quote:
Op zaterdag 2 juli 2011 10:56 schreef Topgozer1 het volgende:Voor de therapeuten hier..
Is het mogelijk om via therapie iemand die onzeker en wat pessimistisch is, om te vormen tot een levensgenieter die alles aan kan?
Ik ben sinds kort in therapie, maar ik moet nog 3 weken wachten voor we er echt aan beginnen.
Ben benieuwd in welke mate het "de aard van het beestje" is en in welke mate je echt kunt veranderen. In welke tijdsspanne ook, want het is nogal duur
Welke therapie ga je nu mee beginnen? Vaak is dat al een redelijk intensief proces, dus zou ik je daar eerst op focussen.
Als je wat minder negatief wilt worden en met een andere 'bril' naar het leven wil kijken is denk ik RET-, mindfullness of ACT-therapie wel iets voor je. Alle drie zijn therapieën die erop gericht zijn om je negatieve gedachten te analyseren en om te buigen tot meer reële of werkbare gedachten.
Hoe je een levensgenieter wordt die alles doet, ik denk dat maar weinigen die vraag voor je kunnen beantwoorden. Veel mensen houden zich in, dat zit nu gewoon in het aard van het beestje.

Uiteindelijk zul je daar zelf je keuzes in moeten maken of je daarover heen kunt en wilt zetten, want daar is niet echt een therapie voor.
"If a kid asks where rain comes from, I think a cute thing to tell him is God is crying. And if he asks why God is crying, another cute thing to tell him is; Probably because of something you did." -
Stages in Indonesië