InleidingSinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van de Samsung Galaxy S2. Het is een dual core smartphone en de laatste telg van de Galaxy reeks. Het draait op Android en is erg makkelijk aan te passen aan je persoonlijk wensen tot in het belachelijke aan toe.
AchtergrondinformatieHet is op dit moment de snelste smartphone op de markt naast de HTC Sensation, qua specificaties op papier ontlopen ze elkaar niet zoveel. Op het werk heeft een collega zijn HTC vergeleken met mijn Samsung en vond zelf de samsung vloeiender reageren en betere foto's maken maar dit kan ook nog softwarematig zijn en in de toekomst bijtrekken met een firmware update.Voor een benchmark review tussen de twee kan je onderstaande filmpje bekijken
Mijn ervaringen met de smartphoneHet is mijn eerste smartphone, hiervoor had ik een nokia 6210 uit het jaar kruik dus ik wist niet echt wat ik kon verwachten. Mijn eerste indrukken zijn in ieder geval positief.
Het is erg makkelijk om bijvoorbeeld wifi/bluetooth/GPS/G3/refresh aan en uit te zetten door gewoon je notificationbar naar beneden te trekken en deze aan/uit te vinken wat je accuduur ten goede komt, ik doe nu 2 dagen met de batterij als ik deze niet te intensief gebruik (hier en daar een spelletje, mail bijhouden, facebook bijhouden en de normale telefoonzaken zoals bellen/smsen etc.)
Je kan er van alles mee doen en ondertussen heb ik er al een andere Android versie op gezet zonder dat deze tegenstribbelde. Samsung heeft er voor gekozen om je de mogelijkheid te bieden om dit te doen dus dat is wel weer erg tof, al vervalt dan wel je garantie maar dat is logisch.
Het glas is krasbestendig en ik heb in ieder geval nog geen krassen ondanks dat mijn sleutelbos regelmatig in dezelfde broekzak beland als mijn smartphone dus dat is een pluspunt
Aansluitmogelijheden op de pcJe hebt meerdere mogelijkheden voor het aansluiten op de pc, ik heb ze niet allemaal geprobeerd. De volgende heb ik geprobeerd met veel plezier.
Je kan de S2 aansluiten met de micro-USB kabel en gewoon browsen via de verkenner, erg makkelijk en snel. Je hebt de Samsun Kies software wat er best goed uitziet maar deze werkt bij mij niet meer sinds ik de OS heb vervangen wat jammer is maar niet bepaald de schuld van de geleverde software, deze controleerd ook op officiele update van je OS trouwens.
De leukste vind ik zelf dat je Kies Air aan kan zetten op je smartphone waarmee je een webversie krijgt van de Kies, deze werkt nog steeds en is een geweldige toevoeging, hiermee kan je op elke pc met wifi je telefoon bereiken via een willekeurige browser en is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Nokia-suite.
Beschikbaarheid van marktplaats appsWat de marketplace betreft is deze vergelijkbaar met die van de iphone, volgens mij iets minder casual apps maar veel meer developer apps (je kan bijvoorbeeld applicaties downloaden om je ROM te flashen (alternatieve android versie erop te zetten), je processors te overclocken/finetunen en 'admin rechten' te verkrijgen op de telefoon en de standaard apps te de-installeren (samsung hubs bijvoorbeeld), dit allemaal met applicaties die beschikbaar zijn op de marketplace. Ik heb bijvoorbeeld ook een applicatie waarmee ik torrents direct op mijn pc kan toevoegen via een utorrent applicatie, deze is niet beschikbaar op de iphone marktplaats (gezocht met de iphone van mijn zus)
videocameraIk heb een 'klein' filmpje gemaakt op de hoogste stand (alsnog meer dan 40 MB

) en op mijn webspace gezet om je een indruk te geven van de kwaliteit
Klik! (rechtsklikken opslaan als). Bij mij schokt ie een beetje maar dat komt eventueel eerder door de grootte van het bestand en dat mijn laptop het niet aan kan dan de opname van de smartphone. Nadeel vind ik persoonlijk dat ik enkel in MP4 format kan opnemen
Er is ook een frontcamera aanwezig voor videobellen trouwens maar de maximumresolutie is 640 bij 480
FotocameraDe fotocamera bevalt ook goed. Je hebt een aantal functies erop waaronder een 'lach-functie' wat betekend dat de camera pas een foto maakt als deze een lach herkend, werkt best goed. Je hebt ook een 'cartoon-functie' maar deze vind ik persoonlijk niet echt goed werken, deze doet een poging om een foto als een tekening weer te geven maar komt al snel onduidelijk over maar grappig is het wel. Maximumresolutie is 3264 bij 2448, als voorbeeld een foto op de hoogste resolutie/kwaiteit
Klik!Het heeft ook een flitsfunctie (enkele led) maar verwacht hier niet te veel van al is het wel handig.
De frontcamera heeft en maximumresolutie van 1600 bij 1200 en uiteraard geen flits
EindconclusieIk ben er erg blij mee en heb geen spijt dat ik er ééntje heb gekocht, uiteraard kon mijn nokia 5/6 dagen met een enkele laadbeurt en deze maximaal 2 dagen met normaal gebruik maar dat is smartphone-eigen, het is vooral een must-have als je ermee wil experimenteren wat software/OS en instellingen betreft en heeft daarmee wat mij betreft het grootste pluspunt tegenover bijvoorbeeld de Iphone. Hij is vloeiend in gebruik en draait ales wat je wil zonder tegenstribbelen. Er is wel wat minimale technische kennis en vertrouwen nodig als je er daadwerkelijk een andere Android versie erop wil zetten en de kans bestaat altijd dat er iets fout gaat, dit is mij nog niet overkomen maar het blijkt redelijk makkelijk om deze weer werkend te krijgen en het is lastig om je telefoon daadwerkelijk zodanig te slopen dat het onherstelbaar is, software matig dan want als je het tegen de muur gooit zal de smartphone wel degelijk kapot gaan.
Al met al raad ik de S2 iedereen aan die van gebruikersgemak houdt tot aan iedereen die graag met een smartphone wil prutsen om te kijken wat het aan kan. De S2 is wel wat lomp maar niet zwaar en door de geringe dikte past het makkelijk in je broekzak.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid