FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / PvdA Amsterdam wil alle diesels de stad uit
El_Liberalistedonderdag 16 juni 2011 @ 19:19
Althans, dat zegt één van hen :')
quote:
De PvdA pleitte in de commissie Verkeer donderdagmorgen voor een Amsterdamse milieuzone voor dieselauto's.



Raadslid Luud Schimmelpennink: "Diesels zorgen voor de meeste vervuiling van alles. Binnen de ring zouden ze moeten verdwijnen." Een opmerkelijk standpunt dat volgens verkeerswethouder Eric Wiebes 'onwenselijk en onhaalbaar' is. In de commissie Verkeer werd gesproken over de herijking van de maatregelen voor luchtkwaliteit.

Partijgenoot Myriam Bergervoet reageerde totaal verrast op de uitlatingen van Schimmelpennink en ontkende dat de PVDA voor een milieuzone voor diesels is. Beiden verlieten uiteindelijk de raadsvergadering voor een spoedoverleg met de voorlichters van de PVDA.
Bron: AT5.nl

Enfin, er zit weer iemand op een onbewoond eiland daar..
thedeedsterdonderdag 16 juni 2011 @ 19:25
Alles voor de maakbare samenleving bij die koekebakkers...
El_Liberalistedonderdag 16 juni 2011 @ 19:27
Daarbij lijkt het me geen aanbeveling voor het bedrijfsleven..
Ferdodonderdag 16 juni 2011 @ 19:35
Laten we dan direct teruggaan naar de tijd van paard en wagen..

...oh nee, die scheiden ook weer ammonia uit, da's ook weer slecht. :')

Wat is dat in vredesnaam voor zweefmolen? :D

Overigens is het gelukkig maar één zo'n wereldvreemd figuur, niet de complete PvdA-fractie, getuige dat spoedoverleg.
RedFever007donderdag 16 juni 2011 @ 20:00
Goddomme wat een intellect :')
Lachwekkend triest eigenlijk dat dit soort mensen bestaan en dit soort functies bekleden ;(
PhirePhoenix4donderdag 16 juni 2011 @ 20:24
Amsterdam :')
bijdehanddonderdag 16 juni 2011 @ 20:44
quote:
10s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:24 schreef PhirePhoenix4 het volgende:
Amsterdam :')
Dit dacht ik ook bij het lezen van het bericht. Het is zelfs makkelijk om tegen A'dam aan te schoppen dan tegen de PvdA :')
Oscar.donderdag 16 juni 2011 @ 20:51
Gaat niet door, Mevrouw Femke Halsema rijdt nog in een oude mercedes diesel
rutger05donderdag 16 juni 2011 @ 21:20
Waarom opnieuw het wiel uitvinden. Neem een voorbeeld aan Duitsland met de milieuzones, dan kan je bijzonder vervuilende en ongezonde auto's gaan weren.
Bram_van_Loondonderdag 16 juni 2011 @ 22:11
Prima idee gezien de grote hoeveelheid fijnstof, de dunne diameter van die fijnstofpartikels (geen roetfilter houdt dat tegen), de grote concentratie aan mensen en het vele verkeer.
Ik hoop dat veel steden volgen. We kunnen beter op LPG of op benzine rijden, het liefst op LPG.
kawotskidonderdag 16 juni 2011 @ 22:15
Lpg? Waarom dan die hoge belasting?
Bram_van_Loondonderdag 16 juni 2011 @ 22:18
Dat zou ik graag eindelijk eens willen weten. Het logische antwoord: omdat het kan.
El_Liberalistedonderdag 16 juni 2011 @ 22:23
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 22:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Prima idee gezien de grote hoeveelheid fijnstof, de dunne diameter van die fijnstofpartikels (geen roetfilter houdt dat tegen), de grote concentratie aan mensen en het vele verkeer.
Ik hoop dat veel steden volgen.
Hoe zou je omgaan met de gevolgen voor het bedrijfsleven dan?
Bram_van_Loondonderdag 16 juni 2011 @ 22:36
Doel je specifiek op vrachtwagens?
Tja, voor die voertuigen zal je een uitzondering moeten toestaan, helaas.
Voor de personenwagens (leaseauto's) van werknemers kan het probleem worden opgelost door voldoende lang van tevoren aan te kondigen dat deze maatregel ingaat zodat ze bij nieuwe leasecontracten auto's op LPG of benzine laten rijden. LPG is nog goedkoper ook ondanks de nutteloze extra vaste belasting met het typische aantal kilometers wat lease-auto's per maand rijden.
Zolang je diesel verbiedt voor personenauto's en bromfietsen (veel meer uitstoot van fijnstof dan auto's) heb je al enorm veel winst geboekt.
El_Liberalistedonderdag 16 juni 2011 @ 23:21
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 22:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Doel je specifiek op vrachtwagens?
Tja, voor die voertuigen zal je een uitzondering moeten toestaan, helaas.
Voor de personenwagens (leaseauto's) van werknemers kan het probleem worden opgelost door voldoende lang van tevoren aan te kondigen dat deze maatregel ingaat zodat ze bij nieuwe leasecontracten auto's op LPG of benzine laten rijden. LPG is nog goedkoper ook ondanks de nutteloze extra vaste belasting met het typische aantal kilometers wat lease-auto's per maand rijden.
Zolang je diesel verbiedt voor personenauto's en bromfietsen (veel meer uitstoot van fijnstof dan auto's) heb je al enorm veel winst geboekt.
Vrachtauto's nog niet eens zozeer, meer busjes en leaseauto's idd.

