abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 juni 2011 @ 19:04:19 #1
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_98380163
Eigenlijk wist ik na de havo altijd al dat ik een universitaire studie wilden doen. Maar mede doordat ik niet werd toegelaten op het vwo (ik werd niet 'capabel' genoeg geacht) ben ik eerst drie jaar gaan werken en dit jaar begonnen aan een HBO-opleiding. Hoewel de school (HU) mij prima bevalt daagt de stof me totaal niet uit en doe ik geen reet en haal tot dusverre alles.

Ik wil dus na het behalen van mijn P toch naar een universiteit overstappen, alleen wat en waar? Lange tijd heb ik gedacht om Psychologie te gaan doen Leuven (België), dit vooral omdat ik wel toe ben aan iets nieuws en studeren in België retegoedkoop is. Hoewel ik dit plan nog steeds niet heb geschrapt begin ik er wel een beetje een 'raar gevoel' over te krijgen. Helemaal naar België, daar werken én studeren, en hoewel ik de gemiddelde Vlaming zeer waardeer ben ik eigenlijk ook best wel gebonden aan de directe/duidelijke Nederlandse cultuur, waarbinnen ook nog eens geen ander dialect is binnen 10 min (Lange Frans en Baas B. zeggen van wel, maar zijn blijkbaar nog nooit in België geweest, dat terzijde :'))

Elk weekend naar huis vanuit België zit er niet in, ik zal daar dan ook echt gaan wonen, werken en studeren. Ik twijfel gewoon of die stap niet te groot is. Daarnaast kan ik maar niet wennen aan het in mijn optiek grote cultuurverschil (ben er nu vier keer geweest).

Wat zijn nog andere opties? Psychologie in Nederland is gewoon geen optie voor mij. Numerus fixus + al die eisen aan wiskunde, dat wordt hem echt niet. Nu zit ik te denken aan Sociologie (aan de UvA) ... wat mij opzich ook zeer boeiend lijkt en niet zulke strenge wiskundige eisen stelt.

Maar is er eigenlijk wel minder statistiek bij een studie Sociologie? En waar liggen de gedetailleerde verschillen tussen Psychologie en Sociologie? Ik weet dat het de studie naar het gedrag van de mens vs. de studie naar het gedrag van een samenleving/maatschappij is ... maar hoop hier eigenlijk ook eens wat te horen van studenten die misschien met één van deze studies ervaring hebben.

Oh en ook niet te vergeten; wat zijn de verschillen qua beroepsperspectief en hoeveel vakken krijg je per semester? In België zou ik er dan zes krijgen verdeeld over twee tentamenperiodes, in Nederland is toch twee of drie verdeeld over vier?
pi_98381271
Je hoeft je echt niet druk te maken om het wiskundegehalte van studies als psychologie en sociologie. De meest debiele C&M-trutjes kunnen die studie met gemak aan, inclusief de statistiek. Als je een beetje gemotiveerd bent, kan je die studie hier aan en overstijg je de gemiddelde psychologie/soosjoologie-muts. Daar twijfel ik geen seconde aan.
  zondag 19 juni 2011 @ 19:49:18 #3
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_98381913
Hmm, tja .. ik heb mijn havo wel gedaan zonder wiskunde in het laatste jaar, verder ging het wel met erg veel gemak, deed ook niet veel. Maar wiskunde lag me niet, statistiek (de lutelle beginselen die er van heb gehad ging dan weer beter) ...

Probleem is wel dat ik mij niet door zijn toelatingstest wiskunde op vwo-niv zie geraken, ik heb ook gehoord dat een dergelijke test veel meer wiskunde als statistiek bevat. Daarnaast zitten de psychologie opleidingen al redelijk vol voor aankomend collegejaar gok ik.

Is er trouwens dus nu echt een verschil in de hoeveelheid statistiek in beiden opleidingen?
pi_98382366
Statistiek is vrij simpele wiskunde. Dus die moet je wel beheersen, anders kun je beter niet aan WO beginnen. Maar het lijkt me geen probleem, ik ben er zelf ook via de Havo-hbo-P aan begonnen, absoluut geen probleem, je moet je er echt niet door laten afschrikken.
En de hoeveelheid is niet belangrijk. Als je de basis begrijpt, dan begrijp je alles wat erna komt ook :)

En Belgie lijkt me ook wel wat, maar ik heb gehoord dat de universiteiten nogal 'schools' zijn daar ?
  zondag 19 juni 2011 @ 20:05:03 #5
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_98382690
Dat klopt wel inderdaad. Het is meer feitjes stampen en wat de profs zeggen kan je beter voor waarheid aanneemen (staan niet echt open voor discussie in zulke zaken).

Ik vind België ook heel relaxet, maar goh, voor drie jaar waarbij ik niet vaak naar huis zal keren (heb geen beste band met mijn ouders) ... dat vind ik zo definitief. Ik ken enkele Nederlanders in België nu en die gaan ook vaak naar huis. Voordeel is natuurlijk wel het grote verschil in kosten :)
  zondag 19 juni 2011 @ 20:44:54 #6
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_98384785
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 19:49 schreef Iannn het volgende:
Hmm, tja .. ik heb mijn havo wel gedaan zonder wiskunde in het laatste jaar, verder ging het wel met erg veel gemak, deed ook niet veel. Maar wiskunde lag me niet, statistiek (de lutelle beginselen die er van heb gehad ging dan weer beter) ...

Probleem is wel dat ik mij niet door zijn toelatingstest wiskunde op vwo-niv zie geraken, ik heb ook gehoord dat een dergelijke test veel meer wiskunde als statistiek bevat. Daarnaast zitten de psychologie opleidingen al redelijk vol voor aankomend collegejaar gok ik.

Is er trouwens dus nu echt een verschil in de hoeveelheid statistiek in beiden opleidingen?
Ik heb eerst HBO gedaan en moest daarna ook de wiskundetoets maken op de UvT. Bij ons werd er een goede cursus gegeven en daarbij werd je stap voor stap de toets geholpen. Natuurlijk moet je er even terug in komen, maar het lukt wel & je moet jezelf er echt niet te druk om maken.

En voor statistiek geldt hetzelfde. In Tilburg krijg je in je bachelor 5 statistiek vakken en ja, je moet het wel bijhouden. Ik ben zelf ook geen held en bij 3 van de 5 heb ik het pas bij de herkansing gehaald, maar het is niet ondenkbaar.

Ik heb even in de studiegids gekeken van Tilburg en bij zowel Psychologie als Sociologie krijg je dezelfde hoeveelheid statistiek vakken (kortom, 5). Als ik snel naar de inhoud kijkt, dan zit er wel wat verschil tussen, maar niet veel :)
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  maandag 20 juni 2011 @ 15:07:47 #7
305256 Ph.D.PowerPauper
Waanzinnig Weldenkend
pi_98413023
Als ik kijk naar statistiek aan de RuG dan heb je bij psychologie en sociologie volgens mij even veel statistiek. Een vriendin van mij studeert psychologie in Belgie en die krijgt net zo veel of zelfs meer statistiek.

Ik ben ook met een HBO P begonnen aan sociologie en de statistiek is te doen als je het gewoon goed bijhoudt. Een beetje motivatie is dus wel handig! Verder niet te druk over maken.
Google is your friend!
www.justfuckinggoogleit.com/
pi_98413885
Ben het eens met de reacties. Uit ervaring kan ik zeggen dat statistiek echt niet moeilijk is, mits je voldoende tijd erin stopt. Het bestaat vooral uit formules leren te gebruiken die je bij sommige tentamens ook nog op eens formuleblad erbij krijgt of anders in je grafische rekenmachine stopt. Daarbij kreeg je ook zoveel college's en werkgroepen dat je ook voldoende ondersteuning krijgt.

Numerus fixus zou ik me echt niet druk om maken, in mijn tijd was dat bij de VU zo dat iedereen gewoon werd toegelaten (300-400 man).

Verschil sociologie en psychologie is groot. Psychologie gaat over het individu en zijn functioneren (heel breed cognitief, emotioneel, intellectueel, sociaal, psychopathologisch), sociologie over maatschappelijke ontwikkelingen, denk aan arbeidsmarkt etc.
  maandag 20 juni 2011 @ 17:18:56 #9
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_98419308
Ik zou geen sociologie gaan doen maar politicologie als je in samenlevingen geinteresseerd bent. Sociologie is vrij beschrijvend, opinieschrijverig. Het is een beetje vaag en uiteindelijk gaat het nergens over. Politicologie gaat echt over maatschappelijke problemen en kwesties.
  maandag 20 juni 2011 @ 19:15:48 #10
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_98424627
Bedankt voor de reacties, interessant. Wel bizar eigenlijk dat er voor Psychologie dan van die strenge toelatingseisen zijn, waarbij wordt aangegeven dat wiskunde op VWO-niveau móest zijn, en bij Sociologie is het allemaal veel relaxter en wordt enkel aangegeven dat een basiskennis van wiskunde een 'pré' is.
pi_98426174
Het klopt dat sociologie aan de UVA vrij weinig wiskunde heeft, maar dat betekent niet dat de studie eenvoudiger is dan sociologie in Groningen of Tilburg. Statistiek kan iedereen die toegelaten wordt (met een hbo-p oid) wel halen, aan de UVA krijg je echter ook vakken die inhoudelijk vrij lastig kunnen zijn.

Ik studeer zelf sociologie in Groningen en iemand die ik goed ken doet dit aan de UVA en ik denk zeker niet dat de opleiding aan de UVA makkelijker is. Overigens zijn de toelatingseisen bij sociologieopleidingen volgens mij vaak wat makkelijker omdat de opleidingen kleinschaliger zijn en veel minder aanmeldingen hebben dan psychologie. In Groningen zijn er elk jaar vrij veel afvallers.

Owh, en het is echt onzin dat sociologie nergens over gaat. Iedereen die een beetje oplet ziet regelmatig sociologisch onderzoek voorbij komen in het dagelijks leven dat zowel wetenschappelijk als maatschappelijk zeer relevant is.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
  maandag 20 juni 2011 @ 19:45:34 #12
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_98426654
Dank voor je reactie Compatibel. Hmm, klinkt boeiend.

Sociologie lijkt mij ook totaal anders als Politicologie wat Mishu aanhaald. Politicologie lijkt mij ook wel boeiend maar veel meer gericht op het politieke wezen van de maatschappij, ook zeer internationaal gericht. Daarnaast heb je voor de toelating dacht ik een VWO-diploma nodig, en die heb ik niet. Sociologie lijkt mij perfect, heel boeiend en echt ook observerend en kijkend naar het gedrag van mensen in een samenleving :). Toch een beetje een psychologische kant die er achter zit, dat vind ik prettig.

Verder heeft Sociologie toch best goed arbeidsperspectieven?
pi_98427303
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 19:45 schreef Iannn het volgende:
Dank voor je reactie Compatibel. Hmm, klinkt boeiend.

Sociologie lijkt mij ook totaal anders als Politicologie wat Mishu aanhaald. Politicologie lijkt mij ook wel boeiend maar veel meer gericht op het politieke wezen van de maatschappij, ook zeer internationaal gericht. Daarnaast heb je voor de toelating dacht ik een VWO-diploma nodig, en die heb ik niet. Sociologie lijkt mij perfect, heel boeiend en echt ook observerend en kijkend naar het gedrag van mensen in een samenleving :). Toch een beetje een psychologische kant die er achter zit, dat vind ik prettig.

Verder heeft Sociologie toch best goed arbeidsperspectieven?

Reken daar maar niet op. Volgens mij komen de meesten uiteindelijk wel aan de bak bij een of andere overheidsinstelling, maar het blijft lastig.

Overigens kun je met je hbo-p wel toegelaten worden bij politicologie en psychologie hoor, soms moet je alleen een test oid maken. Daar is trouwens niets mis mee, want zoals ik al stelde vallen bij sociologie in het eerste jaar behoorlijk veel mensen af die anders wel tegen die test waren aangelopen.

Het grootste nadeel aan de sociologische wetenschap is wel het bijzonder slecht afgebakende vakgebied. Niemand weet waar de grenzen van het vakgebied liggen, waardoor je sociologen onderzoek ziet doen naar psychologische, economische, politicologische, pedagogische, criminologische en in het geval van de UVA zelfs min of meer filosofische vraagstukken. Dat klinkt leuk, maar die ontzettend brede insteek kan ook erg irritant zijn. Aan de UVA zal dit wellicht wat minder het geval zijn, maar het blijft zo dat de sociologische wetenschap zichzelf nooit echt goed heeft kunnen definiëren.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
  maandag 20 juni 2011 @ 20:09:40 #14
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_98427928
Sociologie is een studie zonder carrière. Aldus 1 van mijn HRM leraren vroegah :')
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_98429096
Absoluut niet naar bedoeld, maar zorg dat je het verschil tussen 'als' en 'dan' weet voordat je naar de universiteit gaat. Ik heb je die fout nu al twee keer zien maken, en universitair docenten en professoren straffen je hard af als je die fout in een paper maakt. Dat doe ik in ieder geval wel met mijn studenten.
  maandag 20 juni 2011 @ 20:50:24 #16
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_98430273
Haha, ja, dat is mijn grammaticale achilleshiel :'). Wordt er zo streng naar papers gekeken dan? Ik mag nu op het HBO altijd max 4 fouten per blz. hebben. Ik zorg altijd wel dat zoiets goed zit, maar sowieso kijken ze er in het algemeen gezien niet eens naar, als ik soms werkstukken van klasgenoten zien, damn.

quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 19:58 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Reken daar maar niet op. Volgens mij komen de meesten uiteindelijk wel aan de bak bij een of andere overheidsinstelling, maar het blijft lastig.

Overigens kun je met je hbo-p wel toegelaten worden bij politicologie en psychologie hoor, soms moet je alleen een test oid maken. Daar is trouwens niets mis mee, want zoals ik al stelde vallen bij sociologie in het eerste jaar behoorlijk veel mensen af die anders wel tegen die test waren aangelopen.

Het grootste nadeel aan de sociologische wetenschap is wel het bijzonder slecht afgebakende vakgebied. Niemand weet waar de grenzen van het vakgebied liggen, waardoor je sociologen onderzoek ziet doen naar psychologische, economische, politicologische, pedagogische, criminologische en in het geval van de UVA zelfs min of meer filosofische vraagstukken. Dat klinkt leuk, maar die ontzettend brede insteek kan ook erg irritant zijn. Aan de UVA zal dit wellicht wat minder het geval zijn, maar het blijft zo dat de sociologische wetenschap zichzelf nooit echt goed heeft kunnen definiëren.
En ik heb dus geen zin in zo'n test. Qua theorie kan ik absoluut een universitaire studie (dénk ik, heb er immers nog geen bewijzen voor) ... maar qua statistiek zal ik er zeker hard achter moeten aanzitten. Als ik dan enkel op zo'n statistisch toetstje moet worden beoordeeld, ai ... dat gaat em echt niet worden.

Oh, taai! Dat had ik absoluut niet verwacht. Bij psychologie is op de korte termijn het banenaspect ook niet erg rooskleurig hoor ik van velen, dit vooral vanwege het gebrek aan (praktijk) ervaring. Op den duur zit je natuurlijk wel gebakken vaak, maar in het begin is het aanpoten met "HBO-baantjes". Onderzoeksmatige jobs even buiten beschouwing gelaten, daar had ik het ook in eerste instantie al niet over.
pi_98432654
Dat klopt wel ja. Vaak vragen ze GZ-psychologen of minimaal een aantal jaar ervaring. Bij mij op stage waren er zelfs psychologen die voor 0 euro werkten om zo ervaring op te doen. Je kunt wel ook altijd de wetenschappelijke kant op. Bij sociologie heb je wat dat betreft nog minder keus (niet een duidelijk klinische kant).
  maandag 20 juni 2011 @ 21:31:55 #18
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_98432739
Bij psychologie hangt het inderdaad erg van je richting af. Tijdens het solliciteren naar een stageplaats merkte ik wel dat ik een voordeel had i.v.m. mijn HBO diploma en het feit dat ik twee jaar werkzaam ben binnen de GGZ. Natuurlijk wel op een andere functie, maar het speelt wel mee :)
  maandag 20 juni 2011 @ 21:38:41 #19
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_98433252
Ik heb trouwens ook nog een vraag betreffende psychologie; als je dat op universitair niveau wilt gaan doen heb je daar dan een VWO-diploma met een pakket waar Biologie in zit voor nodig?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 20 juni 2011 @ 21:40:41 #20
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_98433412
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 21:38 schreef Euribob het volgende:
Ik heb trouwens ook nog een vraag betreffende psychologie; als je dat op universitair niveau wilt gaan doen heb je daar dan een VWO-diploma met een pakket waar Biologie in zit voor nodig?
Nee. Een VWO diploma is prima (met/zonder biologie). En eventueel een HBO-P / Diploma is ook goed.
  maandag 20 juni 2011 @ 21:42:51 #21
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_98433574
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 21:40 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Nee. Een VWO diploma is prima (met/zonder biologie). En eventueel een HBO-P / Diploma is ook goed.
Kut, nou heb ik over 3 jaar nog meer opties. :'(

:D
  maandag 20 juni 2011 @ 21:43:56 #22
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_98433657
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 21:42 schreef Euribob het volgende:

[..]

Kut, nou heb ik over 3 jaar nog meer opties. :'(

:D
Hoezo?
  maandag 20 juni 2011 @ 21:57:27 #23
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_98434690
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 21:43 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Hoezo?
Pas vanaf dan mag ik studeren, want pas dan heb ik mijn VWO afgerond.
En daarna kan ik dan dus ofwel iets met economie danwel iets met psychologie.
Of ik ga de politiek in, dat kan ook. :)
  maandag 20 juni 2011 @ 21:58:39 #24
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_98434793
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 21:57 schreef Euribob het volgende:

[..]

Pas vanaf dan mag ik studeren, want pas dan heb ik mijn VWO afgerond.
En daarna kan ik dan dus ofwel iets met economie danwel iets met psychologie.
Of ik ga de politiek in, dat kan ook. :)
Ooo oke :) Ach, dan heb je nog even en dan kan je keuze nog 10x veranderen ;)
  maandag 20 juni 2011 @ 22:11:36 #25
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_98435868
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 21:58 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Ooo oke :) Ach, dan heb je nog even en dan kan je keuze nog 10x veranderen ;)
Maar je hebt niks specifieks nodig voor psychologie?
Heb trouwens gezien dat jij al psycholgie studeert, zou je me kunnen vertellen wat je 'vakken' allemaal zijn als je voor je bachelor studeert?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')