Het verhaal: Het spel gaat over een jonge man genaamd Daniel. Deze word wakker in de donkere gangen van Brennenburg Kasteel. Hij weet bijna van niks, het enige wat hij weet is dat iets hem achtervolgt.
Amnesia begint met Daniel die wakker word in het oude kasteel. Door het verhaal heen, word het achtergrond verhaal steeds duidelijker. Dit gebeurd via dagboek pagina’s die door het kasteel liggen verspreid, maar ook via flashbacks. Kort na het wakker worden, vind Daniel een brief aan zich zelf geadresseerd waarin word uitgelegd waarom hij het verleden wilt vergeten, alleen de rede word niet verteld. De brief meld duidelijk dat hij naar het altaar te gaan van het kasteel waar hij een man moet vermoorden: Alexander, dit is tevens ook de baron van het kasteel. De brief geest ook een waarschuwing. Een levende nachtmerrie achtervolgt hem, en hij moet er van ontsnappen zolang hij kan.
Daniel neemt het advies aan en gaat het kasteel onderzoeken, en om een weg te vinden naar het altaar. Terwijl hij onderzoekt komt hij vaak in contact met een vlezige substantie, dat groeit op de muren en deuren. Dit is een soort van teken dat de levende nachtmerrie steeds dichterbij komt. Tijdens de zoektocht merk je dat het kasteel elk moment kan instorten door deze nachtmerrie.
Voordat Daniel arriveerde bij het kasteel, was hij op een archeologische expeditie geweest in Afrika. Samen met zijn beste vriend en collega: Professor Herbert. Ze onderzochte een eeuwen oude kamer. Tijdens de expeditie ontdekt Daniel een enorme ondergrondse kamer. Deze lijkt veel ouder dan de het originele complex. Plotseling stort de stenen ingang in, en is Daniel gevangen in de kamer, en terwijl hij op het punt staat om te stikken krijgt hij een visioen. Een enorm vel blauw licht straalt helder uit de duisternis. Op het moment dat hij het probeert te pakken, valt hij flauw en word hij wakker. Op het moment dat hij wakker word, zijn een groep Arabische mannen hem komen redden, en in zijn hand zitten stukken van de eeuwen oude bol.
Daniel keert terug naar Engeland op verzoek van Herbert. Hij probeert de puzzelstukjes samen te laten komen, maar komt er achter dat dit niet mogelijk is. Het rare is dat de stukken constant veranderen van vorm en textuur. Om meer uit te vinden gaat hij naar Geoloog Sir William Smith. The geoloog had geen rede voor het constante veranderen van de stukken. Hij ging er van uit dat het een natuurlijke oorzaak had. Later ontvangt Daniel een brief over de expeditie. Nadat hij het kamp had verlaten is er nooit iemand terug gekeerd. Behalve een man die de hele tijd door ratelde over iets dat hen opjaagde. Stukken van Herbert’s dagboek werden terug gestuurd naar Engeland en Daniel neemt ze mee voor grondig onderzoek. De meeste pagina’s stonden vol met kleine stukjes tekst. Maar Daniel was verward over het feit dat het voorval in de tombe maar een uur heeft geduurd, terwijl hij bijna meteen stikte. Nog vreemder was het feit dat Herbert de tombe is geweest om stukken van de bol te pakken. Dit maakte het dus onmogelijk om de bol te maken.
Daniel gaat door met zijn onderzoek, en al snel word hij achtervolgt door verwarmende verschrikkelijke gemuteerde monsters. Ook wel beter bekent als ‘The Shadow’. Hij begint ook visionen van het kasteel zijn verleden te krijgen, inclusief de dingen die hij samen met Alexander hebben gedaan. Van experimenten op dieren om ‘vitae’ te zoeken’. Dit zou nodig zijn voor een mystiek ritueel te voltooien. Om dit geheim te houden, vergiftigt hij zelf zijn eigen bedienden om er voor te zorgen dat niks bekent word gemaakt aan de buiten wereld.
Veder in het spel vind Daniel een brief over dat hij iedere nacht een verschrikkelijke nachtmerries had, maar na een nachtmerrie begreep hij ineens hoe de bol in elkaar gezet moest worden.
Het object paste zonder enige vorm van plaksel. Daniel zat in de tekenkamer met een bol die helemaal compleet was. Daniel ging naar Herbert’s universiteit om antwoorden te krijgen. Op het moment dat hij Professor Taylor zag, ging hij vragen. Het werd duidelijk dat bollen een stempel op de Engelse cultuur heeft, zelfs het paleis heeft een bol als symbool. De bol werd eigenlijk gebruikt bij priesters. Terwijl hij weer terug naar huis ging, hoorde hij een gesprek. William Smith was gedood een nacht na Daniels bezoek. Dagen later werden ook Professor Taylor en Dr.Tale vermoord op een verschrikkelijke manier, en Daniel was er van overtuigt dat hij de oorzaak was. Hij bedacht zich zelf dat hij de volgende kon wezen. Met die gedachten ging hij door Herberts adressenboek en heeft geprobeert contact te leggen met verschillende personen. Hij kreeg een cryptische brief van iemand genaamt ‘Alexander’. En vertelde dat Daniel snel naar Brennenburg kasteel moest komen.
Eenmaal bij het kasteel, begon Daniel Alexander te assisteren in verschillende testen om de nachtmerrie van hem weg te houden. Het werd duidelijk dat ‘The Shadow’ de beschermer van de bol was, en het niet lang zou duren voordat hij er was. Tijdens de rituelen mocht Alexander gebruik maken van de bol om de ‘Shadow’ te verbannen.
Tijdens een tour door het kasteel vertelde Alexander dat het kasteel niet alleen een gevangenis was, maar ook een plek waar verschillende rituelen worden beoefend. De ‘Shadow’ kwam steeds dichterbij , en terwijl de laatste ritueel faalt raakt Daniel in paniek. Alexander vertelde dat hij alles zou doen om er voor te zorgen dat de ‘Shadow’ te verdrijven.
Terug in de huidige tijdlijn, dichtbij het altaar is een man geketend aan de muur. De man is Agrippa, een vriend van Alexander. Agrippa weet alles van de bol, en heeft Alexander er alles over uitgelegd. Zijn ziel is gevangen genomen in het lichaam dat was opgehangen zodat Alexander hem kon gebruiken als een bron van informatie. Agrippa vraagt aan Daniel of hij een drankje kan maken om hem vrijheid te geven, en dan Alexander te stoppen. Terwijl hij door het kasteel zoekt naar de ingrediënten vind Daniel een groep kamers. Dit blijken allemaal martelkamers te zijn. Door flashbacks en dagboekstukken word het duidelijk waarom Daniel het Amnesia drankje heeft ingenomen.
Alexander begon te vertellen aan Daniel dat er verschillende manieren zijn om Vitea van gevangen te krijgen is. Zonder vragen helpt Daniel Alexander bij deze gruwlijke rituelen.
De gevangen worden met verschillende martelmethodes gedood. Zoals: De IJzere maag, de loden stier. Daniel was zo wanhopig dat hij mensen begon te ontvoeren en te doden, samen met Alexander. Nadat hij 3 kinderen gedood heeft en diens ouders, begint Daniel zich extreem schuldig te voelen. Om dit alles te vergeten drinkt Daniel het Amnesia Drankje, dit om er voor nieuwe start te zorgen. Hij realiseerde zich dat Alexander hem manipuleerde om er voor te zorgen dat Alexander onsterfelijk werd. Zijn doel werd: Dood Alexander.
Er zijn verschillende eindes bekent in het spel
Je kan wachten in de cel, tot dat de ‘Shadow’ je vind en dood.
Je kan de pilaren in het Altaar omgooien waardoor jij vrij bent maar Alexander sterft.
Je kan het hoofd van Agrippa in het portaal gooien, hier door sterft Alexander maar ook jij. Agrippa zou er dan voor zorgen dat je een beter leven krijgt.

