Koerok | dinsdag 25 juni 2002 @ 20:41 |
Gaan we weer vrolijk verder? | |
hyperfuzz | dinsdag 25 juni 2002 @ 20:42 |
jep! | |
hyperfuzz | dinsdag 25 juni 2002 @ 20:42 |
jep! ![]() | |
Koekepan | dinsdag 25 juni 2002 @ 20:45 |
Wat ik dus al zei: gevoelens corresponderen met veranderingen in de externe wereld (en ook met de eigen fysieke gesteldheid, maar goed, da's nog niet eens relevant). Hoe kun je dus God 'ervaren' als je nooit geleerd hebt hoe het voelt om God te ervaren? (Er is niets in de externe wereld om die ervaring aan te verbinden.) | |
damienfromhell | dinsdag 25 juni 2002 @ 20:47 |
GOD BESTAAT NIET!!!!!!!! Doe niet zo dom, open je ogen! Godverdomme, God is voor de Domme. | |
Koerok | dinsdag 25 juni 2002 @ 20:47 |
Deze neem ik even over van het vorige deel, want daar heb ik lang genoeg op zitten typen.quote:De manier waarop mensen met dat woord 'geloven' omgaan, daar heb ik al grote moeite mee. Door te geloven in kabouters bestaan ze nog niet Persy, dat zul jij ook zien. Maar vervolgens zeg je dat de Heilige Geest via je hart tegen je spreekt. Hoe vaag ik dat ook vind, is dat in ieder geval iets waar ik op kan reageren, want je ervaart blijkbaar iets (daar twijfel ik niet aan) waarvan jij in ieder geval denkt dat het van hoger hand komt. Maar die heilige geest IS natuurlijk geen geloof, het is de (een) reden voor je geloof. Ik hoop dat je dat onderscheid ook inziet. quote:Ja, dan wel ja, maar dat is de andere kant op geredeneerd. Je moet de inhoud van de bijbel tot je nemen en DAARNA eventueel tot de conclusie komen dat het het woord van God is. Het is onzinnig om dat gewoon maar aan te nemen, want dan is het volslagen willekeur. Dan had je ook de koran kunnen nemen. quote:Dat bestaat niet nee. Leg het eens aan wat mensen voor (serieus, probeer het eens zonder de bijbel er direct mee in verband te brengen) en kijk eens wat ze antwoorden. Iedereen zal zeggen: Nee, een liefdevol en rechtvaardig mens, martelt niet. quote:In ieder geval kun je iedere handeling en uitspraak die in de bijbel aan God worden toegeschreven, niet serieus meer nemen. Misschien dat het soms over GOd gaat, maar soms ook niet. Dat zal je niet aanstaan, want dan zit je op drijfzand, maar het leven IS nu eenmaal drijfzand, er bestaat geen zekerheid. Daar moet je mee kunnen leven en ik denk dat veel gelovigen dat gewoon niet kunnen (is volgens mij de hoofdreden voor al die geloven op de wereld). quote:Wreken mag, daar zijn we het over eens. Je hoeft een kinderlokker niet liefdevol te omarmen, maar je hoeft hem ook niet te martelen. Geef hem dan voor mijn part de doodstraf, dan kan God eens een hartig woordje met hem praten. Hij kan hem laten inzien hoe verschrikkelijk zijn aardse daden waren. Als zo iemand tot inkeer komt, dan kan die omarming alsnog. Niemand wordt beter van marteling Persy. quote:Nee, niet BLIJKBAAR. Blijkbaar hebben mensen dat verkeerd in de bijbel gezet, of zijn bepaalde passages er ten onrechte ingekomen. Dat is toch gewoon veel waarschijnlijker? DURF jij die mogelijkheid uberhaupt te overdenken Persy (is een serieuze vraag, dus draai hem nou niet gelijk om aub)? quote:Hoe kun jij dat in vredesnaam als een serieuze mogelijkheid blijven zien? Ik vind dit echt niet te geloven dat je op dit standpunt blijft. Een liefdevol iemand die martelt, hoe haal je het in je hoofd? quote:Maar die staan toch niet te boek als LIEFDEVOL en RECHTVAARDIG? quote:Heeft Jezus niet gezegd dat we onze vijand lief moeten hebben? Denk je dat slechte mensen geen kinderen van God zijn? Denk je dat God geen verdriet heeft van het feit dat deze mensen het slechte pad zijn opgegaan? Denk je serieus dat God ooit bij deze mensen (die hij ondanks hun eigen weg) zal martelen? Doe effe normaal zeg. quote:Ja, maar je schijnt niet in te zien dat marteling daar niet bij hoort. Er zijn andere, minder weerzinwekkende straffen te verzinnen, die desondanks louterend kunnen werken. quote:Oh, maar mijn beeld van God is ook prachtig. Mooier dan jouw beeld, want MIJN God die martelt niet. Het punt is alleen dat ik niet denk dat dat beeld realiteit is. quote:Ja, het is inderdaad angst inboezemenen. quote:Ja, je kunt er altijd een draai aangeven, maar dan ben je dus aan het interpreteren. Als jij mag interpreteren, dan mag ik dat ook. Dan zeg ik dat het nooit de bedoeling van God kan zijn dat er mensen gemarteld worden. quote:Je noemt hier twee mogelijkheden ineen. Ik zeg inderdaad dat het soms berust op oplichterij, soms op zinsbegoocheling, soms op drugs of krankzinnigheid. Dat zeg ik ja en heel de wetenschap met mij. quote:dat moet toch te denken geven. quote:Oh, maar iemand die er aan lijdt, iemand die stemmen hoort of geesten ziet, daar heb ik ook medelijden mee. Dat heb ik altijd met mensen die ziek zijn. quote:Als ik meega in de hypothese dat er een goede God bestaat, dan is het niet ondenkbaar (maar ook niet noodzakelijk), dat er een tegenwicht is. Ik ben voor mijn kinderen een liefdevolle vader en het is niet noodzakelijk dat daarnaast nog iemand is die ze af en toe in elkaar timmert. quote:The greatest trick the devil ever pulled is convincing the world the bible is the word of GOD! He told people that God ordered torture and they still believe it after thousands of years! quote:Lief van je, maar als het wel bestaat, dan kun je maar beter weten wat het is. Dan ben je tenminste op je hoede. quote:Nou, dit dus! ![]() | |
Realzm | dinsdag 25 juni 2002 @ 21:14 |
Geloof is een verzinsel van de mens, om zich te handhaven en vast te houden aan 'iets'. | |
keesjeislief | dinsdag 25 juni 2002 @ 21:14 |
Ehhm... op het gevaar niet aan het niveau van de vorige posts te kunnen voldoen, zou ik graag even het volgende vraagje stellen aan degenen die overtuigd zijn van het bestaan van God en naar ik aanneem dan ook een hemel. Stel dat je als goede christen het voorrecht hebt om de hemel te betreden en dat een persoon waar je veel van gehouden hebt in dit leven, dat voorrecht om de een of andere reden niet krijgt. Dan zijn er m.i. twee mogelijkheden: ofwel je bent je in de hemel bewust van het bestaan van die andere persoon wat je geluk daar erg zou aantasten, ofwel je bent je er niet van bewust en daarmee valt de mogelijkheid van een vorm van communicatie met de 'achtergeblevenen' weg... Ik vind in dit licht een redenatie in de geest van reïncarnatie geloofwaardiger, in de zin dat je dient te leren van je fouten tijdens je aardse leven. | |
Krush | dinsdag 25 juni 2002 @ 21:22 |
quote:Daar begeef JIJ je ook mooi op drijfzand want wat formuleer je daar dan? ...juist! een zekerheid... | |
Koekepan | dinsdag 25 juni 2002 @ 21:46 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
RaisinGirl | dinsdag 25 juni 2002 @ 23:54 |
quote:Is het altijd zo dat gevoelens corresponderen met veranderingen in de externe wereld? Hmmm, daar heb ik mijn twijfels bij maar ik moet er nog eens over nadenken. Ik denk dat er wel zoiets bestaat als een religieuze ervaring, waarbij mensen het gevoel krijgen dat er een hogere macht aanwezig is. Maar als ze daar vervolgens een term als 'Heilige Geest' aan verbinden, dan kan het niet anders zijn dan dat die term en dat concept reeds is aangeleerd door de omgeving. Daarom is het zogenaamde zeker weten dat het de Heilige Geest is geweest die op je heeft ingewerkt ook zo dubieus. | |
Koerok | woensdag 26 juni 2002 @ 00:40 |
quote:Zeer juist opgemerkt, ik begeef me ook op drijfzand. En dat maakt mijn opvatting alleen maar zeer waarschijnlijk. | |
Koerok | woensdag 26 juni 2002 @ 00:44 |
quote:Beetje klef misschien van mijn kant, maar ik kan het hier alleen maar volkomen mee eens zijn. ![]() | |
Pete | woensdag 26 juni 2002 @ 14:53 |
quote:Dit kun jij alleen maar zeggen omdat jij nog nooit een ervaring met de Heilige Geest hebt gehad. Een ervaring met de Heilige Geest is niet zomaar iets, dat is niet van aardse orde meer! Het is zo een ongelofelijk fantastisch niet te omschrijven gevoel, dan weet je 100% zeker dat het de Heilige Geest is die in je werkt. Wat je zegt van "term van Heilige Geest aan verbinden" ja ff nadenken en je weet dat de discipelen van Jezus ook met de Heilige Geest vervuld werden en meerdere mensen in de bijbel. Dus het is niet een door mensen verzonnen term die eraan verbonden wordt maar de Geest van God. Zie Gods Woord... | |
Pete | woensdag 26 juni 2002 @ 14:57 |
quote:Dit soort achterlijke posts daar kan je natuurlijk helemaal niets mee. Dit vind ik nou echt het meest stompzinnige wat ik in deze discussie tot nu toe heb gehoord. Je weet niet wat je zegt je praat alleen maar je vriendjes en je pappie na die dat tegen je zeggen. Denk serieus na of pleur op... | |
Koekepan | woensdag 26 juni 2002 @ 14:59 |
quote:En jij kunt het alleen maar zeggen omdat jij nooit een ervaring met het gezonde verstand hebt gehad.
| |
Pete | woensdag 26 juni 2002 @ 15:03 |
quote:Wat ik ermee bedoel is wat Persy eerder ook al zei, een gevoel kun je niet overbrengen. Als jij zou voelen wat ik voelde bij zo'n ervaring met de Heilige Geest dan zou je dit niet zeggen. Alleen ja, dat is nu precies het probleem. Waarom ga jij ervan uit dat mensen dat gevoel overal vandaan gekregen kunnen hebben behalve van God? | |
-Rhiannon- | woensdag 26 juni 2002 @ 15:05 |
God is niet dat ene persoontje die alles regelt... De enige persoon die alles regelt ben je zelf. Daarom ben je zelf de god(in). alles is een god (godin), in werking gezet door de natuur en de 4 elementen... | |
Pete | woensdag 26 juni 2002 @ 15:08 |
quote:Hoe kom je daarbij? | |
speknek | woensdag 26 juni 2002 @ 15:09 |
Waarschijnlijk werd ze ervan vervuld en was het een heerlijk gevoel. | |
Pete | woensdag 26 juni 2002 @ 15:11 |
quote: ![]() | |
-Rhiannon- | woensdag 26 juni 2002 @ 15:14 |
quote:Bedacht he... ben pagan... | |
Koerok | woensdag 26 juni 2002 @ 15:47 |
quote:Het gaat erom of je uberhaupt kunt beoordelen of een bepaald gevoel van hogerhand afkomstig is, en of het mogelijk is dat dat gevoel eventueel gewoon uit jezelf komt. quote:Nee, DAT weet je nou juist niet. DAT is een aanname. De heilige geest uit de bijbel behoor je (nu we het even over dat zogenaamde wonderschone gevoel hebben) volkomen los te zien van de bijbel. Je hoort eerst antwoord te geven op mijn eerste punt, en daarna kunnen we kijken of anderen soortgelijke ervaringen hebben gehad en wat dat zou kunnen betekenen. Want kijk, als op voorhand al vast staat dat de heilige geest bestaat, dan wordt het een hele andere discussie. Dat moet je dus even loslaten (for the sake of discussion). quote:Piehiet!!!!!!!!!!! Als de bijbel verzonnen is (en dat vinden sommigen van ons niet onwaarschijnlijk), dan is die heilige geest WEL een verzinsel. Zie dat nou eens in. Je blijft steeds praten vanuit de stelling dat het allemaal waar is. Probeer er eens boven te staan. Dat doe ik toch ook regelmatig? Ik zeg toch ook vaak: "Ok, aangenomen dat God bestaat, etc...". [Dit bericht is gewijzigd door Koerok op 26-06-2002 16:03] | |
Koerok | woensdag 26 juni 2002 @ 15:57 |
quote:Het probleem is (en ik denk dat anderen er ook zo overdenken), is dat gevoelens zeer subjectief zijn, dat ze afhankelijk zijn van vele externe en interne factoren. Jij zegt dat dat gevoel groter is dan andere gevoelens, maar hoe weet je dat? Misschien MAAK je het wel heel groot in je hoofd, omdat je zo vol bent van je geloof. Hoe kun jij weten hoe groot mijn gevoelens zijn als ik naar bepaalde muziek luister, of als ik naar mijn twee zoontjes kijk? Misschien zijn jouw 'aardse' gevoelens wel niet zo heel erg ontwikkeld en LIJKT dat 'hogere' gevoel wel groter dan het is. Ik bedoel maar: Die gevoelens van jou zeggen zo weinig. Niet alleen omdat je ze moeilijk kunt overbrengen, maar in het algemeen. En ik heb het geloof ik al eerder gezegd, maar ik ken veel gelovigen die dat 'hogere' gevoel helemaal niet kennen. Ik wil niet beweren dat je het jezelf per definitie allemaal wijsmaakt, maar ik wil wel dat je inziet dat die mogelijkheid aanwezig is. | |
Koerok | woensdag 26 juni 2002 @ 15:59 |
quote:Ach, ben je dat? En wanneer ben je dat? Als je aanneemt wat er zoal over pagan geschreven en gezegd wordt? Net als Pete dus eigenlijk? | |
RaisinGirl | woensdag 26 juni 2002 @ 16:34 |
quote:In Gods Woord staat ook dat toen de discipelen vervuld werden met de Heilige Geest zij in andere talen begonnen te spreken. Is jou dat ook overkomen of werkt de Heilige Geest steeds op andere manieren op mensen in? Het antwoord is natuurlijk: ja (ik heb de vraag al eens eerder gesteld ooit). Maar als je niet precies weet hoe de Heilige Geest op mensen inwerkt, hoe kun je dan zulke stellige zaken beweren over diezelfde Heilige Geest? De vraag is ook waarom sommige mensen blijkbaar wel die ervaring hebben en anderen daarvan verstoken blijven. Ik heb er toch vaak genoeg om gevraagd (vroeger, heel vroeger toen ik nog in God geloofde). Zijn sommige mensen dan gewoon uitverkoren en hebben andere mensen pech? Of moet je het gewoon graag genoeg willen? Als dat laatste het geval is, kun je dan niet stellen dat de wens wellicht ten grondslag ligt aan de gedachte/de ervaring? | |
Koerok | woensdag 26 juni 2002 @ 17:13 |
Even een off-topic-vraagje aan RaisonGirl: Waar is jouw plaatje, die zie ik namelijk niet. Als ik je profiel bekijk, dan zie ik dat je er wel een hebt opgegeven, maar naast je reply's zie ik niks. Ligt dat aan mij? ![]() | |
speknek | woensdag 26 juni 2002 @ 17:15 |
Ja | |
Koerok | woensdag 26 juni 2002 @ 17:52 |
Oh | |
risk one | woensdag 26 juni 2002 @ 19:15 |
quote:En hoe weet je zo zeker dat dat De Christelijke God was waar jij van vervuld raakt? Waarom niet Allah of Jupiter voor mijn part. Maw, wat heeft je doen kiezen voor deze God? | |
Persy | woensdag 26 juni 2002 @ 19:36 |
quote:Heel handig dat je hem idd meeneemt ik was al bang dat ik moest gaan kloten met copy enzo. (ik ben niet zo'n wizzkid volgens mij ![]() quote:Heb ik ook gedaan. Door de complexheid en door mijn ervaringen ermee. quote:God is ook niet degene die martelt. En het probleem kan voor je opgelost worden met de woorden die Jezus spreekt: Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Dus in principe moeten die mensen het wel doen, maar ze mogen het niet want ze zondigen zelf ook. Jezus had niet gezondigd en toch wierp ook hij geen steen, dus God martelt niet alhoewel die dat wel mocht.. quote:Tja, daar gaan we weer. quote:En een opvoedkundige tik, mag dat wel? Dat kan je ook als marteling zien. Vraag is ook nog eens wat er met die marteling bedoeld werd. En ik ben bang dat als je eenmaal voor God staat dat Hij vraagt of je op aarde met Hem geleefd hebt en zo niet dan ook in de eeuwigheid niet.. quote:Tuurlijk heb ik die mogelijkheid overdacht. Maar zoals ik zei, als ik geloof dat Jezus, Het Woord is en dat alles wat Hij ons te vertellen heeft daar in staat. Kijk ik heb overwogen of God niet algemener is, dat er zeg maar 10 verschillende godsdiensten naar 1 God zijn. Maar dat is niet zo! Als je alleen al kijkt naar dat de moslims beweren dat Jezus niet God was, maar een profeet. Dat de Joden Jezus niet erkennen, en dat hindoes en alles Jezus niet eens kennen als iets. En dan is mijn geloof dat ik door Jezus gered ben... En dat Jezus de Verlosser is, omdat er een Verlosser nodig was, dat kan toch niet! Daarbij komt dan nogeens dat in ieder geval het Oude Testament door Jezus erkent is als van God en dat Jezus voortdurend zelf ook het Oude Testament citeert. Daar in dat oude testament staat je grote probleem met de bijbel nl. dat martelen. Jezus zelf erkent dat boek als van God. Kijk dan kan jij dus Jezus niet meer erkennen als autoriteit en dan haak ik weer af. Jezus is voor mij onbespreekbaar, Hij staat vast. Blijft voor mijzelf het NT over en daar heb ik best een tijdje over nagedacht in de trant van is dat dan allemaal van God en zijn er niet nog meer boeken. Dan blijft voor mij alleen over dat er 70 mensen afzonderlijk al de aanwezige potentiele nieuwtestamentische boeken bekeken hebben en allemaal tot dit NT kwamen, afzonderlijk van elkaar, allen geinspireerd daartoe door de Heilige Geest. Dus dat is voor jou dan misschien enigzins een soort wetenschappelijke grond: 70 afzonderlijke mensen. Het verschil tussen andere godsdiensten en het christelijk (vrnl. protestant geloof) zit hem in de manier om tot God te komen. Pak elk geloof en dat komt neer op: leef goed op aarde (wat goed dan ook is he, bij moslims sla je vrouw en eet geen varkens, bij roomsen doe goede werken, bij hindoes eet geen dieren, bij boeddhisten die lief tegen iedereen) en je komt in de hemel/in een beter volgend leven. Bij christenen is het, hoe slecht je ook leeft, als je in Jezus je persoonlijke Verlosser kent, kom je in de hemel. Dat wil dus niet zeggen dat goed leven niet nodig is, maar het is geen vereiste om in de hemel te komen, dat is slechts het verlossersbloed van Jezus. quote:Slechte mensen is dus niet echt van belang, het is verlost door Jezus of niet verlost door Jezus. Als het goed is, is het dan zo dat verloste mensen 'beter' leven dan niet verlosten, helaas blijkt het in de praktijk wel anders. Maar verloste mensen zouden zich op zich beter aan Jezus voorschriften moeten kunnen houden, doordat Jezus in hen leeft. God heeft absoluut verdriet als iemand zich niet bekeert, God heeft intens verdriet over zonden. Maar God is ook rechtvaardig en Hij is volmaakt, Hij kan niet tegen de zonde. En de mogelijkheid dat zonden in de hemel, bij Hem zouden zijn bestaat niet. Dan zou Hij uit elkaar ploffen want Hij is rechtvaardig. Dus zonden zal Hij koste wat kost willen voorkomen. En nogmaals dat martelen, als dat nodig is... Maar ik betwijfel of het dan martelen is. quote:Mee eens, maar wordt jij trouwens niet liever gemarteld dan dat ze je doodschieten? quote:Zijn we het weer eens!! quote:Je interpreteert altijd op basis van iets. Waarop interpreteer jij dat dan? quote:Kijk de gemiddelde christen doet ook niet aan gebedsgenezing (ik overigens ook niet) en handoplegging, toch staat in de bijbel dat dit toch wel degelijk tot de mogelijkheden behoort. Net als dat demonen een werkelijkheid zijn! Maar zolang je ze niet tegen bent gekomen, denk je er liever niet aan. Misschien formuleerde ik het verkeerd, de meeste christenen zullen ze niet ontkennen,maar ze weten geen raad met het onderwerp en laten het liever rusten. Kijk stemmen horen is toch echt wat anders. Je hebt schizophrenie en je hebt bezetenheid. Schizophrenen zat mogen bekijken op video(real life mag helaas niet, lijkt teveel op aapjes kijken om ze voor in de collegezaal te zetten. Kijk eens hoe gek ze zijn) en dat was toch net iets anders. Maar ergens daartussen ligt een scheidslijn, misschien mag ik je dit meegeven. Geen van de schizophrenen heeft positieve gedachten, en nee manie ook niet, die mensen spenderen al hun geld, raken hun geliefden vaak kwijt door vreemdgaan... Geen van die mensen krijgt ook maar iets goeds te horen, de tendens is spring voor de trein je bent toch niks waard. Maar goed alweer een onmogelijke discussie, laten we bij God blijven. Als ik meega in de hypothese dat er een goede God bestaat, dan is het niet ondenkbaar (maar ook niet noodzakelijk), dat er een tegenwicht is. quote:The greatest trick the devil ever pulled is convincing some poor circlemaker his own personal god is someone real and that the God of the bible is just some fantasy of hundreds of people writing some book. quote:Ik hoef er niet bang voor te zijn, want ik kan mezelf beschermen. Als ze jou eenmaal hebben, weet ik niet of je weet wat je ertegen zou moeten doen. Maar nogmaals, blijf vooral sceptisch en geloof er niet in. quote:You made me proud ![]() | |
Persy | woensdag 26 juni 2002 @ 19:38 |
Oh Koerok, het antwoord op je vraag over lukas 9:27 ligt trouwens in het stuk erachter. Daar zien Johannes en Petrus Jezus verheerlijkt op de berg.... | |
Persy | woensdag 26 juni 2002 @ 19:42 |
quote:Een van de moeilijkste punten uit het chr. geloof. En misschien ook wel andere geloven, maar in chr. denk ik het meest, omdat wij zeker weten dat we in de hemel komen en andere geloven vaak het wel hopen maar het pas weten als ze dood zijn. Ik denk zelf dat je er wel bewust van bent, maar doordat je daar God ervaart en Hem als hoogste macht ziet, zul je alles wat Hij heeft besloten als rechtvaardig zien (wat het ook is, want Hij is compleet rechtvaardig). Dus zal je dat daar dan accepteren. Dit is voor mij het moeilijkste hier op aarde trouwens, want mijn hele naaste familie gelooft niet en veel van mijn vrienden ook niet en het idee dat ik die allemaal niet ga zien is echt klote. Dus het is niet een makkelijk afdoen van een moeilijke vraag. | |
Persy | woensdag 26 juni 2002 @ 19:46 |
quote:Heilige Geest geeft verschillende gaven. Lees 1korinthe 12 eens, daar staan er een paar opgenoemd (als ex-christen heb je vast nog wel ergens een stoffig bijbeltje liggen). De Heilige Geest werkt volgens Gods plan, en dat Hij er is staat in de bijbel vandaar de stellige uitspraken. Voor jou misschien geen geloofwaardige grond, maar voor een christen wel. Ik hoop niet ik Pete heel boos heb gemaakt met voor hem te antwoorden, anders moet hij het nog zelf maar eens doen.:P | |
Koekepan | woensdag 26 juni 2002 @ 19:54 |
![]() quote:Ik denk het niet hoor, jullie gelovigen praten elkaar immers graag na! Hè, hè. ![]() | |
Persy | woensdag 26 juni 2002 @ 20:03 |
quote:In tegenstelling tot jullie ongelovigen die telkens weer met verfrissende nieuwe stellingen komen en ons voortdurend verrassen met de onderwerpkeuze. ![]() ![]() ![]() | |
RaisinGirl | woensdag 26 juni 2002 @ 22:14 |
quote:Met het risico dat Pete nu wellicht ook heel boos op mij wordt, wil ik wel alvast op jouw antwoord reageren. In mijn stoffige bijbel kan ik inderdaad die verschillende gaven wel vinden, maar die gaven lijken mij een gevolg of uitwerking van de werking van de Heilige Geest en niet de werking zelf. Daarbij heb ik gemerkt dat die gaven voor velerlei interpretaties vatbaar zijn en dat ook gezocht wordt naar welke gave wie heeft. Met andere woorden: mensen zien dan wat ze willen zien. Het is niet zo'n kunst om te zeggen dat iemand die slim over komt vast en zeker de gave van het woord der wijsheid (bijvoorbeeld) heeft gekregen. De Goddelijke drieënheid en met name de rol van de Heilige Geest hierin blijft moeilijk te doorgronden. Naar mijn weten is dit één van de onderwerpen waar theologen reeds eeuwenlang mee worstelen. Dan kun je nog naar zoveel bijbelteksten verwijzen; echt veel duidelijker wordt het er niet op. | |
Persy | donderdag 27 juni 2002 @ 09:40 |
quote:Ik denk dat die arme Pete na dit antwoord wel schuimbekkend over de grond zal rollen, nu ik zijn complete topic afgepikt heb, maar here goes: Tja, bij wijsheid zou dat kunnen, maar bij profetie en bij gebedsgenezing wordt dat wat lastiger natuurlijk, wat voor soort mensen zijn dat dan volgens jou?? Inderdaad is de Heilige Geest wel een moeilijk punt, maar zo onduidelijk is het nou ook weer niet. Hij is zeg maar de vervanger van Jezus hier op aarde en Hij is degene die in de harten van de mensen werkt om ze te laten zien wat Jezus gedaan heeft. Hij functioneert ook als een soort geweten en geeft dus gaven waarmee mensen kunnen werken. Ik weet eerlijk gezegd niet wat je precies van Hem wilt weten wat je niet uit bijbelteksten kan halen. Het ervaren van Hem hoeft niet perse in gevoel te zitten dat kan ook in je verstand zitten. Niet elk mens is hetzelfde en dus zal niet elk mens God op dezelfde manier ervaren. Jij hoeft niet te denken dat je op dezelfde manier de Heilige Geest moet ervaren als in de gemeente waar je uit komt. Stel dat is een pinkstergemeente is het niet automatisch zo dat jij ook op de grond moet rollen en in tongen moet spreken, maar stel je komt uit een traditionele kerk en je ervaart dat je in tongen wilt spreken bijv. dan kan dat wel ook al doet niemand dat daar. Voor ieder is dat anders. | |
deGVR | donderdag 27 juni 2002 @ 09:46 |
Ik zat een tijdje geleden nog met een vriend van me te filosoferen over de mogelijkheid dat 'God' niet onze oorsprong is... maar onze eindbestemming. Was een erg vage discussie over de mogelijkheid dat de mens feitelijk God zou worden doordat de mensheid constant vooruitgang blijft boeken in wat ze kan doen en maken. We kunnen nu al (min of meer) nieuwe levensvormen maken, dus niet onvoorstelbaar dat we over enkele millenia ook hele planeten zouden kunnen 'scheppen'? Misschien is dit al een keer behandeld in dit topic hoor... heb het eerlijk gezegd neit gevolgd. | |
speknek | donderdag 27 juni 2002 @ 10:22 |
Dat is inderdaad niet onvoorstelbaar. We weten al hoe ze vormen (ineenstorting van waterstofnevels), dus als we dat kunnen nabootsen kunnen we een zonnestelsel maken. Of er echt heel gedetailleerd een goede planeet uit kan komen weet ik niet. | |
speknek | donderdag 27 juni 2002 @ 10:25 |
quote:...maar dat zegt ze dus. Hoe weet je dan dat het de Heilige Geest is die je voelt en niet iets anders? | |
Koerok | donderdag 27 juni 2002 @ 13:10 |
quote:Het gaat hier om waarschijnlijkheid. Voor het bestaan van kabouters ken ik geen enkele aanwijzing, dus dan is het niet meer dan normaal dat je daar niet in gelooft (al zouden ze hypothetisch nog wel kunnen bestaan). Er dan TOCH in geloven verandert niets aan hoe het werkelijk is, en dat geldt inderdaad ook voor de heilige geest. Mijn stelling is dus dat je gelooft op basis van een aanwijzingen, want wat weerhoudt je er anders van om in kabouters te geloven? Als je m.b.t. de heilige geest zou zeggen: "Ik heb verder geen enkele aanwijzing, maar ik geloof het gewoon", dan zou dat volstrekt onzinnig zijn. quote:gelovigen hebben het woord 'geloof' misbruikt voor hun eigen doeleinden. Het is bijna een synoniem geworden voor religie. Dat is niet terecht. Ik zie geloven slechts als een 'state of mind' die ontstaat door het bewust en onbewust interpreteren van waarnemingen. In die zin is de heilige geest een hypothetisch subject waarin je dan kunt geloven of niet. Het is geen onderdeel van het geloven. Snap je wat ik bedoel? quote:Ja, maar als een almachtige God van die wetten maakt, dan kun je toch niet anders dan ze opvolgen? Kijk, Eichmann verdedigde zich door te zeggen dat hij gewoon zijn werk deed. Die vlieger gaat natuurlijk niet op, want hij heeft een eigen verantwoordelijkheid, maar dat wil niet zeggen dat zijn opdrachtgevers niet ook een grote verantwoordelijkheid dragen. En als je als God van die opdrachten geeft, dan heb je wel een hele grote verantwoordelijkheid, want je bent ten slotte God, of niet? quote:Ten eerste mag het sowieso niet, maar dat schijn je steeds maar niet in te zien (je denkt niet zelf, je haalt al je normen en waarden alleen maar uit de bijbel). Ten tweede was er een periode VOOR Jezus waarin mensen gewoon wel gingen stenigen. God had moeten inzien dat mensen niet allemaal zo slim zijn als Jezus, die i.t.t. jou en vele anderen, inzag dat je geen mensen mag stenigen. gewoon omdat dat verschrikkelijk veel pijn doet. Het toebrengen van pijn, als iemand zich verder niet kan verweren is volstrekt uit den boze. quote:Als je het verschil tussen een tik en steneging niet inziet, dan houdt het echt op. quote:Wat is dit vermoeiend zeg. Je keert het om Percy. God roept niet op tot marteling, maar tot allerlei weerzinwekkende praktijken die vallen onder het begrip marteling, zoals bijvoorbeeld het levend verbranden van een hoererende priestersdochter. We hoeven het begrip marteling niet precies te omschrijven om te beseffen dat verbranding en steniging daar onder vallen. Toch? quote:Dan heb je het dus NIET overdacht. Jezus komt alleen maar voor in de bijbel, dus EERST moet je vaststellen (of aannemelijk maken) dat de bijbel volledig waarheidsgetrouw is. Jij gelooft dat gewoon. Het is weer de aloude cirkelredenering. Je KUNT de bijbel niet bewijzen door op het woord van Jezus te vertrouwen, want alles wat we weten over Jezus KOMT uit de bijbel. quote:Maar om welke reden zouden die verhalen over jezus dan WAAR moeten zijn? Wat voor bewijzen heb je daarvoor? Het lijkt er toch verdacht veel op dat je het bestaan en de relevantie van Jezus gewoon een aantrekkelijk idee vindt. Je ziet niet in dat als bijv. de hindoe's gelijk hebben, dat Jezus dan geen enkele (goddelijke) relevantie heeft. Durf je die mogelijkheid OOK te overwegen? quote:Nee, dat staat hij niet. Wetenschappelijk hebben al die verhalen over Jezus helemaal niks te betekenen. Waarom staat alles over Jezus dan in hemelsnaam vast? Je kunt wel zeggen dat het onbespreekbaar is, maar je geeft daar geen enkele reden voor.. quote:70? En wie waren dat dan wel? quote:Dat er verschillen zijn in de definiering, dat lijkt me duidelijk, maar dat zegt niets over de waarheidszin. quote:Hier ga ik het niet meer over hebben, want dat heb ik al zo vaak gehoord. Het is het opdreunen van geloofs'waarheden'. Zonder Jezus is er ook geen verlossing door Jezus. Je zult eerst het eerste moeten aantonen. quote:Zucht. Ten eerste kan ik daar gewoon nee op zeggen. Marteling is het meest verschrikkelijke wat ik me op deze aardkloot voor kan stellen (en dan heb ik het uiteraard niet over die corrigerende tik van jou). Ten tweede hadden we het over verbranding en steniging, en dat is sowieso meestal totdat de dood erop volgt. quote:Wederom twee punten: 1. Het feit dat we allebei interpreteren, geeft al aan dat er geen algemene zekerheid bestaat. 2. Ik baseer mij op logica. Een liefdevolle en rechtvaardige vader, die timmert zijn kinderen niet in elkaar, want dan is hij niet meer helemaal liefdevol en rechtvaardig. Daar is geen speld tussen te krijgen. Als jouw God al die verschrikkelijke dingen echt heeft uitgevaardigd, dan kan hij niet meer een perfect, liefdevol en rechtvaardig wezen zijn. Dat zijn de twee opties en die kunnen hier op aarde niet allebei waar zijn. En aangezien ik hier op aarde leef, is dat zeer relevant. Over gebedsgenezing, etc: quote:Ja, maar dat zijn ANDERE mensen. Wij hebben het hier over één en hetzelfde wezen die zowel liefdevol/rechtvaardig als een grote boeman zegt te zijn (alleen boemannen geven opdracht tot marteling, denk aan die hypothetische figuur die mijn kinderen in elkaar gaat timmeren). Het feit DAT dit soort dingen gebeuren, wil nog niet zeggen (in tegendeel zelfs) dat God zich daar schuldig aan moet maken. Succes er maar weer mee! [Dit bericht is gewijzigd door Koerok op 27-06-2002 13:15] | |
SportsIllustrated | donderdag 27 juni 2002 @ 13:51 |
quote:Je kunt je niet tot Jupiter ' bekeren' . En Allah zal het blijkbaar evenmin geweest zijn. | |
Koerok | donderdag 27 juni 2002 @ 13:56 |
quote:Waarom niet? Wat versta jij dan onder bekeren? Als je als christen, na jaren tot de conclsuie komt dat jupiter de enige ware God is, dan heb je je toch bekeerd? | |
Persy | donderdag 27 juni 2002 @ 13:57 |
quote:Mijn aanwijzing is dat Hij tot me spreekt. Maar daar gaan we weer daar kan jij niks mee. Maar ik snap ergens niet dat jij niet wil begrijpen dat het een geloof en geen wetenschap en dat in een geloof je bepaalde dingen GELOOFT, er zijn geen tien tastbare bewijzen voor. Zoals ook staat in de bijbel: een hoop die gezien wordt is geen hoop. Zo is het ook met het geloven. Als je het allemaal kon zien en zeker weten en wetenschappelijk bewijzen dan is het geen geloof meer! Waarom God het niet gedaan heeft dat het allemaal zichtbaar is, weet ik niet. Maar ten tijde van Jezus deed Jezus ook allemaal wonderen (als het waar was natuurlijk) en toen geloofde meer dan de helft van de mensen hem nog niet, dus waarom zou dat nu anders zijn?? Blijkbaar gaat geloven dieper dan zien, en blijft het ook meer hangen. quote:State of mind, noem het zoals je wilt. Als er een Heilige Geest en die werkt in mensen dan ervaar je dat op de een of andere manier. Maar Hij werkt dan wel op een dusdanige manier dat wij het ook kunnen ervaren!!!! Dus zorgt Hij ervoor dat wij voelen/weten/ervaren dat Hij er is via onze zintuigen. Hij werkt van buitenaf op onze zintuigen in en verandert dan onze state of mind. Als Hij op een soort goddelijke frequentie zou gaan uitzenden zouden we Hem niet begrijpen en dus werkt Hij via wat wij kunnen begrijpen. Daarom is het voor jou heel moeilijk onderscheid te zien. Kijk als Hij zou kunnen werken via een soort extra zintuig en dat alleen Hij daarop zou zitten dan zou het makkelijk te onderscheiden zijn, maar dat is niet zo. Als je me nu gaat vragen waarom niet: Ik denk omdat dat eigenlijk niet nodig was bij de schepping van de mens, in het paradijs was alles goed! quote:Dus omdat de mens te stom is om zelf na te denken is God de schuldige?? Dat is vreemd! God heeft ons de mogelijkheid gegeven om zelf na te denken. Hij heeft gezegd hier heb je de aarde doe er wat leuks mee. Nou we hebben er helaas niet iets leuks van gemaakt, maar dat hebben we zelf gedaan. En natuurlijk haal ik mijn waarden en normen uit de Bijbel, dat is mijn geloof, waar moet ik ze anders vandaan halen?? quote:Het gaat om het principe. Als je bereid bent een ander pijn te doen omdat hij iets fout deed, hoeveel pijn mag dan voor hoeveel fout. Kijk als iemand de doodstraf krijgt door ophanging voor het verkrachten en vermoorden van 1 kind. Dan vind ik het niet geheel ondenkbaar dat hij de doodstraf zou krijgen door bijv. steniging voor het vermoorden en verkrachten van 10 kinderen. En als je dat een hele rare stelling vind zou je eens met ouders van kinderen die dat gebeurt is moeten praten! quote:Jezus komt niet alleen voor in de bijbel. Wel voornamelijk, maar ook in Romeinse geschriften. Maar goed, Hij heeft ook tot mijn hart gesproken en op die manier bewezen dat Hij waar is. Ik kan je idd vanuit de bijbel de waarheid niet bewijzen, die zul je zelf moeten ervaren. Dus de bijbel is niet bewijzend nee, maar dat claim ik ook niet. Ik claim alleen dat als je tot geloof komt je dan zult zien dat de bijbel de waarheid is, omdat Jezus de bijbel is en de Heilige Geest je dat zal laten zien. quote:Ik zou zelf liever hebben dat God niet bestaat! Niet voor mezelf maar voor mijn familie en een hoop van mijn vrienden die niet geloven. Maar ik kan er niet omheen, het is een feit. En daarbij komt dat Hij mij gered heeft en van me houdt, dus ik ben persoonlijk wel heel blij met Hem, maar voor de mensheid zou ik liever hebben dat Hij er niet was, omdat dan het slechte gewoon hier het slechte is en dan klaar!! Jezus is waar omdat ik dat in de praktijk gemerkt heb. Jij houdt van je kinderen omdat de praktijk dat uitwijst, je zal mij niet kunnen overtuigen waarom je net van die kinderen houdt en dan veel meer dan van de buurkinderen! Daar is geen wetenschappelijke grond (behalve misschien een paar hormonen) toch is het zo. quote:Jezus is het middelpunt van mijn geloof. Dat wilde ik zeggen. Ik zou nog in een ander geloof kunnen geloven als die ook Jezus als middelaar zouden zien, zolang dat niet zo is, geloof ik er niet in. Dat wilde ik zeggen en daarom is het voor mij onbespreekbaar. (het stond in de licht van de rest van het stuk) quote:Iets met de Septuaginta ofzo. Je zou het ff op dat woord moeten zoeken. quote:Er zijn idd binnen het geloof geen algemene zekerheden. Op een paar na dan. Dat Jezus onze verlosser is valt niet anders te interpreteren vanuit de bijbel, maar bijvoorbeeld kinderdoop of volwassendoop dat hangt af van interpretatie. 2. Misschien zit hier dan de oplossing: Als je niet in Hem gelooft ben je geen kind van Hem!! Dan ben je eigenlijk een vijand van Hem, ook al heeft Hij je gemaakt! Hij vaardigt die wetten misschien dan wel uit om ervoor te zorgen dat zijn kinderen in ieder geval niet ook de mist ingaan. quote:Juist Gods rechtvaardigheid zorgt ervoor dat Hij zo'n boeman is. Je geeft telkens rechtvaardigheid als een soort punt waardoor Hij het niet zou moeten doen. Ik denk eigenlijk dat je dan rechtvaardigheid verkeerd interpreteert! Jij ziet rechtvaardig misschien als, wat de mensheid vind dat kan is rechtvaardig. Rechtvaardigheid voor God is echter: straf op zonde. Kijk je moet je hier bij dit alles wel indenken dat Hij misschien mensen levend laat verbranden en stenigen, maar bedenk dan ook wat Hij Zijn Zoon(zelf ook God) heeft aangedaan: Hij heeft Hem aan een kruis laten nagelen en als je dacht dat stenigen erg was. Er is onderzocht dat de kruisdood de meest verschrikkelijke dood is die er is, omdat het ellenlang duurt en je aan je handen hangt!! En ja die dood moest, want Jezus moest aan het vloekhout sterven om die zonden weg te doen voor Gods oog. Dus ook God zelf heeft verschrikkelijke pijn geleden en dat voor ons mensen. Good luck to you too! | |
Persy | donderdag 27 juni 2002 @ 14:04 |
quote:Ik ben bang dat ik je hier even af moet vallen. Je kunt je namelijk wel tot Jupiter bekeren. Ook Jupiter was een entiteit, net als dat Zeus het was en Osiris en die babylonische madonna en Maria for that matter. Het is alleen niet onze God, maar het is wel degelijk een god en het heeft ook macht. Het verschil zit hem alleen in de hoeveelheid macht. Je moet je voor dat soort goden bewust openstellen en dan vaak in trance of iets doen om ze binnen te krijgen. God is anders die komt soms zomaar en vervult je ook anders. Je zou het verschil moeten vragen aan mensen die ze beiden hebben meegemaakt! Maar de Heilige Geest is onmiskenbaar omdat Hij zichzelf bewijst via de bijbel en door het woord. Je kan een geest overigens testen of het de Heilige Geest is: Vraag aan een geest of hij belijdt dat Jezus christus de Zoon van God is en naar de aarde is gekomen en als Hij bevestigt is het de Heilige Geest. Bij ontkenning is het een ander! Dus als je het wilt weten..... (dit staat in 1joh4: de eerste paar verzen uitgewerkt) | |
SportsIllustrated | donderdag 27 juni 2002 @ 14:09 |
quote:Maar in de oudheid gebeurde dit nooit. Dat zou dus een moderne misvorming van de antieke religie zijn. (Inderdaad, ' de' antieke religie bestaat niet). | |
Karboenkeltje | donderdag 27 juni 2002 @ 14:16 |
Wat is eigenlijk de bedoeling van dit topic? Ik heb het even doorgelezen en wat ik zie is telkens een (poging tot)uitleg en daarop een (poging tot) weerlegging. Het enige echte argument blijkt "Zo voel ik het." te zijn en elke keer weer klinkt "Ja, maar dat is geen argument." en zo maar door. Het lijkt mij knap moeilijk (let op de subtiele understatement) het bestaan danwel niet van God of een goddelijk wezen te bewijzen. | |
Schorpioen | donderdag 27 juni 2002 @ 14:26 |
Zeg jongens, als jullie eruit zijn of god wel of niet bestaat, doen jullie dan het licht uit? ![]() | |
speknek | donderdag 27 juni 2002 @ 14:43 |
quote:Dan zijn we klaar toch? Ik denk dat we hier naartoe wilden ![]() | |
risk one | donderdag 27 juni 2002 @ 15:00 |
quote:Dat klinkt als een cirkelredenering. Je bewijst de Bijbel adhv de Heilige Geest en daarna de Heilige Geest adhv de Bijbel? | |
Koerok | donderdag 27 juni 2002 @ 15:32 |
quote:Nou, je ervaart iets en daarvan zeg jij: "dat is God". En dat heeft direct te maken met wat je verder zegt: quote:Ik heb ook niet gezegd dat het 10 tastbare bewijzen moeten zijn en dat het onomstotelijk vat moet komen te staan. Ik heb het over een bepaalde mate van waarschijnlijkheid. Jij hebt het over gevoelens en ervaringen. Dat zijn dan toch aanwijzingen? Iets anders is of ik die aanwijzingen op dezelfde manier interpreteer. quote:Maar dat zeg ik toch ook steeds? Je hoopt en vermoed dat er een God is, maar dat is allerminst zeker. Ik val niet over je hoop en je vermoedens (ik hoop ook dat er meer is na dit leven), maar presenteer het dan niet als een zekerheid. quote:'als het waar was natuurlijk' Je zegt het zelf al. je kunt er dus eigenlijk helemaal niks over zeggen. Ik acht het zeer waarschijnlijk dat niemend ooit Jezus een wonder heeft zien doen. quote:Kijk, en DAT weet je dus niet van tevoren. HOE zo'n heilige geest werkt, dat weet je niet en daarom kun je gevoelens ook niet toetsen aan een 'heilige geest'-gevoel. quote:Dit is allemaal hypothese. Feit blijft dat je hier allemaal niets vanaf weet. Jij hebt en gevoel en jij denkt dat dat de heilige geest is. Je kunt dat gevoel echter nergens aan toetsen. Het kan dus niet anders dan een VERMOEDEN zijn dat het de heilige geest is. quote:In de tijd van het oude testament waren dat gewoon de wetten van God. Ga je nu zitten beweren dat ze zich daar helemaal niet aan hadden hoeven houden? Dat lijkt me goed nieuws. Bedankt! quote:Altijd dat stomme wij/zij denken. Ik heb geen hol temaken met wat anderen er allemaal van maken of gemaakt hebben. Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat IK ervan maak. quote:Dat is de kern van jouw probleem. Je zit zo vast aan dat geloof, dat je niet eens inziet dat normen en waarden logisch en rationeel bepaald worden (zo zijn de universele rechten van de mens tot stand gekomen). Gewoon je gezonde verstand gebruiken. quote:Je hebt een hele zieke geest als je dit serieus meent. Zo je echt iemand gaan stenigen? Zou je het kunnen aanzien dat iemand de tanden uit de mond gegooit worden door eeen stenenregen? Ziek, ziek en nog eens ziek. quote:Ach ja, dat zijn echt de aangewezen personen om de dader te berechten. Tuurlijk, die zullen een zeer rationele en evenwichtige beslissing nemen. Laten we dat weer gaan invoeren in ons strafrecht. Iedereen weet en is het erover eens, dat een rechter onpartijdig moet zijn. Een rechter mag niet oordelen over bijv. zijn eigen broer. En JUIST de ouders uit ons voorbeeld horen hier buiten te blijven. Die zijn natuurlijk tot alles in staat. En daarom moet je ze tegen zichzelf in bescherming nemen, want anders zitten ze later ook nog met het trauma dat ze iemand hebben gestenigd. quote:Ik twijfelde nog of ik josephus en die twee? anderen erbij had moeten vermelden. Er wordt inderdaad door een paar mensen in een of twee zinnetje melding gemaakt van iemand die door zou kunnen gaan voor de Jezus uit de bijbel. Dat zegt natuurlijk niks. Juist het feit dat het een paar zinnetjes waren, maakt het waarschijnlijk dat ze het hebben van horen zeggen. Verder noem je alleen een onvolledigheid in mijn post, zonder dat je ingaat op de essentie. quote:Je claimt niet dat de bijbel bewijzend is en dat claim je ook niet? Waarom blijf je dan toch steeds dat boek citeren? Het blijft onmogelijk om, zonder dat je de bijbel kent, Jezus te kennen en te weten wie dat is. En dat is gewoon nodig om het beeld van de bijbel te kunnen toetsen. Maar ja, je bent niet echt een fan van de logica, dus ik kan praten als Brugman. quote:Nee, Jezus is niet eenzelfde realiteit als mijn kinderen. jezus is niet tastbaar. Je hebt het beeld uit de bijbel en je zegt dat je een gevoel hebt. Dat is toch wat anders dan het gevoel van liefde dat mij overvalt als mijn zoontje van drie weer een moeilijk woord verhaspelt (hij kan heel leuk 'palaplu' zeggen). Verder heb je het over een paar hormonen. Alsof het niks is zeg. overigens zijn die hormonen bij jou denk ik ook wel aan te tonen (m.b.t. je gevoelens voor Jezus). het is echter allang aangetoond dat je ook kunt houden van een iets fictiefs, dus dat zegt niets. quote:Je hebt nog steeds niet gezegd waarom Jezus (met alles erop en eraan) vast moet staan. quote:Gevonden! De Septuaginta is een mythe! quote:Wel als je bedenkt dat het allemaal symbolisch bedoeld is door de schrijver. En dat is iets waar veel theologen het over eens zijn (denk aan Kuitert, ter Linden, Jacobine Geel, etc). quote:Hé, toch nog wat logica! (sorry, ik wordt wat melig ![]() quote:Als er een God bestaat die liefdevol en rechtvaardig is, dan ben ik zeker geen vijand van Hem. Als Hij bestaat, dan snapt Hij dat wel. quote:Je schijn niet in te zien dat mensen die zich houden aan die verschrikkelijke (door mensen aan God toegedichte) wetteksten, juist op de meeste ernstige manier de mist ingaan. Want wat is nu erger: Prostitueren of een hoer levend verbranden? En zeg nu eens wat JIJ vindt en niet wat je denkt dat je van God moet vinden. quote:Niet te geloven dat je hiermee aan komt zetten, want dat God zijn zoon zou hebben laten kruisigen is een extra punt voor mij. Dat maakt de bijbelse God alleen maar onwaarschijnlijker hoor. Ik ga uit van de zeer reele gedachte dat je niet met zekerheid kunt zeggen of de bijbel uitspraken van God bevat. JIJ blijft er maar op hameren dat dat wel zo is en DAAR leidt je uit af dat alles wat God doet en zegt, per definitie rechtvaardig is. Lekker makkelijk natuurlijk, want je hoeft niet meer na te denken over al die dingen die tegen de menselijke natuur indruisen. God zegt dat je hoeren mag verbranden of stenigen en als klap op de vuurpijl kruisigt Hij zijn eigen zoon. Het schijnt allemaal heel gewoon te zijn, want het is God van de bijbel hè, en die is waar want die komt van God, namelijk van de God uit bijbel. Weet je wat: [Dit bericht is gewijzigd door Koerok op 27-06-2002 15:41] | |
Persy | donderdag 27 juni 2002 @ 20:18 |
quote:Ik ervaar iets, waarvan blijkt dat het God is, ik was trouwens niet alleen bij die ervaring. Een ander persoon heeft dat bevestigt door me te vertellen dat hij iets van mij merkte dat ik aan het bidden was (wat ik in mijn hoofd deed en hij niet kon zien) en dat God aan het werk was. Maar ook dat is geen bewijs natuurlijk. Maar al meer dan slechts mijn gevoel. Die ander is overigens voor zover ik dat kan bepalen niet gelovig. quote:Oke dan. Interpreteer hoe je wilt. quote:Het geloof is een vaste grond der dingen die men hoopt en een BEWIJS der dingen die men niet ziet! quote:Tja.... Ga eens op onderzoek uit, ipv de wetenschap te vertrouwen die zegt dat er nooit iets bewezen is. Ga eens ergens kijken waar mensen wonderen doen in Jezus naam. quote:Stel dat er een Heilige Geest is, denk je dan niet dat Hij zich kenbaar zou kunnen maken en het zou kunnen om zich te onderscheiden van andere gevoelens. Denk even logisch na!! Jij denkt telkens vanuit het bestaat niet en vindt het dan onlogisch, ik ga van het andere uit en snap maar niet dat je het maar niet wilt vatten. quote:Mee eens, doe er wat moois mee. quote:Of jij zit zo vast aan je wetenschap dat je denkt dat het toevallig is dat overal ter wereld een aantal universele normen en waarden zijn. Zoals elkaar niet doden en niet stelen. Dit terwijl het voor het individu toch echt gunstig kan zijn om te stelen of te doden. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat als er een God bestaat, Hij dit bij de schepping in de mens gelegd heeft... quote:Thanx. Zou jij het kunnen accepteren dat je zoontje wordt vermoord en verkracht. Nee en dus zul je alles doen om dat te voorkomen en als daar een voorbeeld stellen voor nodig is, dan is dat nodig. quote:Je bent wel aardig voor me deze post zeg!! Het is allemaal wel logisch je moet het alleen van de andere kant bekijken. Ik volg niet jouw wetten van de logica, want die zijn op God niet van toepassing. Je kunt God niet bewijzen, het enige wat ik kan doen is Hem citeren. En voor de rest het uit de natuur ofzo het proberen te laten zien. Je kan Jezus ook kennen door over hem te vertellen. Ik kan je nu van alles over Hem zeggen en dan zou jij tot geloof kunnen komen zonder ooit die bijbel te lezen. Maar als dat nou eens Zijn woord is, waarom er dan zonder leven. Dat is toch gewoon extra handig. Het enige wat je hoeft te weten is, je bent zondig, je hebt hulp nodig, er is iemand die uitkomst heeft geboden, vraag hem om hulp! That's it. De rest is voor groei van je geloof! quote:Dat probeer ik je nou juist uit te leggen, dat is het dus niet. Jezus is voor mij een realiteit, ik heb Zijn kracht aan het werk gezien. Ook bij andere mensen! Hij is niet fictief. quote:Hij is de essentie van het christelijk geloof. Zonder hem geen christendom. Zonder Hem geen verlossing, zonder Hem geen Heilige Geest, zonder Hem geen gelovigen op aarde, zonder Hem geen geloof. Zonder Jezus zijn we net als alle andere geloven... Dan kunnen we beter: eten, drinken en vrolijk zijn, want we gaan toch dood. quote:Ja daar noem je er een aantal zeg... Zij kwamen uit ons, maar waren uit ons niet. Want zo zij uit ons geweest waren, zij hadden ons niet verlaten! Als er een God bestaat die liefdevol en rechtvaardig is, dan ben ik zeker geen vijand van Hem. Als Hij bestaat, dan snapt Hij dat wel. quote:Een hoer levend verbranden, geen seconde twijfel. Ben benieuwd wat je hiermee wil zeggen. quote:1korinthe 1:18-25 Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons die behouden worden, is het een kracht Gods. Want er staat geschreven: Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen. Waar blijft de wijze? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt? Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haas wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden, hen die geloven. Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, VOOR HEIDENEN EEN DWAASHEID, maar voor hen die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods. WANT HET DWAZE VAN GOD IS WIJZER DAN DE MENSEN EN HET ZWAKKE VAN GOD IS STERKER DAN DE MENSEN. Ik weet dat de bijbel voor jou geen enkele waarde heeft, dat het alweer een aanslag op je logica is om hier de bijbel te citeren, maar nu snap je dan wel, aangezien je weet hoe angstvallig ik aan mijn bijbeltje vasthoud, hoe ik uiteindelijk denk over de wijsheid van de mensen. En je hebt een antwoord waaruit blijkt dat het logisch misschien idd gek is om een gekruisigde God te prediken, maar het is zo! quote:Ik snap niet dat jij telkens over onzekerheid in het leven begint. Ik maakte me voordat ik geloofde nooit ergens druk om, maakte iets mee met God, geloof nu in Hem en maak me nog steeds nergens druk om. Ik heb serieus nog nooit een onzekerheid in mijn voortkabbelende leventje meegemaakt! Zowel voor als nadat ik geloof. Ik denk dat doordat jij er telkens over begint dat je graag van jouw onzekerheden af wilt, maar daar zal je nooit vanaf komen als je nooit iets wilt aannemen wat niet tastbaar voor je is. Er blijven dingen die jij nooit zal snappen en daar zit je blijkbaar mee... | |
ParAlien | donderdag 27 juni 2002 @ 20:42 |
Ik heb veel met Aliens te maken. Ik ga niet vertellen wat allemaal want dat is te veel om op te schrijven plus dat toch niemand me zou geloven. Maar hier is wat een Buitenaardse ooit als antwoord heeft gegeven (het is misschien toeval, maar rond mijn 12e toen ik erover nadacht, dacht ik ongeveer hetzelfde als dit. Dit wat hieronder geschreven is, is niet door mij bedacht): Vraag: Wat is God? Antwoord: God is de vergeestelijking van de mens. Kijk om je heen. Alles wat mooi is, alles wat lelijk is maar leeft, is God. God is leven. Onvoorwaardelijke liefde is de hoogste manifestatie van leven, van God. Er is maar één leven. De mens is niet meer dan een andere manifestatie van dat leven dat God is. Ok, laat de leuke reacties maar komen..... | |
fatima | vrijdag 28 juni 2002 @ 14:02 |
quote:Onvoorwaardelijke liefde bestaat niet in het dagelijkse leven,dat is gewoon een lulverhaal,een leugen,liefde bestaat wel maar niet onvoorwaardelijk,er is een grens aan wat je wil ervaren en dat wordt pas duidelijk in relatie met een vrouw. | |
Schorpioen | vrijdag 28 juni 2002 @ 14:44 |
quote:Dus wat je wil zeggen is dat je als christen beter bent dan moslims, joden, boeddhisten of hindoeisten? En als je geen christen bent maar wel in god gelooft, dan kun je niet tot god komen? ![]() Jezus zei dat hij de Weg, de Waarheid en het Leven is, maar is hij de ENIGE Weg? Lijkt me erg onwaarschijnlijk.... | |
OllieA | vrijdag 28 juni 2002 @ 14:52 |
quote:Waarmee weer een alleraardigst principe is geïllustreerd. Wanneer een mens bereid is een primitief idee als een wrekende god, die absolute gehoorzaamheid eist van de mens, te accepteren, is de eerste stap naar religieuze willekeur en barbarij gezet. Een god die van een vader verlangt zijn zoon te offeren, een god die z'n eigen zoon de marteldood laat sterven. Wanneer je je geest openzet voor dergelijke sadistische ideeën doet een steniginkje meer of minder er niet toe. Maar het geeft natuurlijk wel houvast in dit tranendal. | |
SportsIllustrated | vrijdag 28 juni 2002 @ 19:26 |
quote:Ik zie het oorzakelijk verband niet, werkelijk niet, het spijt me. | |
Spina1 | vrijdag 28 juni 2002 @ 19:33 |
quote:Voor christenen is Jezus idd de enige weg jah, voor andere geloven niet dus, in de Islam is de enige weg je bijv. aan die zuilen ofzo houden, en zo heeft ieder geloof zijn eigen ding.. | |
speknek | vrijdag 28 juni 2002 @ 20:55 |
quote:Je vindt het niet sadistisch? | |
SportsIllustrated | vrijdag 28 juni 2002 @ 21:09 |
quote:Nee, ik zie het verband tussen geloof aan de Kruisiging en schouderophalen over steniging niet. | |
risk one | vrijdag 28 juni 2002 @ 23:00 |
quote:Monkey see, Monkey do. | |
SportsIllustrated | zaterdag 29 juni 2002 @ 11:42 |
quote:Ik ben nog steeds te simpel om het te bevatten. | |
Koekepan | zaterdag 29 juni 2002 @ 12:31 |
![]() Ik ben toevallig in een Harry Mulisch-bui, vandaar hier wat onsamenhangende en pretentieuze woorden. | |
nikk | zaterdag 29 juni 2002 @ 13:28 |
quote:Heeft veel te maken met het dogmatische in het geloof, namelijk god staat gelijk aan goed. | |
SportsIllustrated | zaterdag 29 juni 2002 @ 13:31 |
Dat zal best voor veel mensen opgaan, maar het is niet vanzelfsprekend. | |
speknek | zaterdag 29 juni 2002 @ 13:35 |
quote:Ik zie weinig autoritairs in puur kapitalisme of communisme, de mensen zullen er altijd zijn maar je geeft ze op zo'n manier geen ruimte zich te verschuilen achter een dictator. Religie (nouja monotheïsme) biedt die mogelijkheid wel. | |
nikk | zaterdag 29 juni 2002 @ 13:36 |
quote:Wellicht, maar zoals een ander al schreef; acceptatie en zelfs verering van entiteit die de meest gruwelijk dingen doet, beveelt en opstelt heeft een niet al te beste werking gehad op de mens. | |
SportsIllustrated | zaterdag 29 juni 2002 @ 13:38 |
quote:Puur kapitalisme - de markt is de dictator. Puur communisme - wij voeren uit wat de geschiedenis ons opdraagt. | |
speknek | zaterdag 29 juni 2002 @ 13:42 |
quote:Dat zijn mooie metaforen maar een meerderheid kan zich niet verschuilen achter een meerderheid. | |
nikk | zaterdag 29 juni 2002 @ 13:44 |
quote:Het gaat eerder om het volgen van een idealisme. Het kapitalisme en communisme zijn in dat opzicht niet veel anders dan het geloof. | |
Koekepan | zaterdag 29 juni 2002 @ 13:47 |
Het kapitalisme biedt een aantal vaste waarden waaraan iemand zich kan onderwerpen: consumeren (om het consumeren), statussymbolen als veel inkomen, bezittingen, e.d., het recht van de sterkste, etc. Net als bij het geloof zijn er ook 'goede' kapitalisten, maar die kunnen niet verhinderen dat er mensen zijn die zich aan het systeem onderwerpen. (Net als bij het geloof dus.) | |
speknek | zaterdag 29 juni 2002 @ 13:54 |
Okee op dat gebied heb je gelijk ![]() | |
OllieA | zondag 30 juni 2002 @ 17:52 |
quote:Ter verduidelijking van mijn gedachtengang dan misschien de volgende gedachte van Bertrand Russell (ik citeer uit m'n hoofd): "Om waarachtig in een God te kunnen geloven dient de mens zich even wreed te maken als de God waarin hij wil geloven." Ik ga noodzakelijkerwijs natuurlijk heel kort door de bocht, Russell heeft er een heel boek aan besteed... En dan wordt het accepteren van bijvoorbeeld steniging ook al weer een stuk gemakkelijker. | |
SportsIllustrated | zondag 30 juni 2002 @ 17:55 |
Je bedoelt steniging als wettelijke represaille, of lukraak stenigen in de geest van lynch-partijen? | |
OllieA | zondag 30 juni 2002 @ 18:02 |
quote:Ik reageerde op de post van Persy die ik in mijn eerste post aanhaalde. Het lijkt me daar te gaan over steniging als wettelijke straf bij bepaalde overtredingen, geïnspireerd door religieuze geschriften. | |
SportsIllustrated | zondag 30 juni 2002 @ 18:11 |
Dat dacht ik al, ik wist het alleen niet zeker. | |
Koerok | zondag 30 juni 2002 @ 18:12 |
quote:De kern van mijn conflict met Percy, is dat hij de bijbel letterlijk als het gedicteerde woord van God ziet (God die voorgesteld wordt als perfect, liefdevol en rechtvaardig). Mijn stelling is dat zo'n God zich niet schuldig KAN maken aan martelarij (of opdracht daartoe gevend), omdat dat simpelweg niet in overeenstemming is met liefdevol en rechtvaardig. Percy, en vele gelovigen met hem, kan om een of andere reden die letterlijke interpretatie niet loslaten. Dan wordt het los zand. Het is makkelijker om te stellen dat het gewoon allemaal waarheid is en daarmee wordt marteling per definitie een goede daad (in bepaalde omstandigheden). Ik kan me dan ook helemaal vinden in wat Ollie A zegt: "Wanneer je je geest openzet voor dergelijke sadistische ideeën doet een steniginkje meer of minder er niet toe. Maar het geeft natuurlijk wel houvast in dit tranendal." ![]() | |
nikk | maandag 1 juli 2002 @ 00:45 |
quote:Maar ben je dan ook niet je eigen god, en ook geloof, aan het creeeren? | |
Koerok | maandag 1 juli 2002 @ 10:52 |
quote:Nee hoor, ik wil slechts aantonen dat God, zoals die beschreven is in de bijbel, niet logisch consistent is, en daarmee dus niet bestaand. Je zult OF de kwalificaties liefdevol en rechtvaardig los moeten laten, OF de gruwelijke wetten van God in het vervolg niet meer aan God toeschrijven. Het is volgens mij het één of het ander. Kortom: De letterlijk interpretatie van de bijbel is logisch gezien niet vol te houden. Persoonlijk geloof ik helemaal niet in een God. | |
nikk | maandag 1 juli 2002 @ 11:08 |
quote:Helemaal mee eens. quote:Ik ook niet. | |
Koerok | maandag 1 juli 2002 @ 11:27 |
quote:En wat ik hier nog wel even aan toe wil voegen is dat volgens mij die letterlijke interpreatatie (van wat voor 'heilig' geschrift dan ook), een cruciale rol speelt bij geloofsconflicten en andere toestanden in de wereld. Als je die namelijke loslaat, dan is er de mogelijkheid tot discussie. Dan ben je af van het gedoe in de trant van: "Mijn God is beter dan die van jou". Dan kun je de discriminatie van vrouwen en homo's in die geschriften af doen als een een onderdeel van de tijdgeest. Etc. | |
Heerlijkheid | maandag 1 juli 2002 @ 11:40 |
* Heerlijkheid wil ook meedoen in de borrelpraat... Kom even met wat teksten die te letterlijk worden genomen, en figuurlijk zijn bedoeld, svp. | |
nikk | maandag 1 juli 2002 @ 11:42 |
quote:Volgens mij ligt het dieper. Het is niet zo zeer de letterlijke interpretatie, maar het diepgewortelde geloof in een 'waarheid'. | |
matthijn99 | maandag 1 juli 2002 @ 14:02 |
quote:Dat doen alle gelovigen. De mens schiep God naar zijn evenbeeld. | |
Heerlijkheid | maandag 1 juli 2002 @ 14:11 |
quote:Haha, de oorspronkelijke tekst is net iets anders. | |
Koerok | maandag 1 juli 2002 @ 14:41 |
quote:Dat ben ik op zich wel met je eens. Als je niet gelovig bent, dan rijst natuurlijk de vraag hoe al die 'heilige' geschriften zijn ontstaan 9of bedoelde je dat niet?). En dan kom je inderdaad uit bij een aantal culturele en/of biologische, door de tijd ingesleten, 'waarheden' (bijv. dat mannen beter zijn van vrouwen). Het is een beetje een kip-en-ei kwestie en ik denk dat jij hierin gelijk hebt. | |
speknek | maandag 1 juli 2002 @ 14:48 |
quote: quote:Totale onzin natuurlijk, maar je moet het figuurlijk nemen. | |
Heerlijkheid | maandag 1 juli 2002 @ 14:52 |
Je moet de wet figuurlijk nemen?? | |
speknek | maandag 1 juli 2002 @ 14:54 |
Nee, de wet is door het volk bedacht. | |
Koekepan | maandag 1 juli 2002 @ 16:00 |
quote:Deze wet wordt inderdaad met voeten getreden. Misschien werd er specifiek gedoeld op afgodsbeelden en niet op zomaar alle afbeeldingen. ![]() | |
speknek | maandag 1 juli 2002 @ 16:06 |
quote:Het geeft een ichtus-vis in ieder geval een heel andere betekenis. | |
nikk | maandag 1 juli 2002 @ 20:16 |
quote:Of teksten die letterlijk zijn bedoeld maar figuurlijk worden genomen. | |
KlinischDood | maandag 1 juli 2002 @ 21:01 |
god bestaat niet! ![]() discussie gesloten slotje | |
Shitface | woensdag 10 juli 2002 @ 15:17 |
Klopt!! God bestaat niet!!! Je leeft en bedankt iemand die je nooit gezien hebt en waarvan het bestaan niet is bewezen... Ik ga toch ook niet leven zoals Hans en Grietje (een ander sprookje)? | |
Kogando | woensdag 10 juli 2002 @ 16:48 |
Waarom bestaat iets niet als je het nog nooit gezien hebt? Dat is wel een van de meest simplistische redeneringen die ik ooit gehoord heb. Kunnen Klinischdood en Shitface bewijzen dat God niet bestaat? Nee! Lul dan ook niet! [Dit bericht is gewijzigd door Kogando op 10-07-2002 16:49] | |
anewbie | woensdag 10 juli 2002 @ 16:48 |
Alles maar toeschrijven aan een hoger iets is ook simplistisch ![]() | |
Kogando | woensdag 10 juli 2002 @ 16:54 |
quote:Waarom? | |
anewbie | woensdag 10 juli 2002 @ 17:00 |
quote: ![]() "Jah, nee dat ga ik niet verklaren hoor.. of eh.. nee dat doe ik wel 'dat is het werk van God' zo!" Kan allemaal waar zijn, maar het is wel lekker makkelijk natuurlijk. | |
Shitface | woensdag 10 juli 2002 @ 17:20 |
jaja! en kabouters bestaan ook, want niemand heeft ooit kunnen bewijzen dat ze niet bestaan...sjonge, jonge... Over simplistisch gesproken... | |
Kogando | woensdag 10 juli 2002 @ 17:22 |
quote:Bestaat er dan ook een kabouter bijbel en 600.000.000 actieve kabouter aanhangers en 2.000.000.000 naam-kabouter aanhangers...? Een jaartelling gebaseerd op een kabouter en op ieder 2 euro stuk; De kabouters zijn met ons. Ik snap wel dat grote aantallen niet de waarheid van iets aangeven, maar het geeft wel te denken. [Dit bericht is gewijzigd door Kogando op 10-07-2002 17:25] | |
Kogando | woensdag 10 juli 2002 @ 17:24 |
quote:Uitspraken zoals "Ik geloof in mezelf", "Er bestaat geen God", "Ik geloof nergens in" zijn vooralsnog een stuk makkelijker! | |
Spohr | woensdag 10 juli 2002 @ 17:26 |
quote:Dat laatste is niet te hopen. Kabouters komen op mij tot nog toe sympathiek over, en dat zou dan heel vlug over zijn. [edit] Om aan te geven hoe ik over een groot percentage 'gelovigen' denk [/edit] | |
anewbie | woensdag 10 juli 2002 @ 17:37 |
quote:Hoezo? Dan moet je iig nog voor alle natuurverschijnselen een verklaring bedenken. | |
SportsIllustrated | woensdag 10 juli 2002 @ 19:08 |
Ik denk dat er weinig gelovigen zijn die menen dat God alles zelf doet. Bovendien is 'Ik geloof in mezelf' een onzinnige uitspraak. 'Ik' bestaat niet. | |
Shitface | donderdag 11 juli 2002 @ 08:28 |
Dit soort discussies zullen nooit ergens toe leiden. Iedereen heeft zijn argumenten en gelooft daar ook heilig in. Ik kijk gewoon naar het resultaat van het geloof. Dat is OORLOG!! Inhoud, achtergronden en wat eigenlijk de bedoeling moet zijn van de verschillende geloven doen er dan niet voor mij toe (let wel: ik schreef: voor mij). Dat mensen troost en verklaring van dingen zoeken in een geloof lijkt me op zich niks mis mee, dat moet ik toegeven. |