LXIV | dinsdag 28 juni 2011 @ 10:16 |
Vanochtend had ik een lekke band en heb ik mijn reservewiel er op gezet. Dat is geen standaard-wiel maar een iets kleiner wiel, maar volgens mij is het geen zogenaamd 'thuisbrengertje'. Het gaat om het reservewiel van een Volkswagen Passat. Nu moet ik morgen ergens zijn (200 km heen-en-terug). Kan ik nu gewoon rijden of moet ik toch eerst de oude band laten repareren? | |
Spezza19 | dinsdag 28 juni 2011 @ 10:18 |
Ik zou even kijken of je ergens je band kan laten maken/vervangen. Het heet niet voor niets een thuiskomertje ![]() | |
LXIV | dinsdag 28 juni 2011 @ 10:19 |
Ik weet niet zeker of het een thuisbrengertje is. Er staat geen beperking (80 km/h / 50 km) op. Maar het is wel een iets kleiner wiel, want mijn wieldop past niet meer. | |
BertV | dinsdag 28 juni 2011 @ 10:21 |
Ik had gewoon gereden, het is een gewone band waarvan de "pats" breedte ontbreekt. (misschien wel van de instapversie van jouw auto) | |
matthisl | dinsdag 28 juni 2011 @ 10:22 |
Thuiskomers hebben meestal een limiet van 80km/h. Ik zou wel op je snelheid letten. | |
HugoBaas | dinsdag 28 juni 2011 @ 10:24 |
Dat kan makkelijk. Wij hadden in Frankrijk een lekker band. ANWB gebeld en die zei dat we makkelijk naar huis konden rijden daarop. Garage heeft dit bevestigd. Dus 200km is geen enkel probleem. ![]() | |
LXIV | dinsdag 28 juni 2011 @ 10:25 |
Het probleem is dat ik niet weet of dit zo'n thuiskomer is. Er staat nergens een waarschuwing op, ook niet in het boekje, het wiel en de band zien er ook normaal (sterk) uit. | |
HugoBaas | dinsdag 28 juni 2011 @ 10:28 |
Maakt niet uit. Met een thuiskomer kun je makkelijk 1000km rijden. Voor de zekerheid gewoon de 80km/h grens aanhouden. | |
LXIV | dinsdag 28 juni 2011 @ 10:33 |
Ok, bedankt. Dan rijd ik gewoon voorzichtig terwijl mijn andere band gerepareerd wordt. | |
Sounddragon | dinsdag 28 juni 2011 @ 10:41 |
Max 80 km/u met de meeste thuiskomertjes, staat in de meeste gevallen aangegeven op de band of de velg dmv een sticker en meestal wordt het rijden van langere afstanden achter elkaar ook afgeraden. 1000 km rijden met dat ding eronder zou ik niet doen ![]() Bij de meeste garage's kun je op het repareren van een band gewoon wachten, da's een kwartiertje werk, en daarna kunnen ze vast wel even het wiel weer terugwisselen zodat je weer normaal kunt rijden. | |
Palomar | dinsdag 28 juni 2011 @ 10:52 |
Wel even de bandenspanning checken en evt. wat lucht erbij doen. Dan zou ik er gewoon mee rijden, max. 100km/u oid als er geen indicatie op staat. Mijn auto heeft zo'n thuisbrengertje (wel behoorlijk klein) en vooral in bochten merk je het dan. Daar wil je niet heel hard mee rijden ![]() | |
pl4kkie | dinsdag 28 juni 2011 @ 11:08 |
Ik heb in mijn nieuwe fiesta een volwaardig reserve wiel. Daar staat op max 80km/h maar geen max km rijden. | |
BertV | dinsdag 28 juni 2011 @ 11:08 |
Iets minder breed en meer bandhoogte. Een normale goedkope bandenmaat om bergruimte en kosten te besparen. Niet van dat benauwde. | |
Catch22- | dinsdag 28 juni 2011 @ 11:09 |
Ik het niet doen. Die band is waarschijnlijk vrij oud en kan al redelijk naar zijn grootje zijn. Kan je niet snel ergens 2 banden vandaan fiksen (banden moet je per as vervangen) | |
Captain_Ghost | dinsdag 28 juni 2011 @ 12:28 |
Kan wel, maar je kan gewoon bij de elke banden boer binnen 15 min nieuwe band geflikt waardoor je gewoon vanouds kan rijden. wat veel beter is dan met thuiskomertjes. | |
T42 | dinsdag 28 juni 2011 @ 19:39 |
| |
Barcaconia | dinsdag 28 juni 2011 @ 19:53 |
Een thuiskomertje herken je wel. In veel gevallen is het een veel smallere band dan standaard met een kleiner loopvlak en wat meer bolling. Het is iig geen standaard band. Sowieso staat er dan een sticker met snelheidsbeperking op. Als je een gewone band hebt zou je best die afstand kunnen rijden, maar als je de mogelijkheid hebt om morgenvroeg even bij een bandenboer langs te gaan is het veel beter. Je bent vaak toch in 15~20min klaar. | |
nogeenmaarten | dinsdag 28 juni 2011 @ 21:20 |
Als het een thuiskomer is dan staat het er heel duidelijk op (smaller, kleiner. max. 80 in gele sticker, 4 bar oid erin). Allicht dat er nu wat grotere banden op zitten dan standaard (mogelijk door vorige eigenaar anders zou je het toch weten tenzij je compleet stom bent), maar als je niet maximaal gaat zitten trappen in je passat in slechte omstandigheden dan kan je ook in dat geval makkelijk duizend km met je iets kleinere band rijden. Wat een gedoe om niks. | |
junkiexp | dinsdag 28 juni 2011 @ 21:57 |
Dan is het toch niet volwaardig ? | |
2cv | woensdag 29 juni 2011 @ 00:24 |
Zit dat reservewielding onder de voorkant of de achterkant v/d auto ? | |
TheSwooshdockSaints | woensdag 29 juni 2011 @ 01:06 |
Ik had met een A4 een lekke band, daar ging ook een 17 inch thuiskomertje onder. En daar is gewoon een paar dagen mee gereden. Ook soms rond de 140 km. Die dingen kunnen wel wat hebben hoor... | |
2cv | woensdag 29 juni 2011 @ 01:38 |
![]() | |
GizartFRL | woensdag 29 juni 2011 @ 09:32 |
Kijk eerste even naar de maat van de band. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je een gewone kleinere stalen velg als reserve hebt terwijl je normale velgen grotere lichtmetalen velgen zijn. Let er dan op dat je wel de juiste wielbouten/wielmoeren hebt! Dit kan tussen staal en LM verschillen en dan heb je kans dat je wiel niet meer op d ejuiste manier vast zit of losraakt! | |
pl4kkie | woensdag 29 juni 2011 @ 11:06 |
dat stond erbij toen ik hem kocht bij de dealer. Maar mss is het ook omdat je er bijna nooit meer rijdt. Uitdroging etc. Hij is wel even groot als me normale wielen. | |
Catch22- | woensdag 29 juni 2011 @ 11:13 |
regel gewoon een nieuwe band en loop geen risico. Je moet toch een nieuwe band en je loopt alleen maar risicos | |
junkiexp | woensdag 29 juni 2011 @ 22:10 |
Apart, lijkt me een gewone band. En je kan best met een band van 5-6 jaar oud rijden hoor. Ik heb laatste banden uit 2000 onder mijn auto uitgehaald. | |
Ivo1985 | donderdag 30 juni 2011 @ 15:10 |
Bedenk dat je met verschillende bandenmaten op één as er behoorlijk gevaarlijk weggedrag kan ontstaan in noodsituaties. Immers heeft de auto links en rechts niet evenveel grip. Zeker als de ongelijke banden op de vooras zitten geeft dit levensgevaarlijke stuurbewegingen bij een noodstop. Daarnaast zorgen ongelijke wielen op de aangedreven as voor overmatige slijtage van het differentiëel. Er staat mij bij dat het zelfs een APK eis is dat je op beide wielen die op dezelfde as zitten ook dezelfde bandenmaat moet hebben. Als dat zo is, dan is het formeel zelfs verboden om met een thuiskomertje of andere ongelijke maat reservewiel rond te rijden. | |
1299 | donderdag 30 juni 2011 @ 15:14 |
Ik zou 4 thuiskomertjes monteren dan heb je overal even veel grip en is het veiliger ![]() |