Bron: http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/2466quote:Gemiddeld worden in Nederland 4,4 % van de honden die in een asiel terechtkomen geeuthanaseerd. In Vlaanderen is dit 17,5 %
Gemiddeld worden in Nederland 8,7 % van de katten die in een asiel terechtkomen geeuthanaseerd. In Vlaanderen is dit 47,5 %.
Spanje zit op 16,0%
Cijfers van de 53 asielen van de Dierenbescherming tonen aan dat het totaal aantal opgevangen dieren vorig jaar met 5,5% gedaald is ten opzichte van 2008. In 2009 vonden 12.185 honden en 28.914 katten hun weg naar het asiel. Frank Dales, directeur Dierenbescherming: 'Ook al zitten we nog steeds met ruim 40.000 asieldieren, gelukkig is er in 2009 een einde gekomen aan de continu stijgende lijn van het aantal honden en katten in een asiel. We zijn dus op de goede weg, wat nog maar eens het belang onderstreept van onze campagne.'
(De Dierenbescherming maakte deze cijfers bekend als onderdeel van de 'Ik Zoek Baas'-campagne voor dieren in het asiel, die die week van start ging).
In 2008 belandden 43.479 honden en katten in een asiel van de Dierenbescherming; in 2009 waren dat er 41.099. Deze daling wordt onder andere veroorzaakt door een daling van het aantal opgevangen zwerfkatten met 6% (1360 minder zwerfkatten dan in 2008) en een daling van het aantal zwerfhonden met 11% (997 minder zwerfhonden dan in 2008). Ook het aantal honden waarvan de eigenaar afstand deed (afstandshonden) is in 2009 gedaald met 5% van 3447 naar 3263. 'Ik hoop dat deze daling structureel zal blijken te zijn', zegt Dales. 'De cijfers geven aan dat de prioriteit die de Dierenbescherming al jarenlang geeft aan dieren in asielen vruchten begint af te werpen.' De asielen van de Dierenbescherming slaagden er in 2009 in bijna negen op de tien honden en meer dan acht op de tien katten te herplaatsen die niet teruggeplaatst konden worden bij de oorspronkelijke eigenaar.
In Nederland is het gelukkig nog niet zo erg dat er nergens meer een plekje te maken is. Maar als we allemaal nog slechter met onze beesten omgaan in de toekomst dan zullen ze ooit wel moeten euthanaseren ja.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 21:25 schreef Dr.Dragonfly het volgende:
Ik snap dat dat het beleid is.. Maar wat gebeurt er als een asiel vol zit? Natuurlijk kan je altijd wel een plekje extra creëren, maar na zoveel plekjes extra houd dat natuurlijk ook op. Gaat een asiel dan wel dieren laten inslapen? Of gaan ze dieren weigeren (waarop mensen die anders hun dier naar het asiel brengen dan misschien laten inslapen/naar de andere wereld laten "zwemmen"/aan een boom binden? Kortom wat doet een asiel als het echt vol is?
Het komt ieder jaar voor dat de asielen echt vol zijn en dieren worden dan inderdaad geweigerd. Het asiel zal ook maar moeten roeien met de riemen die het heeft qua ruimte en financiën. Een plekje ergens anders zoeken zal wel geprobeerd worden maar hoeft niet altijd te lukken.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 21:25 schreef Dr.Dragonfly het volgende:
Ik snap dat dat het beleid is.. Maar wat gebeurt er als een asiel vol zit? Natuurlijk kan je altijd wel een plekje extra creëren, maar na zoveel plekjes extra houd dat natuurlijk ook op. Gaat een asiel dan wel dieren laten inslapen? Of gaan ze dieren weigeren (waarop mensen die anders hun dier naar het asiel brengen dan misschien laten inslapen/naar de andere wereld laten "zwemmen"/aan een boom binden? Kortom wat doet een asiel als het echt vol is?
We hebben dat weleens gehad, maar gelukkig gold dat nooit landelijk en plaatste we dan dieren over naar een ander asiel.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 21:25 schreef Dr.Dragonfly het volgende:
Jij hebt het nu over het asiel waar je zelf ervaring mee hebt denk ik, want wat je beschrijft gaat niet voor alle asielen op, dat verschilt van asiel tot asiel.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 13:01 schreef erodome het volgende:
Bij de katten krijg je een castratieplicht mee, dat wordt ook nog eens betaald voor je.
Alleen doen wij het hier niet met 6 weken al, maar pas rond een half jaar/jaar, wanneer de narcose geen extra risiko meer oplevert wat bij zo'n uk wel is en zodra het dier al wat ontwikkeld is zodat het ook volwassen kan worden en geen hetje blijft zeg maar(daar zit een hele gedachtegang achter dus).
Mij zul je niet horen zeggen dat het aan de asielen ligt hoor, ik neem aan dat je me dat niet in de mond wilde leggenquote:Zwerfkatten zijn en blijven een groot probleem, er wordt wel geprobeerd zoveel mogelijk onvruchtbaar te maken en weer uit te zetten, maar dan nog is er een enorm overschot die je niet zomaar ingevangen krijgt om te herplaatsen of te castreren.
Helemaal kill free zijn we dus idd niet, maar dat ligt niet aan de asielen die hun uiterste best doen ook die dieren op te vangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop