaat -> gipsplaat -> holle ruimte -> in frame) of loop ik dan het risico dat dit niet stevig genoeg is en er alsnog scheuren in het stucwerk ontstaan doordat de schroeven door het gewicht ombuigen (het gedeelte in de holle ruimte).
En sowieso, kan ik gewoon schroeven gebruiken of kan ik beter met pluggen werken?

Vragen, vragen, vragen....
pi_99833115
Moeilijk te beoordelen, dat hangt er van af of er voldoende en gelijkmatig verdeeld rachelwerk achter zit, of je schoeven groot genoeg zijn en hoeveel je er gebruikt. Waarschijnlijk kan het prima als je de plaat maar op genoeg punten vastzet.
I believe in God, only I spell it Nature. "Frank Lloyd Wright"
pi_99835320
De oplossing die wij een keer gebruikt hebben:
Rachels opzoeken, daar terhoogte van de bovenzijde van de kasten een lat aanvast schroeven. Dan kun je gewoon op alle rachels een schroef zetten. Dit herhalen ter hoogte van de onderkant van de kasten.
De kasten vast schroeven aan de bovenste lat en mocht je toch bang zijn dat de kasten eraf vallen ook vastschroeven aan de onderkant. Zitten ze op 4 hoekpunten vast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')