abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 juni 2011 @ 08:19:45 #1
29114 Artificial_M
De laatste der kunstmatigen...
pi_98325365
Hallo lieve Fok!kers,

Sinds gisterenavond heb ik last van een zeer wazig electrisch probleem! Ik ben gisteren uren bezig geweest om de storing te 'zoeken' maar ik ben niet veel wijzer geworden, ook google heeft niet veel uitgehaald en nu hoop ik dat er hier bruut goede installateurs rondwanen die mij kunnen helpen...

Toen ik gisteren aan het kompjoeteren was klapte ineens mijn computer uit, na een vlugge inspectie bleek er nog meer uit te liggen... :(

Gekeken in de groepenkast, alle zekeringen heel (ja ik heb een groepenkast uit 1878 :)) Toch heb ik de zekering van de desbetreffende groep die uit was gevallen vervangen. Helaas geen resultaat. Hierna heb ik flink op de knop liggen rammen boven de groep omdat deze knoppen nog weleens willen hapereren... Ook geen resultaat...

Ten einde raad heb ik de hele groepenkast opengeschroefd en ben ik met een spanningszoekertje (heb hier helaas geen multimeter) gaan kijken of er prik op de fase zit: Alle groepen geven bóven de schakelaar prik op de fase aan. De nul kan ik helaas niet meten zonder multimeter.

Ik heb de fase en nul van de 'kapotte' groep losgehaald en bij de groep ernaast aangesloten... Ook hier weer geen resultaat :'(

Er lopen nu allemaal verlengkabels langs mijn trappengat zodat ik wel kan Fok!ken, maar de meest estetische oplossing is het natuurlijk niet :)

Iemand nog suggesties / oplossingen waar ik kan kijken, wat ik kan meten, wat ik moet doen? :7
pi_98325405
Waarschijnlijk een losse draad in een centraaldoos vlakbij de groepenkast, daarvoor zul je de centraaldozen na moeten kijken. Als het goed is kun je in iedere kamer in het midden van het plafond erbij. kijk welke ruimte het dichtst bij de groepenkast zit en begin daarmee.

Wel eerst de spanning eraf, dus schakelaar om en zekering eruit.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 18 juni 2011 @ 08:29:51 #3
64781 bonke
pipo koeie
pi_98325411
is er niet een draadje los bij je verzameldoosies in et plafond ergens ?:)
pies on joe toe
  zaterdag 18 juni 2011 @ 08:30:56 #4
29114 Artificial_M
pi_98325415
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 08:28 schreef Ridocar het volgende:
Waarschijnlijk een losse draad in een centraaldoos vlakbij de groepenkast, daarvoor zul je de centraaldozen na moeten kijken. Als het goed is kun je in iedere kamer in het midden van het plafond erbij. kijk welke ruimte het dichtst bij de groepenkast zit en begin daarmee.

Wel eerst de spanning eraf, dus schakelaar om en zekering eruit.
Crossed my mind... maar wat ik niet begrijp is hoe zomaar een draad los kan gaan in een centraaldoos?
pi_98325434
Waarschijnlijk heeft 'ie altijd een beetje losgezeten. Omdat het contactvlak dan klein is krijg je warmteontwikkeling. Dat is sowieso al gevaarlijk (brandgevaar), maar na verloop van tijd kan door uitzetten, inkrimpen en verkoling de boel losraken. 1978, dus als er niets is veranderd heeft de draad ruim 32 jaar de tijd gehad om zich op die manier los te wurmen van de lasdop/klem.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_98325437
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 08:30 schreef Artificial_M het volgende:

[..]

Crossed my mind... maar wat ik niet begrijp is hoe zomaar een draad los kan gaan in een centraaldoos?
of...muizen
pi_98325507
Gebruik, naast je ogen, ook je neus bij het speuren: zoals Ridocar al meldde, kan een losse draad (vaak de nul) de oorzaak zijn. Bij smeulen ruik je dat heel duidelijk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98325523
Gewoon wachten waar het gaat smeulen dan heb je de boosdoener... _O-
pi_98325624
Je moet vooraan beginnen niet achteraan... Vooraan is bij je apparatuur en vanaf je apparatuur naar de meterkast werken. Eerst alle apparatuur onder deze groep afkoppelen en dan één voor één weer aansluiten. Ik weet zeker dat een appararaat stuk is en niet je groepenkast.
pi_98325772
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 08:19 schreef Artificial_M het volgende:
Hallo lieve Fok!kers,

Ik heb de fase en nul van de 'kapotte' groep losgehaald en bij de groep ernaast aangesloten... Ook hier weer geen resultaat :'(

Iemand nog suggesties / oplossingen waar ik kan kijken, wat ik kan meten, wat ik moet doen? :7
als je dit hebt geprobeert, lijkt het er veel op dat er een onderbreking is na de verdeelkast, dus begin maar te zoeken in de lasdozen van deze groep,werk hierbij vanaf de verdeelkast en zo steeds verder naar achter
pi_98325861
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 08:19 schreef Artificial_M het volgende:
Ten einde raad heb ik de hele groepenkast opengeschroefd en ben ik met een spanningszoekertje (heb hier helaas geen multimeter) gaan kijken of er prik op de fase zit: Alle groepen geven bóven de schakelaar prik op de fase aan. De nul kan ik helaas niet meten zonder multimeter.
Dat je hem niet kunt meten, betekent niet dat je hem niet kunt testen.

Pak bv een losse lamp + fitting (of desnoods een complete schemerlamp), maak er 2 draden aan, en gebruik dat als spanningszoeker. Je hebt dan een prima zichtbare indicatie of op dat punt zowel de nul als de fase in orde zijn.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 18 juni 2011 @ 09:49:01 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_98325973
Succes... Als de rest van de electra net zo oud als de stoppenkast, dan wens ik je veel plezier bij de aankomende verbouwing van je huis.
Met een beetje pech zit er een kabel los ergens in een metalen centraaldoos die ergens onder de vloer of in de muur zit (zo ging dat vroeger) en mag je blij zijn dat je huis niet gelijk is afgefikt.
So we just called him Fred
pi_98326502
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat je hem niet kunt meten, betekent niet dat je hem niet kunt testen.

Pak bv een losse lamp + fitting (of desnoods een complete schemerlamp), maak er 2 draden aan, en gebruik dat als spanningszoeker. Je hebt dan een prima zichtbare indicatie of op dat punt zowel de nul als de fase in orde zijn.
Zou iets veiligers doen om de nul te testen: één apparaat met stekker op een stopcantact en spanning inschakelen. Zodra je spanning op de nul meet, weet je dat ie los hangt. Op een traject wel/geen spanning op de nul, zit de onderbreking.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98328691
Meten is weten, dus haal eerst een multimeter.
De spanningszoeker die je gebruikt is totaal niet geschikt en is geen veilige manier.
Snap niet dat die krengen nog steeds verkocht mogen worden.

En meet dan gelijk hoeveel spanning er op de diverse punten staat, een lampje lijkt leuk, maar dit zegt nog niets over de hoeveelheid spanning.

Ouderwetse spanningzoekers, en dan bedoel ik die schroevendraaiers met een lampje erin werken dmv spanning via het menselijk lichaam naar aarde, verkeerde schoenen ( rubberen zolen) aan hebben of ondervloer kan al een verkeerde indicatie geven, bijvoorbeeld het lampje bljft uit terwijl er wel spanning op staat.
pi_98341475
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 12:06 schreef klipper het volgende:
Meten is weten, dus haal eerst een multimeter.
Aan de ene kant heb je gelijk, maar of het verstandig is om een 'leek' een multimeter in zijn handen te geven en te zeggen 'ga maar even aan de netspanning meten' durf ik te betwijfelen.

Meten is weten klopt. Maar alleen als je weet wat je meet.

Voor je het weet proberen ze de weerstand, de gelijkspanning, de Hfe, de capaciteit, of zelfs het aantal A van het net te meten....

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 18-06-2011 18:55:30 ]
pi_98355314
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 18:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Meten is weten klopt. Maar alleen als je weet wat je meet.

Voor je het weet proberen ze de weerstand, de gelijkspanning, de Hfe, de capaciteit, of zelfs het aantal A van het net te meten....

Ik hoor een verkapte tip aankomen?
We meten het Voltage dus?
pi_98355637
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 00:16 schreef Milkmannetje het volgende:

[..]

Ik hoor een verkapte tip aankomen?

We meten het Voltage dus?
Droeftoeter...

Ja, we meten het voltage. Maar dan wel AC en in het bereik > 200V.

Leg jij het even uit aan een elektra-noob?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')