Ventialtor 99,95quote:Op maandag 20 juni 2011 21:49 schreef Worteltjestaart het volgende:
Strikt genomen is alles wat lijm/spijkervast zit op te voeren.
Maar, laminaat (bijvoorbeeld) wordt ook vrijwel altijd geaccepteerd terwijl dat vrijwel altijd zwevend is gelegd, en ook bijvoorbeeld een buitenzonnescherm mag je uit een bouwdepot betalen ook al zit dat met slechts een paar bouten aan de muur.
Inrichting niet; de plafondventilator lijkt me een issue.
Overigens denk ik dat de bank het niet zo nauw neemt.
Houd er wel rekening mee, dat je moet bijhouden waar het geld van je bouwdepot is gebleven, in het geval de belastingdienst wil nagaan of je terecht het hele bedrag aan betaalde rente opvoert voor aftrek. Stel dat je een depot van 10000 euro hebt maar je hebt er een nieuwe bank van 2500 voor gekocht, mag je maar 7500 aftrekken. Zouden ze erachter komen dat je onterecht meer aftrekt, kan je dat een flinke boete opleveren.
En waar gaat het om? Een paar tientjes?
Nee okay. Maar mijn vloer ligt ook los (heb ik wel van mijn depot betaald) keuken zijn toch ook gewoon losse kastjes, haal ik ook van mijn depot.quote:Op maandag 20 juni 2011 23:07 schreef error_404 het volgende:
Als vuistregel kun je hanteren dat het bouwkundig in ruime zin van het woord moet zijn en het moet achterblijven in huis bij verkoop (aard- /nagelvast verbonden).
Een ventilator, lamp, bankstel dus niet, verf, vaste vloerafwerking en een gipswandje wel, het gereedschap waar je alles mee maakt dus weer niet.
Ja en nee. Het Hof (Den Haag meen ik) heeft beslist dat een particulier geen administratie hoeft te voeren. Je moet dus aannemelijk maken dat het is uitgegeven aan de woning. Je hoeft geen facturen te overleggen.quote:Op maandag 20 juni 2011 21:49 schreef Worteltjestaart het volgende:
Houd er wel rekening mee, dat je moet bijhouden waar het geld van je bouwdepot is gebleven, in het geval de belastingdienst wil nagaan of je terecht het hele bedrag aan betaalde rente opvoert voor aftrek.
Want? Zolang je je termijnen blijft en kan betalen is de bank alleen maar blij. Nog meer rente vangenquote:Op dinsdag 21 juni 2011 07:55 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Je home-cinema set of je DeWalt zaagtafel met liniaal geleiding kopen van je bouwdepot is de bank minder blij mee.
Heel kort door de bocht: omdat je bouwdepot bedoeld is om de waarde van je huis te verhogen cq. de waarde van het depot moet terug te vinden zijn in de meerwaarde van je woning na verbouwing. Een nieuwe zaagtafel verhoogd die waarde nietquote:Op dinsdag 21 juni 2011 08:52 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Want? Zolang je je termijnen blijft en kan betalen is de bank alleen maar blij. Nog meer rente vangen
Als je bouwvakkers moet betalen, betalen je ook voor hun loon (vanzelfsprekend). Het kan dan makkelijk zijn dat je iets voor 20k verbouwd wat slechts een meerwaarde van 15k geeft, dus groeit het verschil in woningwaarde en hypotheek ook.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 09:32 schreef error_404 het volgende:
[..]
Heel kort door de bocht: omdat je bouwdepot bedoeld is om de waarde van je huis te verhogen cq. de waarde van het depot moet terug te vinden zijn in de meerwaarde van je woning na verbouwing. Een nieuwe zaagtafel verhoogd die waarde niet
Hoewel de kosten van een zaagtafel nu niet een bedrag is wat direct noemenswaardig is....
okee, prima, maar hoe krijg ik dan het geld uit mijn depot, voor iets dat niet aan mijn huis wordt besteed, bijvoorbeeld een nieuwe tv? Dan weigert de bank dat toch gewoon?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 07:55 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Kort door de bocht:
• De bank interesseert het geen moer.
• De belastingdienst eist dat het vast zit aan je huis.
Iets meer nuance:
De bank gaat erg moeilijk/lastig doen als je de getaxeerde waarde vermeerdering niet haalt. Is n.l. niet in overeenstemming met je hypotheek voorwaarden, dus mogen ze de boel gaan executeren. (Al is die kans erg klein als je gewoon je termijn bedragen blijft betalen.) Je home-cinema set of je DeWalt zaagtafel met liniaal geleiding kopen van je bouwdepot is de bank minder blij mee.
De belastingdienst maakt het niet uit wat je met je bouwdepot doet. Ze stellen wel voorwaarden aan de hypotheekrente aftrek. Het is aan jouw om aan te tonen dat het geleende (hypotheek) geld ook inderdaad onlosmakelijk is verbonden met je huis.
voor vooruitbetalingen moet je vaak een opdrachtbevestiging met het afgesproken bedrag insturen, maar dit zal de bank je ook wel gemeld hebben.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 19:36 schreef Markster het volgende:
[..]
okee, prima, maar hoe krijg ik dan het geld uit mijn depot, voor iets dat niet aan mijn huis wordt besteed, bijvoorbeeld een nieuwe tv? Dan weigert de bank dat toch gewoon?
Ik had namelijk al 2 bedragen gevraagd uit mijn depot, maar niet gekregen, omdat er geen nota/bon bij zat (wilde vooruit betaald hebben, anders moet ik alles voorschieten)
Als ik nu een tv koop, bonnetje bij mijn decleratieformulier doe, opstuur naar de bank, gaan zij dat toch gewoon weigeren of zie ik dat verkeerd?
Omdat de aegon het blijkbaar niet anders doetquote:Op dinsdag 21 juni 2011 20:38 schreef Lips het volgende:
Waarom heb je een bouwdepot als je 1: niet weet waar het voor is en 2: het geld niet voor je huis wilt gebruiken?
Dus als ik het goed begrijp ben je gewoon niet goed voorgelicht omtrent je bouwdepot? Lekker danquote:Op dinsdag 21 juni 2011 20:42 schreef Markster het volgende:
[..]
Omdat de aegon het blijkbaar niet anders doet
Daarbij wil ik grotendeels wel gebruiken voor mijn huis (vloer, keuken, badkamer, latex etc)
Niet over hoe ik het zou krijgen, volgens mij adviseur kon het allebei (dus depot of alles op de rekening ontvangen), maar op het moment van tekenen kon het opeens toch alleen via een bouwdepot. Aangezien er een beetje haast op het kopen zat (aan mijn kant, situatie) ging ik er wel mee akkoord.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 20:57 schreef Lips het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp ben je gewoon niet goed voorgelicht omtrent je bouwdepot? Lekker dan
Je mag er volgens mij van alles van kopen (als bank het loslaat) maar de rente aftrekken mag enkel als het voor zaken is die 'aan je huis vastzitten' (hierboven is het veel beter omschreven!).quote:Op dinsdag 21 juni 2011 21:12 schreef Markster het volgende:
[..]
Niet over hoe ik het zou krijgen, volgens mij adviseur kon het allebei (dus depot of alles op de rekening ontvangen), maar op het moment van tekenen kon het opeens toch alleen via een bouwdepot. Aangezien er een beetje haast op het kopen zat (aan mijn kant, situatie) ging ik er wel mee akkoord.
Verder geen probleem, alleen is de omschrijving van wat er nou precies wel en niet mag, een beetje te beknopt.
Vandaar de vraag
Mijn adviseur was sowieso een lapswans. Maar dat terzijde. Dus in feite kan ik een tv kopen, bon declareren bij de Aegon met het desbetreffende formulier, en dat bedrag in mindering brengen bij mijn totaalsom? (ivm rente aftrekken)quote:Op dinsdag 21 juni 2011 21:16 schreef Lips het volgende:
[..]
Je mag er volgens mij van alles van kopen (als bank het loslaat) maar de rente aftrekken mag enkel als het voor zaken is die 'aan je huis vastzitten' (hierboven is het veel beter omschreven!).
Ik krijg over een aantal weken hetzelfde maar mijn hypotheekadviseur heeft gelukkig wel heel goed omschreven wat wel en niet uit het bouwdepot mag.
Hoe ik het heb begrepen (maar als ik het fout heb wordt ik vast gecorrigeerd) mag je enkel de rente aftrekken van het deel dat je hebt gebruikt voor je woning (die vaste dingen) maar zou je zwart-wit gezien een nieuwe auto of tv mogen kopen van het geld.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 21:23 schreef Markster het volgende:
[..]
Mijn adviseur was sowieso een lapswans. Maar dat terzijde. Dus in feite kan ik een tv kopen, bon declareren bij de Aegon met het desbetreffende formulier, en dat bedrag in mindering brengen bij mijn totaalsom? (ivm rente aftrekken)
Je die heb ik idd.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 21:28 schreef lipje het volgende:
http://www.aegon.nl/parti(...)epot&vraagid=2235801
misschien heb je hier meer aan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |