FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Lekke koppakking? Zo ja, verantwoord om mee naar Italie te rijden?
GroenerDanGraszaterdag 16 juli 2011 @ 03:04
Sinds een paar maanden geeft mijn auto (een 307 uit 2003 2.0 HDi 90PK) aan dat ik koelvloeistof moet bijvullen.
Omdat de motor niet boven de 90 graden uit komt en de vloeistof zich niet mengt met de olie, dacht de dealer niet aan een lekke kop.

De garage heeft de thermostaat vervangen, een nieuwe waterpomp erin gezet, het reservoir waar de koelvloeistof inzit vervangen en een nieuwe koelfan erin gezet.
Hij heeft de motor ook een paar uur laten draaien om te zien of er ook kleurverschil in de vloeistof zat, dit was niet het geval.

Ik heb vorige week voor m'n werk 600 km moeten rijden, 300 heen en 300 terug. Op de snelweg heeft ie niet 1x aangegeven dat ik de vloeistof moet bijvullen. Zodra ik weer rij in de stad en dus moet optrekken afremmen en schakelen begint ie weer te piepen om vloeistof.

Dit is toch raar?

Gister ben ik weer een stukje wezen rijden met de dealer, bij terugkomst bleek de slang hard te zijn en die viel bijna niet in te drukken. Maar de olie is goed en niet gemengd.

Weet iemand wat er aan de hand is? Wij gaan dinsdag op vakantie naar italie met de auto, is dit verantwoord als we continue bijvullen?
NickBzaterdag 16 juli 2011 @ 03:17
Blijft je kvs niveau wel het zelfde als de motor koud is?
Wat wel vaker gebeurt is dat er een luchtbel bij de sensor zit, deze laat de sensor afgaan bij het remmen omdat die bel er dan voorkomt.

Zolang de kvs niet mengt met je olie is er over het algemeen goed mee te rijden :P
GroenerDanGraszaterdag 16 juli 2011 @ 03:23
Nee want als ik de kvs heb bijgevuld en ik rijden ga, gaat het reservoir wel leeg. Dus er is ergens wel een lek.

Gekke is dat de motor nooit boven de 90 graden uitkomt.
Als de motor boven de 80 graden uitkomt slaat de radiateur aan en wordt dan heet. Dus verder is het allemaal prima in orde en de auto 'loopt' ook als een zonnetje.
Staalzaterdag 16 juli 2011 @ 03:54
Waarom laat je die auto niet gewoon maken?

Als je gaat sluit een goede verzekering af bij de ANWB.
GroenerDanGraszaterdag 16 juli 2011 @ 04:07
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 03:54 schreef Staal het volgende:
Waarom laat je die auto niet gewoon maken?

Als je gaat sluit een goede verzekering af bij de ANWB.
Is het wel een lekke kop dan? Ik heb het ANWB wegenwacht met vervangend vervoer in het buitenland pakket.

Ik krijg die auto voor dinsdag nooit gemaakt..
Buikboorzaterdag 16 juli 2011 @ 08:01
Kan van alles, koude motor lekt iets en als het warm word is het lek dicht. Kijk eens bij de vries stoppen op leksporen. Ook kan goed ontluchten het probleem zijn en daar is een PSA best gevoelig voor, verhoog desnoods je vulingang en ontlucht het systeem goed. Koppakking kan je afpersen maar je kan het ook ruiken als het de cilinder in gaat en zien als het in de olie komt.
RetepVzaterdag 16 juli 2011 @ 08:03
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 03:54 schreef Staal het volgende:
Waarom laat je die auto niet gewoon maken?

Als je gaat sluit een goede verzekering af bij de ANWB.
Misschien dat dat wat lastig gaat, nu je op een openbaar forum al aangeeft dat je auto niet helemaal goed was voordat je op reis ging...
Chuck-N0rr1szaterdag 16 juli 2011 @ 11:04
laat het koelsysteem eens GOED ontluchten.

een lekke koppakking bij een DW10 komt eigenlijk niet voor

de warmte wisselaar (olie koeler/koelwater verwarmings element) wil wel eens lek.


waterpomp niet lek? wat die willen nog wel eens lek!
Dromerzaterdag 16 juli 2011 @ 12:18
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 08:03 schreef RetepV het volgende:

[..]

Misschien dat dat wat lastig gaat, nu je op een openbaar forum al aangeeft dat je auto niet helemaal goed was voordat je op reis ging...
Alleen als hij tekent met 'groenerdangras'.
Ook denk ik dat de ANWB nét niet de providergegevens mag opvragen.
GroenerDanGraszaterdag 16 juli 2011 @ 16:40
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 11:04 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
laat het koelsysteem eens GOED ontluchten.

een lekke koppakking bij een DW10 komt eigenlijk niet voor

de warmte wisselaar (olie koeler/koelwater verwarmings element) wil wel eens lek.


waterpomp niet lek? wat die willen nog wel eens lek!
Sorry ik ben een leek op dit gebied verder maar wat is een DW10?
Als ik heb gereden en ik doe de motorkap open ruik ik geen rare geurtjes en de olie is ook gewoon mooi zwart.
Alleen de slang aan de voorkant wordt wel hard.

De waterpomp is niet lek, die is ook vervangen.

Misschien is goed ontluchten wel het hele probleem..
FalleNk810izaterdag 16 juli 2011 @ 17:31
DW10 zal wel de motorcode zijn ;)
GroenerDanGraszaterdag 16 juli 2011 @ 18:16
oké, net weer even 20km gereden. Temp blijft mooi tussen de 80 en 90gr. De slang is niet hard, radiateur slaat mooi aan en wordt heet.
Hij heeft ook niet gepiept.

Snap er niets van.
Sounddragonzaterdag 16 juli 2011 @ 18:39
ANWB lidmaatschapje lijkt me toch wel wijs voor je zo'n eind gaat rijden met een auto waarvan de betrouwbaarheid niet helemaal 'je van het' is ;)
2cvzaterdag 16 juli 2011 @ 18:53
Als je op vakantie gaat, neem dan in elk geval voldoende koelvloeistof mee van het juiste type.
Straatcommando.zaterdag 16 juli 2011 @ 19:33
Laat het systeem afpersen, een lekke koppakking betekent nog niet dat olie en kvs zich gaan vermengen.

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je een haarscheurtje hebt in een van je slangen en dat deze dus gaat lekken zodra de motor op temperatuur is, dat zie je niet omdat de vloeistof meteen verdampt. Laat het in ieder geval oplossen voor je zo ver gaat rijden!
Sounddragonzaterdag 16 juli 2011 @ 21:36
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 19:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Laat het systeem afpersen, een lekke koppakking betekent nog niet dat olie en kvs zich gaan vermengen.

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je een haarscheurtje hebt in een van je slangen en dat deze dus gaat lekken zodra de motor op temperatuur is, dat zie je niet omdat de vloeistof meteen verdampt. Laat het in ieder geval oplossen voor je zo ver gaat rijden!
Maar dat ruik én zie je wel (stoom) :Y

plus dat je geen harde slangen krijgt dan..
GroenerDanGraszaterdag 16 juli 2011 @ 23:31
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:39 schreef Sounddragon het volgende:
ANWB lidmaatschapje lijkt me toch wel wijs voor je zo'n eind gaat rijden met een auto waarvan de betrouwbaarheid niet helemaal 'je van het' is ;)
Wij hebben wegenwacht europa met vervangend vervoer in het buitenland. Dat is volgens mij wel het uitgebreidste pakket voor europa.

quote:
7s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 19:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je een haarscheurtje hebt in een van je slangen en dat deze dus gaat lekken zodra de motor op temperatuur is, dat zie je niet omdat de vloeistof meteen verdampt. Laat het in ieder geval oplossen voor je zo ver gaat rijden!
Ja als ik het op laat lossen voordat ik op vakantie ga, gaat het me zoveel geld kosten dat ik niet eens meer op vakantie kan. :')

Heb zonet maar weer even een stukje gereden, stuk van 50 km op de snelweg. Temperatuur blijft mooi tussen de 80 en de 90 graden. Geen gepiep om koelvloeistof. Bij thuiskomst motorkap open gedaan, geen verdampende vloeistoffen of een rare geur. Radiateur was heet en de slang kon ik indrukken. Er kwam wel wat sissend geluid uit de kvs reservoir maar dat hield na een paar seconden op.

