quote:Uhm... wat je hier zegt klopt als een bus. Digicams zijn apparaten met een hoog stroomverbruik. Het LCD-scherm staat bovenaan, maar ook de CCD, motortjes in de lens en de flits gebruiken allemaal een boel energie.
Op vrijdag 02 augustus 2002 00:21 schreef f.vanderlaan het volgende:[..]
Hierbij wil ik nog even een opmerking maken:
Ik heb dan sinds kort een Digicam: de Olympus C-300 Zoom. Dat ding vreet ook stroom als ik er 4 doodnormale penlites instop (AA-formaat R6). Ik kon ca. 32 foto's maken met die batterijen.Nu ik echter NiMH-batterijen 1900 MAh heb gekocht doe ik stukken langer ermee, meer dan 150 foto's.
Voor een digicam zijn penlites echt kut batterijen.
'Gewone' batterijen (alkaline e.d.) zijn niet geschikt om hoge stromen te leveren. Ze hebben een hoge interne weerstand waardoor veel energie in warmte wordt omgezet en hun spanning snel inzakt tot beneden de 1 volt.
NiCd/NiMH batterijen daarentegen hebben juist een lage interne weerstand waardoor ze veel hogere stromen kunnen leveren zonder dat de spanning inzakt.
quote:<mierenneuk-modus>
Op vrijdag 02 augustus 2002 00:24 schreef Vork het volgende:[..]
Voor mij dus ook een van de redenen om een Sony camera aan te schaffen. Zeer zuinig en er gaan geen batterijen in maar een accu'tje.
<merk-schop-modus>
Sony digicams hebben te harde kleuren en Memory Sticks zijn veel te duur!
</merk-schop-modus>
quote:Het is een feit dat de Li-Ion akku's die je in veel camera's tegenwoordig ziet veel voordelen hebben voor digitale camera's.
Ok dan zit ik ook wel ene prijsklasse hoger, maar toch. Het is aan te raden zeker naar de energieverbruik te kijken voorzover dat mogelijk is (op de bekende reviewsites is dat wel terug te vinden), want niets is vervelender dan een goede camera die met een paar keer flitsen al door z'n batterijen heen is. Dat maakt het al gauw hinderlijk in het gebruik van zo'n ding.
- klein/licht
- hoge capaciteit
- geen geheugen-effect
Het nadeel is natuurlijk wel dat als de akku leeg is je ook echt niet meer verder kan zonder de akku op te laden of een eventuele tweede akku in de camera te doen. AA-penlites kun je overal kopen, dus in noodgevallen kun je altijd verder.
Maar mijn camera werkt met Li-ion akku's en dat bevalt mij uitermate.
quote:Tsja, maar aan de andere kant, zijn er weinig camera's met een beetje redelijke lens, en dit is er zeer zeker een met een zeer goede lens. Plus nog eens de instelmogelijkheden. Een handmatige focus is toch wel het minste wat een goede camera moet hebben, en in de digitale cam wereld zijn er maar weinig met die mogelijkheid.
Op donderdag 01 augustus 2002 23:47 schreef JeroenH het volgende:[..]
Mooie camera, ik heb hem wel eens in mijn handen gehad. Maakt zeer mooie foto's, en heeft heel veel instelmogelijkheden. Heeft alleen één zeer groot probleem: hij vreet werkelijk energie. Met een setje van 4 penlites doe je maar heel erg kort.
Als je hier kijkt en helemaal omlaag scrollt dan zie je een vergelijk met andere camera's. Zoals je ziet komt de Dimage 5 er heel slecht uit, alleen de Dimage 7 slurpt nog meer stroom
quote:Net even de reviews doorgelezen van zowel de A40 als de 775 en ik moet toch concluderen dat de A40 de betere van de twee is. De Nikon heeft nogal last van ruis in de foto's en het eindoordeel is redelijk. De A40 heeft als extra een AF indicator, ingebouwde microfoon voor de filmpjes en kan ook nog eens heel goed in het donker fotograferen. Wat betreft verdere uitrusting ontlopen ze elkaar verder niet zoveel (beide 2.1Mpixels, beide mogelijkheid tot converterlenzen, 3x optische zoom,...)
Op dinsdag 02 juli 2002 23:52 schreef Deepfreeze het volgende:[..]
Inderdaad. Ik heb vandaag heel hard zitten twijfelen tussen de A40 van Canon en de 775 van Nikon.. Het is toch die Nikon geworden en ik heb er eigenlijk nog geen seconde spijt van
prima foto's in 1600x1200
Niet dat de Nikon slecht is, maar voor minder geld kun je beter krijgen (huidige prijzen bij KoopDigitaal: ¤420 voor de 775 en ¤376 voor de A40). Bij MindFactory (Duitsland) is de A40 zelfs voor ¤340 verkrijgbaar!
De camera heeft geen optische zoeker (nadeel) dus je moet alles op de kleine LCD doen. De lens is 270 graden draaibaar, het is even wennen, maar als je het eenmaal in de smiezen hebt, wil je niet meer anders.
De camera kan, met flits aan, autofocus, normaal zoomgebruik een kleine 100 foto's maken met GP Powerbank 1300 mAh batterijen. Dat is uitstekend, vind ik zelf. In noodgevallen kun je terugvallen op penlites, het ding slikt alles wat je er maar in kunt krijgen. Ideaal dus!
Omdat de camera maar liefst 8X optische zoom heeft in een kleine lens, krijg je wel lensvertekening, zeker in het lage bereik (dus bij 36 mm. ongeveer). De camera beschikt over een aantal keuzeprogramma's (28 stuks; varieerend van portret, landschap, noem maar op) en beschikt over een aantal digitale filters (sepia, rood, blauw, z/w, etc.) die een leuke extra bieden.
Diafragma is instelbaar in 3 grove stappen (f/3.2 - 4.8 - 8.0), 3 ISO-equivalenten (80, 160, 320), manuele witbalans (+ voorinstellingen voor zon, gloeilamp, TL-licht, etc), manuele over/onder belichting (tot 2 stops; instelbaar per 0.3), belichtingsmeting op spot, centrum en multi (averaging).
Ook is de camera uitgerust met een macro-opname functie, die uitstekend werkt. Een 'filmpjes-optie' zit erop (tot 16 sec. per keer) zonder geluid. Een panorama-functie (IN de camera) maakt de camera compleet.
De lens is uitgerust met een 43 mm. schroefdraad (videocamera grootte dus) en er zijn dus filters, polarisatiefilters ed. voor te krijgen.
Tenslotte zit er een 'flash-sync' (non-hot) op, voor een externe flitser.
Er gaat Compact Flash 2 in de camera, ik heb kaartjes tot 128 Mb. geprobeerd, die werken (64 Mb. = 71 foto's op allerhoogste kwaliteit) en er kan een IBM Microdrive 340 Mb. in. Dat raad ik af: Het stroomgebruik neemt dan drastisch toe.
Tegenwoordig zal de camera wel als QV-2900UX worden verkocht; das echter dezelfde camera. Prijs? Geen idee, destijds (vorig jaar rond deze tijd) : Hfl. 1599,--
Aanbieding bij Dixons voor € 396.
Uitgebreid met 32 mB kaart en oplaadbare NiMH/1800 mAH batterijen.
Voor specs, zie:
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?cameras=kodak_dx3900&method=sidebyside
Alleen jammer dat je er, volgens mij althans, geen korte filmpjes mee kunt maken.
Iemand anders nog ervaringen met deze camera?
maar ja welke, budget is een 450 euro, is gewoon een camera voor de heb eigenlijk, dak wat fotows e.d kan maken, met een eventueel feest
zoveel mogelijk opslag en een goede kwaliteit
'k zat zelf te denken aan een fuji finepix 2800
quote:Ziet er voor zover ik kan zien aardig goed uit... Gave sluitertijdregelingen wel 16 sec. t/m 1/2000, kun je leuk mee experimenteren...