Daniel.

Alexander.

Agrippa!
Het klinkt allemaal simpel maar er zijn een paar nadelen:
1: Je word achtervolgt door ‘The Shawdow’. Deze is zo krachtig dat het muren omver kan werpen en je pad kan blokeren
2: The Gatherers, deze zijn het ergst. Deze monsters zijn zo beangstigend dat je spontaan in paniek schiet wanneer je hun muziekje hoort.
3: Kaernk, net zo beangstigend als deze heren boven me. Het ontzichtbare watermonster wat je achtervolgt in de water levels.
Dit word uitgebeeld in het spel als een brein. Een vrij grove vertaling van het woord betkekend: geestelijke gezondheid. Wanneer je te lang naar iets engs kijkt of in het donker staat word je langzaam gek.
Er zijn 4 categorieën.
Crystal clear (Green) Goed
A slight headache (Yellow) Meh
Head is pounding and hands are shaking (Orange) O shi-
... (Red) You'r dead
Hoe lager je Sanity hoe erger alles word. Je scherm gaat draaien en vervormd, je hoort geluiden die er niet zijn, zoals huilende dieren gillende mensen of huilende babys. Het ergst is wanneer er beestjes over je gezicht beginnen te lopen. Wanneer het ernstig is met je sanity val je op de grond en kan je alleen nog kruipen, het risco is dat monsters je sneller vinden want je begint ook nog is hard op te praten. Nu we het toch hebben over de monsters!

Sanity meter

Een van de effecten van een lage sanity.
De Monsters.
Ooit Fear of Dead Space gespeeld. Vanaf nu zijn die monsters niks meer nadat je Amnesia heb gespeeld. De monsters in dit spel zijn in iedere vorm angstaanjagend.
Je hebt 2 type monsters. De meest voorkomende is de Servant Grunt
The Servant Grunt
Dit is het monster dat het meest voorkomt en je ook als eerste tegen komt. Het komt voor het eerst voor in de Archieven (The Archives) Maar op dat moment is het nog geen gevaar. Hij word pas gevaarlijk in de Opslag (Storage) of in de Logeekamer (Guest Room)
Ze zijn heel herkenbaar, zijn mond is uitgelubbert en ze hebben grote ronde bolle ogen. Ze hebben stukken touw rond hun lichaam gebonden. Hun primaire aanval is slaan met hun klauw.

Facepic:

Bijnamen: Mr.Face, Mr.Flappyjack.
The Brute
Deze is zeldzamer maar is wel het krachtiste monster wat je tegen komt in het spel. Je kan ze makkelijk onderscheiden door het feit dat hun hoofd door midden is gespleten. Heb ik je al verteld dat ze een hakmes als arm hebben? Deze zit trouwens in hun arm vast. Ze dragen een slagers vest maar geen broek. Ze kunnen Daniel in een keer dood maken. Ze komen voor in het Riool (Sewer) maar zijn favo plek is wel Kapel (the Choir)
Bijnamen: Mr.Tall, Mr.Vaginaface

Je bent dood


Zie je rechts boven dat bolletje? Dat is zijn oog!
Kaernk:
Monster is ontzichtbaar en achtervolgt je. Het is eigenlijk een soort van splash dat achter je aan rent!

Zegt genoeg

[spoiler]
Amnesia kan je kopen in winkels, en via Steam!
Vragen stellen kan altijd!
Een paar sfeer pics:





Tevens: De beste Let's Play van Amnesia op deze aardbol: