Niet langer discussie, geen verder onderzoek. De A4 gaat definitief DOOR en er is NIEMAND die dit nu nog kan tegenhouden!quote:Rijkswaterstaat mag rijksweg A4 tussen Delft en Schiedam aanleggen
woensdag 6 juli 2011
Rijkswaterstaat mag beginnen met de aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in een uitspraak van vandaag (6 juli 2011) de bezwaren tegen het tracébesluit van de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat ongegrond verklaard. Het besluit maakt de aanleg mogelijk van het zeven kilometer lange, ontbrekende stuk van de A4. In totaal 23 particulieren en organisaties, waaronder de Milieufederatie Zuid-Holland, hadden de Raad van State gevraagd het tracébesluit te vernietigen.
Met het tracébesluit 'A4 Delft-Schiedam' kan een nieuwe snelweg worden aangelegd tussen de bestaande A4 bij de aansluiting Delft-Zuid (Kruithuisweg) en het knooppunt Kethelplein bij Schiedam. Ook wordt een landtunnel aangelegd. Volgens de minister is de wegcapaciteit tussen Den Haag en Rotterdam te klein en staan er op de enige hoofdverbinding, de A13, dagelijks veel files en is het één van de grootste knelpunten in de verkeersafwikkeling van Nederland. Met de aanleg van de nieuwe snelweg wordt een extra verbinding tussen beide steden mogelijk gemaakt.
Tegenstanders van de aanleg zijn niet overtuigd van de noodzaak van de aanleg van de A4 en voeren aan dat er goede alternatieven zijn om de verkeersafwikkeling tussen Den Haag en Rotterdam te verbeteren. Verder vrezen zij dat de luchtkwaliteit met de aanleg zal verslechteren en dat er meer geluidsoverlast zal ontstaan. Ook wijzen zij op de nadelige gevolgen voor de veiligheid en voor het natuurgebied Midden-Delfland.
De Raad van State concludeert dat de minister 'in redelijkheid de voorkeur heeft mogen geven aan de aanleg van de A4 boven een van de aangedragen alternatieven'. Daarbij heeft de hoogste bestuursrechter in aanmerking genomen dat een tracébesluit 'een belangenafweging vergt, waarbij politieke en bestuurlijke inzichten een belangrijke rol spelen'. De bestuursrechter heeft niet tot taak om de waarde of het maatschappelijk gewicht van die belangen naar eigen inzicht vast te stellen. Zijn taak is om te beoordelen of een overheidsbesluit rechtmatig is. Voor het oordeel dat het besluit onrechtmatig is, is niet voldoende dat bezwaarmakers wijzen op andere, aanvaardbare oplossingen, maar moeten zij aantonen dat de keuze van de minister 'redelijke gronden ontbeert'. De Raad van State heeft bepaald dat dit hier niet het geval is.
Verder heeft de Raad van State geconcludeerd dat de grenswaarden voor luchtkwaliteit geen beletsel vormen voor het tracébesluit, omdat de aanleg van de A4 is opgenomen in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Lucht. Ook heeft de minister de geluidsbelasting van de weg op juiste wijze berekend en bij het besluit betrokken. Dat geldt ook voor de veiligheidsaspecten. De afweging van de minister over de gevolgen van de aanleg van de A4 voor de natuur en de compensatie daarvan is ten slotte ook niet onjuist, aldus de hoogste bestuursrechter.
In de uitspraak zijn ook sommige beroepen niet-ontvankelijk verklaard omdat de belangen van onder meer enkele inwoners uit Delft, Schiedam en Den Hoorn naar het oordeel van de Raad van State 'niet rechtstreeks bij het tracébesluit zijn betrokken'. Niet alleen wonen zij op een te grote afstand van de geplande A4, maar ook het argument dat zij regelmatig recreëren in het desbetreffende gebied is volgens de Raad van State niet voldoende om aan te nemen dat zij een 'bijzonder individueel belang' hebben. Dit heeft er toe geleid dat in de uitspraak niet inhoudelijk is ingegaan op hun bezwaren.
Tegen de uitspraak van de Raad van State is geen hoger beroep mogelijk.
Lees hier de volledige tekst van de uitspraak.
Dat dus. Heerlijkquote:Op woensdag 6 juli 2011 10:58 schreef ursel het volgende:
Alles ligt er al. Zo heoven alleen maar wat asfalt te strooien
Groenlinks-georienteerd geitenwollensokken hippie-gelul van de bovenste plank. Start up the engines and let`s make it happenquote:Op woensdag 6 juli 2011 10:59 schreef Ivo1985 het volgende:
Zowieso gaat het om een weg die moet worden neergelegd op een zandbed wat daar ruim 40 jaar geleden voor dit doel is neergelgd. Dat zandbed zou nu bijzondere natuurwaarde hebben....
Dat is wel erg optimistischquote:Op woensdag 6 juli 2011 10:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat dus. Heerlijk![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Eindelijk normaal naar Rotterdam op en neer kunnen rijden
quote:15/09/2010 Niets staat verbreding A4 meer in de weg
02/09/2010 A4 wordt definitief verlengd
Dat daar ondertunneld moet worden is gewoon stom beleid geweest. Want ook dit stuk van de A4 staat eigenlijk al héél lang in planning. En zowel bij de bouw van knooppunt Benelux als op de A29 is al rekening gehouden met dit stuk weg.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:20 schreef Piles het volgende:
Er komt helaas een landtunnel, dus asfalt strooien is er niet bij
Benelux-A29 zal er niet meer komen denk ik, moet er flink getunneld worden, kost ook miljarden. Ze gaan wel de A15 (Benelux-Vaanplein) aanpassen (baantje extra dacht ik), en A4 Steenbergen is volop in uitvoering
Ben wel benieuwd hoe het dan op de A29/A4 wordt, die gaat echt veel drukker worden, en is maar 2x2-baans
Dat is daarbij ook mongolisch om.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:43 schreef Ivo1985 het volgende:
Over de A13 die nagenoeg altijd vast staat.
Vrees het ook jaquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:51 schreef Ivo1985 het volgende:
Nu zullen de files op de ring Rotterdam zich grotendeels verplaatsen van de A20 naar de A15. Ik vrees dat 1 extra strookje daar niet voldoende is zodra Midden Delfland er ligt.
Is een beetje een ingewikkeld verhaal, maar het komt er op neer dat in:quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:41 schreef Schuifpui het volgende:
Ik heb de laatste jaar al vaker gelezen dat het definitief doorgaat. Hoeveel van zulke berichten gaan er nog komen, voordat de weg echt klaar is?![]()
Gerelateerde berichten die Nu.nl onder het artikel plaatst:
- 15/09/2010 Niets staat verbreding A4 meer in de weg
- 02/09/2010 A4 wordt definitief verlengd
Ik vrees dat je gelijk krijgt.quote:Op woensdag 6 juli 2011 17:44 schreef Sounddragon het volgende:
Zullen we nog een pooltje maken of het een 80 km/traject-gecontroleerde file zone wordt? of zouden ze dat wel uit hun botte harses laten deze keer?
Ik neem aan dat er gewoon door geprocedeerd gaat worden bij het Europese Hof.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:10 schreef Goverman het volgende:
Ofwel: er kan nu niet meer tegen de weg worden geprocedeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |