Sinds 2 weken eet ik vegetarisch. Ik eet geen vlees en geen vis. Officieel ben ik nu dus een Ovo-lacto-vegetariër. De beslissing om vegetarisch te gaan eten heeft meerdere redenen. Door de hoeveelheid rotzooi in het vlees (antibiotica, bacteriën, hormonen en toevoegingen) was ik me er al langer van bewust dat ik minder vlees wilde eten. Maar ook werd ik me er steeds bewuster van wat de gevolgen voor het milieu zijn van vlees en vis eten. Zoals het verbouwen van soja, het leegvissen van de zee, de vervuiling door onze veestapel etc. En waar ik eerst als carnivoor mijn ogen voor sloot: het leed dat wij onze dieren aan doen.
Hoe lekker vegetarisch eten ook is; ik merk dat ik er ook wel moeite mee kan hebben. Zoals gister. Ik ging uiteten en heb me voor het eerst buiten de deur gewaagd aan een vegetarische maaltijd. Heerlijk! Maar de steak die mijn man at, rook ook wel heel lekker! En vandaag in de bedrijfskantine: broodje leverworst! En deze vakantie ga ik naar de Westkust van Frankrijk (fruits de mer)...
Kortom, ik kan wel wat steun gebruiken. Zijn er meer (beginnende) vegetariërs die af en toe een duwtje in de rug nodig hebben, in de vorm van lekkere recepten, positieve berichten over het weglaten van vlees uit je dieet of interessante nieuwsberichten?
Zo ja, waarom heb je besloten vegetarisch te gaan eten? Wat eet je wel, wat eet je niet? Welke dilemma's kom je tegen?