abonnement Unibet Coolblue
  Licht Ontvlambaar zondag 3 juli 2011 @ 17:43:18 #76
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_98988573
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 14:02 schreef El_Liberaliste het volgende:
Zitten hier trouwens ook mensen die opgeleid zijn voor ondernemer (bv. dmv. een minor)?
Min of meer... Heb Hoge Hotelschool gedaan. En ben ook min of meer ondernemer, alleen niet op eigen naam.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_98995839
Toch grappig dat de meesten echt uit een ondernemende familie komen :)
Ik heb, op één oom na die zeer succesvol aannemer is, niemand in de familie die onderneemt. M'n ouders zijn heel onzekerheidsmijdend, tientallen jaren dezelfde (kantoor)baan gehad. Ik moet er zelf niet aan denken.

@TippieTop, heb je die minor in A'dam bij het ACE (UvA + HvA) gevolgd?
pi_98996039
Hier ook niet echt een ondernemende familie. Sterker nog, en daar ben ik niet bepaald trots op, heb ik toch wel veel van die typische principiële werkweigeraars in de familie. Ik heb alleen een oom waar ik niet zo heel veel contact mee heb, die een redelijk lopend autobedrijfje heeft.

Er wordt ook vaak 'angstig' gereageerd op het feit dat ik een bedrijfje heb vanuit mijn familie; "Zou je dat wel doen?", "Kun je niet beter een vaste baan met een vast inkomen nemen?", enz.
pi_98996366
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 20:50 schreef SecurityException het volgende:
; "Zou je dat wel doen?", "Kun je niet beter een vaste baan met een vast inkomen nemen?", enz.
Zeer herkenbaar :r

Dat ook bij andere zaken die niet over ondernemen gaan (grote uitgaven zoals auto, tv, uit huis gaan etc.)

Een ongezonde angst voor verandering. Ben zelf ook zo opgegroeid, maar dat gaat er vanzelf uit als je iets begint en keuzes durft te maken.
pi_98996705
Lijkt me ook lastig zulke familie situaties.
Wel mooi om te lezen dat jullie heel anders denken en ook doen!

Ik was het 1,5 jaar terug zat op m'n werk, had wat strubbelingen met mijzelf.
Heb toen met m'n pa overlegd. Uiteindelijk baan opzegd, bedrijfsplan gemaakt en mijn famlilie steunde het 100%. M'n pa heeft adv mijn business plan een deel van de webwinkel gefinancieerd. Hij zei altijd als dit is was je wil en plan is goed dan support ik je.
Heb tenslotte wel een koophuis met alle bijbehorende lasten.
Gelukkig kunnen we leven van het salaris van mijn vrouw. Dat maakte het makkelijker om mijn baan op te zeggen. Ook zij stond er 100% achter.

Na 5 maand stond m'n oude baas op de stoep of ik terug wilde komen. Goede voorwaarden, goed salaris en een werkgever die ondernemen stimuleert. Alle tijd om tijdens werktijd te ondernemen.

Ja als ik dit zo terug lees heb ik geluk gehad. Respect dan ook voor anderen waar het niet gestimuleerd wordt en die er dan toch echt voor gaan.
pi_98996921
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 21:02 schreef nelisb het volgende:
Lijkt me ook lastig zulke familie situaties.
Wel mooi om te lezen dat jullie heel anders denken en ook doen!

Ik was het 1,5 jaar terug zat op m'n werk, had wat strubbelingen met mijzelf.
Heb toen met m'n pa overlegd. Uiteindelijk baan opzegd, bedrijfsplan gemaakt en mijn famlilie steunde het 100%. M'n pa heeft adv mijn business plan een deel van de webwinkel gefinancieerd. Hij zei altijd als dit is was je wil en plan is goed dan support ik je.
Heb tenslotte wel een koophuis met alle bijbehorende lasten.
Gelukkig kunnen we leven van het salaris van mijn vrouw. Dat maakte het makkelijker om mijn baan op te zeggen. Ook zij stond er 100% achter.

Na 5 maand stond m'n oude baas op de stoep of ik terug wilde komen. Goede voorwaarden, goed salaris en een werkgever die ondernemen stimuleert. Alle tijd om tijdens werktijd te ondernemen.

Ja als ik dit zo terug lees heb ik geluk gehad. Respect dan ook voor anderen waar het niet gestimuleerd wordt en die er dan toch echt voor gaan.
Mag ik vragen waarom je toch naar je oud-werkgever teruggegaan bent, terwijl je het daar zat was? Mijn laatste werkgever was een eikel eerste klas en ik heb daar ook ontslag genomen ondanks dat ik een redelijk salaris had en al een vast contract had lopen. Die kan nu echter hoog of laag springen, teruggaan zal ik er niet al staat er het dubbele salaris tegenover.
pi_98997312
Waren een paar dingen waar ik tegen aanliep op mijn werk, niet heel spannend. Ik werk voor een echtpaar die nooit personeel hadden gehad, daar moesten zij aan wennen. Werk opzich was en is super. Gezondheidsproblemen, ziekenhuis in en uit, meerdere operaties. Maar bovenal had ik wat dingen uit het verleden niet goed verwerkt. Die kwamen in 2009 heel erg na boven. Was tegen het depressieve aan. Toen heb ik ontslag genomen. M'n leven reorganiseren, plezier terugvinden., goed revalideren van weer een enkeloperatie, 5 maanden lang m'n bedrijf opgestart, uitgeslapen, hulp gehad etc. Leven was weer goed daarna en toen stond m'n oude baas op de stoep met een goed verhaal. Als persoon is het echt een hele goede vent, heb toen weer ja gezegd. Kan nu bijna niet wachten om weer te mogen werken.

Al met al een goede keuze om een 5maanden break te nemen. Life = Good!
pi_98997618
Heeft Stefan niet ook een videoproductiebedrijf?
dag
pi_99003192
Iemand van jullie met klanten in het buitenland? Ons pap had voorheen een vaste baan, werd toen door een bedrijf benaderd of hij niet op projectbasis aan de slag kon in China. Na wat peilwerk bij andere bedrijven bleek daar wel meer animo voor te zijn. Hij helpt nu met het opzetten van fabrieken in Azië. Had me 1,5 jaar geleden gevraagd of hij ooit nog weg zou gaan bij zijn huidige baan, dan had ik nee gezegd :p

Zijn vorige werkgever is trouwens ook zijn grootste klant :)
  maandag 4 juli 2011 @ 08:53:34 #85
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_99011802
Belastingvraagje:

wanneer ziet de BD je als onderneming en niet meer als freelancer (waarbij je resultaat uit overige werkzaamheden opgeeft bij je belastingaangifte). In beide gevallen trek je natuurlijk je kosten af van je omzet, maar als ondernemer heb je wat kortingen en betaal je belastingen. Vaak is het dus wel degelijk voordeliger als je niet als ondernemer gezien wordt....
pi_99013116
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 14:02 schreef El_Liberaliste het volgende:
Zitten hier trouwens ook mensen die opgeleid zijn voor ondernemer (bv. dmv. een minor)?
In mijn ogen kun je niet opgeleid worden tot een ondernemer. Je bent als persoon ondernemend of je bent het niet. Ik zie ook veel mensen om die reden stranden.
  maandag 4 juli 2011 @ 10:45:18 #87
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_99013896
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 08:53 schreef Hi_flyer het volgende:
Belastingvraagje:

wanneer ziet de BD je als onderneming en niet meer als freelancer (waarbij je resultaat uit overige werkzaamheden opgeeft bij je belastingaangifte). In beide gevallen trek je natuurlijk je kosten af van je omzet, maar als ondernemer heb je wat kortingen en betaal je belastingen. Vaak is het dus wel degelijk voordeliger als je niet als ondernemer gezien wordt....
Helaas, de 'freelancer' waar jij het over hebt, bestaat niet meer.
Als freelancer moet je tegenwoordig ook ingeschreven staan bij de KVK en ben je eigenlijk dus ook ondernemer ;).
KuikenGuppy
  maandag 4 juli 2011 @ 11:12:01 #88
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_99014544
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 21:20 schreef Peter het volgende:
Heeft Stefan niet ook een videoproductiebedrijf?
HIj doet FOK!TV toch?
Je moeder is een hamster
  maandag 4 juli 2011 @ 11:26:44 #89
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_99014962
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 10:45 schreef Burdie het volgende:

[..]

Helaas, de 'freelancer' waar jij het over hebt, bestaat niet meer.
Als freelancer moet je tegenwoordig ook ingeschreven staan bij de KVK en ben je eigenlijk dus ook ondernemer ;).
Maar dat betekent nog niet dat de BD je als ondernemer ziet. Consequentie is dat je geen gebruik mag maken van de zelfstandigenaftrek, winstvrijstelling etc, maar ook geen winstbelasting/ondernemersbelasting hoef te betalen. Je kan zelfs door de BD als ondernemer gezien worden als je niet voldoet aan het urencriterium, waardoor je geen gebruik kan maken van de ondernemersaftrek, maar wel winstbelasting betaalt.
Klopt dit?
pi_99016443
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 20:46 schreef El_Liberaliste het volgende:
Toch grappig dat de meesten echt uit een ondernemende familie komen :)
Ik heb, op één oom na die zeer succesvol aannemer is, niemand in de familie die onderneemt. M'n ouders zijn heel onzekerheidsmijdend, tientallen jaren dezelfde (kantoor)baan gehad. Ik moet er zelf niet aan denken.

@TippieTop, heb je die minor in A'dam bij het ACE (UvA + HvA) gevolgd?
Inderdaad :)

Maar ik moet zeggen dat het nauwelijks geholpen heeft. Het was 3 jaar geleden dat ik dat heb gevolgd en heb in de tussentijd alleen maar gefaald met het oprichten van bedrijven. Op dit moment heb ik een bedrijf geopend in de energiebesparing, maar heb geen idee hoe ik het moet aanpakken, klanten werven etc.

Dan wil ik naar de kvk gaan, en krijg ik de onzin van: heb je al goed doorgekeken op de website :{ heb je al businessplan gemaakt? :{

Die businessplan kan ik pas maken als ik weet hoe ik het moet aanpakken!
  maandag 4 juli 2011 @ 12:32:04 #91
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_99017035
Hier nog een een ondernemer / loondienst combinatie.
Sinds 2006 freelance webprogrammeur. Vorig jaar qua uren over het criterium van de BD gegaan. Per januari minder in loondienst gaan werken.

Wat doe ik:
- Eigen CMS implementeren in bestaande en nieuw ontworpen sites.
- Ontwikkeling andere producten en deze via resellers aanbieden. (Narrowcasting, e-learnings etc)

Ik denk niet dat je ondernemen kan leren. Je moet de 'kriebels' en aanleg hebben om te ondernemen. En niet bang zijn om veel uren te maken.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_99017309
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 14:02 schreef El_Liberaliste het volgende:
Zitten hier trouwens ook mensen die opgeleid zijn voor ondernemer (bv. dmv. een minor)?
Ik wilde als minor mijn bedrijfje (freelance) wat professioneler aanpakken om een echt op zichzelf staand bedrijf te worden, doelen vast te leggen, dat soort dingen. Omdat ik dat niet zomaar mocht doen, moest het 'verpakt' worden als stage bij een ander bedrijf in mijn branche. Net het verslag ingeleverd, binnenkort nog een presentatie. Op veel scholen willen ze ondernemerschap stimuleren dus ze waren/zijn er erg enthousiast over, terwijl mijn opleiding (hoger laboratorium onderwijs) niet veel met mijn bedrijf (ICT) te maken heeft. Maar ik wil het later wel gaan combineren. Het is ook een leuke binnenkomer bij het zoeken naar een (afstudeer)stage :P

quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 14:47 schreef TippieTop het volgende:

[..]

Ik heb ene minor gedaan in Ondernemen, maar dat was enkel een businessplan opstellen voor een ander bedrijf, nutteloos dus en niks opgestoken :{

Wel een makkie aangezien ik Energietechniek studeerde :P
Ik snap niet wat energietechniek met het schrijvenvan een businessplan te maken heeft?
pi_99019635
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 12:41 schreef vincm het volgende:

[..]

Ik wilde als minor mijn bedrijfje (freelance) wat professioneler aanpakken om een echt op zichzelf staand bedrijf te worden, doelen vast te leggen, dat soort dingen. Omdat ik dat niet zomaar mocht doen, moest het 'verpakt' worden als stage bij een ander bedrijf in mijn branche. Net het verslag ingeleverd, binnenkort nog een presentatie. Op veel scholen willen ze ondernemerschap stimuleren dus ze waren/zijn er erg enthousiast over, terwijl mijn opleiding (hoger laboratorium onderwijs) niet veel met mijn bedrijf (ICT) te maken heeft. Maar ik wil het later wel gaan combineren. Het is ook een leuke binnenkomer bij het zoeken naar een (afstudeer)stage :P

[..]

Ik snap niet wat energietechniek met het schrijvenvan een businessplan te maken heeft?
Goede vraag!

Meeste mensen denken nog steeds dat techneuten en beta's van die contactgestoorde autisten zijn die de heel dag programmeren en aan computers zitten :P

Begrijpelijk, maar dit beeld komt enkel in Nederland voor. Zeer veel techneuten maken nu combinaties met techniek en entrepeneurship, ik wil nu bijvoorbeeld een economische master studeren :)

Daarnaast heeft businessplannen maken geen richting, men denkt direct aan economie en geld (wat ook zo is), maar het is niet alleen economen die verslagen kunnen schrijven ;)
pi_99020051
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 12:13 schreef TippieTop het volgende:

[..]

Inderdaad :)

Maar ik moet zeggen dat het nauwelijks geholpen heeft. Het was 3 jaar geleden dat ik dat heb gevolgd en heb in de tussentijd alleen maar gefaald met het oprichten van bedrijven. Op dit moment heb ik een bedrijf geopend in de energiebesparing, maar heb geen idee hoe ik het moet aanpakken, klanten werven etc.

Dan wil ik naar de kvk gaan, en krijg ik de onzin van: heb je al goed doorgekeken op de website :{ heb je al businessplan gemaakt? :{

Die businessplan kan ik pas maken als ik weet hoe ik het moet aanpakken!
Ai, das niet zo'n beste ervaring.
Ik heb de minor ook gedaan (afgelopen schooljaar) en was er juist wel over te spreken. Hoewel niet alles perfect was, sommige docenten drukten hun stempel teveel op de opleiding. Maar ik denk dat het in de tussentijd wel verbeterd is :)

Ook een aantal erg interessante sprekers gehad!
pi_99021968
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 13:58 schreef El_Liberaliste het volgende:

[..]

Ai, das niet zo'n beste ervaring.
Ik heb de minor ook gedaan (afgelopen schooljaar) en was er juist wel over te spreken. Hoewel niet alles perfect was, sommige docenten drukten hun stempel teveel op de opleiding. Maar ik denk dat het in de tussentijd wel verbeterd is :)

Ook een aantal erg interessante sprekers gehad!
Kon ook de ervaring zijn. Wij moesten verplicht voor een ander bedrijf een plan maken, omdat het jaar ervoor iedereen maar wat deed met het oprichten en het niet serieus nam ofzo.
pi_99022466
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 14:52 schreef TippieTop het volgende:

[..]

Kon ook de ervaring zijn. Wij moesten verplicht voor een ander bedrijf een plan maken, omdat het jaar ervoor iedereen maar wat deed met het oprichten en het niet serieus nam ofzo.
Wow, dat is totaal anders dan wat ik heb gehad.
Ze zullen wel geleerd hebben van hun fouten :P
pi_99022635
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 15:05 schreef El_Liberaliste het volgende:

[..]

Wow, dat is totaal anders dan wat ik heb gehad.
Ze zullen wel geleerd hebben van hun fouten :P
Ja, en ik heb niets geleerd :{
pi_99023617
Wie heeft hier eigenlijk een goed, uitgebreid en uitgewerkt businessplan? Mijn 'businessplan' is eigenlijk maar een beknopte samenvatting van wat mijn bedrijfje is, welke diensten en werkzaamheden ik aanbied en voor welke soort klanten ik allemaal iets kan betekenen (vrijwel elk soort klant eigenlijk). Ik heb dat businessplan op aandringen van mijn contactpersoon bij Kamer van Koophandel maar gemaakt, en ook op al die starterswebsites wordt dat businessplan aangehaald als een absolute must, maar ik heb het dus echt nooit nodig gehad. Ik heb zelf zo'n idee dat dat alleen interessant is als je financiering ergens vandaan moet gaan bissen, of iemand aandelen in je bedrijf/product wilt geven of zo.
  maandag 4 juli 2011 @ 16:13:18 #99
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_99025172
Ah! Puik topic >:O

Ik ben begin januari begonnen als freelance tekstschrijver / vertaler, omdat ik voor het Engelse online marketing bedrijf waar ik in Engeland gewerkt had als freelancer aan kon blijven. Ik doe dus vooral wat online marketing, stukjes schrijven en vertalen enzo... Intussen heb ik een tweede opdracht en als bijbaan loopt het wel best. Ik ben nu echter klaar met mijn studie, dus misschien ga ik nu toch het ondernemerschap voorlopig laten wat het is om een baan te zoeken waarin ik allerhande ervaring kan opdoen :Y
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  maandag 4 juli 2011 @ 17:00:47 #100
189961 ex
aperture science
pi_99027107
Ik ben ook ondernemer.

Ik werk fulltime in loondienst en freelance daarnaast bij.

Ik beheer servers, verbouw & bouw websites op basis van open source oplossingen, en geef bedrijven ook advies over open source oplossingen. Kortom, allround open source nerd ;).

Op dit moment doe ik naast mijn gewone werk 3 projecten. Ik denk dat ik zo'n 10 a 20 uur wel extra werk per week.

Ooit heb ik de droom om ergens een kantoor te hebben met mijn logo erop, en dat ik in dat kantoor zit fulltime en een leuk IT bedrijf run. Wie weet :) ik heb wel de "drive" om het waar te maken.
The cake is a lie!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')