Gast, je komt net van de middelbare school af. Je klinkt nu alsof je een veertiger bent met heel veel levenservaring. Ik zou zeggen: neem het niet zo zwaar, wees niet zo onzeker laat het over je heen komen; zelfstandig worden is alleen maar een verrijking voor je leven.quote:In dit jaar is er veel gebeurd. Ik had een intieme relatie, zeer zware klappen in die relatie meegemaakt en uiteindelijk liep het op de klippen. Verder heb ik een baan gekregen en weer kwijtgeraakt, een nieuwe baan gekregen (waar ik nu nog werk), ben ik mijn hond verloren en financieel ben ik altijd onzeker, ookal heb ik vast en zeker genoeg geld voor de komende jaren.
quote:
Nu ik het stukje teruglees begrijp ik wat je bedoeld, maar het heeft er wel goed ingehakt, daar hoef je geen 40+er voor te zijn, met m'n 21e kun je zulke dingen net zo hard aanvoelen.quote:Op zondag 19 juni 2011 19:35 schreef teknomist het volgende:
[..]
Gast, je komt net van de middelbare school af. Je klinkt nu alsof je een veertiger bent met heel veel levenservaring. Ik zou zeggen: neem het niet zo zwaar, wees niet zo onzeker laat het over je heen komen; zelfstandig worden is alleen maar een verrijking voor je leven.
Zie het als een spannende uitdaging. Ik heb er voornamelijk van genoten uit huis te gaan: vrijheid, zelfstandigheid, minder sociale controle van ouders e.d. Maar investeer wel daar in sociale contacten anders val je wel snel in een zwart gat. (Been there, done that, wel van geleerd.)quote:Op zondag 19 juni 2011 19:38 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Nu ik het stukje teruglees begrijp ik wat je bedoeld, maar het heeft er wel goed ingehakt, daar hoef je geen 40+er voor te zijn, met m'n 21e kun je zulke dingen net zo hard aanvoelen.
(hoge leeftijd om mijn middelbare schooldiploma te halen ja, omdat vmbo -> 1 jaar mbo -> havo -> jaar werken)
TS doet eerder het omgekeerde.quote:Op zondag 19 juni 2011 19:45 schreef LuxorBeetroots het volgende:
Stel in elk geval niet te hoge verwachtingen van je nieuwe leven.
Het klinkt heel tegenstrijdig, maar ik ga HBO bestuurskunde studeren... een opleiding waarin je er juist vaak alleen voor staat. Zeker als ik straks zou besluiten om de politiek in te gaan.quote:
Dat klinkt inderdaaad tegenstrijdig, HBO en studerenquote:Op zondag 19 juni 2011 20:09 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Het klinkt heel tegenstrijdig, maar ik ga HBO bestuurskunde studeren... een opleiding waarin je er juist vaak alleen voor staat. Zeker als ik straks zou besluiten om de politiek in te gaan.
Zo zeg... beetje jammer dit want ik voel me een beetje aangevallen. Ik kruip niet in een slachtoffer rol en wil niet laten zien hoe 'zielig' ik ben.quote:Op maandag 20 juni 2011 12:35 schreef Dipkip het volgende:
Je vat alles zo zwaar op, lijkt alleen maar te kijken naar de negatieve impact die dingen hebben. Hoe je nu Bestuurskunde ook weer omschrijft als een studie waarbij je "er juist vaak alleen voor staat"![]()
Ik denk dat je misschien in plaats van zo veel te reflecteren over alles wat je overkomt eens aan wat zelfreflectie moet gaan doen. Je hebt nu heel erg een houding van: geen wonder dat ik me naar voel want al deze nare dingen zijn mij overkomen [opsomming] en nu ook nog [tweede opsomming].
Kijk eens naar jezelf en zie in dat het ook deels bij jou ligt. Dat je (door oorzaken, dat betwijfelt niemand) nu wel erg negatief ingesteld bent, en probeer dáár wat aan te doen. Immers deze dingen moeten nu eenmaal gebeuren, je moet verder en aan je toekomst gaan werken. Bijna iedere student moet daarvoor nieuwe contacten leggen, baantjes zoeken en geld rondbreien. Verschil tussen een gelukkige student en een ongelukkige student is de houding die ze daarbij aannemen. Je situatie is absoluut niet uniek en ja, heel veel studenten maken een moeilijke periode door waarin ze zich eenzaam voelen of onzeker of alletwee.
Punt is dat je een aanvalsplan moet maken hoe jij dat gaat overwinnen, in plaats van een soort slachtofferhulp zoeken. Je moet die omslag zien te maken in jezelf.
Je moet wat komen gaat zien als een aanvulling op je oude/huidige leven... En niet zo zeer denken dat al het andere minder wordt. Ook al zou je thuis blijven wonen door de weeks gaat er veel tijd naar je studie.. En dat snappen je huidige vrienden echt wel.. Het is goed timemanagen en dan krijg je echt wel tijd voor hun vrij..quote:Op maandag 20 juni 2011 18:54 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Zo zeg... beetje jammer dit want ik voel me een beetje aangevallen. Ik kruip niet in een slachtoffer rol en wil niet laten zien hoe 'zielig' ik ben.
Het enige wat ik met dit topic wil bereiken is vertellen welke veranderingen de laatste 2 jaar hebben plaatsgevonden, en welke veranderingen plaats gaan vinden en dat ik daar lichtelijk onzeker over ben en bang ben mijn bekende vrienden enzo kwijt te raken. Mijn 'oude'/huidige leven is erg fijn (ondanks de minder leuke dingen die ik meemaak) en mijn nieuwe leven zal even afwachten worden.
Verder vraag ik naar ervaringen en het gevoel van andere (oud)studenten die ook deze stap hebben gemaakt en misschien hetzelfde hebben gevoeld als ik en mij daardoor tips konden geven.
Dat ik een aanvalsplan moet maken over hoe ik dat nieuwe leven in ga, ben ik wel met je eens.
Dat je je aangevallen voelt is een onderdeel van je defensieve, negatieve houding. Het is goedbedoeld advies van iemand die in een vergelijkbare, zelfs veel ernstiger situatie heeft gezeten. Als je geen advies wil, moet je hier niet postenquote:Op maandag 20 juni 2011 18:54 schreef Neo-Mullen het volgende:
Zo zeg... beetje jammer dit want ik voel me een beetje aangevallen. Ik kruip niet in een slachtoffer rol en wil niet laten zien hoe 'zielig' ik ben.
Dat jij het nogal cru bracht wil niet zeggen dat ik een negatieve houding hebquote:Op maandag 20 juni 2011 22:45 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Dat je je aangevallen voelt is een onderdeel van je defensieve, negatieve houding. Het is goedbedoeld advies van iemand die in een vergelijkbare, zelfs veel ernstiger situatie heeft gezeten. Als je geen advies wil, moet je hier niet postenik geef je exact waar je om vraagt, ook al had je misschien concretere adviezen in gedachten. Maar je lijkt me slim genoeg om zelf te bedenken dat je als student nieuwe mensen kunt ontmoeten bij een studentenvereniging en meer van dat soort praktisch advies. Dat heb je toch niet nodig?
Aan de ene kant geloof ik dat zonder meer, maar die onzekerheid blijft me ergens toch bezighouden.quote:Op maandag 20 juni 2011 23:13 schreef Xavo het volgende:
Zie het als een nieuwe start waarbij je je problemen achter je laat en hoogstwaarschijnlijk denk je dan over een half jaartje 'Waar maakte ik me toen zo druk om?' Sta gewoon open voor nieuwe ervaringen en doe je best om er iets leuks van te maken dan gebeurt het in 9 van de 10 gevallen allemaal vanzelf.
Ok zonnestraaltje.quote:Op maandag 20 juni 2011 23:18 schreef Neo-Mullen het volgende:
Dat jij het nogal cru bracht wil niet zeggen dat ik een negatieve houding hebJij haalde er gewoon dingen bij waar nooit sprake van is geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |