abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99328073
In mijn tuin wil ik binnenkort een verhoogde plantenbak gaan maken.

Is zit er over te denken de wandjes te maken met cellenbetonblokken? Ik wil het wanneer het af is laten stucen.

Is dit mogelijk met dit materiaal en waar moet ik allemaal aan denken? Moet ik ook een fundering maken en zo ja, hoe maak ik deze?

Alvast bedankt voor jullie tips!
pi_99912937
Misschien was het een slecht moment om de bouwvak zo'n vraag te stellen. Ik probeer het nog maar eens. Hopelijk is er iemand die dit weet.
pi_99912974
Afstucen? Wordt er m.i. vast niet mooi van..
pi_99913118
Denk dat voor buiten cellenbeton niet zo'n goede oplossing is, ben bang dat het stucwerk er in de winter af zal vriezen
  maandag 25 juli 2011 @ 10:33:38 #5
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_99913657
Cellenbeton (en ook de blokkenlijk) lijkt mij ook niet echt weersbestendig...

Kun je het niet opmetselen met kalk-zandsteen, en dat af laten stucen?
Of, om het stucen te besparen, zou je de bak wellicht ook in 1 keer van beton kunnen storten: als je dat netjes doet, krijg je al direct een gladde afwerking...

edit: ik neem trouwens aan, dat het wel de boeling was om met een cement-gebonden mortel te stucen, en niet met stuc op kalkbasis zoals dat binnen wordt gebruikt?
pi_99915595
Bij Eigen Huis en Tuin hebben ze een keer een strakke vijver gemaakt, volgens mij ook afgestuct.

http://www.rtl.nl/(/huist(...)32_dolcevitatuin.xml

Misschien heb je er iets aan!
pi_99917333
Iedereen bedankt voor de reacties.

Heb inmiddels via internet uitgevonden dat ik het beste kalkzandsteenblokken kan gebruiken. Een bekend merk is Silka.

Weet iemand waar je dit soort blokken als particulier kan kopen? Ik neem aan dat ze die niet bij een Praxis ofzo hebben?

Het stucen zelf had ik nog niet over nagedacht. Ik kan dat dus het beste doen met cement gebonden mortel? Heeft dat ook te maken met eventuele vochtproblemen waar ik tegenaan zou kunnen lopen?
pi_99918773
Kijk eens hier

http://kopen.marktplaats.nl/rs/kalkzandsteen/c0.html

http://www.tweedehands.nl(...)lokken-88330563.html

En anders bij een bouwmaterialenhandel, zoals bv van Neerbos of een plaatselijke aannemer
  maandag 25 juli 2011 @ 15:26:46 #9
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_99923233
quote:
Het stucen zelf had ik nog niet over nagedacht. Ik kan dat dus het beste doen met cement gebonden mortel? Heeft dat ook te maken met eventuele vochtproblemen waar ik tegenaan zou kunnen lopen?
(ik zie net dat de correcte term eigenlijk "cementgebonden pleister" is :@)

Ja, in principe wordt zelfs het stucen van een badkamer met een kalkgebonden pleister al afgeraden ivm mogelijke vochtproblemen. Een cementgebonden pleister is wel vochtbestendig: het wordt bijv. ook gebruikt voor het afstucen van gevels van huizen.

Edit: oh trouwens, de bouwmarkt (gamma, praxis, etc) heeft ook wel wat kalkzandsteen in hun assortiment. Volgens mij is de kwaliteit daarvan ook ruim voldoende voor het metselen van een plantenbak...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')