quote:
Op woensdag 13 juli 2011 23:04 schreef Pipo1234 het volgende:Ik ben bezig met het repareren (oftewel restaureren) van een stationsfiets. Na veel gesleutel hoef ik alleen nog de versnelling na te kijken. Hij doet het niet goed en ik vermoed dat de inwendige tandwielen kapot zijn. Nu heb ik ergens een uitleg gevonden over het demonteren van zo'n versnelling, alleen heb ik niet het juiste gereedschap in huis. Ik heb een haaksleutel nodig, maar weet niet goed welke soort ik moet hebben. Het gaat om de zwarte ring die de versnelling op zijn plek houd. Het gaat om een drietrapsversnelling op een Gazelle.
Wie kan mij precies vertellen welke maat/soort haaksleutel ik nodig heb?
Ik niet.
Waar staat die desbetreffende uitleg? Staat die ergens online?
quote:
De ring ziet er bij benadering zo uit:
[
afbeelding ]
Hij heeft een diameter van 5,735 mm en bevindt zich achter het tandwiel van het achterwiel.
Wat ik me trouwens ook afvraag is waarom de ring ronde inkepingen heeft en geen vierkante?
5,735 mm lijkt me nogal klein, is het niet een stuk van de as waar je tegenaankijkt?
Moet het losdraaien dan?
je kan misschien ook wat improviseren.
bijvoorbeeld met een waterpomptang losmaken(als het niet erg is dat de buitenkant beetje beschadigt),of met platte schroevendraaier of drevel in zon inhammetje, en dan met een hamer.
of zou een tangetje , waar je ook borgringen goed mee los zou kunnen maken misschien er heel goed oppassen?
probeer indien mogelijk even dubbel te controleren of je de goede kant op draait(schroefdraad is misschien andere kant op).
[ Bericht 1% gewijzigd door mylifeisgrey op 15-07-2011 05:52:37 ]