quote:
Op dinsdag 28 juni 2011 10:12 schreef Innisdemon het volgende:Het is niet per definitie nodig een opleiding in die richting te volgen.
Door je feiten op een rijtje te zetten en daar logisch over na te denken, kun je best tot de conclusie komen dat bv Global Warming maar voor een klein deel door de mens wordt veroorzaakt, áls het al een niet-natuurlijk fenomeen is.
Oh? Dit vind ik wel een bijzondere stelling. Natuurkunde, chemie en wiskunde, dat is tegenwoordig allemaal niet meer nodig, het kan veel simpeler? Tegenwoordig kun je bepalen of de kennis van een complex systeem als het klimaat klopt door gewoon een beetje logisch na te denken op basis van een paar feitjes?
Dus zonder een gedegen opleiding kun je bepalen hoe, ik noem maar wat, of de Beer-Lambert wet, Stefan-Bolzmann wet, de thermodynamische wetten, Kirchoff enz enz correct toegepast worden op de atmosfeer en oceanen? Geen diepgaande kennis nodig van Planck constantes, ijskap dynamica, Raleigh scattering, feedbacks in wolken, albedo veranderingen, aerosol emissies, oceaan chemie, quantummechanische interacties tussen infrarood fotonen en di-pool moleculen enz. enz.?
Is het klimaatsysteem nou echt zo simpel dat eenieder die even logisch nadenkt over de feiten kan inzien dat AGW eigenlijk niet bestaat en is het gewoon een gevolg van honderdduizenden intelligente hoogopgeleide mensen uit diverse vakgebieden over een periode van tientallen jaren aan massale groupthink en tunnelvisie lijden? Of is het gewoon een cognitieve bias door ontbrekende kennis en/of wishfull thinking van diegenen die liever niet een wetenschappelijke vinding willen accpeteren?
De heren psychologen Dunning en Kruger hebben iets heel zinnigs over het voorgaande te zeggen....

Laat ik het echt simpel maken voor diegenen die denken dat een gezond boerenverstand al genoeg is om zoiets complex als het klimaat te snappen:
Twee simpele feitjes:
- CO2 is onomstotelijk bewezen een sterk broeikasgas
- Het is onomstotelijk bewezen dat de mens de veroorzaker is van de CO2 toename 280 ppm pre-industrieel tot 390 ppm nu (en 460 ppm ruim voor het jaar 2050).
1+1 = 2. Meer broeikasgassen = meer warmte. Simpel toch? Gewoon het gevolg van logisch denken over de feiten.

Maar mocht je nog steeds het gevoel hebben dat mainstream wetenschap zichzelf voor de gek houdt dan ben ik benieuwd op basis van welke feitjes je tot de conclusie komt dat GW (sinds 1980) maar voor een klein deel door de mens wordt veroorzaakt. En waardoor de huidige opwarming dan wél komt. Weteschappelijke kennis staat immers nooit 100% vast en hoort altijd open te staan voor betere theorien. Misschien ben je wel iets heel belangrijks op het spoor... Links naar relevante gepubliceerde literatuur wordt gewaardeerd.