abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99699547
Sinds een lange tijd heb ik last van angsten. Nou heb ik in het verleden weleens nagedacht over hypnotherpie maar nooit echt iets meegedaan. Nou kwam vandaag mijn begeleider en die begon er zelf ook over dat het misschien voor mij positief zou werken. Alleen ik ben bang dat ik iemand anders word die ik niet ben. Beetje moeilijk uit te leggen maar het is een gevoel. Hij zei dat het kon helpen om een blokkade op te heffen. Heeft iemand hier misschien ervaringen met hypnotherpie en wil die er over vertellen.
pi_99700250
Je schrijft het als "therapie" niet "therpie".

Maar hypnotherapie werkt wel degelijk; daar is wetenschappelijke ondersteuning voor. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Je zal niet iemand anders worden door hypnose. Er bestaan veel mythes rond hypnose, maar deze zijn grotendeels niet waar. Tijdens hypnose blijf je je bewust van wat er om je heen gebeurt en heb je nog steeds controle. Het idee is dat je vrijwillig de controle geeft aan de hypnotiseur. Maar zodra deze iets met je wil doen wat jij níet wilt, dan doe je dat gewoon niet.
  woensdag 20 juli 2011 @ 14:02:21 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_99703425
TT aangepast
pi_99703789
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 12:24 schreef PMK111 het volgende:
Sorry te snel geschreven.
pi_99704915
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 12:24 schreef PMK111 het volgende:

Maar hypnotherapie werkt wel degelijk; daar is wetenschappelijke ondersteuning voor. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Je zal niet iemand anders worden door hypnose. Er bestaan veel mythes rond hypnose, maar deze zijn grotendeels niet waar. Tijdens hypnose blijf je je bewust van wat er om je heen gebeurt en heb je nog steeds controle. Het idee is dat je vrijwillig de controle geeft aan de hypnotiseur. Maar zodra deze iets met je wil doen wat jij níet wilt, dan doe je dat gewoon niet.
is dat dan niet een soort van placebo effect die hypnose omdat je erna denkt dat het werkt dat het ook gaat werken?

ik heb eens zo'n hypnose CD gedownload voor meer zelfvertrouwen
maar dat werkte toch echt voor geen meter.
misschien ook niet omdat ik niet in die dingen geloof.
bij mij valt hypnose en geesten in dezelfde categorie
denk dat het misschien voor de true believers wel werkt maar dat het toch echt tussen je oren zit
pi_99705446
Hypnotherapie is niet te vergelijken met hypnose.

Hypnose is wat je wel eens op tv ziet; iemand is volledig onder controle van degene hem of haar gehypnotiseerd heeft.

Bij hypnotherapie wordt je in lichte trans gebracht, dat kan op allerlei manieren, gaat in overleg en je raakt nooit de controle over jezelf kwijt. Het doel is ervan is heel gericht met vragen dingen omhoog te halen uit je onderbewuste, daar is de trance voor, je bent heel ontspannen, er is minder afleiding van je normale gedachtestroom.

Het kan je erg helpen je angsten te leren begrijpen door te weten hoe ze ontstaan zijn, zo leer je ook jezelf beter begrijpen. Het is dus niet zo dat het in trance zijn je helpt maar het gaat om inzicht krijgen in je eigen geschiedenis :)
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_99707980
na vanalles te lezen te hebben op het internet lijkt dus dat iedereen met een beetje intresse het kan leren :-/
en dat iedereen zich hypnotherapeut mag noemen.
dus hoe onderscheid je een oplichter van het echt?
en als het echt zo goed is zoals er beweerd word waarom word dan niet iedereen gestuurd en word het gekenmerkt als alternatief.
pi_99708559
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 15:49 schreef redboyke het volgende:
na vanalles te lezen te hebben op het internet lijkt dus dat iedereen met een beetje intresse het kan leren :-/
en dat iedereen zich hypnotherapeut mag noemen.
dus hoe onderscheid je een oplichter van het echt?
en als het echt zo goed is zoals er beweerd word waarom word dan niet iedereen gestuurd en word het gekenmerkt als alternatief.
Kijken naar de cerfiticaten ;)

Hoe bedoel je dat iedereen het met een beetje interesse het kan leren? Om erkend en goed hypnotherapeut te worden moet je een 4 jarige opleiding doen en heb je regelmatig te doen met bijscholing en supervisie. Tenminste ik zou niet in zee gaan met iemand die dat niet zo gedaan heeft.

Je wordt er niet heen gestuurd omdat het gekenmerkt wordt als alternatief en het wordt gekenmerkt als alternatief omdat het niet vergoed wordt door verzekeraars. Het wordt alleen vergoed als de effecten ervan te herleiden zijn naar kosten, als je werkt met zoiets als abstracts als je onbewust heb je dat niet. Wel erg zonde als dit de reden is dat het mensen tegenhoud want je onbewuste zit vol met antwoorden waar je mee aan de slag kan om je persoonlijke situatie te verbeteren.

Het is geen wondermiddel, sterker nog je zal waarschijnlijk dingen over jezelf leren die zo diep weggestopt zit dat je nooit had vermoed dat ze er waren, maar goed zo werkt verdringing, en daarmee haal je dus nieuwe dingen om mee te werken omhoog en dat werk moet je alsnog zelf doen.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_99710479
Ik heb hypnotherapie gehad in de tijd dat ik heel erg overspannen en angstig was. En ik heb er veel aan gehad. De sessies die ik kreeg waren vooral gericht dat ik weer ontspannen werd. Voorheen had ik meerdere heftige paniekaanvallen per dag, ik was 24 uur per dag bezig met de gedachte dat ik ernstig ziek of gek was, ik kon me nergens op concentreren en ik had het gevoel alsof ik alles om me heen als onwerkelijk ervoer. Dankzij die hypnotherapie werden die klachten minder; ik kon me beter concentreren in die zin dat ik weer TV kon kijken of iets kon lezen en de paniekaanvallen werden minder heftig.

Echter na een paar maanden hielp het niet meer, omdat ik op den duur werd geconfronteerd met de dingen waardoor die paniek ontstond. Daar kon de hypnotherapeut me niet mee helpen.
pi_99721406
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 14:53 schreef Canillas het volgende:
Hypnotherapie is niet te vergelijken met hypnose.

Hypnose is wat je wel eens op tv ziet; iemand is volledig onder controle van degene hem of haar gehypnotiseerd heeft.
kuch kuch bullshit...

Hypnotherapie is een therapie waarin je onder hypnose wordt gebracht.

Hypnose is een staat van bewustzijn waarin men ontspannen is en geconcentreerd. Het kent vele toepassingen. Naast therapeutische doeleinden kan het ook gebruikt worden voor entertainment. Het begrip Hypnose wordt ook vaak door de entertainment industrie misleidend gebruikt. Vaak betreft het in deze shows helemaal geen hypnose maar wordt er gebruik gemaakt van andere psychologische misleidingen. Voorbeeld daarvan is Rasta Rostelli. Die meer goochelt dan aan hypnose doet. Link Onder hypnose houd je namelijk zelf altijd de controle!

Hypnose is wel degelijk wetenschappelijk. Freud richtte zich bijvoorbeeld in zijn beginnende praktijk op het zich eigen maken van hypnose en heeft hier ook behoorlijk wat over gepubliceerd.

Als je slim bent ga je naar een therapeut die erkend is door en aangesloten bij de meest toonaangevende beroepsvereniging op dat gebied in ons land, te weten de Nederlandse Beroepsvereniging Van Hypnotherapeuten - NBVH ®. Hier zoek je er één.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gallimaufry op 20-07-2011 21:06:26 (typo) ]
pi_99721844
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:43 schreef Pulzzar het volgende:

Echter na een paar maanden hielp het niet meer, omdat ik op den duur werd geconfronteerd met de dingen waardoor die paniek ontstond. Daar kon de hypnotherapeut me niet mee helpen.
Kon je therapeut je niet verder helpen met hetgeen waar je tijdens de hypnotherapie achter kwam?
pi_99722028
quote:
18s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:54 schreef Gallimaufry het volgende:
kuch kuch bullshit...
Laat ik het dan zo zeggen; de ervaring van hypnotherapie waarbij je in lichte trance bent en de ervaring van volledig onder hypnose is niet te vergelijken; ben zelf met beide bekend.
pi_99725776
Je gebruikt hier de term trance en hypnose door elkaar. In deze context betekent het hetzelfde. Trance is een hypnotische of droomtoestand (1). Hypnose is afgeleid van hupnos, oftewel slaap :)

Misschien is het een beetje miere(n)neukerig over woorden, maar ik denk dat het handig is om over dit soort onderwerpen volledig te zijn en geen onzin te vertellen.

