Ik neem aan dat ik de veerankers dan niet gespijkerd maar met muurpluggen in de bestaande muur moeten, toch?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 18:30 schreef blomke het volgende:
1 Cellenbetonblokken wel onderling verlijmen, mar niet vast aan de bestaande muur. Daar heb je speciale veerankers voor. De naad na afloop dichtkitten
hmm een zwevende muur? staat de te metselen muur haaks op de bestaande muur of paralel eraan? Veerankers gaan dan niet werken, je muur valt dan op je vloerquote:Op vrijdag 17 juni 2011 18:15 schreef peterselieplukkker het volgende:
Daar stond ik dan in de bouwmarkt, talloze zakken mortels. Alles gelezen maar kwam er niet uit.
1) Ik wil het volgende; cellenbeton (ytong) vastzetten/lijmen/metselen aan een een draagmuur. Het is voor zover ik kon zien gemaakt van beton maar heeft een toplaag van steenachtig iets.
Welk mengsel kan ik het beste hiervoor gebruiken? Ik heb nu cellenbeton lijm gehaald en een primer omdat ik begreep dat dit noodzakelijk is voor zowel het cellenbeton + draagmuur om aan elkaar te kunnen lijmen.
De cellenbeton blokken moeten hechten aan de muur, ze staan niet direct in contact met de vloer. Dien ik dan ook tussen de cellenbetonblokken lijm aan te brengen? of kan ik ze simpelweg stapelen?.
een paar bouten door je cellenbetonblokken heenboren( 2 per blok), ofquote:Op zondag 19 juni 2011 23:07 schreef peterselieplukkker het volgende:
Correct, het wordt min of meer een zwevende muur. Dit komt omdat de ondervloer in badkamer van granito is met opstaande randen in de hoeken. De randen ga ik uitzagen in cellenbeton zodat de granito vloer intact blijft en het cellenbeton netjes de rand maskeert.
Hierdoor wordt echter het contact met de granito vloer tov cellenbetonblokken zeer beperkt (1a 2cm) en mag ik niet verwachten dat de 2.5meter hoge cellenbeton muur hierop veilig kan steunen. Vandaar dat ik het geheel wil vast zetten aan de muur.
Ben er nog steeds niet uit wat ik het beste kan gebruiken. Veerankers zijn idd geen oplossin voor de zwevende muur.
Iemand nog een gouden tip?
En bedoel je dan alleen de onderste lijn cellenbeton blokken zodat de overige erboven daarop steunen of in elke cellenbetonblok 2 schroeven?quote:een paar bouten door je cellenbetonblokken heenboren( 2 per blok), of
een latei ( = opvangbalk) aanbrengen
Al op de site van knauf gekeken (die produceren de groene gipsplaten)?quote:Op maandag 20 juni 2011 14:06 schreef peterselieplukkker het volgende:
Groene gipsplaat was mijn eerste idee maar begrepen van de bouwmarkt (en ook enkele fora's) dat dit prima voor plafon gebruik is.
Maar geen aanrader bij toepassing op een muur die in de douche staat ivm uitzetten.
quote:Mogen gipsplaten in een badkamer gebruikt worden?
Gipskarton kan in de badkamer. Maar je dient dan wel rekening te houden met enkele belangrijke aspecten. Gips, de basis voor iedere gipskartonplaat, is immers een materiaal dat eigenlijk niet goed bestand is tegen een aanhoudende inwerking van vocht. Na verloop van tijd kunnen er fenomenen zoals barstvorming, schimmelvorming, loskomen van het karton, … optreden in een wand of een plafond dat bestaat uit vochtige gipsplaten. En in een badkamer is het risico op vochtinfiltraties in wanden en plafond beduidend groter dan in een droge ruimte. Daarom is het voor de badkamer aan te raden om waterwerende gipskartonplaten te gebruiken. “Ze worden ook wel geïmpregneerde, groene of hydro-gipsplaten genoemd en je kan ze herkennen aan het groene karton van de plaat (dikte 9.5 mm of 12.5 mm). De kern van een waterwerende gipsplaat is behandeld met een waterafstotend siliconenproduct, waardoor ze beter bestand is tegen vocht.” Waterdicht Niet alleen aan de plaat, ook aan de afwerking moet de nodige zorg worden besteed. “De afwerking moet waterdicht zijn,” bevestigd Raf Dehaes. “Kies daarom bij de plaatsing van tegels uitsluitend voor een waterdichte tegellijm, tegel en voegproduct of wanneer je verft voor een waterdichte verflaag. Schenk extra aandacht aan de hoeken en aansluitingen met andere bouwmaterialen. Let ook op de doorvoeren van de leidingen. Deze moeten waterdicht en soepel afgewerkt worden door middel van een gepaste siliconenvoegmassa. De zones die een extra risico op vochtinfiltraties lopen, denk maar aan de douchecel, de zones boven en rond het bad of lavabo, moeten voorafgaandelijk met een speciale waterdichte primer (in meerdere lagen) behandeld worden. Er bestaan ook waterdichte banden die je in de hoeken van de gipsplaten kan kleven. De fabrikanten van de gipskartonplaten en van de lijm kunnen je dergelijke producten voorstellen.” Tot slot is het belangrijk te weten dat bij toepassing in publieke en grote vochtige lokalen (zwembaden, publieke doucheruimtes, industriële keukens, …) men er beter aan doet een cementgebonden plaat te gebruiken in plaats van een gipskartonplaat. Een cementgebonden plaat heeft in contact met vocht geen last van de eerder genoemde problemen. Conclusie: Gipskartonplaten mogen in een badkamer. Maar gebruik waterwerende gipsplaten en voorzie in een perfect waterdichte afwerking.
ja afhankelijk van hoeveel stenen hoog miischien zelfs de onderste twee lagenquote:Op maandag 20 juni 2011 09:58 schreef peterselieplukkker het volgende:
[..]
En bedoel je dan alleen de onderste lijn cellenbeton blokken zodat de overige erboven daarop steunen of in elke cellenbetonblok 2 schroeven?
Zat gister te denken aan hoekprofielen, maar een latei is natuurlijk helemaal mooi. Even kijken hoe ik daar aan kom...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |