FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Freesmachine, CV wegwerken
Worteltjestaartdonderdag 23 juni 2011 @ 08:03
Beste allen,

Over een week of 2 begin ik aan het maken van een mooie kast om onze CV-ketel in de bijkeuken aan het zicht te onttrekken.
Het moet een kast worden met deurtjes zodat je nog bij de CV kan voor service, bijvullen, resetten etc. In de kast onder de CV komen ook weer deurtjes met plankjes erachter voor werktassen, gymtassen, sjaals/wanten enz. Aan de zijkant links komen schoenenplankjes.

Ik wil de kast van MDF maken, maar vind die 'harde' kant van MDF lelijk als ik de deurtjes opdek maak (wat eigenlijk de bedoeling is).

Lang verhaal, kort gemaakt: ik wil de deurtjes dus gaan affrezen zodat de kopse kanten en hoeken afgerond zijn. Maar ik heb nog nooit met een frees gewerkt.

Hoe doe ik dit? Zelf een eenvoudige frees kopen of een goede huren? Is dit erg moeilijk om goed te doen? Kan ik het redelijkerwijze zelf (ben niet onhandig maar geen pro)?

En moet ik eigenlijk voor de CV 'inbouwen' ventilatieroosters aanbrengen?
Vesaliusdonderdag 23 juni 2011 @ 08:14
Dat is als je een beetje vaste hand hebt prima zelf te doen. Nu gaat iedereen hier waarschijnlijk roepen dat je de een of andere dure frees moet aanschaffen, maar ik heb nu toch al 2 projecten (TV-kast met lades en keukentje voor dochter) gedaan met een goedkope frees van Ferm met prima resultaat.

Niet in één keer de hele ronding willen frezen maar stapsgewijs opbouwen, zorg voor een frees met een geleidewieltje en houd deze stofvrij zodat hij goed draait, anders krijg je sporen. Mocht je niet uitkomen met de ronding en het wieltje dan kan je met behulp van dubbelzijdig tape de plank tijdelijk "verdikken" met een tweede, rechte, plank zodat je daar langs geleidt. Verder de plank die je freest goed vastleggen en opletten op de werkrichting van de frees (staat op de frees aangegeven met een pijl, zorg dat je altijd in die richting werkt.
bobenjannekedonderdag 23 juni 2011 @ 09:31
Ik heb toevallig laatst een bosch ace 1400 gekocht van 159 euro.

Zonder geleiderail vond ik het een onding, want ik kon bij deze frees niet zien waar en wat ik aan het frezen was, zonder half voorovergebukt aan het werk te zijn. ( kan zijn dat ik helemaal verkeerd deed? )

Zover ik weet kun je idd een goedkopere frees kopen, en dan investeren in de freesjes zelf.

Bij de Bosch zat 1 freeskop, en toen ik de prijzen zag van losse ( merk ) freesjes en eventuele mallen, schrok ik nogal, vooral omdat ik de frees incidenteel wou gaan gebruiken.

Ik heb daarom de Bosch ook teruggebracht.

Ik ga dit topic eens volgens, en als er goede tips en adviezen komen, ga ik er misschien toch 1 halen.
klipperdonderdag 23 juni 2011 @ 09:33
In de handleiding van je cv ketel staan de benodigde gegevens.
Vesaliusdonderdag 23 juni 2011 @ 10:09
Merkfrezen zijn inderdaad een forse investering. Wat ik gedaan heb is een doosje met goedkope freesjes erbij gekocht en als die versleten zijn (en dat gaat best snel) vervang ik die door een duurdere want blijkbaar gebruik ik die vaker. Ik heb nu een duurdere kantenfrees en een groeffrees, de rest is allemaal nog prima. Naast die twee projecten pak ik hem nu ook steeds vaker om even een randje ergens af te werken, sleufje te maken ergens, etc.
klaaskootstradonderdag 23 juni 2011 @ 11:41
Qua bovenfrees kan je zelf het beste een afweging maken, maar mijn voorkeur zou eerder gaan naar een goede gebruikte, dan een FERM oid. Bosch groen zal prima overigens ook prima voldoen, maar zit dan ook al weer een stap hoger in prijs niveau.

Voor het bedrag waarvoor je een frees en dag huurt lukt het je uberhaupt niet om een apparaat te kopen en bovendien kan je er vaak één of meerdere freesjes bij lenen/huren.

MDF is een hard materiaal om te frezen, hierdoor worden je frezen snel bot, dus zowiezo een hardstalen frees gebruiken. Het freesje moet uiteindelijk het werk doen.

Het frezen zelf is niet heel ingewikkeld. Eerst zaag je de platen netjes op maat. De plaaten leg je vervolgens stevig neer. De frees heeft een langs geleider, die je langs je zaagsneden laat lopen. Deze stel je zo in dat wanneer je uit mocht schieten, je niet je werk in gaat, maar er juist vanaf.
Het freesje zelf met de hele schacht in de machine duwen!

Het frezen zelf doe je vervolgens in stappen van oplopende diepte, dus wil je 6 mm frezen, dan bijvoorbeeld drie keer 2 mm. Naarmate je dieper komt, ga je meer materiaal weghalen, dus zal de stap grootte kleiner moeten worden. Vaak heeft de frees hier een instel mechanisme voor.

Waneer je start, eerst de machine goed op toeren laten komen, dan rustig in het materiaal laten zaken en rustig tegen de draairichting van de frees in, gelijkmatig de rand frezen. Blijf je ergens staan dan krijg je brandplekken. Vervolgens stap voor stap door frezen tot je op diepte bent.
Tussendoor niet dieptegeleiding van je machine of geleide rail gaan verstellen, maar eerst alles frezen. Anders krijg je het nooit gelijk.

Uiteraard oefen je eerst op afvalhout totdat je het gevoel hebt het in de vingers te hebben.

Op youtube is de wereld aan filmpjes te zien waarinde frees gedemonstreerd wordt.

Tenslotte, MDF stof is klote voor de longen, dus gebruik een goede stofafzuiging. Het is beter voor jou en je werk wordt er netter van.
Dr.Hilfigerdonderdag 23 juni 2011 @ 11:44
Uit de losse pols frezen kan lastig zijn. Probeer dus altijd een (rechte) lat of hulpmiddel te gebruiken.

Naast het afronden van deurtjes zou je natuurlijk ook de houtverbindingen (keepverbinding, kloostersponning) en eventueel laden kunnen frezen. MDF staat er wel om bekend dat je veel "troep" krijgt, afzuiging en een mondkapje zijn geen overbodige luxe.

Wat Klaas hierboven dus zegt :)

Je kunt op internet tevens zoeken met de woorden (wood)router, jigs, fixtures.
Worteltjestaartdonderdag 23 juni 2011 @ 12:05
Dat zijn waardevolle tips, bedankt alvast.
Het gaat mij om op zich maar een paar freesranden (4 deurtjes rondom, en 1 extra sierpaneel rondom). Hoewel, als ik er aan denk ik het misschien ook wel mooi om de 'buitenhoek' van de kast zelf mee te frezen.

Als ik het zo inschat moet het goed te doen zijn. Ik denk dat ik dan beste kies voor een goede huren en zelf een paar frezen erbij kopen. MDF is inderdaad een ramp qua stof, dus het frezen gaan we sowieso op een droge dag in de buitenlucht doen.

De houtverbindingen doe ik niet te moeilijk maken hoor, ik was van plan om 'gewoon' een frame van vurenhout te maken en de panelen erop te schroeven met verzonken schroeven, dan de schroeven plamuren en dan te schilderen...

Bij BoRent verhuren ze een bovenfreesmachine voor 35 euro/week (wel zonder freesjes). Is zoiets geschikt denken jullie?
Dr.Hilfigerdonderdag 23 juni 2011 @ 12:11
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2011 12:05 schreef Worteltjestaart het volgende:
Bij BoRent verhuren ze een bovenfreesmachine voor 35 euro/week (wel zonder freesjes). Is zoiets geschikt denken jullie?
Bel ze even op voor het merk en type, er valt zo weinig over te zeggen.
bobenjannekedonderdag 23 juni 2011 @ 12:52
quote:
Wat ik gedaan heb is een doosje met goedkope freesjes erbij gekocht en als die versleten zijn (en dat gaat best snel) vervang ik die door een duurdere want blijkbaar gebruik ik die vaker.
Hoe weet je dat je freesjes versleten zijn? Worden ze dan bot ofzo, of krijg je een ruwere afwerking?
JurriaanKdonderdag 23 juni 2011 @ 16:15
Als je harder moet duwen, of het hout verbrand te veel tijdens het frezen, of je krijgt steeds fijner en warmer stof, of het hout wordt steeds rafeliger warar je gefreest hebt: dan is je frees bot.
bobenjannekedonderdag 23 juni 2011 @ 16:21
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2011 16:15 schreef JurriaanK het volgende:
Als je harder moet duwen, of het hout verbrand te veel tijdens het frezen, of je krijgt steeds fijner en warmer stof, of het hout wordt steeds rafeliger warar je gefreest hebt: dan is je frees bot.
Okidoki

En dat is zeker natuurlijk weer afhankelijk van het soort hout ( mdf, vuren, grenen, etc ) en het kwaliteit freesje?
Want ik lees over HM freesjes, maar zijn er ook andere dan?

Alvast bedanjt
JurriaanKdonderdag 23 juni 2011 @ 19:51
tuurlijk. Er zijn frezen van staal (erg snel bot, alleen te koop in de 5-euro bak), frezen van hss (gaan langer mee), hardmetaal (gaan nog langer mee) en vast nog een aantal exotische staalsoorten. Ik sluit niet uit dat er frezen bestaan uit PM-staal (gesinterd), om maar eens wat te noemen.

Ga gewoon langs een goede gereedschapswinkel en laat je voorlichten. Zij kunnen je waarschijnlijk wel vertellen met welke frees je hoeveel meter kunt frezen. Bij de bouwmarkt zou ik me daar niet al te veel van voorstellen.
bobenjannekedonderdag 23 juni 2011 @ 22:23
quote:
Ga gewoon langs een goede gereedschapswinkel en laat je voorlichten. Zij kunnen je waarschijnlijk wel vertellen met welke frees je hoeveel meter kunt frezen. Bij de bouwmarkt zou ik me daar niet al te veel van voorstellen.
Ik ben een beetje een Bosch ( groen ) fanaat, ( zie 3e post, POF 1400 ACE ), maar irriteerde me aan de Spanhendel voor freesdieptevergrendeling dat ie zo verrekte stroef en lomp reageerde.
Tevens vond ik de schaalverdeling freesdiepte-fijninstelling en draaiknop voor freesdiepte-instelling
ruk. Het zat los en kon hem niet op 0 zetten.
Misschien iemand ervaring met de 1400 ace? Of ervaring met een bovenfrees van 160 euro?

[ Bericht 0% gewijzigd door bobenjanneke op 24-06-2011 13:14:49 ]
bleibleidonderdag 23 juni 2011 @ 23:47
MDF kan je makkelijk halfrond schuren. Imho is het zonde om voor zo een klusje een bovenfrees te halen. Kortom, even een malletje schuren in een blokje hout zodat je over de gehele breedte dezelfde ronde schuurt en dan een paar pakken schuurpapier komen, varierend van korrel 60 om te beginnen tot korrel 320 zodat je het vervolgens kan schilderen. Ben je voor 2 tientjes klaar.
bleibleidonderdag 23 juni 2011 @ 23:53
Mocht je zeker weten dat je in de toekomst ingewikkeldere dingen wil frezen (gleuven, fancy profieltjes etc.) dan kom je bij de afweging, hoe vaak ga je em gebruiken.
Onder de 100 euro heb je alleen draak dingen.
Tussen de 100 en 200 zit je in de B&D en Bosch groen klasse, dwz. de hobby klasse. Naast B&D en Bosch heb je nog andere merken en 100 euro is voor af en toe klussen tot 200 euro regelmatig klussen. Zelf heb ik een POF 1400 ACE, maar die is imho te licht voor heftig werk en te heftig voor licht werk. Maar daarom wel een aardige middenmotor voor gemiddeld hobby werk.

Als je veel wil gaan frezen zou ik adviseren om een freestafel te bouwen en daar een Triton 2000w frees in te hangen. Dan heb je erg veel frees voor relatief weinig geld. De Triton zit op 250 euro ongeveer. Wil je veel uit de hand frezen en heb je veel geld zou ik zoeken in de betere 900 tot 1100w klasse van bijv. Makita, Hitachi, Bosch of evt. Festool.
bobenjannekevrijdag 24 juni 2011 @ 09:08
Bleiblei woont in Eindhoven?

Heeft bleiblei een vast adres waar hij zijn frezen haalt?

( vd winkel, praxis, ? )
bleibleivrijdag 24 juni 2011 @ 10:29
Ik woon in Eindhoven ja :) .
Maar de losse freesjes koop ik via internet.
Heb in het verleden een setje van Lux bij de Praxis gekocht, maar kwaliteit van die freesjes is niet denderend. Kan je beter vergelijkbare kwaliteit freesjes bij herman de buitelaar bestellen. Heb je voor dezelfde prijs geen 16 maar 66 freesjes.

Vd. Winkel vind ik zelf niet echt een fijne zaak. Daar ga ik alleen heen als ik iets op korte termijn nodig heb. Voor goeie freesjes werd ik laatst gewezen op whiteside freesjes.
Die schijnen erg goed te zijn. Kan je hier kopen: http://www.routercutter.co.uk/
Dus dat ga ik binnenkort proberen.
bobenjannekevrijdag 24 juni 2011 @ 13:17
Loopt bij jou de spanhendel ook stroef of lomp, of is dat een kwestie van wennen en oefenen?

Tevens vond ik de schaalverdeling freesdiepte-fijninstelling en draaiknop voor freesdiepte-instelling
ruk. Het zat los en kon hem niet op 0 zetten.

Het kan zijn dat ik de handleiding niet goed gelezen heb, of het klopte gewoon niet.

Heb je zin om een keer een uurtje uitleg te geven over dat ding?

Ik woon zelf in Geldrop.
bleibleivrijdag 24 juni 2011 @ 13:24
Die fijninstelling knop heb ik er bij mij al vanaf geschroeft. dat gare plastic was in no time dol gedraaid. Draai em nu met een sleuteltje (7 geloof ik) op hoogte.
Maar over die uitleg... Dat is wat mij betreft geen probleem! Je bent welkom ;) .
bobenjannekevrijdag 24 juni 2011 @ 13:50
quote:
Maar over die uitleg... Dat is wat mij betreft geen probleem! Je bent welkom ;) .
Ok, is mooi!

Ben nu bezig met mijn terrasoverkapping ( Bobenjanneke klus1: Houten terrasoverkapping ) te schilderen, zal me over ongeveer een maandje melden voor de uitleg!

Alvast bedankt!
bleibleivrijdag 24 juni 2011 @ 14:11
Je hebt in ieder geval een PM :) .
bobenjannekewoensdag 29 juni 2011 @ 21:10
Heb net de POF 1400 ACE aangeschaft.
Zal eerst eens rustig het boekske eens doorlezen en me uitleven op oud hout.