abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98942336
Voor de therapeuten hier..

Is het mogelijk om via therapie iemand die onzeker en wat pessimistisch is, om te vormen tot een levensgenieter die alles aan kan?

Ik ben sinds kort in therapie, maar ik moet nog 3 weken wachten voor we er echt aan beginnen.
Ben benieuwd in welke mate het "de aard van het beestje" is en in welke mate je echt kunt veranderen. In welke tijdsspanne ook, want het is nogal duur
pi_98942378
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 10:56 schreef Topgozer1 het volgende:

Is het mogelijk om via therapie iemand die onzeker en wat pessimistisch is, om te vormen tot een levensgenieter die alles aan kan?

Ik ben sinds kort in therapie, maar ik moet nog 3 weken wachten voor we er echt aan beginnen.
Ben benieuwd in welke mate het "de aard van het beestje" is en in welke mate je echt kunt veranderen. In welke tijdsspanne ook, want het is nogal duur
Als je engels goed is zij. Er ook luisterboeken die best ok zijn. Tevens tvp omdak graag wil weten hoe de therapie uitwerkt.
pi_98942471
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 10:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Als je engels goed is zij. Er ook luisterboeken die best ok zijn. Tevens tvp omdak graag wil weten hoe de therapie uitwerkt.
Mijn Engels is net zo goed als mijn Nederlands.
Maar ik wil echt wat in de praktijk veranderen. Ik heb al met zo veel mensen gepraat en ik ben er niet door veranderd. Je bent onzeker omdat dit en dat.. maar daar kwam ik niet verder mee

Ik ben hooggevoelig en ik trek me de problemen van mensen aan. Het beïnvloed mijn gemoedstoestand. Ik wil het uit mijn hoofd krijgen, naar mezelf leren kijken en overal fun in hebben.

Ik wil echt koste wat het kost veranderen. Boek of therapeut of whatever
pi_98942687
Het is al wel een goed teken dat je jezelf een topgozer noemt ^O^ :D
  woensdag 6 juli 2011 @ 14:19:14 #5
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_99110352
Klinkt als een bekende van me.

Heb gewoon eens wat meer schijt aan je omgeving en doe dingen die jezelf leuk vind ipv altijd maar dingen te doen in de hoop dat je in de smaak valt bij anderen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_99110512
Het is een proces, en geen magische druk op de knop, houdt dat in je achterhoofd.

En zoals een communicatiedeskundige ooit opmerkte tijdens een workshop, "ook ik heb ruzie met mijn partner, en krijg echt niet altijd mijn zin". Maw, het is geen magie, en als je bereikt wat jij nu als ideaal ziet, zal je merken dat je dan ook (andere) onzekerheden etc tegen zal komen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 6 juli 2011 @ 14:28:38 #7
92409 Twinky
Little star.
pi_99110720
Lees eens het boek 'gelukkig zijn kun je leren'.
pi_99111773
quote:

Als niet therapeut, denk ik niet dat dat gaat lukken/ maar zeg nooit nooit :N

Wel minder tot veel minder onzeker dat is zeker en minder pessimisme zal ontstaan doordat je minder onzeker wordt.....maar omvormen tot een levensgenieter die alles kan.... je zou je af kunnen vragen wil ik dit uiteindelijk bereiken.
Plus, vaak zijn levensgenieters, dit al van jongs af aan, ik bedoel het optimistische type kind.
Ook met therapie kom je op een bepaald punt aan dat het hoogst haalbare bereikt wordt, passend bij jouw persoonlijkheid en waar je je prettig en vooral veilig bij zal voelen...

Ga voor dat punt, succes :)
pi_99660594
En hoe gaat de therapie tot zover? Ik heb zelf het boek: positieve psychologie voor Dummies. Staan veel praktische tips in mbt optimistisch denken enz.
Wat mij wel eens helpt in het optimistisch denken is de werkelijkheid overdrijven. Deze wordt dan vanzelf grappig en kan je er vaak om lachen en de boel relativeren.
met panceta!
pi_99660811
quote:

Welke therapie ga je nu mee beginnen? Vaak is dat al een redelijk intensief proces, dus zou ik je daar eerst op focussen.

Als je wat minder negatief wilt worden en met een andere 'bril' naar het leven wil kijken is denk ik RET-, mindfullness of ACT-therapie wel iets voor je. Alle drie zijn therapieën die erop gericht zijn om je negatieve gedachten te analyseren en om te buigen tot meer reële of werkbare gedachten.

Hoe je een levensgenieter wordt die alles doet, ik denk dat maar weinigen die vraag voor je kunnen beantwoorden. Veel mensen houden zich in, dat zit nu gewoon in het aard van het beestje. ;) Uiteindelijk zul je daar zelf je keuzes in moeten maken of je daarover heen kunt en wilt zetten, want daar is niet echt een therapie voor.
"If a kid asks where rain comes from, I think a cute thing to tell him is God is crying. And if he asks why God is crying, another cute thing to tell him is; Probably because of something you did." - Stages in Indonesië
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')