Als een bedrijf, ik noem maar wat, het KPMG, of het hoofdkantoor van Heineken, zal besluiten of ze in Amsterdam of in een andere plaats gevestigd gaan zijn, dan zullen ze sneller voor die andere plaats kiezen omdat 1) hun hele wagenpark aanpassingen moet krijgen, benzine is duur, elektrisch is inefficiënt, lpg is standaard vrijwel niet te verkrijgen dus dure inbouw, 2) klanten en andere stakeholders met hun auto de stad niet meer inkomen 3)leveranciers de stad niet meer inkomen, dus hun alternatief moeten doorberekenen etc.. Terwijl bij bijvoorbeeld een andere plaats van dit alles geen sprake is.

Het zijn misschien geen factoren die een bedrijf de das om zullen doen, maar wel factoren die een bedrijf zullen doen besluiten om zich elders te vestigen.

Ik vind LPG ook een prima alternatief hoor, daar niet van, maar dat is gewoon standaard weinig te krijgen in een auto en duur qua inbouw als je op grote schaal bezig bent. En veel busjes (vrijwel allen) zijn technisch gewoon personenauto's, dus wat moet je dan bijvoorbeeld doen met al die busjes van horeca-bedrijven, klusbedrijven, koeriersdiensten etc. etc.

Qua bromfietsen kan ik je geruststellen, ik denk dat in Amsterdam de brommers die op diesel rijden op 1 hand te tellen zijn :)
Zeelandvrijdag 17 juni 2011 @ 09:35
Het aantal dieselbrommers op één hand te tellen? In Amsterdam. _O-
thumbnailvrijdag 17 juni 2011 @ 09:39
Van de fietsersbond:

Brommers en scooters stoten meer ultrafijne stofdeeltjes uit dan vrachtwagens. Daarmee zijn ze schadelijker voor de gezondheid dan eerst werd aangenomen. Dat melden de Fietsersbond en de Universiteit Utrecht donderdag op basis van onderzoek.

