abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 juli 2011 @ 16:16:49 #1
343454 Oliemeulen
Dierenpark De Oliemeulen
pi_99115281
Wat apart hè?!

Bij deze ons persbericht en op de onderstaande link vind je wat foto's :)

Slang met twee koppen geboren

Tilburg, 6 juli 2011- Het is zeldzaam als er een diertje met twee koppen wordt geboren, maar nog zeldzamer, als dat twee keer gebeurt in dezelfde regio. Een slang met twee hoofden. Het overkwam Dierenpark ’De Oliemeulen’ vorige week.

Amper 9 jaar geleden had ‘De Oliemeulen’ ook al een tweekoppig exemplaar, toen geboren uit eigen collectie. De ouders van dit jonge diertje zijn echter eigendom van een familie Hamers die het uitbroeden van de eieren aan het Tilburgse dierenpark toevertrouwde. Het dier is 29 juni geboren, nu een week oud en lijkt zich prima te redden.

Onderzoek

Onderzoek door de Universiteit in Tennessee wijst uit dat deze geboorte niet een op zich staand geval is. Eens in de zoveel jaar wordt er een tweekoppige slang geboren. In 2002 werd nabij het Spaanse dorp Pinoso een exemplaar in de vrije natuur gevonden van 20 cm lang en ca. 4 maanden oud. In de natuur maken deze dieren weinig kans om uit te groeien tot volwassen lengte. Hun reactiesnelheid bij bedreigingen is te traag (wie beslist welke vluchtroute?) en ook het verorberen van een prooi vereist meer tijd door onderlinge conflicten. In gevangenschap maken deze slangen een goede kans, mits de organen inwendig ook in orde zijn. Arizona State University heeft 17 jaar lang een tweekoppige koningsslang in haar collectie gehad en bij San Diego Zoo heeft een tweekoppig wijfje zelfs 15 gezonde baby’s gekregen.

Niet erfelijk

De geboorte van een tweekoppig dier is puur toeval. Aan het begin van een zwangerschap kan een embryo zich gaan splitsen in 2 identieke tweelingen. In het geval van een Siamese tweeling stopt deze splitsing te vroeg en blijft de tweeling lichamelijk met elkaar verbonden. Dit gebeurt ook wel bij mensen. Er zijn geen statistieken hoe vaak dit bij slangen voorkomt.

Eten

Het pasgeboren slangetje is nu een week oud en wordt goed geobserveerd. Het is nu sterk genoeg om de kraamkamer te verlaten en zal komende tijd ook door het publiek te bezichtigen zijn. Het tweekoppige exemplaar dat 9 jaar geleden geboren werd, bleek niet zelfstandig te kunnen eten en is uiteindelijk geëuthanaseerd. Verzorgers hopen dat eten voor dit nieuwe dier geen probleem zal zijn. De tijd zal het leren. Jonge slangen kunnen namelijk enkele weken tot soms maanden zonder prooi in leven blijven.

http://www.oliemeulen.nl/(...)icle&id=91&Itemid=91
Het vreemdste dierenpark van Nederland!
www.oliemeulen.nl
  woensdag 6 juli 2011 @ 16:18:01 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_99115323
Goed topic, zo'n copy paste.

En nu?
pi_99115706
Wat tof! Leuk hoor!
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_99116181
Wat bijzonder! Hopelijk groeit de kleine goed op.

Hoe is het met Poeke de spin?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_99117095
Bizar! Zijn beide koppen even goed ontwikkeld? Kan ie ook met beide eten enzo?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_99117125

Bespaard mensen het klikken.
  woensdag 6 juli 2011 @ 17:06:56 #7
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_99117181
Echt bizar om te zien :D
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_99117345
cool beest, ik hoop dat hij het overleeft
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  woensdag 6 juli 2011 @ 17:13:17 #9
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_99117404
quote:
15s.gif Op woensdag 6 juli 2011 16:18 schreef kwiwi het volgende:
Goed topic, zo'n copy paste.

En nu?
En nu heb je waarschijnlijk helemaal geen idee wat Oliemeulen hier uberhaupt doet. Geeft niet hoor, maar voor mij komt dit topic niet onverwacht en zeker niet ongewenst. Ook niet in deze vorm :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_99131179
Geeft dat geen problemen met het eten van grotere prooien? Lijkt mij dat de nek moeilijker op kan rekken zo?
Wel mooie ouderdieren trouwens!
  maandag 11 juli 2011 @ 18:22:58 #11
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_99328651
hoe is het met de slang??

ik zag 'de oliemeulen' net op editie nl, ivm een grote enge spin :X
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 11 juli 2011 @ 21:52:11 #12
163650 Greys
pi_99340845
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:22 schreef Mirjam het volgende:
hoe is het met de slang??

ik zag 'de oliemeulen' net op editie nl, ivm een grote enge spin :X
Ja ik zat ook al in Sjef zijn spinnentopic te roepen dat ik hem zag :D
Ivm die bananenspin :X

Ben benieuwd hoe het met de slang gaat :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  dinsdag 12 juli 2011 @ 10:23:24 #13
343454 Oliemeulen
Dierenpark De Oliemeulen
pi_99357653
De slang is gisteren verveld! Wel een beetje lastig natuurlijk, normaal komt de vervelling langs de bek los en wrijft hij langs een tak om de vervelling als een soort kous af te stropen. De hindernis genaamd "hoofd nummer 2" geeft dan problemen omdat het velletje hier niet langs gaat. We zullen het diertje hierbij moeten blijven helpen ( wat overigens erger klinkt dan dat het is hoor ;) ) Hopelijk accepteerd het diertje ( of de diertjes, het is maar net hoe je het bekijkt ) komende week een kleine prooi.

Sjef
www.oliemeulen.nl
  dinsdag 12 juli 2011 @ 10:25:16 #14
343454 Oliemeulen
Dierenpark De Oliemeulen
pi_99357693
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 16:41 schreef Cat22 het volgende:
Wat bijzonder! Hopelijk groeit de kleine goed op.

Hoe is het met Poeke de spin?
Ik baal er ontzettend van maar Poeke heeft het toch niet gehaald :( Ongeveer 2 weken na "arrival" lag ze dood in haar bakje, geen duidelijke aanwijzingen waar aan ze is overleden...
www.oliemeulen.nl
pi_99358785
Ach Poeke. -O- Misschien is de reis haar toch teveel geworden.

Succes met de slang! Hopelijk gaat hij/zij flink eten. :)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')