En dan heb ik het over rolstoeltennis voor Afghaanse korthaar beren. Deze tak van sport is rond 1930 ontstaan in het zuiden van Afghanistan en heeft zich in zeer korte tijd verder uitgebreid richting het noorden en diverse buurlanden.
In Europa is deze sport nog niet zo populair dus middels deze weg wil ik een beetje populariteit winnen voor deze puike sport.
Ontstaan:Deze sport is dus in 1930 ontstaan toen het zuiden van Afghanistan kampte met een tekort aan tennis spelers, er was een duidelijke vraag naar tennissers maar het karige aantal kon deze leegte duidelijk niet invullen, gebrek aan mensen en motivatie.
Toen op 12 Maart 1930 kwam er een doorbraak, Jahid Al Ulab was een oude berentrainer die nu zijn dagen sleet als verzorger van gehandicapte beren. Deze beren waren vroeger in het circus te zien maar nu afgeschreven enkel door hun lichamelijke handicap. Samen met een team van Afghaanse onderzoekers hadden zij een rolstoel ontwikkeld speciaal voor deze beren.
Ook Jahid zag dat er een duidelijk tekort aan tennissers was en probeerde eens een potje te spelen tegen een beer die in een rolstoel zat en de sport rolstoeltennis voor beren was geboren.
Dingen waar men op moet letten:Laten we wel wezen, beren blijven gevaarlijk ook al zijn ze getraind en gehandicapt. Dit wil zeggen dat de scheidsrechter een berenpak moet dragen voor zijn eigen veiligheid. Ook dient ment in een kooi te spelen. Er moet voldoende water en zalm aanwezig zijn om de honger van de dieren te stillen. Ze vinden het heerlijk om tennis te spelen voor publiek maar als zij onvoldoende eten krijgen dan kunnen ze agressief worden.
Ja leuk en nu?Nu wil ik dus via dit topic de sport promoten in Nederland. Ik en Monopoly hebben besloten om deze nazomer naar Afghanistan te gaan om daar een miniserie op te nemen zodat we de mensen in Nederland in contact kunnen laten komen met deze sport. Dit gaat wel moeilijk worden omdat de sport taboe is in veel landen waaronder ook Nederland.
Door gebruik te maken van de hedendaagse techniek kunnen we met kleine verborgen camera's een glimp van deze prachtige sport opvangen want het is verboden om camera's mee te nemen.
Steun ons!Bent u nieuwsgierig? Wilt u ook dat deze sport zijn draai gaat vinden in niet alleen Nederland, maar ook de rest van Europa? Laat uw mening dan horen!
Omdat er geen foto's van te vinden zijn aangezien dit verboden is, heb ik een paint gemaakt: