abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 juli 2011 @ 10:31:07 #1
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_99102401
quote:
Rijkswaterstaat mag rijksweg A4 tussen Delft en Schiedam aanleggen
woensdag 6 juli 2011

Rijkswaterstaat mag beginnen met de aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in een uitspraak van vandaag (6 juli 2011) de bezwaren tegen het tracébesluit van de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat ongegrond verklaard. Het besluit maakt de aanleg mogelijk van het zeven kilometer lange, ontbrekende stuk van de A4. In totaal 23 particulieren en organisaties, waaronder de Milieufederatie Zuid-Holland, hadden de Raad van State gevraagd het tracébesluit te vernietigen.

Met het tracébesluit 'A4 Delft-Schiedam' kan een nieuwe snelweg worden aangelegd tussen de bestaande A4 bij de aansluiting Delft-Zuid (Kruithuisweg) en het knooppunt Kethelplein bij Schiedam. Ook wordt een landtunnel aangelegd. Volgens de minister is de wegcapaciteit tussen Den Haag en Rotterdam te klein en staan er op de enige hoofdverbinding, de A13, dagelijks veel files en is het één van de grootste knelpunten in de verkeersafwikkeling van Nederland. Met de aanleg van de nieuwe snelweg wordt een extra verbinding tussen beide steden mogelijk gemaakt.

Tegenstanders van de aanleg zijn niet overtuigd van de noodzaak van de aanleg van de A4 en voeren aan dat er goede alternatieven zijn om de verkeersafwikkeling tussen Den Haag en Rotterdam te verbeteren. Verder vrezen zij dat de luchtkwaliteit met de aanleg zal verslechteren en dat er meer geluidsoverlast zal ontstaan. Ook wijzen zij op de nadelige gevolgen voor de veiligheid en voor het natuurgebied Midden-Delfland.

De Raad van State concludeert dat de minister 'in redelijkheid de voorkeur heeft mogen geven aan de aanleg van de A4 boven een van de aangedragen alternatieven'. Daarbij heeft de hoogste bestuursrechter in aanmerking genomen dat een tracébesluit 'een belangenafweging vergt, waarbij politieke en bestuurlijke inzichten een belangrijke rol spelen'. De bestuursrechter heeft niet tot taak om de waarde of het maatschappelijk gewicht van die belangen naar eigen inzicht vast te stellen. Zijn taak is om te beoordelen of een overheidsbesluit rechtmatig is. Voor het oordeel dat het besluit onrechtmatig is, is niet voldoende dat bezwaarmakers wijzen op andere, aanvaardbare oplossingen, maar moeten zij aantonen dat de keuze van de minister 'redelijke gronden ontbeert'. De Raad van State heeft bepaald dat dit hier niet het geval is.

Verder heeft de Raad van State geconcludeerd dat de grenswaarden voor luchtkwaliteit geen beletsel vormen voor het tracébesluit, omdat de aanleg van de A4 is opgenomen in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Lucht. Ook heeft de minister de geluidsbelasting van de weg op juiste wijze berekend en bij het besluit betrokken. Dat geldt ook voor de veiligheidsaspecten. De afweging van de minister over de gevolgen van de aanleg van de A4 voor de natuur en de compensatie daarvan is ten slotte ook niet onjuist, aldus de hoogste bestuursrechter.

In de uitspraak zijn ook sommige beroepen niet-ontvankelijk verklaard omdat de belangen van onder meer enkele inwoners uit Delft, Schiedam en Den Hoorn naar het oordeel van de Raad van State 'niet rechtstreeks bij het tracébesluit zijn betrokken'. Niet alleen wonen zij op een te grote afstand van de geplande A4, maar ook het argument dat zij regelmatig recreëren in het desbetreffende gebied is volgens de Raad van State niet voldoende om aan te nemen dat zij een 'bijzonder individueel belang' hebben. Dit heeft er toe geleid dat in de uitspraak niet inhoudelijk is ingegaan op hun bezwaren.

Tegen de uitspraak van de Raad van State is geen hoger beroep mogelijk.

Lees hier de volledige tekst van de uitspraak.
Niet langer discussie, geen verder onderzoek. De A4 gaat definitief DOOR en er is NIEMAND die dit nu nog kan tegenhouden! ^O^
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_99102450
*O* _O_ *O*
Nu nog 20 jaar wachten om het spul aan te leggen :')

Ik blijf me trouwens verbazen over 'natuurgebied Midden-Delftland'. Dat zijn toch gewoon wat weilanden met koeien? :')
  woensdag 6 juli 2011 @ 10:52:06 #3
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_99102958
*O*
  woensdag 6 juli 2011 @ 10:56:00 #4
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_99103076


Eindelijk kunnen ze dat pokkestukje aanleggen. Midden-Delfland bestaat inderdaad uit weilanden, daar is weinig natuur aan.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  woensdag 6 juli 2011 @ 10:58:55 #5
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_99103193
Alles ligt er al. Zo heoven alleen maar wat asfalt te strooien :+
pi_99103214
Zowieso gaat het om een weg die moet worden neergelegd op een zandbed wat daar ruim 40 jaar geleden voor dit doel is neergelgd. Dat zandbed zou nu bijzondere natuurwaarde hebben....
pi_99103228
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 10:58 schreef ursel het volgende:
Alles ligt er al. Zo heoven alleen maar wat asfalt te strooien :+
Dat dus. Heerlijk *O* *O* *O* *O* *O*
Eindelijk normaal naar Rotterdam op en neer kunnen rijden _O_
pi_99103254
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 10:59 schreef Ivo1985 het volgende:
Zowieso gaat het om een weg die moet worden neergelegd op een zandbed wat daar ruim 40 jaar geleden voor dit doel is neergelgd. Dat zandbed zou nu bijzondere natuurwaarde hebben....
Groenlinks-georienteerd geitenwollensokken hippie-gelul van de bovenste plank. Start up the engines and let`s make it happen _O_
pi_99103377
Dan nu alleen nog ff het laatste stuk A4 er door drukken van KP Benelux naar de vreemde bocht in de A29. Vanaf die bocht in de A29 naar het zuiden toe heet de A29 officiëel altijd al Rijksweg 4. Kijk ook eens naar de getallen op de hectometerbordjes. Dat is al gewoon de telling van de A4.

Misschien dat dan ruim 50 jaar nadat de eerste schop in de grond is gegaan eindelijk de snelweg Amsterdam-Antwerpen eens afgebouwd wordt.
  woensdag 6 juli 2011 @ 11:05:02 #10
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_99103397
quote:
14s.gif Op woensdag 6 juli 2011 10:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat dus. Heerlijk *O* *O* *O* *O* *O*
Eindelijk normaal naar Rotterdam op en neer kunnen rijden _O_
Dat is wel erg optimistisch :') Maar mooi dat dit eindelijk eens doorgaat.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_99103892
Er komt helaas een landtunnel, dus asfalt strooien is er niet bij ;(
Benelux-A29 zal er niet meer komen denk ik, moet er flink getunneld worden, kost ook miljarden. Ze gaan wel de A15 (Benelux-Vaanplein) aanpassen (baantje extra dacht ik), en A4 Steenbergen is volop in uitvoering ^O^
Ben wel benieuwd hoe het dan op de A29/A4 wordt, die gaat echt veel drukker worden, en is maar 2x2-baans :{
pi_99104607
Ik heb de laatste jaar al vaker gelezen dat het definitief doorgaat. Hoeveel van zulke berichten gaan er nog komen, voordat de weg echt klaar is? :')

Gerelateerde berichten die Nu.nl onder het artikel plaatst: :')

quote:
15/09/2010 Niets staat verbreding A4 meer in de weg
02/09/2010 A4 wordt definitief verlengd
  woensdag 6 juli 2011 @ 11:42:30 #13
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99104656
Hoe rijdt dat verkeer nu dan? Binnenwegen?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_99104697
Over de A13 die nagenoeg altijd vast staat.
pi_99104956
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:20 schreef Piles het volgende:
Er komt helaas een landtunnel, dus asfalt strooien is er niet bij ;(
Benelux-A29 zal er niet meer komen denk ik, moet er flink getunneld worden, kost ook miljarden. Ze gaan wel de A15 (Benelux-Vaanplein) aanpassen (baantje extra dacht ik), en A4 Steenbergen is volop in uitvoering ^O^
Ben wel benieuwd hoe het dan op de A29/A4 wordt, die gaat echt veel drukker worden, en is maar 2x2-baans :{
Dat daar ondertunneld moet worden is gewoon stom beleid geweest. Want ook dit stuk van de A4 staat eigenlijk al héél lang in planning. En zowel bij de bouw van knooppunt Benelux als op de A29 is al rekening gehouden met dit stuk weg.

Nu zullen de files op de ring Rotterdam zich grotendeels verplaatsen van de A20 naar de A15. Ik vrees dat 1 extra strookje daar niet voldoende is zodra Midden Delfland er ligt.
  woensdag 6 juli 2011 @ 12:00:36 #16
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99105337
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:43 schreef Ivo1985 het volgende:
Over de A13 die nagenoeg altijd vast staat.
Dat is daarbij ook mongolisch om.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_99105685
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:51 schreef Ivo1985 het volgende:
Nu zullen de files op de ring Rotterdam zich grotendeels verplaatsen van de A20 naar de A15. Ik vrees dat 1 extra strookje daar niet voldoende is zodra Midden Delfland er ligt.
Vrees het ook ja -O-
Al werken die fileborden bij Rotterdam prima, kun je mooi de ring kiezen waar geen file staat ^O^
pi_99105817
Eindelijk! Dat ik dit nog mag mee maken.
Huur deze plek voor ¤100 per maand!
  woensdag 6 juli 2011 @ 15:10:59 #19
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_99112342
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 11:41 schreef Schuifpui het volgende:
Ik heb de laatste jaar al vaker gelezen dat het definitief doorgaat. Hoeveel van zulke berichten gaan er nog komen, voordat de weg echt klaar is? :')

Gerelateerde berichten die Nu.nl onder het artikel plaatst: :')

- 15/09/2010 Niets staat verbreding A4 meer in de weg
- 02/09/2010 A4 wordt definitief verlengd

Is een beetje een ingewikkeld verhaal, maar het komt er op neer dat in:
- september 2009: "Standpunt" (politieke keuze ministers): we gaan de A4 verbreden
- september 2010: "Tracébesluit" (juridische vertaling van de politieke keuze): A4 wordt verbreed
- juli 2011: de beroepen tegen het Tracébesluit zijn ongegrond: de A4 is onherroepelijk

Waarom is dat? Welnu, eerst wordt uitgezocht wat de beste oplossing voor een gegeven probleem is (dit gebeurde in een zogenoemde 'Trajectnota'). Voor het probleem van de bereikbaarheid tussen Den Haag en Rotterdam was de A4 de beste oplossing. Na een inspraakronde over de Trajectnota moeten de ministers (destijds V&W en VROM) een keuze maken: dit werd de A4 tussen Delft en Schiedam. Die keuze noemen we een Standpunt.

Op het moment van de Trajectnota is de precieze ligging qua hoogte, breedte, inpassing (hoogte geluidschermen e.d.) nog niet helemaal duidelijk. Dat moet dus nader worden uitgedetailleerd. Die nadere uitdetaillering is ook nodig om de omwonenden en andere belanghebbenden rechtsbescherming te bieden. Daarom is er een formeel-juridisch besluit nadat het politieke besluit is genomen. Tegen het formeel-juridische besluit (het Tracébesluit) staat beroep open voor belanghebbenden bij de Raad van State. Is de Raad van State akkoord met het Tracébesluit dan wordt dat Tracébesluit onherroepelijk.

Het bijzondere van vandaag is dat de Raad van State alle beroepen ongegrond heeft verklaard (ofwel: Raad van State is akkoord). Daarmee is het besluit onherroepelijk geworden. Ofwel: er kan nu niet meer tegen de weg worden geprocedeerd. Niet vanwege geluid, niet vanwege zeldzame flora&fauna en ook niet vanwege luchtkwaliteit. Daarmee is vandaag de dag dat het Tracébesluit echt onherroepelijk is geworden en (dus) definitief WEL door gaat.

Er zullen nog twee of drie berichten komen:
1. bouwer voor de A4 is bekend (de aanbesteding loopt momenteel)
2. de schop gaat in de grond (dat zal het journaal wel gaan halen, ergens volgend jaar)
3. oplevering/openstelling: ergens in 2015

Overigens ging het bericht van 15-09-2010 over een ander stukje van de A4: het stuk bij Leiderdorp (momenteel in uitvoering).

Duidelijk zo? :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Goverman op 06-07-2011 15:16:04 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  woensdag 6 juli 2011 @ 17:44:53 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_99118695
Zullen we nog een pooltje maken of het een 80 km/traject-gecontroleerde file zone wordt? of zouden ze dat wel uit hun botte harses laten deze keer? :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_99130042
Maak er alsjeblieft een 130km/pu weg van :P ligt recht achter me huis kan ik lekker heen en weer racen :D
  woensdag 6 juli 2011 @ 23:21:14 #22
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_99134433
quote:
3s.gif Op woensdag 6 juli 2011 17:44 schreef Sounddragon het volgende:
Zullen we nog een pooltje maken of het een 80 km/traject-gecontroleerde file zone wordt? of zouden ze dat wel uit hun botte harses laten deze keer? :')
Ik vrees dat je gelijk krijgt.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_99134768
Goed nieuws. ^O^
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 10 juli 2011 @ 23:27:42 #24
349047 BritchesAndHose
Fine Ladies' Clothing
pi_99301624
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 15:10 schreef Goverman het volgende:
Ofwel: er kan nu niet meer tegen de weg worden geprocedeerd.
Ik neem aan dat er gewoon door geprocedeerd gaat worden bij het Europese Hof.
  maandag 11 juli 2011 @ 10:35:24 #25
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_99312143
^^ nope, dat kan niet...

Er kan niet tegen het besluit tot aanleg van de A4 Delft-Schiedam (het Tracébesluit) worden geprocedeerd bij het Europese Hof van Justitie. Er kon - tot aan de uitspraak - wel een prejudiciële vraag door de Raad van State worden gesteld (in het geval er een interpretatieverschil over een EU-richtlijn zou zijn), maar dat is niet gebeurd. Ofwel: het besluit is onherroepelijk (er staat dus geen rechtsmiddel meer tegen open).

Wat wel kan is dat appellanten een zaak aanhangig proberen te maken bij Europees Hof voor de Rechten van de Mens, met als grond dat er mensenrechten zijn geschonden bij de besluitvorming. Dat is hoogst uitzonderlijk bij een besluit tot aanleg van infrastructuur. Echter, zelfs al zou deze zaak ontvankelijk zijn en Europese rechter de gronden terecht acht, dan nog maakt dat de rechtsgevolgen van het Tracébesluit niet ongedaan.

Ofwel: het Europees Hof kan wel zeggen dat e.e.a. niet helemaal netjes is verlopen (wat dus zeer onwaarschijnlijk is, omdat de geldende procedure incl. rechtsbescherming netjes is gevolgd), maar dat staat de A4 niet meer in de weg.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')