Is toch gek dat als je snelweg rijdt niets aan de hand is en zodra je de stad in komt dat ie dan weer begint te kutten.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:53 schreef 2cv het volgende:
Als je op vakantie gaat, neem dan in elk geval voldoende koelvloeistof mee van het juiste type.
Ja mochten we wel met deze auto gaan waren we dat ook van plan. ;)
Chuck-N0rr1szondag 17 juli 2011 @ 00:11
is de dop niet kapot? gebeurt met enige regelmaat :+
GroenerDanGraszondag 17 juli 2011 @ 00:14
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 00:11 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
is de dop niet kapot? gebeurt met enige regelmaat :+
Er is een nieuw reservoir ingekomen plus nieuwe dop. Is het dan niet heel toevallig als de dop van het oude én het nieuwe kapot is?
onononozondag 17 juli 2011 @ 01:04
Resumé
Je auto word niet heet
Je auto rijd prima
Alleen een lampje zegt na een tijd in de stad dat je KVS moet bij vullen.
Als je dat doet gaat het prima
Je hebt anwb europa service

Gewoon lekker op vakantie gaan je hoeft dan toch geen spreekwoordelijke trein te halen dus als het kapot gaat is het geen ramp.
Een tip ga naar Frankrijk als ie dan kapot gaat is een goede garage nooit ver weg
Chuck-N0rr1szondag 17 juli 2011 @ 13:14
nogmaals, is het koelsysteem al eens GOED ontlucht?

dwz, rustig afvullen met koude motor op max. ontluchtingnippels open tot er een contstande stroom is. dan de nippels weer dicht draaien. afvullen.

motor starten kachel op warm, airco UIT.

laten draaien op 2000 RPM tot de 3de cyclus van de ventilator geëindigd is (koelvin 3x op de hoogste stand gedraaid heeft, is ook hoor baar), motor laten afkoelen, afvullen op max. en dan weer kijken als het peil zakt
GroenerDanGraszondag 17 juli 2011 @ 23:54
Het blijkt dat ik een lekker kachelradiateur heb.. betekent ieder uur stoppen om bij te vullen. Naja moet toch elk uur even roken :')
Staalmaandag 18 juli 2011 @ 00:41
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 23:54 schreef GroenerDanGras het volgende:
Het blijkt dat ik een lekker kachelradiateur heb.. betekent ieder uur stoppen om bij te vullen. Naja moet toch elk uur even roken :')
Tja, of je laat dat blik van je maken.

quote:
3s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:39 schreef Sounddragon het volgende:
ANWB lidmaatschapje lijkt me toch wel wijs voor je zo'n eind gaat rijden met een auto waarvan de betrouwbaarheid niet helemaal 'je van het' is ;)
Hier gaat TS ook al niet op in.

Fijne vakantie. :').
Erasmomaandag 18 juli 2011 @ 00:46
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 23:54 schreef GroenerDanGras het volgende:
Het blijkt dat ik een lekker kachelradiateur heb.. betekent ieder uur stoppen om bij te vullen. Naja moet toch elk uur even roken :')
Als het maar een klein lekje is moet dat makkelijk te fixen zijn,

quote:
14s.gif Op maandag 18 juli 2011 00:41 schreef Staal het volgende:

[..]

Tja, of je laat dat blik van je maken.
[..]
Hier gaat TS ook al niet op in.

Fijne vakantie. :').
TS heeft al 2 keer aangegeven dat ie lid is van de ANWB.
Staalmaandag 18 juli 2011 @ 01:00
Okay. Met een lidmaatschap hoef je je auto nooit te laten maken? Gelukkig rookt de auto op gelijk tempo als TS.

Ik begrijp het niet zo goed en zou zo niet op vakantie gaan ook. Maar goed, dat is allemaal normaal blijkbaar. ANWB heeft het ook druk tijdens de zomermaanden.
GroenerDanGrasmaandag 18 juli 2011 @ 02:07
quote:
14s.gif Op maandag 18 juli 2011 00:41 schreef Staal het volgende:

Hier gaat TS ook al niet op in.

Fijne vakantie. :').
Lezen voordat je wat roept. En waar ga ik nog meer niet op in dan?

quote:
15s.gif Op maandag 18 juli 2011 01:00 schreef Staal het volgende:
Okay. Met een lidmaatschap hoef je je auto nooit te laten maken? Gelukkig rookt de auto op gelijk tempo als TS.

Ik begrijp het niet zo goed en zou zo niet op vakantie gaan ook. Maar goed, dat is allemaal normaal blijkbaar. ANWB heeft het ook druk tijdens de zomermaanden.
Als het aan mij ligt wordt ie ook gemaakt maar dan ben ik hem een week kwijt en kunnen we niet op vakantie. Ik snap je punt maar om niet op vakantie te gaan omdat de anwb het misschien te druk heeft, kies ik toch echt voor m'n vakantie. De monteur heeft gezegd dat zolang je blijft bijvullen het prima kan.
GroenerDanGrasmaandag 18 juli 2011 @ 02:09
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 13:14 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
nogmaals, is het koelsysteem al eens GOED ontlucht?

dwz, rustig afvullen met koude motor op max. ontluchtingnippels open tot er een contstande stroom is. dan de nippels weer dicht draaien. afvullen.

motor starten kachel op warm, airco UIT.

laten draaien op 2000 RPM tot de 3de cyclus van de ventilator geëindigd is (koelvin 3x op de hoogste stand gedraaid heeft, is ook hoor baar), motor laten afkoelen, afvullen op max. en dan weer kijken als het peil zakt
Deze tutorial ga ik even opslaan trouwens :)
Turquaz52maandag 18 juli 2011 @ 11:34
Natuurlijk niet de dop gelijk open maken nadat je hem hebt uitgezet nadat ie goed warm gedraaid is he :P
noutiemaandag 18 juli 2011 @ 14:30
of: Bars Leaks erin, klaar! Wel effe (20 km ofzo) met de kachel open rijden dan. Veel mensen zijn bang voor dat spul, maar mijn ervaringen (en genoeg reviews) zijn prima.

of: Verwarming niet gebruiken. Dan is het circuit van de kachelradiator afgesloten en verlies je daar geen vloeistof.

Airco temperen gebeurt vaak ook met de kachel dus dan is het of airco aan = superkoud of geen airco.
Revolution-NLmaandag 18 juli 2011 @ 15:28
Lekke koppakking of niet, het is sowieso niet verantwoord om met zo'n frans barrel naar de andere kant van europa te rijden :P
Bownymaandag 18 juli 2011 @ 15:28
Heel fijn dat de temperatuur niet boven de 90 graden komt, maar als jij geen koelvloeistof hebt, valt er weinig te meten, dus ik zou sowieso nooit blind uitgaan van je metertje.
GroenerDanGrasmaandag 18 juli 2011 @ 19:28
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 15:28 schreef Revolution-NL het volgende:
Lekke koppakking of niet, het is sowieso niet verantwoord om met zo'n frans barrel naar de andere kant van europa te rijden :P
Dan ben ik dus al 4 jaar onverantwoord bezig.. ;)

quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 15:28 schreef Bowny het volgende:
Heel fijn dat de temperatuur niet boven de 90 graden komt, maar als jij geen koelvloeistof hebt, valt er weinig te meten, dus ik zou sowieso nooit blind uitgaan van je metertje.
Toen ik net het nieuwe kvs-reservoir erin had zitten zat het rubber in de dop zat er niet goed in, toen spoot alles er dus uit omdat er geen druk opstond. De meter vloog toen richting de 110 graden toe.
Dus lijkt mij dat hij het wel meet.
Erasmomaandag 18 juli 2011 @ 20:22
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 15:28 schreef Revolution-NL het volgende:
Lekke koppakking of niet, het is sowieso niet verantwoord om met zo'n frans barrel naar de andere kant van europa te rijden :P
Liever oud en Frans dan nieuw en Japans :6
2cvwoensdag 20 juli 2011 @ 20:41
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 15:28 schreef Revolution-NL het volgende:
Lekke koppakking of niet, het is sowieso niet verantwoord om met zo'n frans barrel naar de andere kant van europa te rijden :P
Klopt, je blijft rijden en komt nooit meer terug.
lovelidonderdag 21 juli 2011 @ 01:07
Hete koelvloeistof verliezen is niet heel erg. Een open systeem koelt de motor beter dan een gesloten systeem, je raakt de warmte met de koelvloeistof kwijt. Het wordt pas erg als je geen koelvloeistof meer over hebt om je warmte mee kwijt te kunnen :+
mylifeisgreydonderdag 21 juli 2011 @ 02:56
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 14:30 schreef noutie het volgende:
of: Bars Leaks erin, klaar! Wel effe (20 km ofzo) met de kachel open rijden dan. Veel mensen zijn bang voor dat spul, maar mijn ervaringen (en genoeg reviews) zijn prima.

of: Verwarming niet gebruiken. Dan is het circuit van de kachelradiator afgesloten en verlies je daar geen vloeistof.

Airco temperen gebeurt vaak ook met de kachel dus dan is het of airco aan = superkoud of geen airco.
Er lopen (altijd :P ) 2 slangen naar de kachelradiator toe. en dan zit er maar op 1 een kraantje die is verbonden aan de verwarmingsknop.
Dan kan het door de andere slang alsnog de kachelradiator in.

