abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 juni 2011 @ 13:39:35 #1
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_98368323
Ik heb een klassieker waar ik vandaag even 4 nieuwe bougies ingedraaid heb. Vooral omdat ik ze toch had liggen en de oude kunnen mooi in de kofferbak voor noodgevallen.

Nu had ik de auto even uit de stalling naar voren gereden, pakweg 10 meter en toen gewisseld. Het viel me op dat alle 4 de bougies zwarte aanslag hadden en zeer vettig waren.

Nu kun je daar normaal de staat van de motor aan afleiden, afstelling carburateur, afstelling ontsteking en staat bougies etc. Maar nu had ik dus 10 meter op de choke gereden en heeft dat waarschijnlijk invloed gehad op de vettigheid van de bougies.

Mijn vraag dus aan de klassiekermensen: draaien jullie de bougies er uit met een ijskoude (niet-gestarte) motor, maakt het je niet uit of hij even kort gelopen heeft of laat je hem eerst een blokje rond rijden dat hij goed warm is?

Bij mijn andere klassieker had ik gisteren het laatste gedaan en ondanks verbrande poten tijdens het losdraaien lijkt het een beter resultaat te geven (dat is: als de carburateur van de eerstgenoemde echt niet te rijk staat ;) ).

Meningen?
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  zondag 19 juni 2011 @ 13:41:45 #2
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_98368408
Waarschijnlijk gaan bougies gemakkelijker los als de motor koud is. Metaal zet namelijk uit bij warmte.

Al kan ik me niet voorstellen dat 10 meter rijden je motor echt warm zou maken.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 19 juni 2011 @ 13:48:00 #3
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_98368615
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 13:41 schreef Daffodil31LE het volgende:
Waarschijnlijk gaan bougies gemakkelijker los als de motor koud is. Metaal zet namelijk uit bij warmte.

Al kan ik me niet voorstellen dat 10 meter rijden je motor echt warm zou maken.
Loshalen is het probleem niet, bougies zitten niet op 800Nm vast...
en inderdaad, 10 meter maakt je motor niet warm maar als je gelezen had bedoelde ik dat 10 meter op de choke je oldtimer starten waarschijnlijk wel de bougies vet maakt zodat je niet meer kan zien of de afstelling goed staat.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_98371506
warm of koud maakt niet uit
pi_98371893
Ik doe het koud, want ik ben een beetje huiverig om bougie's in een warme kop te draaien.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_98371898
Waarom zou je 'm überhaupt starten voor die 10 meter.

Maargoed koud of warm, ik heb nooit verschil gemerkt.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_98372147
De bougies 'aflezen' doe je als de auto op de laatste rit daarvoor goed warm gereden is en na het parkeren de motor meteen is afgezet. Het maakt dan vervolgens voor het 'aflezen' niet uit of je de bougies er bijna meteen uit draait, of dat je dat een week later pas doet. De aanslag op de bougies blijft er hetzelfde uit zien, zolang je de auto tussentijds maar niet gebruikt.

Het makkelijkste is dan ook om na het goed warm rijden de motor weer rustig te laten afkoelen zodat je je vingers niet verbrand.
  zondag 19 juni 2011 @ 15:28:11 #8
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98372216
Koud. Omdat auw bij warm :P
pi_98373336
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 13:41 schreef Daffodil31LE het volgende:
Waarschijnlijk gaan bougies gemakkelijker los als de motor koud is. Metaal zet namelijk uit bij warmte.

Al kan ik me niet voorstellen dat 10 meter rijden je motor echt warm zou maken.
Je blok is van keramiek gemaakt? ;)

Ik zou voor 'lauw' gaan, dus niet meteen nadat de (warmgelopen) motor is uitgezet, maar na een kwartier na uitschakelen ofzo.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_98386192
Bougies verwisselen doe je bij een koude motor.
Dit omdat je dan je klauwen niet brand en mits je laatste rit lang genoeg is geweest je dan prima je bougies kunt aflezen.

Koffie met room kleur is goed
Lichter is te arm mengsel
Donkerder is te rijk
Let wel dit is slechts een grove indicatie.

Als je het persee bij een warme motor wilt doen pas dan op voor je klauwen en draai ze voorzichtig weer vast want warm is het veel makkelijker om ze te strak te draaien en uiteindelijk het draad te verneuken (zeker met allu koppen)

Na een kort rit je met choke is het heel normaal dat ze zwart en vettig zijn.
  zondag 19 juni 2011 @ 23:39:21 #11
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_98394299
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 21:08 schreef ononono het volgende:
Bougies verwisselen doe je bij een koude motor.
Dit omdat je dan je klauwen niet brand en mits je laatste rit lang genoeg is geweest je dan prima je bougies kunt aflezen.

Koffie met room kleur is goed
Lichter is te arm mengsel
Donkerder is te rijk
Let wel dit is slechts een grove indicatie.

Als je het persee bij een warme motor wilt doen pas dan op voor je klauwen en draai ze voorzichtig weer vast want warm is het veel makkelijker om ze te strak te draaien en uiteindelijk het draad te verneuken (zeker met allu koppen)

Na een kort rit je met choke is het heel normaal dat ze zwart en vettig zijn.
Dat laatste dacht ik dus inderdaad ook. Ik was al bang dat ik de carb opnieuw moest gaan afstellen maar toen bedacht ik me dit.

Uiteindelijk kun je hem dus beter koud na een lange rit onder handen nemen als ik het zo hoor. is dan de (eventuele) vettigheid van een matig werkende bougie niet al opgelost?
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_98498984
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 23:39 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Dat laatste dacht ik dus inderdaad ook. Ik was al bang dat ik de carb opnieuw moest gaan afstellen maar toen bedacht ik me dit.

Uiteindelijk kun je hem dus beter koud na een lange rit onder handen nemen als ik het zo hoor. is dan de (eventuele) vettigheid van een matig werkende bougie niet al opgelost?
Het verschil tussen de goedwerkende bougie en de slechte is dan nog steeds duidelijk zichtbaar.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')