abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99190563
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:36 schreef FoolWithMokey het volgende:
Ben op dit moment Technische informatica aan het studeren, maar twijfel erg of ik moet overstappen naar informatica. Wat ik niet leuk vind aan Technische informatica:
PLC programmeren :r
Netwerken(Cisco) :r

Waar ik nog niet uit ben of ik het leuk vind of niet:
Technische informatica gaat ook meer over hardware en is erg low level, je krijg ook een hoop assembly, Het zit een beetje tussen Electrotechniek en Informatica.

Informatica vind ik leuker omdat het veel meer programmeren is. Ik zit thuis zelf vaak gewoon te programmeren in java of c# of c omdat ik het gewoon leuk vind. Plc en Cisco opdrachten maak ik alleen maar omdat het moet, en vind eigenlijk niet leuk.

Wat mij ervan weerhoudt om te switchen naar informatica: Ben bang dat ik teveel achterstand heb qua programmeren vergeleken met informatica studenten die vanaf begin informatica doen.

Tips?
Ik weet niet waar je dat aan het doen bent maar bij de Fontys in Eindhoven valt het assembly en cisco gehalte erg mee (non existent).

@Lijstjes:

Nadelen van scripttalen: minder krachtig

Voordelen C#:
Brede ondersteuning
Goede tools
Veel voorbeelden

Nadelen C#:
Windows only (je kunt wel wat met mono, maar niet alles)
pi_99190875
Native assembly is een beetje overkill voor desktopmachines. Inline assembly in C wil ik nog wel geloven voor extra performance. Of je moet shit gaan schrijven voor handheld ARM- en Z80-cores machines waar goede performance nog uitmaakt. Sowieso zit je dan met een compleet andere instructieset dan op Intel processoren.

PHP voor allround webapplicaties, C en C++ voor cross-platform desktopapplicaties, Python, Perl en Bash voor grof aankutwerk. Ik heb niks met dat hele .NET/C# en Java, veel te omslachtig voor mij.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 11:05:16 #178
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99190976
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 11:02 schreef darpios het volgende:
.

PHP voor allround webapplicaties, C en C++ voor cross-platform desktopapplicaties, Python, Perl en Bash voor grof aankutwerk. Ik heb niks met dat hele .NET/C# en Java, veel te omslachtig voor mij.
Beetje kort door de bocht wat ik nu zeg, maar Java is C++ zonder de geheugenellende.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_99191139
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 11:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Beetje kort door de bocht wat ik nu zeg, maar Java is C++ zonder de geheugenellende.
Deels eens, alleen ik heb liever controle over wat ik met mijn geheugen doe. C++ maakt het wel een stuk makkelijk met new/delete (helemaal bij arrays) dan C met malloc/realloc/free.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 11:11:53 #180
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_99191293
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 11:08 schreef darpios het volgende:
Deels eens, alleen ik heb liever controle over wat ik met mijn geheugen doe. C++ maakt het wel een stuk makkelijk met new/delete (helemaal bij arrays) dan C met malloc/realloc/free.
Waarom wil je welke controle over je geheugengebruik dan? Ik ken wel hele specifieke toepassingen waar het nuttig kan zijn, maar ik zie in de meeste gevallen echt het voordeel niet van zelf je geheugen beheren en het levert vaak gewoon enorm irritante bugs op. Memoryleaks zijn na threading issues (race conditions, deadlocks e.d.) wel de meest lastige bugs IMHO.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  vrijdag 8 juli 2011 @ 11:16:12 #181
192481 Core2
Happiness is the road
pi_99191453
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 11:11 schreef Catbert het volgende:

[..]

Waarom wil je welke controle over je geheugengebruik dan? Ik ken wel hele specifieke toepassingen waar het nuttig kan zijn, maar ik zie in de meeste gevallen echt het voordeel niet van zelf je geheugen beheren en het levert vaak gewoon enorm irritante bugs op. Memoryleaks zijn na threading issues (race conditions, deadlocks e.d.) wel de meest lastige bugs IMHO.
Dat inderdaad. Ik denk ook dat je op z'n best even goede performance krijgt als een garbage collector als je zelf aan de gang gaat met geheugenbeheer, of je moet erg goed zijn.
pi_99191499
quote:
Native assembly is een beetje overkill voor desktopmachines. Inline assembly in C wil ik nog wel geloven voor extra performance. Of je moet shit gaan schrijven voor handheld ARM- en Z80-cores machines waar goede performance nog uitmaakt. Sowieso zit je dan met een compleet andere instructieset dan op Intel processoren.

PHP voor allround webapplicaties, en Python voor grof aankutwerk? :')

Ooit gehoord van Django?
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_99191557
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 11:17 schreef Henno het volgende:

[..]

PHP voor allround webapplicaties, en Python voor grof aankutwerk? :')

Ooit gehoord van Django?
Ja.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 11:34:53 #184
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_99192228
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 17:15 schreef Catbert het volgende:

Ik denk juist dat kennis hebben van de werking van een CPU maar ook de werking van bepaalde algorithmen (hoe doorzoek ik een boom, hoe sorteer ik een array) belangrijk is omdat je dan als het ware instinctief weet wat dure en goedkope operaties zijn. Niet dat je dat automatisch een goeie programmeur maakt, maar omgekeerd denk ik dat goeie programmeurs dat ook zelf interessant vinden en dat soort dingen graag willen weten.
Ik ben geen programmeur van huis uit, maar heb wel een tijdje complex programmeerwerk gedaan. In mijn ervaring wist ik altijd al instinctief waar de pijnpunten lagen. Je zit de ganse dag op de automatische piloot te werken, waar zo ongeveer het enige van belang is dat je gestructureerd aan de slag gaat. Iedereen is dolblij als hij echt tegen een complex stukje aanloopt en dat wordt gelijk druk bij de koffie bediscussieerd.

Ik gooi er mijn eigen ramen wellicht mee in voor de toekomst (programmeren is mijn fall-back cariere :P), maar ik denk niet dat programmeren nou werkelijk zo lastig is. Zodra je de - over het algemeen warrig geschreven - documentatie doorhebt ben je er.
Ik droom nog steeds van een taal en IDE waar je min of meer alleen klikkerdeklak op high level doet en enkel echt bijzondere zaken zelf moet implementeren. Min of meer een extrapolatie van de huidige evolutie van talen, als je bijvoorbeeld C, C++ en C# bekijkt.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 11:53:34 #185
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_99192920
Op een gegeven moment heb je alle "problemen" wel een beetje gezien en is het voor het grootste deel vooral een hoop typwerk. Da's voor mij ook de reden dat ik meer richting de business consultancy ga, in die zin is "programmeren" voor mij ook m'n 'backup'. Helaas is dat wel waar ik veruit de meeste joboffers in krijg :'(
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_99193051
Tja, Programmeren is niets meer en niets minder dan een sociaal vangnet voor bèta's.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 12:05:59 #187
45206 Pietverdriet
pi_99193353
Het is gewoon werk.
pi_99194441
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 11:11 schreef Catbert het volgende:

[..]

In Java/C# kan je net zo snel en makkelijk memory leaks krijgen...ondanks de garbage collection ;)
quote:

Python voor grof aankutwerk? Ik verbaas me er ook over dat sommige Python echt als waardeloos zien. Het is in begin een beetje een vreemde taal, maar Python is echt wel geschikt voor gestructureerde programma's.
quote:
19s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 11:34 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ik ben geen programmeur van huis uit, maar heb wel een tijdje complex programmeerwerk gedaan. In mijn ervaring wist ik altijd al instinctief waar de pijnpunten lagen. Je zit de ganse dag op de automatische piloot te werken, waar zo ongeveer het enige van belang is dat je gestructureerd aan de slag gaat. Iedereen is dolblij als hij echt tegen een complex stukje aanloopt en dat wordt gelijk druk bij de koffie bediscussieerd.

Ik gooi er mijn eigen ramen wellicht mee in voor de toekomst (programmeren is mijn fall-back cariere :P), maar ik denk niet dat programmeren nou werkelijk zo lastig is. Zodra je de - over het algemeen warrig geschreven - documentatie doorhebt ben je er.
Ik droom nog steeds van een taal en IDE waar je min of meer alleen klikkerdeklak op high level doet en enkel echt bijzondere zaken zelf moet implementeren. Min of meer een extrapolatie van de huidige evolutie van talen, als je bijvoorbeeld C, C++ en C# bekijkt.
Programmeren is best lastig hoor. Als je de juiste denkwijze en het gewenste abstractie-niveau niet hebt, krijg je een lastige taak als programmeur. De taal is niet het moeilijkste, het gaat om het aanpassen en trainen van je hersenen. Zodra je het juiste gevoel te pakken hebt gaat alles een stuk makkelijk inderdaad.

Een klikkerdeklak IDE is niet mijn droom, dan heb je echt niks meer te doen en meestal produceert het bagger code.
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 12:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is gewoon werk.
Het kan, als je echt goed bent en ervaring hebt, best goed verdienen :) .
pi_99194540
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 12:39 schreef QBay het volgende:

[..]

Python voor grof aankutwerk? Ik verbaas me er ook over dat sommige Python echt als waardeloos zien. Het is in begin een beetje een vreemde taal, maar Python is echt wel geschikt voor gestructureerde programma's.

Een taal kunnen gebruiken voor grof aankutwerk != waardeloze taal.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 12:48:20 #190
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_99194767
quote:
In Java/C# kan je net zo snel en makkelijk memory leaks krijgen...ondanks de garbage collection ;)
Grappig maar je weet ook wel dat je daar in Java redelijk je best voor moet doen :)
  vrijdag 8 juli 2011 @ 13:26:13 #191
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_99196218
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 17:42 schreef retorbrapi het volgende:

[..]

Ik vraag me af wat je 'verschrikkelijk' vindt aan Objective-C?
De syntax die totaal niet logisch bij C past (ik noem een + en een - om te bepalen of een method statisch of niet is), de onnodige verbositeit soms, [[object alloc] init]. Verder is wat mij betreft weinig op te merken aan de taal - al weet ik niet wat ik van de dynamic typing moet denken dat het kennelijk ondersteunt. Misschien had ik het ook ietwat verkeerd verwoord - ik vind de taal an sich niet verschrikkelijk, maar voornamelijk de syntax en gedeeltelijk de filosofie.

[ Bericht 8% gewijzigd door Trollface. op 08-07-2011 13:38:20 ]
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
  vrijdag 8 juli 2011 @ 13:28:18 #192
45206 Pietverdriet
pi_99196316
quote:

Het kan, als je echt goed bent en ervaring hebt, best goed verdienen :) .
Het is beter dan kippen aan haken hangen of kentekenplaten stansen.
pi_99196966
quote:

[..]

Python in combinatie met C werkt op zich wel lekker. Python voor het hogere programmeerwerk, C voor optimalisatie waar dat nodig is. Het enige wat daarbij nog mist is een goede ondersteuning voor parallellisatie.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 13:44:52 #194
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_99197024
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is beter dan kippen aan haken hangen of kentekenplaten stansen.
Dat was ook ongeveer mijn gedachte destijds :D
Ik kreeg gedurende die tijd wel de indruk dat de complexiteit van het werk enorm opgeblazen wordt. Het is wel een skill die op school moet worden geleerd denk ik. Ik voorzie dat in de toekomst iedereen iig een beetje moet kunnen programmeren.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 13:46:13 #195
45206 Pietverdriet
pi_99197092
Wat me wel opvalt is dat de meeste programmeurs hier niet verder dan hun eigen bordje kijken.
pi_99197509
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat me wel opvalt is dat de meeste programmeurs hier niet verder dan hun eigen bordje kijken.
Een bekend probleem in de programmeerwereld. De meeste programmeurs kennen maar 1 taal en zijn alleen maar op die ene taal gefocust.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 14:00:07 #197
45206 Pietverdriet
pi_99197707
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 13:56 schreef thabit het volgende:

[..]

Een bekend probleem in de programmeerwereld. De meeste programmeurs kennen maar 1 taal en zijn alleen maar op die ene taal gefocust.
Dat bedoel ik niet echt, ik bedoel dat ze niet verder kijken dan hun eigen programmeren, niet hoe dat in architectuur of design past, in teamwerk, ontwikkel, debugging en licentiekosten, etc etc.
pi_99197995
Het een hangt natuurlijk wel met het ander samen.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 14:08:05 #199
45206 Pietverdriet
pi_99198073
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 14:06 schreef thabit het volgende:
Het een hangt natuurlijk wel met het ander samen.
Correct
pi_99198437
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 14:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat bedoel ik niet echt, ik bedoel dat ze niet verder kijken dan hun eigen programmeren, niet hoe dat in architectuur of design past, in teamwerk, ontwikkel, debugging en licentiekosten, etc etc.
Ik denk dat dat ook afhankelijk is van de manager die boven de programmeur staat. Als die toestaat dat een programmeur vooral zijn eigen ding doet en totaal geen rekening houdt met zijn collega's heb je een slechte manager.

Natuurlijk moet de programmeur er zelf ook zorg voor dragen dat zijn code onderhoudbaar blijft, maar het is ook verleidelijk om jezelf wat baanzekerheid te verschaffen door moeilijk begrijpbare code te bakken. Iemand die zoiets doet moet gewoon door zijn manager direct op de vingers getikt worden en na herhaling gewoon ontslaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')