abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99189485
De leidingen in mijn badkamer zijn op de muren gebouwd. Nu wil ik over deze leidingen heen een bouwplaat plaatsen en daarop vervolgens tegelen. Mijn badkamer heeft een inloopdouche, de wanden worden dus goed nat.

Was van plan waterdichte tegellijm te gebruiken en alle naden goed afkitten.

Bij de groene gipsplaat in de bouwmarkt twijfel ik of er nog een (waterdichte?) primer overheen moet voordat ik kan gaan tegelen (zo ja, welke?).

Op Knauf staat het volgende over de groene gipsplaat:
quote:
zones die een extra risico op vochtinfiltraties lopen, denk maar aan de douchecel, de zones boven en rond het bad of lavabo, moeten voorafgaandelijk met een speciale waterdichte primer (in meerdere lagen) behandeld worden.
Zoeken op waterdichteprimer voor gipsplaten leverde mij geen product op, iemand enig idee welke primer je kunt vinden hiervoor in de bouwmarkt?

Dan heeft de bouwmarkt ook gipsvezelplaten die ongeveer 30% duurder zijn en zwaarder. Deze zouden beter watervast moeten zijn. Is dit verstandiger om te gebruiken ondanks dat ik tegelwerk plaats? Hier nog een voorstrijk iets voor nodig voordat ik kan tegelen?
pi_99189934
Je hebt eerst een algemene primer nodig voor gips en zuigende ondergronden. Vervolgens kan je er nog een speciaal afdichtmiddel (kimband set) bij doen om, als je er bijvoorbeeld tegenaan doucht helemaal waterafstotend te maken.
#winning
  vrijdag 8 juli 2011 @ 10:45:31 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_99190170
Kimband iid. Gipsplaat is niet je waterdichte laag, maar je tegelwerk moet de waterdichte laag zijn. Dat is het principe iig, wat je nog verder uit kunt bouwen.
Maar waarom maak je een voorzetwand voor je badkamer? Kun je niet veel beter de leidingen infrezen? Voorkomt een hoop gedoe.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_99191135
Een beter plaatkeuze is Wediplaat. Dat is een plaat op cementbasis; veel beter dan alle platen op gipsbasis.

Of (misschien nog beter) i.d.d. zoals Error_404 zegt : infrezen, dan stuccen en betegelen. Scheeltje ook de ruimte die zo'n voorzetwand inneeemt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99191472
Helaas infrezen niet mogelijk. Afvoerleiding is 40mm dik, mag niets in draagmuur frezen. Anders was het inderdaad prachtoplossing geweest.

@blomke Wedi platen zag ik inderdaad staan, maar wat een prijs! Ongetwijfeld betere plaat dan gips.

Mijn ondervloer is van granito. was van plan de bouwplaat een 1cm boven de ondervloer te hangen zodat de bouwplaat nooit in contact kan komen met water. De tegel steekt 1cm uit aan de onderkant zonder hechting aan de bouwplaat.
Tegel wil ik dan aan granito vloer kitten aan onderkant, idem hoeken tegels.

Kimband is wat ik heb begrepen alleen om hoeken dicht te maken toch?

Nog meningen over de gipsvezelplaat? Of maken die 2 verder niet uit?
pi_99192817
Tussen de twee gipsplaten heeft gipsvezel de voorkeur, laat bij wijze van spreken maar eens van beiden een plaat in een vochtige omgeving staan.
Groene gipsplaten zijn bovendien maar drie maanden gegarandeerd.

Kimband gebruik je op muur muur en vloer muur aansluitingen, tevens doorvoeringen ruim insmeren.
pi_99193127
Je krijgt er spijt van als blijkt dat op één punt je tegellaag heeft gelekt in de gipslaag. Dat merk je pas als het te laat is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 12:03:41 #8
130803 Gripper
Get a grip
pi_99193271
Ik kijk even belangstellend mee, want mijn badkamer moet ook nog. Steense buitenmuren, geen spouw, en nu ook voorzien van voorzetwanden. Dus dat wordt een soortgelijke constructie als we een raam in de buitenmuur gaan maken, en de binnenwanden opnieuw optrekken en betegelen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 8 juli 2011 @ 12:11:46 #9
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_99193522
quote:
0s.gif
Op vrijdag 8 juli 2011 11:16 schreef peterselieplukkker het volgende:
Helaas infrezen niet mogelijk. Afvoerleiding is 40mm dik, mag niets in draagmuur frezen. Anders was het inderdaad prachtoplossing geweest.
Waarom mag je niet in de draagmuur frezen? Is het eenhuurwoning?
quote:
Mijn ondervloer is van granito. was van plan de bouwplaat een 1cm boven de ondervloer te hangen zodat de bouwplaat nooit in contact kan komen met water. De tegel steekt 1cm uit aan de onderkant zonder hechting aan de bouwplaat.
Tegel wil ik dan aan granito vloer kitten aan onderkant, idem hoeken tegels.
Dit is niet de manier om dit te doen; dit geeft heel veel problemen als je kit gaat lekken bijvoorbeeld. Juist in die hoek kimband gebruiken en goed waterdicht maken.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_99198265
Als die draagmuur een mur naar de buren is, krijgen die geluidsoverlast van het stromende water. Vandaar dat je niet mag infresen.
pi_99209995
Hier zijn het ook steens muren, maar wel 24cm dik. Dus hier is gewoon in de dragende muur gefreesd, geen geluid of wat dan ook van of bij de buren.
Da gao nie nou!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop