Word er dan wat bloed van je genomen?quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:22 schreef Ratelslangetje het volgende:
Ja, eerst naar je huisarts en mocht het nodig zijn met een doorverwijzing naar het ziekenhuis.
Nee.quote:
De huisarts stuurt je alleen door als het nodig is, er wordt niet gelijk een onderzoek gedaan.quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:35 schreef Antaris het volgende:
[..]
Word er dan wat bloed van je genomen?
In het ziekenhuis wel ja.quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:35 schreef Antaris het volgende:
[..]
Word er dan wat bloed van je genomen?
Dat is niet waar. In het bloed kunnen ze wel aanwijzingen zien zoals een teveel aan witte bloedlichaampjes. En zo zijn er nog meer kenmerken.quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:39 schreef kwiwi het volgende:
[..]
De huisarts stuurt je alleen door als het nodig is, er wordt niet gelijk een onderzoek gedaan.
O en nee, geen bloed want daaraan valt niet te zien of je kanker hebt. Tenzij je leukemie hebt natuurlijk.
Niet per se. Je hebt zogenaamde tumormarkers die verhoogd kunnen zijn bij bepaalde kankersoorten. Denk aan PSA bij prostaatkanker. Het nadeel is echter dat deze niet specifiek zijn voor kankers an sich. Vaak worden ze alleen bepaald bij uitzaaiingen waarbij ze de primaire tumor nog niet hebben gevonden en voor follow up om te kijken hoe een kanker reageert op de behandeling.quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:39 schreef kwiwi het volgende:
O en nee, geen bloed want daaraan valt niet te zien of je kanker hebt. Tenzij je leukemie hebt natuurlijk.
Kijk, iemand die er verstand van heeft.quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:48 schreef starla het volgende:
[..]
Niet per se. Je hebt zogenaamde tumormarkers die verhoogd kunnen zijn bij bepaalde kankersoorten. Denk aan PSA bij prostaatkanker. Het nadeel is echter dat deze niet specifiek zijn voor kankers an sich. Vaak worden ze alleen bepaald bij uitzaaiingen waarbij ze de primaire tumor nog niet hebben gevonden en voor follow up om te kijken hoe een kanker reageert op de behandeling.
Daarnaast zijn er verscheidene indirecte aanwijzingen die op kanker kunnen duiden, zoals een hoog LDH bij maligne lymfomen, een normocytaire anemie, leverafwijkingen bij levermetastasen e.d.
Deze zijn echter nog aspecifieker.
Een volledig normaal bloedbeeld maakt een zeer uitgebreide gemetastaseerde ziekte minder waarschijnlijk, meer kun je er ook niet over zeggen.
Ik dacht dat TS wilde weten of ze kanker had, dus ik ging er vanuit dat ze wilde dat er verder werd gekeken dan alleen bloedquote:Op woensdag 22 juni 2011 18:46 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
In het ziekenhuis wel ja.
[..]
Dat is niet waar. In het bloed kunnen ze wel aanwijzingen zien zoals een teveel aan witte bloedlichaampjes. En zo zijn er nog meer kenmerken.
Nee het is ook wel mogelijk als kanker echt erfelijk lijkt te zijn.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:07 schreef Kabolter het volgende:
Dat is volgens mij alleen mogelijk door betaling.
Total bodyscan noemen ze het volgens mij.
Aangezien kanker in jouw familie voorkomt heb je een verhoogde kans om kanker te krijgen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:04 schreef Antaris het volgende:
Het enige wat ik wil weten of ik kanker heb of niet.
Niet zozeer dat ik paranoia ben maar ik had de gedachte om elk jaar een onderzoek te laten doen.
Of is zoiets niet mogelijk? In de zin van voorkomen is beter dan genezen.
Heb je daar een bron van? Niet om jou, maar omdat ik wel benieuwd ben aangezien de Nederlandse Huisartsen Genootschap in 2009 nog niet positief tegenover deze ontwikkeling stond.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:16 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nee het is ook wel mogelijk als kanker echt erfelijk lijkt te zijn.
Mijn moeder borstkankerquote:Op woensdag 22 juni 2011 19:17 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Aangezien kanker in jouw familie voorkomt heb je een verhoogde kans om kanker te krijgen.
Klinkt hard maar zo is het helaas wel.
Ga naar je huisarts en vertel hem/haar dat het 'erfelijk' kan zijn en je wordt van top tot teen onderzocht.
Dan krijg je een lichamelijk onderzoek en bloedonderzoek en weet je gauw genoeg of je (mogelijk) clean bent of niet.
Mag ik weten om welke vorm kanker het gaat?
Mogen we inderdaad wat meer achtergrondgegevens zonder dat je daarbij in details hoeft te treden natuurlijk.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:17 schreef Ratelslangetje het volgende:
Mag ik weten om welke vorm kanker het gaat?
De borstkanker valt hier op; goede reden om je huisarts te bezoeken. Belangrijke vragen zijn dan op welke leeftijd de borstkanker is opgetreden en of je moeder en nichtje verwant zijn.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:36 schreef Antaris het volgende:
[..]
Mijn moeder borstkanker
Haar zus hersentumor
Mijn nichtje borstkanker
Ik heb zelf hopelijk nog niks.
Volgens mij zijn dit geen heel hoge aantallen aan kanker in de familie tegenwoordig..quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:36 schreef Antaris het volgende:
[..]
Mijn moeder borstkanker
Haar zus hersentumor
Mijn nichtje borstkanker
Ik heb zelf hopelijk nog niks.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bron: NHG standaard diagnostiek borstkanker
Hopelijk geeft dit je wat meer informatie
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:55 schreef Seam het volgende:
Ik was er op de één of andere manier vanuit gegaan dat TS een man was. Waarom? Geen idee.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bron: NHG standaard diagnostiek borstkanker
Hopelijk geeft dit je wat meer informatie
Zijn die onderzoeken alleen voor vrouwen beschikbaar? Welke onderzoeken bieden zij voor mannen aan? Heb een tijdje geleden wel iets gelezen over preventief darmkankeronderzoek en prostaatkankeronderzoek. Maar houdt het daar op?
Ik vraag dit omdat iemand misschien direct wel een antwoord klaar heeft liggen. Anders ga ik zelf nog wel even googlen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |