Stofzuigrobot Roomba 520: een stofzuiger met attitude!
Ieder huishouden kent het probleem: stof en vuil hoopt zich op en dan moet je weer de stofzuiger ophalen om een rondje door het huis te doen. En het komt altijd ongelegen. Ook ik ervoer dat probleem en ging op zoek naar een oplossing. En die vond ik: in de stofzuigerrobot. Er zijn diverse merken op de markt, ik koos voor de Roomba.
Een stofzuigerrobot werkt voor jou door de kamer te scannen op stof en vuil en vervolgens zelfstandig door de ruimte heen te bewegen tot deze schoon is. Je hoeft achteraf alleen het afvalbakje te legen. Indien de accu van Roomba leeg raakt gaat hij automatisch terug naar het laadstation. Bij de duurdere uitvoeringen zijn accessoires zoals virtuele muren (geeft aan dat Roomba een bepaald deel van de kamer niet mag betreden) of een vuurtoren (geeft aan dat Roomba na een bepaalde tijd pas een deel van de ruimte mag verlaten) te koop. En sommige uitvoeringen hebben een timer of kun je programmeren volgens je eigen voorkeuren. De 520 is het basis model: één lader, één Roomba.
Roomba is niet zomaar een stofzuiger: Roomba is een zeer gewaardeerde huisgenoot. En een huisgenoot verdient een naam dus ik heb haar Truus genoemd.
De specs:
Merk en type: Roomba 520
quote:
WAT IS EEN ROOMBA?
De Roomba robotstofzuiger is een zelfstandige stofzuiger die het dagelijkse stofzuigwerk van u kan overnemen. De Roomba robotstofzuiger doorloopt een reinigingsprocedure in drie fasen zodat geen enkel stofpluisje kan ontsnappen en alleen een schone vloer overblijft.
De Roomba gebruikt intelligente navigatietechnologie (AWARE, ontwikkeld door iROBOT) en begint te bewegen volgens een spiraalvormig patroon. Al het vuil komt terecht in Roomba's opvangbakje zonder stofzak. Dat bakje is er gemakkelijk uit te halen, te legen en terug te plaatsen.
Roomba heeft geen extra hulpstukken nodig en is met zijn gewicht van slechts 3,8 kilo erg gemakkelijk te verplaatsen en op te bergen.
Roomba is een product van deze tijd, ideaal voor mensen met weinig tijd voor het huishouden. Roomba kan elke vloersoort dagelijks perfect onderhouden, zodat u meer tijd hebt voor andere activiteiten.
Roomba is ook de ideale oplossing voor ouderen en mensen met fysieke beperkingen, aangezien hij de vloer grondig kan schoonmaken op plaatsen waar zij zelf eenvoudigweg niet bij kunnen. U hoeft niet langer rond te lopen met een stofzuiger. Druk op de knop en Roomba doet de rest.
Roomba is veilig in de buurt van kinderen en huisdieren. Het is zelfs de perfecte schoonmaakhulp voor mensen met huisdieren, aangezien hij dierenharen heel efficiënt kan opzuigen.
BronVerkooppunt: iRobot en diverse andere webshops.
Bestellen was een eitje, en de volgende dag werd ze al thuis bezorgd. Ik betaalde 299 euro.
Zo arriveerde ze:
De doos is al goedgekeurd door de katten, nu de inhoud nog.
![f451c985.jpg]()
Een statieportet van de website geeft een goed beeld van Truus.
![irobot-roomba-520.jpg]()
Ik had er een leuk jurkje bij besteld
Leverbaar in diverse dessins voor een tientje extra, maar tot op heden dartelt ze in haar dagelijkse kloffie door de woonkamer: ze is mooi genoeg.
Waardering:Ik ben zeer tevreden over mijn Truus. Ze is solide, goed geproportioneerd en slim. Voordat ik wegga zet ik haar aan door op de knop ‘Clean’ te drukken en als ik thuiskom is mijn kamer weer keurig gezogen. Zet ik haar in een andere ruimte neer, dan gaat ze net zolang tekeer tot zij vindt dat het schoon is en schakelt zichzelf dan uit bij gebrek aan toegankelijk basisstation. En ook die kamers zijn schoon, Truus heeft er oog voor.
Ik vind het mooi dat ze afremt als ze een obstakel signaleert. Ik heb nog geen krasje op Truus of mijn meubilair kunnen ontdekken. Bezorging was binnen 2 dagen, ook daar niks te klagen dus.
Reactie van huisdieren/kinderen: Mijn katten zijn doodsbang voor een reguliere stofzuiger. Zet ik Truus aan, dan houden ze er gepaste afstand van maar ze vliegen de kamer niet uit (zie filmpje).
Geluid: Dat is prima te hebben, het zit tussen een föhn en een gewone stofzuiger in. Maar dat maakt verder niet zoveel uit, na de eerste staarsessies vanaf de bank doet Truus nu haar werk als ik er niet ben. Maar wel fijn voor de buren dat ze redelijk stil haar ding doet. Als ik haar op een andere verdieping aan het werk zet dan heb ik er ook nauwelijks last van. Navraag bij de buren leerde dat zij er geen last van hebben. Sterker nog: ze hebben zelf een Roomba gekocht!
Reinigen en schoonmaken: Schoonmaken is simpel: afvalbakje eruit en omkiepen boven de vuilnisbak. Je hoeft dus geen stofzuigerzakken te kopen. Ik maak ook elke keer de borstels schoon. Het is makkelijk te doen en ik merk dat daar toch flink wat haren omheen blijven zitten. Wel jammer dat er geen kwastje wordt bijgeleverd voor haar binnenwerk, ik heb haar nu maar een beautyset gekocht bij de Praxis.
Vastlopers gehad: In het begin is het beiderzijds zoeken naar de beste weg. Toen heeft ze een paar keer vastgezeten op een obstakel: pieppieppiep, mondelinge foutmelding en dan schakelt ze zichzelf uit en wacht stilletjes op redding. Hetzelfde gold toen ze haar basisstation niet kon vinden. Het bleek dat een ruimte die precies breed genoeg voor haar was, toch te weinig manoeuvreerruimte bood, dus ik heb haar een ander stopcontact aangeboden waar ze zeer tevreden mee is. Trappen ziet ze prima, ze is er nog nooit afgedonderd.
Reserve onderdelen en verkrijgbaarheid: Via de website.
Programmeerbaar: Nee, maar dat vond ik niet nodig, ik duw wel op de startknop net voor ik vertrek.
Accessoires, afstandsbediening, virtuele muur: Ze kwam met een extra rubber strip (nog niet gebruikt) en een extra setje filters. Verder heb ik nog een mooie sticker gekocht voor haar afdekplaat, maar bij aankomst vond ik haar originele jurkje al mooi genoeg.
Waar voor je geld: Zeker!
Wat ik verder nog kwijt wilde: Ik had Truus al veel eerder moeten kopen! Ook mijn bezoek is gepast enthousiast over mijn nieuwe huisgenoot en wil er acuut ook eentje. Ze is zelfs al een paar keer meegeweest op vakantie zodat men met eigen ogen en in eigen huishouden kon zien hoe ze werkt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Cat-astrophe op 03-07-2011 18:43:24 ]