quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:41 schreef Sosha het volgende:
Ik heb maar t/m de 5e wiskunde gehad, daarna zat 't niet meer in mijn vakkenpakket. Nu weet ik weer waarom, ik krijg er hoofdpijn van. Hij heeft dus wel gelijk... nu wil ik heel graag begrijpen waarom.
Ik ga even goed nadenken.
quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:40 schreef ß het volgende:
Nee je hebt 6*6=36 mogelijkheden. Daarvan voldoen er 6 aan je eis (2*1, 2*2, 2*3 enz). De kans is dus 6/36=1/6.
Volgens mij is dit hetquote:Op donderdag 23 juni 2011 21:43 schreef Meddo het volgende:
De kans om een bepaalde dubbel de gooien ( twee keer 5) is wel 1/36. De kans op een willekeurige dubbel is 6 keer zo groot.
Goedzo.quote:
8?quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:45 schreef Inlognaam het volgende:
Pff, wat lastig. Hoeveel kanten heeft een dobbelsteen nou?
1, alleen een buitenkantquote:Op donderdag 23 juni 2011 21:45 schreef Inlognaam het volgende:
Pff, wat lastig. Hoeveel kanten heeft een dobbelsteen nou?
Moet nog beginnen met rijlesquote:Op donderdag 23 juni 2011 21:43 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Goedzo.
Nu nog leren parkeren.
Thanks man.quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:57 schreef Meddo het volgende:
ik ben even bezig geweest, het is een kans van 16 op 99
Dat werd hier boven ook al uitgelegdquote:Op donderdag 23 juni 2011 22:26 schreef Frozen-assassin het volgende:
Volgens mij is het gewoon 1 op 36.. niet 1 op 6.. 1 op 6 is voor slechts een dobbelsteen, voor twee dobbelstenen is de kans natuurlijk veel kleiner
Too obvious troll is too obviousquote:Op donderdag 23 juni 2011 22:26 schreef Frozen-assassin het volgende:
Volgens mij is het gewoon 1 op 36.. niet 1 op 6.. 1 op 6 is voor slechts een dobbelsteen, voor twee dobbelstenen is de kans natuurlijk veel kleiner
Anders lees je het topic gewoon even doorquote:Op donderdag 23 juni 2011 22:26 schreef Frozen-assassin het volgende:
He! Je hebt een monte-carlo simulatie gedaan om de uitkomst te benaderenquote:Op donderdag 23 juni 2011 21:57 schreef Meddo het volgende:
ik ben even bezig geweest, het is een kans van 16 op 99
Ik begrijp de theorie wel, maar ik vind het me nog steeds lastig voor te stellen dat de kans dat je twee keer hetzelfde gooit zo groot is.. terwijl het natuurlijk wel gewoon zo is. Ach ja. Weer wat geleerd. En ik heb nooit gezegd dat ik wiskunde kon, integendeel... Ik had zes talen in mijn vakkenpakket. En aardrijkskundequote:Op vrijdag 24 juni 2011 00:14 schreef 300000 het volgende:
Waar de eerste dobbelsteen op valt, is niet van belang. Het gaat er immers om dat je met de 2e hetzelfde gooit.
Een dobbelsteen heeft 6 vakjes
Dus 1/6 kans.
Pffff, dat was moeilijk...
Bedenk het zo: De eerste dobbelsteen mag alles zijn, een kans van 100% dat het 'iets' wordt. De tweede moet dan hetzelfde zijn, en dat is 1/6quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:28 schreef Sosha het volgende:
[..]
Ik begrijp de theorie wel, maar ik vind het me nog steeds lastig voor te stellen dat de kans dat je twee keer hetzelfde gooit zo groot is.. terwijl het natuurlijk wel gewoon zo is. Ach ja. Weer wat geleerd. En ik heb nooit gezegd dat ik wiskunde kon, integendeel... Ik had zes talen in mijn vakkenpakket. En aardrijkskunde
Officieel kun je gewoon de kansen vermenigvuldigen. 1*1/6 = 1/6quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:59 schreef Bonzoo het volgende:
Ik vroeg me eigenlijk af als je zoiets officieel wil uitrekenen gebruik je dan nCr of nPr?
Ah ja, het komt allemaal weer naar boven.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:12 schreef Baszh het volgende:
Bij een reeks wordt het iets anders, stel je wilt minstens 1 keer zes gooien in 4 worpen dan krijg je :
P (minstens een zes) = 1 - P (geen zes).
P (geen zes) = 5/6*5/6*5/6*5/6 = 0.48. Dus 0.52 op minstens een zes.
Haha ja of dat je moest berekenen hoeveel postcodes en nummerborden mogelijk waren.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:16 schreef Baszh het volgende:
nCr , nPr is voor combinaties of permutaties uit een bepaalde groep. Al die knikkervragen herinner je je vast wel
Als je zes keer gooit heb je niet gegarandeerd een zes.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:10 schreef Bonzoo het volgende:
Maar stel ik wil berekenen hoe groot de kans is om met 1 dobbelsteen 1 keer 6 te gooien in 4 worpen.
Is die kans dan gewoon 4/6?
Omdat je 1/6+1/6+1/6+1/6 doet?
Ja klopt, daar was ik al achter.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:22 schreef Dastan het volgende:
[..]
Als je zes keer gooit heb je niet gegarandeerd een zes.
Ja, zo zie ik het nu maar inderdaad, hahaquote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:57 schreef Baszh het volgende:
[..]
Bedenk het zo: De eerste dobbelsteen mag alles zijn, een kans van 100% dat het 'iets' wordt. De tweede moet dan hetzelfde zijn, en dat is 1/6
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
quote:Op zondag 26 juni 2011 14:57 schreef deepart het volgende:
2x de helft.De kans is dan ook niet 25 procent.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heel simpel als de kans op elk vlak hetzelfde is. n vlakken levert een kans van 1/n op om twee keer hetzelfde te gooienquote:Op zondag 26 juni 2011 14:18 schreef numero_uno het volgende:
en met deze dobbelstenen?
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 26 juni 2011 14:57 schreef deepart het volgende:
2x de helft.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat is deze auto waard? all over againquote:- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
Maar twee keer de helft is dan ook een kwart!quote:Op zondag 26 juni 2011 15:14 schreef numero_uno het volgende:
[..]
[..]
Wat is deze auto waard? all over again
Gefeliciteerd, je hebt precies de 100e zelfde uitleg gegeven in dit topic!quote:Op zondag 26 juni 2011 21:11 schreef pimmetje2010 het volgende:
Doe niet moeilijk:
Stap1: Je gooit met een dobbelsteen (je gooit 6)
Stap2: Om aan de opdracht te voldoen moet je weer 6 gooien en de kans daarop is 1/6.
Zelfde geldt voor alle andere getallen, stel je gooit 1 dan moet je weer 1 gooien..
Graag gedaan schatje.quote:Op maandag 27 juni 2011 00:34 schreef Mr.Houdoe het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, je hebt precies de 100e zelfde uitleg gegeven in dit topic!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |