abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99419482
Besten,

Ik heb een vraag over de langstudeerdersboete. Mijn studietraject van af-te-ronden-opleidingen:

2007 / 2008: Jaar 1 - EUR (Gestopt)
2008 / 2009: Jaar 2 - TUDelft (Gestopt)
2009 / 2010: Jaar 3 - INHolland (Bezig)
2010 / 2011 - Jaar 4 - INHolland (Bezig)

Toekomst:

2011 / 2012: Jaar 5 - INHolland (afgestudeerd), begin Gezondheidswetenschappen (EUR)
2012 / 2013: Jaar 6 - Gezondheidswetenschappen (EUR)
2013 / 2014: Jaar 7 - Gezondheidswetenschappen (EUR) - Afgestudeerd

Vraag: Moet ik in 2012 / 2013 en 2013 / 2014 de langstudeerdersboete betalen, gezien het feit dat dit studiejaar 5,6,7 zijn OF hoeft dit NIET omdat ik al een bachelor heb gehaald?
pi_99420315
Dus je studeert dit schooljaar af bij je andere opleiding? De boete gaat per september 2012 in, dan begin jij weer met een nieuwe studie. Je hebt je bachelor al, waarbij er dus geen sprake is van een overschrijding van je studeertijd. Je moet eerder gaan kijken naar die 2e studie regeling, maar volgens mij heb je daar ook geluk in. Aangezien studies m.b.t de gezondheidszorg en de leraren vrijgesteld zijn wat ik zo weet. Maar goed correct me if I'm wrong :)
pi_99420567
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 17:55 schreef Bastoenie het volgende:
Dus je studeert dit schooljaar af bij je andere opleiding? De boete gaat per september 2012 in, dan begin jij weer met een nieuwe studie. Je hebt je bachelor al, waarbij er dus geen sprake is van een overschrijding van je studeertijd. Je moet eerder gaan kijken naar die 2e studie regeling, maar volgens mij heb je daar ook geluk in. Aangezien studies m.b.t de gezondheidszorg en de leraren vrijgesteld zijn wat ik zo weet. Maar goed correct me if I'm wrong :)
Deze 'wijsheid' had ik dus ook: ik heb een bachelorgraad en heb dus geen overschrijding van de studeertijd. De studie valt in het CROHO-register onder het kopje ' gezondheidszorg' en ik zou dus OOK vrij zijn van de 'tweede-studieregeling'.

Het niet hoeven betalen van de langstudeerdersboete bij een tweede bachelor werd door een medewerker van het ESSC van de EUR echter tegengesproken! Zodoende kwam ik hier uit en hoop ik zalvende woorden te krijgen die aantonen dat zijn uitspraak inderdaad foutief is.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 18:02:30 ]
pi_99420693
Ik vond wel informatie op deze site.

quote:
Tweede studie
De maatregel “langstudeerders” geldt alleen voor studenten die het wettelijke collegegeld betalen. Studenten die het instellingscollegegeld betalen blijven buiten schot. Hierdoor hoeven studenten die een tweede studie volgen zich geen zorgen te maken. Wanneer voor de tweede studie het juiste traject wordt gevolgd,is dit instellingscollegegeld aan de RU gelijk aan het wettelijk tarief (dus ¤1713,-). De precieze regeling m.b.t. het instellingscollegegeld wordt binnenkort vastgesteld.

De enige uitzondering op bovenstaande is wanneer de tweede opleiding gevolgd wordt in de sector leraar of gezondheidszorg. Voor deze laatste groep studenten geldt namelijk het volgende:zij kunnen studeren tegen het wettelijke collegegeld en daarom gaat voor hen de teller qua studievertraging weer op nul. Zo geldt bijvoorbeeld voor de gangbare eenjarige ILS-master dat een student vanaf het derde ILS-jaar extra collegegeld moet gaan betalen.
Lees hierbij het tweede kopje: "De enige uitzondering [...] weer op nul."

Houdt dit in dat voor mij de teller 'ook' weer op 'nul' gaat na het halen van MEM (in jaar 5,6,7)?

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 18:06:17 ]
pi_99420831
Ook de universiteit van leiden zegt:

Studie in gezondheidszorg of onderwijs
Voor studenten die kiezen voor een tweede studie in de gezondheidszorg of het onderwijs, geldt een uitzondering. Voor hen staat de teller bij het begin van de tweede studie weer op nul, indien hun eerste opleiding geen opleiding in de gezondheidszorg respectievelijk onderwijs was.

Zie link

Maar is deze informatie correct? Die medewerker van de EUR heeft me zo aan het twijfelen gebracht ;(

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2011 18:09:53 ]
pi_99421153
Sorry voor de dubbelposts, maar de IB-groep geeft uitsluitsel!

Link
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')