GroenerDanGras | zaterdag 16 juli 2011 @ 03:04 |
Sinds een paar maanden geeft mijn auto (een 307 uit 2003 2.0 HDi 90PK) aan dat ik koelvloeistof moet bijvullen. Omdat de motor niet boven de 90 graden uit komt en de vloeistof zich niet mengt met de olie, dacht de dealer niet aan een lekke kop. De garage heeft de thermostaat vervangen, een nieuwe waterpomp erin gezet, het reservoir waar de koelvloeistof inzit vervangen en een nieuwe koelfan erin gezet. Hij heeft de motor ook een paar uur laten draaien om te zien of er ook kleurverschil in de vloeistof zat, dit was niet het geval. Ik heb vorige week voor m'n werk 600 km moeten rijden, 300 heen en 300 terug. Op de snelweg heeft ie niet 1x aangegeven dat ik de vloeistof moet bijvullen. Zodra ik weer rij in de stad en dus moet optrekken afremmen en schakelen begint ie weer te piepen om vloeistof. Dit is toch raar? Gister ben ik weer een stukje wezen rijden met de dealer, bij terugkomst bleek de slang hard te zijn en die viel bijna niet in te drukken. Maar de olie is goed en niet gemengd. Weet iemand wat er aan de hand is? Wij gaan dinsdag op vakantie naar italie met de auto, is dit verantwoord als we continue bijvullen? | |
NickB | zaterdag 16 juli 2011 @ 03:17 |
Blijft je kvs niveau wel het zelfde als de motor koud is? Wat wel vaker gebeurt is dat er een luchtbel bij de sensor zit, deze laat de sensor afgaan bij het remmen omdat die bel er dan voorkomt. Zolang de kvs niet mengt met je olie is er over het algemeen goed mee te rijden ![]() | |
GroenerDanGras | zaterdag 16 juli 2011 @ 03:23 |
Nee want als ik de kvs heb bijgevuld en ik rijden ga, gaat het reservoir wel leeg. Dus er is ergens wel een lek. Gekke is dat de motor nooit boven de 90 graden uitkomt. Als de motor boven de 80 graden uitkomt slaat de radiateur aan en wordt dan heet. Dus verder is het allemaal prima in orde en de auto 'loopt' ook als een zonnetje. | |
Staal | zaterdag 16 juli 2011 @ 03:54 |
Waarom laat je die auto niet gewoon maken? Als je gaat sluit een goede verzekering af bij de ANWB. | |
GroenerDanGras | zaterdag 16 juli 2011 @ 04:07 |
Is het wel een lekke kop dan? Ik heb het ANWB wegenwacht met vervangend vervoer in het buitenland pakket. Ik krijg die auto voor dinsdag nooit gemaakt.. | |
Buikboor | zaterdag 16 juli 2011 @ 08:01 |
Kan van alles, koude motor lekt iets en als het warm word is het lek dicht. Kijk eens bij de vries stoppen op leksporen. Ook kan goed ontluchten het probleem zijn en daar is een PSA best gevoelig voor, verhoog desnoods je vulingang en ontlucht het systeem goed. Koppakking kan je afpersen maar je kan het ook ruiken als het de cilinder in gaat en zien als het in de olie komt. | |
RetepV | zaterdag 16 juli 2011 @ 08:03 |
Misschien dat dat wat lastig gaat, nu je op een openbaar forum al aangeeft dat je auto niet helemaal goed was voordat je op reis ging... | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 16 juli 2011 @ 11:04 |
laat het koelsysteem eens GOED ontluchten. een lekke koppakking bij een DW10 komt eigenlijk niet voor de warmte wisselaar (olie koeler/koelwater verwarmings element) wil wel eens lek. waterpomp niet lek? wat die willen nog wel eens lek! | |
Dromer | zaterdag 16 juli 2011 @ 12:18 |
Alleen als hij tekent met 'groenerdangras'. Ook denk ik dat de ANWB nét niet de providergegevens mag opvragen. | |
GroenerDanGras | zaterdag 16 juli 2011 @ 16:40 |
Sorry ik ben een leek op dit gebied verder maar wat is een DW10? Als ik heb gereden en ik doe de motorkap open ruik ik geen rare geurtjes en de olie is ook gewoon mooi zwart. Alleen de slang aan de voorkant wordt wel hard. De waterpomp is niet lek, die is ook vervangen. Misschien is goed ontluchten wel het hele probleem.. | |
FalleNk810i | zaterdag 16 juli 2011 @ 17:31 |
DW10 zal wel de motorcode zijn ![]() | |
GroenerDanGras | zaterdag 16 juli 2011 @ 18:16 |
oké, net weer even 20km gereden. Temp blijft mooi tussen de 80 en 90gr. De slang is niet hard, radiateur slaat mooi aan en wordt heet. Hij heeft ook niet gepiept. Snap er niets van. | |
Sounddragon | zaterdag 16 juli 2011 @ 18:39 |
ANWB lidmaatschapje lijkt me toch wel wijs voor je zo'n eind gaat rijden met een auto waarvan de betrouwbaarheid niet helemaal 'je van het' is ![]() | |
2cv | zaterdag 16 juli 2011 @ 18:53 |
Als je op vakantie gaat, neem dan in elk geval voldoende koelvloeistof mee van het juiste type. | |
Straatcommando. | zaterdag 16 juli 2011 @ 19:33 |
Laat het systeem afpersen, een lekke koppakking betekent nog niet dat olie en kvs zich gaan vermengen. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je een haarscheurtje hebt in een van je slangen en dat deze dus gaat lekken zodra de motor op temperatuur is, dat zie je niet omdat de vloeistof meteen verdampt. Laat het in ieder geval oplossen voor je zo ver gaat rijden! | |
Sounddragon | zaterdag 16 juli 2011 @ 21:36 |
Maar dat ruik én zie je wel (stoom) ![]() plus dat je geen harde slangen krijgt dan.. | |
GroenerDanGras | zaterdag 16 juli 2011 @ 23:31 |
Wij hebben wegenwacht europa met vervangend vervoer in het buitenland. Dat is volgens mij wel het uitgebreidste pakket voor europa. Ja als ik het op laat lossen voordat ik op vakantie ga, gaat het me zoveel geld kosten dat ik niet eens meer op vakantie kan. ![]() Heb zonet maar weer even een stukje gereden, stuk van 50 km op de snelweg. Temperatuur blijft mooi tussen de 80 en de 90 graden. Geen gepiep om koelvloeistof. Bij thuiskomst motorkap open gedaan, geen verdampende vloeistoffen of een rare geur. Radiateur was heet en de slang kon ik indrukken. Er kwam wel wat sissend geluid uit de kvs reservoir maar dat hield na een paar seconden op. Is toch gek dat als je snelweg rijdt niets aan de hand is en zodra je de stad in komt dat ie dan weer begint te kutten. Ja mochten we wel met deze auto gaan waren we dat ook van plan. ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zondag 17 juli 2011 @ 00:11 |
is de dop niet kapot? gebeurt met enige regelmaat ![]() | |
GroenerDanGras | zondag 17 juli 2011 @ 00:14 |
Er is een nieuw reservoir ingekomen plus nieuwe dop. Is het dan niet heel toevallig als de dop van het oude én het nieuwe kapot is? | |
ononono | zondag 17 juli 2011 @ 01:04 |
Resumé Je auto word niet heet Je auto rijd prima Alleen een lampje zegt na een tijd in de stad dat je KVS moet bij vullen. Als je dat doet gaat het prima Je hebt anwb europa service Gewoon lekker op vakantie gaan je hoeft dan toch geen spreekwoordelijke trein te halen dus als het kapot gaat is het geen ramp. Een tip ga naar Frankrijk als ie dan kapot gaat is een goede garage nooit ver weg | |
Chuck-N0rr1s | zondag 17 juli 2011 @ 13:14 |
nogmaals, is het koelsysteem al eens GOED ontlucht? dwz, rustig afvullen met koude motor op max. ontluchtingnippels open tot er een contstande stroom is. dan de nippels weer dicht draaien. afvullen. motor starten kachel op warm, airco UIT. laten draaien op 2000 RPM tot de 3de cyclus van de ventilator geëindigd is (koelvin 3x op de hoogste stand gedraaid heeft, is ook hoor baar), motor laten afkoelen, afvullen op max. en dan weer kijken als het peil zakt | |
GroenerDanGras | zondag 17 juli 2011 @ 23:54 |
Het blijkt dat ik een lekker kachelradiateur heb.. betekent ieder uur stoppen om bij te vullen. Naja moet toch elk uur even roken ![]() | |
Staal | maandag 18 juli 2011 @ 00:41 |
Tja, of je laat dat blik van je maken. Hier gaat TS ook al niet op in. Fijne vakantie. ![]() | |
Erasmo | maandag 18 juli 2011 @ 00:46 |
Als het maar een klein lekje is moet dat makkelijk te fixen zijn, TS heeft al 2 keer aangegeven dat ie lid is van de ANWB. | |
Staal | maandag 18 juli 2011 @ 01:00 |
Okay. Met een lidmaatschap hoef je je auto nooit te laten maken? Gelukkig rookt de auto op gelijk tempo als TS. Ik begrijp het niet zo goed en zou zo niet op vakantie gaan ook. Maar goed, dat is allemaal normaal blijkbaar. ANWB heeft het ook druk tijdens de zomermaanden. | |
GroenerDanGras | maandag 18 juli 2011 @ 02:07 |
Lezen voordat je wat roept. En waar ga ik nog meer niet op in dan? Als het aan mij ligt wordt ie ook gemaakt maar dan ben ik hem een week kwijt en kunnen we niet op vakantie. Ik snap je punt maar om niet op vakantie te gaan omdat de anwb het misschien te druk heeft, kies ik toch echt voor m'n vakantie. De monteur heeft gezegd dat zolang je blijft bijvullen het prima kan. | |
GroenerDanGras | maandag 18 juli 2011 @ 02:09 |
Deze tutorial ga ik even opslaan trouwens ![]() | |
Turquaz52 | maandag 18 juli 2011 @ 11:34 |
Natuurlijk niet de dop gelijk open maken nadat je hem hebt uitgezet nadat ie goed warm gedraaid is he ![]() | |
noutie | maandag 18 juli 2011 @ 14:30 |
of: Bars Leaks erin, klaar! Wel effe (20 km ofzo) met de kachel open rijden dan. Veel mensen zijn bang voor dat spul, maar mijn ervaringen (en genoeg reviews) zijn prima. of: Verwarming niet gebruiken. Dan is het circuit van de kachelradiator afgesloten en verlies je daar geen vloeistof. Airco temperen gebeurt vaak ook met de kachel dus dan is het of airco aan = superkoud of geen airco. | |
Revolution-NL | maandag 18 juli 2011 @ 15:28 |
Lekke koppakking of niet, het is sowieso niet verantwoord om met zo'n frans barrel naar de andere kant van europa te rijden ![]() | |
Bowny | maandag 18 juli 2011 @ 15:28 |
Heel fijn dat de temperatuur niet boven de 90 graden komt, maar als jij geen koelvloeistof hebt, valt er weinig te meten, dus ik zou sowieso nooit blind uitgaan van je metertje. | |
GroenerDanGras | maandag 18 juli 2011 @ 19:28 |
Dan ben ik dus al 4 jaar onverantwoord bezig.. ![]() Toen ik net het nieuwe kvs-reservoir erin had zitten zat het rubber in de dop zat er niet goed in, toen spoot alles er dus uit omdat er geen druk opstond. De meter vloog toen richting de 110 graden toe. Dus lijkt mij dat hij het wel meet. | |
Erasmo | maandag 18 juli 2011 @ 20:22 |
Liever oud en Frans dan nieuw en Japans ![]() | |
2cv | woensdag 20 juli 2011 @ 20:41 |
Klopt, je blijft rijden en komt nooit meer terug. | |
loveli | donderdag 21 juli 2011 @ 01:07 |
Hete koelvloeistof verliezen is niet heel erg. Een open systeem koelt de motor beter dan een gesloten systeem, je raakt de warmte met de koelvloeistof kwijt. Het wordt pas erg als je geen koelvloeistof meer over hebt om je warmte mee kwijt te kunnen ![]() | |
mylifeisgrey | donderdag 21 juli 2011 @ 02:56 |
Er lopen (altijd ![]() Dan kan het door de andere slang alsnog de kachelradiator in. Gewoon even kachelradiator eruit bouwen, en pluggen of iets anders fabriceren of zoeken wat in de slangen past, en dat erin duwen, en slangklemmen erop. dan leg je de kachelradiator in goed licht op de keukentafel of weet ik het en soldeer je het het lek dicht. is dat gelukt, dan monteer je hem terug. dat gaat in de omgekeerde volgorde als het loshalen lukt het niet, dan rijdt je zonder de kachelradiator naar Italie. Je hebt de verwarming in Italie toch niet zo vaak nodig precies. gewoon dop op de radiator een halve slag opendraaien dat hij er niet helemaal afvalt, maar zodat er ook geen druk kan komen. dan komt er ook geen druk op de kachelradiator, en lekt het er daar ook minder hard uit. en met het "altijd blijven bijvullen" ![]() ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door mylifeisgrey op 21-07-2011 05:39:50 (frankrijk aangepast naar italie) ] | |
mylifeisgrey | donderdag 21 juli 2011 @ 05:43 |
oh het is al dinsdag geweest, dus je bent al weg ofzoiets. je kan ook gaan terugrijden zonder pauzeren als je met je vingertje het gaatje van het lek dicht kan houden. [ Bericht 0% gewijzigd door mylifeisgrey op 21-07-2011 15:35:14 ] | |
menmulder | donderdag 21 juli 2011 @ 10:54 |
Of gewoon effe 2 klemmetjes op de leidingen na de kachelradiateur zetten ... kan die ook niet meer lekken | |
Buikboor | woensdag 27 juli 2011 @ 14:23 |
slangen er af halen en bypassen is de kortste en makkelijkste klap. | |
2cv | zondag 31 juli 2011 @ 20:38 |
En dan doe je er koude koelvloeistof bij waardoor je motorblok plaatselijk veel meer gekoeld wordt dan elders. Slecht plan, maar wel beter dan geen koelvloeistof. | |
loveli | zondag 31 juli 2011 @ 22:54 |
Nah, zo lek is m'n koelsysteem nooit geweest ![]() | |
mitchelll0181 | zondag 31 juli 2011 @ 23:39 |
Ik heb gedronken, verstandig om te rijden... zelfde vraag ![]() | |
NoBody122 | maandag 1 augustus 2011 @ 00:07 |
Het had ook niet uitgemaakt wat men hier zou beweren, want "De monteur zegt dat het veilig is." en "Als ik het eerst laat repareren, kan de vakantie niet meer doorgaan.". TS doet het toch wel. | |
mitchelll0181 | maandag 1 augustus 2011 @ 00:30 |
... Tja Feit is dat een lekkende koppaking exponentioneel erger wordt. Zie het als een lekkende dam met een klein gaatje.. Binnen no time weg dam ( koppakking ![]() | |
Poepoog | zondag 14 augustus 2011 @ 20:16 |
TVP voor horrorverhalen. | |
ikwilgeencookies | zondag 14 augustus 2011 @ 21:51 |
lezen is een vak he.. TS heeft al aangegeven dat het toch geen koppakking is maar de kachelradiator. Daar heeft je motor niks van te leiden mits je maar regelmatig bijvult. Het beste zou zijn om de dop er af te houden, dan bouw je ook geen druk op -> minder lekkage. |