Gewoon even kachelradiator eruit bouwen, en pluggen of iets anders fabriceren of zoeken wat in de slangen past, en dat erin duwen, en slangklemmen erop.

dan leg je de kachelradiator in goed licht op de keukentafel of weet ik het en soldeer je het het lek dicht.
is dat gelukt, dan monteer je hem terug. dat gaat in de omgekeerde volgorde als het loshalen

lukt het niet, dan rijdt je zonder de kachelradiator naar Italie.
Je hebt de verwarming in Italie toch niet zo vaak nodig
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 01:07 schreef loveli het volgende:
Hete koelvloeistof verliezen is niet heel erg. Een open systeem koelt de motor beter dan een gesloten systeem, je raakt de warmte met de koelvloeistof kwijt. Het wordt pas erg als je geen koelvloeistof meer over hebt om je warmte mee kwijt te kunnen :+
precies. gewoon dop op de radiator een halve slag opendraaien dat hij er niet helemaal afvalt, maar zodat er ook geen druk kan komen.

dan komt er ook geen druk op de kachelradiator, en lekt het er daar ook minder hard uit.


en met het "altijd blijven bijvullen" :D, kom je dan vast wel thuis vanuit Italie(hopelijk). fijne vakantie ! :W

[ Bericht 2% gewijzigd door mylifeisgrey op 21-07-2011 05:39:50 (frankrijk aangepast naar italie) ]
mylifeisgreydonderdag 21 juli 2011 @ 05:43
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 23:54 schreef GroenerDanGras het volgende:
Het blijkt dat ik een lekker kachelradiateur heb.. betekent ieder uur stoppen om bij te vullen. Naja moet toch elk uur even roken :')
oh het is al dinsdag geweest, dus je bent al weg ofzoiets.

je kan ook gaan terugrijden zonder pauzeren als je met je vingertje het gaatje van het lek dicht kan houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door mylifeisgrey op 21-07-2011 15:35:14 ]
menmulderdonderdag 21 juli 2011 @ 10:54
Of gewoon effe 2 klemmetjes op de leidingen na de kachelradiateur zetten ... kan die ook niet meer lekken
Buikboorwoensdag 27 juli 2011 @ 14:23
slangen er af halen en bypassen is de kortste en makkelijkste klap.
2cvzondag 31 juli 2011 @ 20:38
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 01:07 schreef loveli het volgende:
Hete koelvloeistof verliezen is niet heel erg. Een open systeem koelt de motor beter dan een gesloten systeem, je raakt de warmte met de koelvloeistof kwijt. Het wordt pas erg als je geen koelvloeistof meer over hebt om je warmte mee kwijt te kunnen :+
En dan doe je er koude koelvloeistof bij waardoor je motorblok plaatselijk veel meer gekoeld wordt dan elders. Slecht plan, maar wel beter dan geen koelvloeistof.
lovelizondag 31 juli 2011 @ 22:54
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 20:38 schreef 2cv het volgende:

[..]

En dan doe je er koude koelvloeistof bij waardoor je motorblok plaatselijk veel meer gekoeld wordt dan elders. Slecht plan, maar wel beter dan geen koelvloeistof.
Nah, zo lek is m'n koelsysteem nooit geweest :+
mitchelll0181zondag 31 juli 2011 @ 23:39
Ik heb gedronken, verstandig om te rijden...

zelfde vraag :Z
NoBody122maandag 1 augustus 2011 @ 00:07
Het had ook niet uitgemaakt wat men hier zou beweren, want "De monteur zegt dat het veilig is." en "Als ik het eerst laat repareren, kan de vakantie niet meer doorgaan.".

TS doet het toch wel.
mitchelll0181maandag 1 augustus 2011 @ 00:30
... Tja

Feit is dat een lekkende koppaking exponentioneel erger wordt.

Zie het als een lekkende dam met een klein gaatje.. Binnen no time weg dam ( koppakking :Y )
Poepoogzondag 14 augustus 2011 @ 20:16
TVP voor horrorverhalen.
ikwilgeencookieszondag 14 augustus 2011 @ 21:51
lezen is een vak he.. TS heeft al aangegeven dat het toch geen koppakking is maar de kachelradiator. Daar heeft je motor niks van te leiden mits je maar regelmatig bijvult. Het beste zou zijn om de dop er af te houden, dan bouw je ook geen druk op -> minder lekkage.