abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98288976
Ik heb vorige week een ratje gehaald.
Toen ik hem uit het doosje haalde heeft hij even gebeten, niet echt door gebeten, wss uit schrik of zo.
Maar nu mag ik hem nog niet nemen of aanraken, dan haalt hij weer uit om te bijten.
Als ik hem eten in zijn bak doe dan doet ie niets of als ik hem een stukje fruit of groenten geef ook niet.
Enkel als ik hem wil aaien of nemen.
Iemand tips in hoe ik dit het beste kan oplossen om ervoor te zorgen dat ie niet meer bijt? Want ik wil hem wel graag uit zijn kooi kunnen nemen :)
Never underestimate the predictability of stupidity
pi_98289026
Als je de mogelijkheid hebt, proberen de rat niet met de hand van boven te benaderen, maar zo dat hij je ziet :s)
Brutal. Fucking. Metal.
pi_98289115
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 12:30 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Als je de mogelijkheid hebt, proberen de rat niet met de hand van boven te benaderen, maar zo dat hij je ziet :s)
Goed plan, daar denk ik niet altijd aan..
Idd, ratten zijn natuurlijk prooidieren en die halen uit naar alles wat van boven komt..
pi_98289214
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 12:32 schreef MissMayhem het volgende:

[..]

Goed plan, daar denk ik niet altijd aan..
Idd, ratten zijn natuurlijk prooidieren en die halen uit naar alles wat van boven komt..
Jep. Tot ze snappen dat jij goed bent, dan kan je ze oppakken hoe je wilt :P
Brutal. Fucking. Metal.
pi_98289245
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 12:36 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Jep. Tot ze snappen dat jij goed bent, dan kan je ze oppakken hoe je wilt :P
Dus ik kan bv. beter mijn hand gewoon eens plat in de kooi leggen en kijken wat ie doet?
pi_98289518
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 12:37 schreef MissMayhem het volgende:

[..]

Dus ik kan bv. beter mijn hand gewoon eens plat in de kooi leggen en kijken wat ie doet?
Zo heb ik het wel gedaan ja. Maar mijn rat heeft nooit gebeten.
Brutal. Fucking. Metal.
pi_98289686
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 12:44 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Zo heb ik het wel gedaan ja. Maar mijn rat heeft nooit gebeten.
Komt goed, thx :)
  vrijdag 17 juni 2011 @ 12:53:58 #8
233296 Eisoep
staar me na, kwijlen mag!
pi_98289850
je ratje pakken en in je nek zetten.
dan voelt hij zich veilig in je haar en zou je het rustig met een vinger kunnen benaderen. zachtjes een beetje aaien en dan komt het vanzelf wel.
ik ben alleen nog nooit gebeten.
ik haalde ze dan ook bij een rattery en waren vanaf dag1 van hun geboorte al aan mensen gewend.
heb je hem uit een dierenwinkel of asiel?
pi_98294595
De al genoemde goede tip om het ratje niet van bovenaf te benaderen. Rustig je hand in de kooi brengen (hoef niet plat op de grond, maar ga niet recht op je ratje af, laat je hand gewoon rusten) en laat je ratje maar onderzoeken. Mocht hij/zij je vingertoppen/nagels beginnen te beknabbelen, ('t zou zomaar voedsel kunnen zijn....) dan niet in paniek je hand terugtrekken, maar gewoon rustig je hand een beetje sluiten. (EDIT: eh ja, niet met het ratje ertussen dus hè....)

Wat ook kan helpen, en vaak minder bedreigend is (omdat je dan niet indringt op een plek die als veilig wordt beschouwd), is het ratje op een afgeschermde plek zetten (zodat hij/zij los rond kan lopen) en er zelf bij gaan zitten. (Klein beetje afstand bewaren natuurlijk, er gelijk met je neus bovenop gaan zitten is voor de meeste ratten behoorlijk afschrikwekkend ;) )

Zo kan je ratje rustig op onderzoek uit en zo dus ook jou onderzoeken. Desnoods maak je een spoor van lekkere dingetjes (bijv. ongezouten zonnebloempitjes) om hem/haar te lokken. (Natuurlijk met mate, maar in het begin kan het handig zijn.)
Best kans dat hij/zij het lekkers verzamelt en achter je rug weg kruipt om het op te eten. (Zeker als je op een bank zit is dat vaak een erg warm en veilig plekje. Kan 'ie mooi aan je geur wennen :) )
pi_98312049
Ik ben bij mijn rat eerst gewoon bij de kooi gaan zitten, mijn arm leunend in de opening.
Dan kwam ze vanzelf kijken en liep op ten duur mijn arm op. In eerste instantie gewoon niets gedaan, gewoon terug de kooi in laten lopen en weer terug de arm op, later mijn arm teruggehaald zodat ze de kooi niet meer inkon maar naar mijn nek liep.

Daarnaast heb ik veel mijn hand voor haar gehouden, maar dan in mijn mouw gestopt en als ze dan beet(ze kon echt gemeen bijten) blies ik haar lichtjes in het gezicht, een kort, stevig, maar niet hard blaasje in het gezicht om haar te vertellen dat ik dat niet wilde.
Maar dat dan zonder te willen oppakken e.d.

Veel contact met haar zoeken terwijl ze zelf naar mijn nek gelopen was en snoepjes e.d. geven en langzaam aan uitgebreid met aaien in de kooi en toen dat goed ging overgegaan op voorzichtig oppakken.

Had mijn zoontje het makkelijk met zijn rat, dat is een superschatje, heel vriendelijk karakter, maar die van mij houdt niet zo van oppakken, nogsteeds roept dat wat spanning op(ze heeft de neiging dan wat vast te pakken, maar als ik dan rustig wacht ontspant ze weer en laat los), maar zo via mijn arm naar mijn nek lopen is geen probleem en daar kan ik haar wel pakken zonder enige spanning in haar lijf.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  vrijdag 17 juni 2011 @ 22:08:42 #11
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_98312129
een lucifer door midden breken en in zn bekje stoppen, kan ie je ook niet meer bijten.
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
pi_98314151
Een ratje nemen? :{ :X :')
pi_98339364
Een 2de bij halen als je er maar 1tje hebt. Ratten zijn sociale dieren en hebben nood aan een leeftijdsgenootje. En de 2de niet uit de dierenwinkel halen maar bij een opvang/rattery. Neem anders eens een kijkje op www.rattenopvang.com ik weet niet waar je woont maar mss zitten er in de buurt. Je kan ook steeds mailen naar rattenopvang@gmail.com om te vragen welke ratjes in de opvang zitten.
pi_98339903
Een goed tamme en nieuwschierige rat erbij helpt wel, bij ons ook, omdat die van mijn zoontje bij me kwam kwam die van mij ook en durfde me te gaan onderzoeken.

En ze zijn altijd zo blij met elkaar, ratten houden echt niet van alleen zijn, ze kletsen ook erg veel onder elkaar, maar dat kunnen wij niet horen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')