Uit de metingen van de Fietsersbond zou blijken dat brommers en scooters moeiteloos op 35 duizend deeltjes per kubieke centimeter lucht komen. Voor vrachtwagens is dit dertigduizend deeltjes per kubieke centimeter. Deze deeltjes zijn schadelijk voor zowel automobilist als fietser, zo is gemeten.
Pietverdrietvrijdag 17 juni 2011 @ 10:15
Roetfilter verplichten, ook voor vrachtwagens, tweetakt verbieden, scheepsvaartbrandstof aan zelfde eisen laten voldoen (zwavelarm)
Dit zet meer zoden aan de dijk dan al dat gezeik.
Ferdovrijdag 17 juni 2011 @ 10:15
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 09:35 schreef Zeeland het volgende:
Het aantal dieselbrommers op één hand te tellen? In Amsterdam. _O-
Leeuwedeel van de scooters rijdt gewoon euroloodvrij, met twee- dan wel viertakt-olie, en dan zijn er nog een marginaal aantal electrische scooters. Van dieselscooters heb ik nog nooit gehoord.
iehlaakvrijdag 17 juni 2011 @ 10:26
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Roetfilter verplichten, ook voor vrachtwagens, tweetakt verbieden, scheepsvaartbrandstof aan zelfde eisen laten voldoen (zwavelarm)
Dit zet meer zoden aan de dijk dan al dat gezeik.
QFT^2

Plus een foute afstelling van de motor plus kat bestraffen.
Pietverdrietvrijdag 17 juni 2011 @ 10:28
In Italie is de Roetfilter voor vrachtwagens al verplicht, dus waarom niet hier?
Red_85vrijdag 17 juni 2011 @ 10:40
De Amsterdamsche pvda en groenlinks daarbij _O-

Echt, die mensen hebben te veel wiet gerookt. Wereldvreemdelingen die absoluut niet in de gaten hebben wat er buiten het Waterlooplein aan de hand is.
Knarfvrijdag 17 juni 2011 @ 11:25
Zijn er in iedergeval geen taxi problemen meer in A´dam, want die zijn er ook niet meer. Veel bussen (vooral de streekbussen), zullen ook nog wel op diesel rijden.
thumbnailvrijdag 17 juni 2011 @ 11:44
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 11:25 schreef Knarf het volgende:
Zijn er in iedergeval geen taxi problemen meer in A´dam, want die zijn er ook niet meer. Veel bussen (vooral de streekbussen), zullen ook nog wel op diesel rijden.
Die zijn wel heel schoon.
ZwartmetSuikervrijdag 17 juni 2011 @ 11:48
Het ruikt vies, dus vervuilt het meest? Daar is geen wetenschapper aan verloren gegaan. Wat een onzin.
Ivo1985zaterdag 18 juni 2011 @ 19:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 09:39 schreef thumbnail het volgende:
Van de fietsersbond:

Brommers en scooters stoten meer ultrafijne stofdeeltjes uit dan vrachtwagens. Daarmee zijn ze schadelijker voor de gezondheid dan eerst werd aangenomen. Dat melden de Fietsersbond en de Universiteit Utrecht donderdag op basis van onderzoek.

Uit de metingen van de Fietsersbond zou blijken dat brommers en scooters moeiteloos op 35 duizend deeltjes per kubieke centimeter lucht komen. Voor vrachtwagens is dit dertigduizend deeltjes per kubieke centimeter. Deze deeltjes zijn schadelijk voor zowel automobilist als fietser, zo is gemeten.
En er komt uit de uitlaat van een bromfiets met 50cc motorblok natuurlijk net zo veel lucht als uit de uitlaat van een vrachtwagen met 10.000+ cc.
Overigens ben ik het er mee eens dat er langzamerhand ook wel eens wat strengere milieu-eisen gesteld mogen worden aan bromfietsen/scooters en motorfietsen. Wanneer alle tweetakt-rommel vervangen zou worden door fatsoenlijk viertakt-spul, dan hoeven al die brommertjes ook geen olie meer te verbranden. Gaat enorm schelen.

Wat die diesel betreft... Ga met milieuzones werken zoals in Duitsland en voor vrachtwagens ook al lang in Nederland gedaan wordt.
Spezza19zaterdag 18 juni 2011 @ 22:54
PvdA.... dat is toch die partij met mensen met een lager IQ dan gemiddeld mens met Down Syndroom?