![11ih0rb.jpg]()
Henri-Georges Clouzot wordt vaak gezien als de Franse Hitchcock. Een reputatie die hij voor een deel dankt door dat hij het scenario voor Les diaboliques vlak voor Hitchcock's neus wist weg te graaien. Maar natuurlijk ook door z'n grote vakbekwaamheid in het opbouwen van spanning. Hitchcock zelf zag Clouzot niet voor niks als een rivaal voor de titel Master of Suspense.
Clouzot werd geboren in 1907. Tijdens de bezetting werkte hij een korte tijd voor het Duitse Continental Films. Aangezien z'n tweede film Le Corbeau zowel bij het Vichy regime als het verzet en ook bij de katholieke kerk niet in de smaak viel, werd hij al snel ontslagen. In 1947 mocht hij gelukkig weer aan de slag. Waarna hij in 1953 en '55 z'n twee bekendste en beste (maar of dat echt zo is zijn we hier bij elkaar voor natuurlijk

) films leverde, namelijk Le salaire de la peur en Les diaboliques. Op 12 januari 1970 overlijdt de beste man in z'n appartement terwijl hij naar The Damnation of Faust luisterde.
Aangezien ik geen stormloop toernooi verwacht, mag van mij
alles wat hij geregisseerd heeft dat 3x genomineerd wordt meedoen. Mochten er toch onenigheid zijn over de nominatie van een film dan hoor ik het wel en komen we er vast gezamenlijk wel uit
Regels tijdens het stemmen:•
!ALLEEN STEMMEN ALS JE BEIDE FILMS VAN HET DUEL HEBT GEZIEN!• Maak je stem kenbaar door je keuze bold te maken