Op zaterdag 10 augustus 2002 22:03 schreef golfer het volgende:
Ben sinds vanmiddag de trotse eigenaar van een Kodak DX3900.Aanbieding bij Dixons voor € 396.
Uitgebreid met 32 mB kaart en oplaadbare NiMH/1800 mAH batterijen.Voor specs, zie:
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?cameras=kodak_dx3900&method=sidebysideAlleen jammer dat je er, volgens mij althans, geen korte filmpjes mee kunt maken.
Iemand anders nog ervaringen met deze camera?
Twee dingen ben ik wel benieuwd naar, hoe is de kwaliteit met slecht licht en hoe is het LCD schermpje?
Ik dacht zelf aan de
-Nikon coolpix 2000
-Fuij Finepix 2600
-Olympus C220 Zoom
Heeft iemand nog betere voor mij, of wie weet welke hiervan de beste is? Graag advies en maybe wat ervaringen van gebruikers?
Thnx
quote:Nope.
Op woensdag 14 augustus 2002 22:35 schreef crossking het volgende:
kun je cams die video functie hebbe ook altijd als webcam gebruiken?
Heeft iemand nog betere voor mij, of wie weet welke hiervan de beste is? Graag advies en maybe wat ervaringen van gebruikers?
Thnx
Maar ik kreeg een paar dagen geleden het volgende bericht van Nikon:
quote:Even het serienummer gecontroleerd en jawel hoor.
Terugroepen van ProductNikon Coolpix 2000
Haarlem, 13 augustus 2002
Urgentie: HOOG
Geachte heer/mevrouw,
Door de afdeling kwaliteitscontrole van Nikon is ontdekt dat een klein aantal digitale camera's van het type Nikon Coolpix 2000 mogelijk een mechanisch defect vertoont dat tot gevolg kan hebben dat het batterijcompartiment zwaar oververhit raakt. Dit probleem is ernstig ook al komt het in slechts een klein aantal gevallen voor. Daarom is besloten om dit probleem op te lossen door alle betreffende producten direct terug te roepen.
De reeksen serienummers van de producten in kwestie vindt u hieronder:
2010001 - 2042816 2510001 - 2543248
3010001 - 3060980 3510001 - 3561916
4010001 - 4063334 4510001 - 4555696
5010001 - 5014664 5510001 - 5512592Wij adviseren alle gebruikers die een product bezitten dat één van bovenstaande serienummers heeft met klem om het gebruik ervan direct te staken, en de geplaatste batterijen te verwijderen. Coolpix 2000 camera's die buiten de genoemde reeksen serienummers vallen, alsmede alle andere Nikon producten, kunnen zonder problemen en met het volste vertrouwen worden gebruikt.
NB: Wanneer de batterijen NIET in de camera zitten is er geen direct gevaar.
De oorzaak van het probleem is reeds vastgesteld en het fabricageproces is dusdanig aangepast dat het probleem niet meer voorkomt.
Er is een speciaal antwoordnummer geopend om de producten in kwestie kosteloos terug te kunnen sturen. Daarbij verzoeken wij u de complete producten in originele verpakking en met de bijbehorende accessoires terug te sturen.Vergeet u daarbij niet om duidelijk uw adresgegevens te vermelden, en bewaar de aankoopnota zorgvuldig.
Op dit moment hebben wij nog geen exacte gegevens omtrent de termijn waarop u een vervangende nieuwe camera zult ontvangen, maar wij proberen uiteraard het ongemak tot een minimum te beperken.
Het retouradres is:Inca Import b.v.
Retouractie Coolpix 2000
Antwoordnummer 925
2000 VB Haarlem
Wij bieden u onze verontschuldigingen aan voor deze ongelukkige situatie en vragen om uw medewerking bij het invullen van onze verantwoordelijkheden als vooraanstaande internationale camerafabrikant.
U kunt op korte termijn meer informatie verwachten.
Houd u s.v.p. onze website www.incabv.nl ook goed in de gaten voor het laatste nieuws.
Hoogachtend,
Inca Import b.v.
-Nikon coolpix 2000
-Fuij Finepix 2600
-Olympus C220 Zoom
Ervaringen, advies, etc.......
thnx
quote:Ik heb zo'n Fuji(mijn 2e digicam) en dit apparaat is echt super. Alles is vrij snel, autofocus, shutter enzo. Ook kan je alles manual installen, hij heeft ook een focus-ring(erg handig bij doorzichtie objecten of in het donker waar de autofocus niet meer zijn werk kan doen.
Op woensdag 31 juli 2002 21:30 schreef Skull-splitter het volgende:
Vraagje:Ik heb mijn oog laten vallen op een Fuji 602 Zoom, iemand hier over te spreken?
Ook de body zelf is erg fijn, veel knoppen, veelgebruikte opties (ISO, sluitertijd, etc.) kan je snel instellen zonder in het menu te wezen.
Er zit ook een mooie super-macro modus op voor echt dichtbij fotograferen.
Ik kan er nog wel meer over vertellen, maar je kan net zogoed ff naar DP Review gaan
quote:Ik heb zelf de Fuji Finepix 2600Z en ben er heel erg over te spreken. Makkelijk in gebruik, prijs/kwaliteitverhouding is zeer goed (kwam als beste uit de test bij de consumentengids dacht ik) Ik heb 'm mee naar Tenerife genomen en het zijn heel erg scherpe foto's geworden.
Op donderdag 15 augustus 2002 11:03 schreef dagizmo het volgende:
kan iemand mij ff helpen bij het zoeken naar een goede camera? Zijn deze bijv goede camera's of zie ik dingen over het hoofd? Wat vinden jullie goede camera's voor 350-400 max (incl extra geheugenkkaartje van 64mb).-Nikon coolpix 2000
-Fuij Finepix 2600
-Olympus C220 ZoomErvaringen, advies, etc.......
thnx
Zeker een aanrader dus
quote:En de afdrukken dan op het formaat 10*15 ? ZIjn die ook scherp?
Op donderdag 15 augustus 2002 13:14 schreef BigBear het volgende:[..]
Ik heb zelf de Fuji Finepix 2600Z en ben er heel erg over te spreken. Makkelijk in gebruik, prijs/kwaliteitverhouding is zeer goed (kwam als beste uit de test bij de consumentengids dacht ik) Ik heb 'm mee naar Tenerife genomen en het zijn heel erg scherpe foto's geworden.
Zeker een aanrader dus
Weet iemand nog meer goede camera's en waar moet ik opletten?
quote:Jawel, gebruik de edit knop
Op donderdag 15 augustus 2002 18:53 schreef dagizmo het volgende:
heeft dan niemand advies
quote:Als je een beetje moeite doet, kun je zelfs een Canon A40 voor rond de 400 euro aanschaffen, incl. 64MB of zelfs 128MB extra geheugen. Bij MindFactory (Wilhelmshaven, Duitsland) kost de camera 340 euro.
Op donderdag 15 augustus 2002 11:03 schreef dagizmo het volgende:
kan iemand mij ff helpen bij het zoeken naar een goede camera? Zijn deze bijv goede camera's of zie ik dingen over het hoofd? Wat vinden jullie goede camera's voor 350-400 max (incl extra geheugenkkaartje van 64mb).-Nikon coolpix 2000
-Fuij Finepix 2600
-Olympus C220 ZoomErvaringen, advies, etc.......
thnx
Lees de reviews maar eens op: http://www.dcresource.com
(deze vind ik zelf wat prettiger leesbaar van die van DPReview)
tip: Koop NOOIT een camera bij de Mediamarkt. Veel te duur.
quote:Dit moet overgens wel kunnen met een TV kaart en een TV out uitgang op de camera.. in dat geval krijg je datgene wat je zien als je een foto wilt maken op je tv scherm of in dit geval computer te zien.. er is ovlgens mij wle software om dit als Webcam te laten fungeren... maargoed daar heb je dus iig een TV kaart voor nodig.
Op woensdag 14 augustus 2002 22:36 schreef Raven het volgende:
Nope.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |