abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98855673
Hallo iedereen,

Even wat vraagjes...
Heb een aantal jaar geleden een jaar in Ecuador gewoond. Nu inmiddels al jarenlang de droom om door Zuid-Amerika te reizen. Ben nu bezig met de afronding van mijn opleiding en wil mijn reis ergens maart/april 2012 beginnen. Ben 23.

Altijd gedacht dit met openbaar vervoer te doen, maar sinds ongeveer een jaar het idee dit per motor te doen. Veel reisverhalen gelezen en dit lijkt me prachtig. Vooral de vrijheid, elke kant op kunnen waar je wilt en het avontuur
spreekt me gigantisch aan. Heb ook al aantal jaar het idee mijn motorrijbewijs te halen, maar nooit geweten wanneer.

Nu wil ik na de vakantie mijn motorrijbewijs te halen, te gaan sparen en plannen voor mij reis.

Even wat vraagjes:
- Wat is een geschikte, betaalbare allroad motor voor zo'n reis in Zuid-Amerika. Eigenlijk moet de motor op elke ondergrond kunnen rijden.
Ik was nog niet echt aan het kijken voor een motor(aangezien ik mijn rijbewijs nog niet heb), maar een collega van mijn vader(garagist en werkt bij lease auto inkoop maatschappij/zoiets) kwam deze week
inneens met een motor op de proppen. Het gaat hier over een BMW GS 650 uit 2005, politiemotor geweest. Ik vroeg me af wat de marktprijs van deze motor ongeveer is en of deze geschikt zou zijn voor een dergelijke reis?
Ik snap dat het een beetje raar is om nu al een motor te kopen, maar misschien is de prijs nu zo gunstig dat ik er nooit op kan verliezen mocht ik alsnog beslissen ervan af te zien....

- Mensen ervaringen met een dergelijke reis? Mensen die het niet erg vinden, mocht ik in de toekomst nog wat vragen hebben, hun een keer een pm ofzo te sturen...

In de loop van het topic komen er misschien nog wel meer vragen naar boven..
En ja! Ik kan ook googlen, maar vind het leuk om het op deze manier te doen en ben benieuwd wat jullie bevindingen/ideeen zijn..

samenvatting: Wil in maart 2012 motorreis van aantal maanden maken door zuid/midden amerika. Rijbewijs na de zomer halen. Krijg nu motor BMW gs 650, 2005, politiemotor geweest, aangeboden. Wat is +/- marktprijs van deze motor.. en wie heeft er ervaring met dergelijke reis?

alvast bedankt

Gr Ruud

edit: Hoop dat dit goede plek is voor dit topic!:) had ook bij travel kunnen posten, maar wilde liever wat meer info over de motor.
  donderdag 30 juni 2011 @ 08:58:52 #2
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_98855720
Ik vraag me af hoe je die motor daarheen krijgt?
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_98855723
ik vraag me wel af: moet jij niet eerst nog even wat normale motor ervaring gaan opdoen voor je zoiets onderneemt?
pi_98855819
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 08:59 schreef Holy_Goat het volgende:
ik vraag me wel af: moet jij niet eerst nog even wat normale motor ervaring gaan opdoen voor je zoiets onderneemt?
Daar heb ik dan nog +/- 6 maanden te tijd voor... of dit voldoende is zal blijken..

@kabelhaspel
verschepen
  donderdag 30 juni 2011 @ 09:08:40 #5
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_98855892
Wat een gedoe. Hoe plan je het zo dat die motor daar is als jij er ook bent?
Waar haal je hem op? Spreek je de taal?
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_98855911
TS wordt beroofd :W :W
pi_98855932
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 09:09 schreef sweetco het volgende:
TS wordt beroofd :W :W
daar heb je natuurlijk wel een dikke kans op ;)
pi_98856142
Spreek vloeiend Spaans en Engels. Aardig wat verhalen op internet te vinden over soortgelijke reizen. Wil met een enkeling nog contact opnemen hoe hun dit hebben aangepakt, maar dacht wellicht hier ook iemand te vinden. Verscheep de motor bijv. richting bijvoorbeeld miami en pikt hem daar bij de douane op. Hoe dit technisch precies in zijn werk gaat heb ik me nog niet in verdiept.

Enja... wat een gedoe... het kost welleens wat zweet en tranen wanneer je een droom hebt.. Tuurlijk is het momenteel nog een droom en wordt deze wellicht niet verwezelijkt, maar wanneer ik het niet probeer/durf te ondernemen gaat het nooit lukken, aangezien niemand het voor mij gaat regelen.

Jammer van de reactie's vooralsnog. Had gehoopt op iets meer inhoudelijke input, tips of antwoord op mijn vragen, ipv alleen maar meer vragen. Wanneer ik iemand zoek om mijn droom en ideeen te bekritiseren en alle haken en ogen noggeens op te sommen ga ik wel naar mijn moeder.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 09:09 schreef sweetco het volgende:
TS wordt beroofd :W :W
Bedankt voor je input.
  donderdag 30 juni 2011 @ 09:23:33 #9
37248 BertV
Klei indiaan
pi_98856173
Ik snap de kick van het rijden op je eigen motor, heel cliché rijden op Route66 met mijn eigen motor lijkt me wel wat. Midden- en Zuid/Amerika is nog wat avontuurlijker.

Volgens mij ben je niet zomaar verzekerd met een Nederlands kenteken / verzekering.
Je zult ook wel de aandacht trekken van plaatselijke overheden. :D
Verder de kosten van transport zullen niet mis zijn.

Wellicht gewoon daar iets huren?
Handgemaakt
  donderdag 30 juni 2011 @ 09:27:59 #10
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_98856251
quote:
Wanneer ik iemand zoek om mijn droom en ideeen te bekritiseren en alle haken en ogen noggeens op te sommen ga ik wel naar mijn moeder
Bij een dergelijke reis zou ik juist dit soort dingen eerst goed overdenken en uitzoeken voordat je eerst het leukste gaat uitzoeken, namelijk welke motor je wilt gebruiken...
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_98856274
Ja zoals ik al zei, de echt technische zaken, heb ik me nog te weinig in verdiept. Wat transport/verzeker kosten zijn heb ik geen idee van.

Nadeel van inhuur is dat je ook geen idee hebt op wat voor motor je rijdt. Nog een groter nadeel is dat je hier waarschijnlijk niet mee over landgrensen mag. Ik wil namelijk in Amerika beginnen en dan via Midden-Amerika richting Ecuador rijden.

Misschien moet ik op korte termijn eens contact opnemen met bijv:
http://www.jeroenopmotorreis.nl/
Heeft ervaring met soortgelijke reis.
pi_98856302
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 09:27 schreef kabelhaspel het volgende:

[..]

Bij een dergelijke reis zou ik juist dit soort dingen eerst goed overdenken en uitzoeken voordat je eerst het leukste gaat uitzoeken, namelijk welke motor je wilt gebruiken...
Staat die vraag juist, omdat ik relatief onbekend ben met motoren, niet in mijn OP? En is vragen op een subforum met betrekking tot motoren niet een vorm van uitzoeken/onderzoeken...

Edit: ook niet de planning om morgen te vertrekken, maar moet ergens beginnen...
  donderdag 30 juni 2011 @ 09:35:00 #13
37248 BertV
Klei indiaan
pi_98856369
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 09:28 schreef Superrudi het volgende:

Misschien moet ik op korte termijn eens contact opnemen met bijv:
http://www.jeroenopmotorreis.nl/
Heeft ervaring met soortgelijke reis.
Jeroen van der Veen, lol, wellicht familie.
Ik ben niet verder geweest dan Frankrijk en Duitsland, maar meer motorervaring is toch wel een pre. Het kan geen kwaad om eerst "suf" te oefenen met een tentje naar Frankrijk voordat je die droomreis gaat uitvoeren.
Handgemaakt
pi_98856421
http://www.advrider.com/forums veel info te vinden.

Wat betreft motor/bagage, klein, licht en zo simpel mogelijk, bij voorkeur een type wat veel voorkomt in de landen waar je naar toe gaat.
pi_98856515
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 09:37 schreef Robin__ het volgende:
http://www.advrider.com/forums veel info te vinden.

Wat betreft motor/bagage, klein, licht en zo simpel mogelijk, bij voorkeur een type wat veel voorkomt in de landen waar je naar toe gaat.
Thnx! zal dat forum eens checken!
In hoeverre valt de BMW gs 650, 2005, politiemotor geweest, daaronder? Ben ook wel erg benieuwd van wat jullie denken van de +/- marktprijs van deze motor...
  donderdag 30 juni 2011 @ 09:45:17 #16
37248 BertV
Klei indiaan
pi_98856574
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 09:42 schreef Superrudi het volgende:

[..]

Thnx! zal dat forum eens checken!
In hoeverre valt de BMW gs 650, 2005, politiemotor geweest, daaronder? Ben ook wel erg benieuwd van wat jullie denken van de +/- marktprijs van deze motor...
Ik zie 'm op marktplaats staan? Voor 3200,- 36000km, dat is niet veel voor een politiemotor van 6 jaar oud. Verder heeft een politiemotor regelmatig onderhoud gehad, dus het lijkt met geen slechte koop. ABS is ook wel fijn zo op mindere wegen zonder veel ervaring.
Handgemaakt
pi_98856692
Nee die op marktplaats is hem niet... ik heb het over een soortgelijke motor. 30k op de teller en nog wat gunstiger in prijs.. je zou zeggen dat ik er op die manier nooit verlies op maak, wanneer ik hem over 6 maanden weer verkoop...
  donderdag 30 juni 2011 @ 09:56:27 #18
37248 BertV
Klei indiaan
pi_98856832
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 09:50 schreef Superrudi het volgende:
Nee die op marktplaats is hem niet... ik heb het over een soortgelijke motor. 30k op de teller en nog wat gunstiger in prijs.. je zou zeggen dat ik er op die manier nooit verlies op maak, wanneer ik hem over 6 maanden weer verkoop...
Inderdaad een goede prijs, nog wel even checken of het geen schademotor is geweest.
Ik betaalde bij een dealer 2 jaar geleden nog 3000,- voor een motor van toen 13 jaar oud.
(Wel een viercilinder, geen BMW ;) )
Handgemaakt
pi_98856947
Ok thanks! Ga met kennis/collega van mijn vader binnenkort eens keer praten om te kijken hoe of wat.. Puur gebaseerd op marktplaats leek het mij ook geen onaardige deal.
  donderdag 30 juni 2011 @ 12:58:48 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_98862704
ADV. is idd de aanrader. motorforum is ook redelijk wat info te vinden.
Waarschijnlijk ben je qua onderdelenvoorziening beter uit met een Japans ding: XR650L, DR650, KLR650 ofzo ipv. een BMW. Zou eens kijken wat ze daaro aan (licentie-)Jappen veel hebben rondrijden. Kijk eens op de internationale merken sites hoeveel Honda dealers en in Brazilië oid zijn en hoeveel BMW-Motorrad dealers.

Ik heb hier een 2001 F650GS staan met 90000 kms. op de teller. Ding is erg houdbaar; maar niet foutloos. Een politiemotor heeft een behooilijk zwaar leven. Koud vol op het gas en korte stukkies (anders had ie wel meer kms.) Politiemotor is niet mijn eerste keus.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_98863457
Politiemotor, mijn eerste gedachten zijn, veel km's, geen gemakkelijk leventje maar wel goed onderhouden.

Al met al ben ik niet geheel overtuigd of dit een goede koop voor je is, hoge km stand (100k km is aardig wat voor een motor) dan krijg je toch hele andere problemen als met een jonge motor. Ik heb niet echt een beeld van hoe ver van de moderne wereld je je gaat begeven, maar er zijn gebieden waar ik een 15 jaar oude japanner zou verkiezen boven een bmw met allerlei elektronica.

Ook vraag ik me af of het niet beter zou zijn om daar een motor te kopen, eventueel van iemand die net op reis geweest is daar.. denk dat je dan beter uit bent als hier motor (met veel km's) kopen en verschepen.

Persoonlijk zou ik zsm dat rijbewijs gaan halen en ervaring op te doen, (ook off road als je dat van plan bent) Ik heb er geen ervaring mee, dan krijg je ook gevoel bij het gewicht van zo'n ding etc. Misschien overschat ik het zelf, maar 10 maanden is niet lang om goed te leren rijden.. ik weet hoe zwaar en lomp mijn eigen motor op de weg al is als ie het niet doet (220kg) en dat je van het overeind zetten van +/- 160 kg echt niet vrolijk wordt. Wat je ook doet :P zou in ieder geval zorgen dat je fit bent als je veel onverhard wil gaan rijden.
pi_98864298
Thnx! met dit soort tips kan ik iets!

Even ter verduidelijking:
Het gaat over een politie motor BMW GS 650 uit 2005. 30.000 op de teller voor 2750 euro. die 100k heeft betrekking tot de motor van Hyperdude.
pi_98864478
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 13:19 schreef Robin__ het volgende:
ik weet hoe zwaar en lomp mijn eigen motor op de weg al is als ie het niet doet (220kg) en dat je van het overeind zetten van +/- 160 kg echt niet vrolijk wordt. Wat je ook doet :P zou in ieder geval zorgen dat je fit bent als je veel onverhard wil gaan rijden.
Mwah, overeindzetten is niet zo moeilijk, zo een F650GS is ook niet de zwaarste :)
  donderdag 30 juni 2011 @ 13:49:01 #24
37248 BertV
Klei indiaan
pi_98864787
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 13:42 schreef TSI het volgende:

[..]

Mwah, overeindzetten is niet zo moeilijk, zo een F650GS is ook niet de zwaarste :)
Meer een kwestie van techniek dan van kracht. Ook iets wat je moet kunnen als je in het-midden-van-niets onderuit gaat. Helaas toch tweemaal nodig gehad.
Handgemaakt
pi_98866301
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 13:42 schreef TSI het volgende:

[..]

Mwah, overeindzetten is niet zo moeilijk, zo een F650GS is ook niet de zwaarste :)
Nouja ik krijg je indruk dat ie alleen gaat, en ja goed, het lukt altijd wel (een paar keer, zeker als je weet hoe) maar ik bedoel vooral, ga eens ondervinden hoe 'lomp' een motor van dat caliber is in het zand, misschien ben je vele malen sterker dan ik dan is het geen probleem, maar het zou zonde zijn als je straks met een motor (of gewoon te veel spullen) zit waarmee het een uitputtingsslag wordt ipv een leuke reis.

Ik zit ook nog te broeden op wat plannen voor na mijn studie, maar dat blijft sowieso op het asfalt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')