Zonder een college hypnotherapie te geven. Je hersenen hebben verschillende staten van bewustzijn. Kortweg: Delta (0-4 Hz), Thèta (4-8 Hz), Alfa (8-12 Hz), Bèta (16-30 Hz), Gamma (30-80 Hz). Meer info over Elektro-encefalografie

Je bent vaker onder hypnose dan je denkt. Denk maar eens aan al die keren dat je dagdroomde, of misschien weet je nog hoe je opging in die ene speciale film of dat boek…Een dergelijke ervaring wordt een alledaagse of spontane trance/hypnose genoemd. Ook wel genoemd een lichte hypnose en valt dus als je kijkt naar de schaal van hierboven onder de Alfa staat.

:) Interessante stof hoor...
pi_99725967
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 21:03 schreef Canillas het volgende:

[..]

Kon je therapeut je niet verder helpen met hetgeen waar je tijdens de hypnotherapie achter kwam?
Mijn problemen zaten heel diep. Jaren later kwam ik in een kliniek terecht, omdat ik helemaal in een isolement zat. Die hypnotherapeut had me daar niet bij kunnen helpen. Maar een 'normale' psycholoog evenmin. Daar kwam ik daarna en daar schoot ik helemaal niks mee op.

Tijdens mijn hypnotherapie werd ik ook in een lichte trance gebracht. De eerste keer dacht ik dat het niks zou helpen, want ik had allemaal dwanggedachten. Ik probeerde zeg maar 'geforceerd' me te concentreren, wat averechts werkt natuurlijk. Maar op den duur merkte ik dat mijn onderbeen helemaal slap werd. Heel vreemd gevoel. Ik denk zelf dat mijn onderbeen zich ging ontspannen, terwijl de rest van mijn lijf stijf van de spanning stond.
pi_99726554
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 22:10 schreef Gallimaufry het volgende:
Je gebruikt hier de term trance en hypnose door elkaar. In deze context betekent het hetzelfde.
Nee, ik vertel dat ik de ervaring tussen een lichte trance en volledige hypnose niet te vergelijken vond, meer niet ;)
pi_99726657
Ja het gaat niet van zelf. Je hoeft er ook niet in te geloven wat veel mensen denken. Vertrouwen is hier een sleutelwoord. Je moet namelijk meewerken aan de ontspanning en concentratie.
pi_99726699
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 22:13 schreef Pulzzar het volgende:
Mijn problemen zaten heel diep. Jaren later kwam ik in een kliniek terecht, omdat ik helemaal in een isolement zat. Die hypnotherapeut had me daar niet bij kunnen helpen. Maar een 'normale' psycholoog evenmin. Daar kwam ik daarna en daar schoot ik helemaal niks mee op.

Tijdens mijn hypnotherapie werd ik ook in een lichte trance gebracht. De eerste keer dacht ik dat het niks zou helpen, want ik had allemaal dwanggedachten. Ik probeerde zeg maar 'geforceerd' me te concentreren, wat averechts werkt natuurlijk. Maar op den duur merkte ik dat mijn onderbeen helemaal slap werd. Heel vreemd gevoel. Ik denk zelf dat mijn onderbeen zich ging ontspannen, terwijl de rest van mijn lijf stijf van de spanning stond.
Jammer dat je hypnotherapeut je niet meteen verder door kon helpen, ik ga er vanuit dat zij jou en je achtergrond etc kende, had misschien gescheeld als ze ook de opleidingen etc gehad om je in het vervolg ervan te kunnen bijstaan :)

Nu nog wel onder begeleiding dan?
pi_99727086
TS was jouw hypnotherapeut ook psycholoog?
pi_99739339
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 22:32 schreef Gallimaufry het volgende:
TS was jouw hypnotherapeut ook psycholoog?
Ts heeft nog niks ondergaan. Alleen mijn begeleider heeft gezegd dat het een positieve invloed zou kunnen hebben. De bedoeling zou zijn om de oude "ik" met de nieuwe ik te verenigen en de emoties van toen ( positieve) te versterken in het nu.
pi_99739828
Ik zou zeggen probeer het gewoon. Met drie a vier sessies ben je er wel uit of het iets voor je is of niet. Neem een hypnotherapeut die ook psycholoog is. Je zult er wat beter naar moeten zoeken maar ik vind dat deze mensen net iets meer toegevoegde waarde hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')