abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98205125
Ik heb een leuk huisje op het oog. Nu vraag ik me alleen af of ik eerst moet laten keuren of eerst moet bieden.

Aangezien het er op het eerste oog echt heel goed onderhouden uitziet, overweeg ik zelf om eerst een bod te doen en te zien of we in de onderhandelingen komen. Dan kan de makelaar/verkoper niet verder onderhandelen met een andere mogelijke koper. In het bod en de koopovereenkomst laat ik dan als ontbindende voorwaarde (o.a.) de uitkomst van de bouwtechnische keuring opnemen. Dus niet alleen de kosten van eventuele gebreken die eruit komen, maar gewoon alles. Als namelijk blijkt dat er een risico voor op termijn in zit, wil ik ook onder de koop uit kunnen komen.

Nu raadt iemand anders mij aan om eerst te laten keuren en daar het bod vanaf te laten hangen. Het bod zou namelijk wel eens heel anders kunnen zijn geweest wanneer je die uitkomsten had geweten. Zelf voel ik daar minder voor, omdat je dan officieel niet in onderhandeling bent, je wel de kosten voor de keuring moet betalen en de makelaar rustig verder kan onderhandelen met een ander.

Volgens de makelaar is er minstens één andere geïnteresseerde. Of het waar is, weet ik niet, maar het klinkt wel aannemelijk, omdat diegene een afspraak scheen te hebben op het moment dat wij ook wilden. Ook dat kan een truc zijn, maar ik ga er vanuit dat dat wel waar is. Daar vanuitgaande en verder ook in ogenschouw houdende dat het vermoedelijk een relatief gewild huis is, was mijn idee om eerst te kijken of we overeenstemming kunnen bereiken. Dan laten keuren. In principe lijkt mij de keuze dat ik het huis wel wil met aftrek van gebreken/mogelijke toekomstige gebreken óf ik wil het huis niet. Maar het lijkt mij niet dat er veel verschil in de koopprijs zit, omdat ik ineens veel minder zou hebben geboden wanneer blijkt dat er meer mis mee is. Dat verschil wil ik dan nl van de koopprijs af hebben. En ik geloof nooit dat de verkoper er wel mee akkoord zou gaan, wanneer ik eerder lager zou hebben geboden, als hij dat ook niet gaat na de uitkomst van de keuring.

Wat zeggen jullie?
pi_98205742
Bieden onder voorbehoud dat de keuring goed is.
pi_98205829
De makelaar is een ouderwetse: die van die andere gegadigde is al > 20 jaar oud. Zo'n clausule in je koopcontract opnemen lijkt leuk en aardig, maar werkt in de praktijk vaak niet.

Ik had dat 10 jaar geleden bij de hand (kopers van mijn huis hadden zo'n ontbindende voorwaarde opgenomen), maar toen puntje bij paaltje kwam, konden ze niet meer onder het koopcontract uit.

Gewoon bedenken wat jij het waard vindt en weet: er zijn meer ideale huizen. Dez niet, dan genoeg andere.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98206207
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:04 schreef blomke het volgende:

Ik had dat 10 jaar geleden bij de hand (kopers van mijn huis hadden zo'n ontbindende voorwaarde opgenomen), maar toen puntje bij paaltje kwam, konden ze niet meer onder het koopcontract uit.

Tien jaar geleden bestond de wet, die stelt dat je koopcontract pas definitief is, zodra het getekend en wel + 3 dagen bedenktijd heeft gehaald, ook nog niet ;) Die stamt uit 2003. Alles dat mondeling besproken is, wordt pas bindend na tekenen + bedenktijd.

Ik zou ook zeker wel die keuring willen laten doen tussen eindbod en tekenen in.

Overigens weet ik ook niet of er meer ideale huizen zijn, omdat ik in een betrekkelijk kleine vijver vis. Ik ben wel zo simpel, dat ik niet over een bepaalde grens heen wil gaan. Dus als die ander me voor is, dan zij dat zo.

Maar ik zie het ook niet zitten om 300/400 euro voor een keuring neer te tellen, terwijl de makelaar vervolgens met iemand anders verder gaat.

En toch twijfel ik ergens aan mijn eigen gedachtegang, anders zou ik het hier niet op het forum plaatsen ;)

Toch bedankt voor jullie reacties btw!
pi_98206378
Dan wordt dus de volgorde: onderhandelen tekenen en als de gesmeerde bliksem een keuring uit laten voeren. Dan binnen drie dagen er uit springen als die keuring te veel gebreken aangeeft. Niet zonder risico.........

Al met al veel beter eerst laten keuren, met het rapport heb je een extra onderhandelingspunt om de prijs te drukken en kom je veel beter beslagen ten ijs.

En bedenk: een keuringsrapport ziet echt niet alles.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98206513
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:16 schreef blomke het volgende:
Dan wordt dus de volgorde: onderhandelen tekenen en als de gesmeerde bliksem een keuring uit laten voeren. Dan binnen drie dagen er uit springen als die keuring te veel gebreken aangeeft.

Al met al veel beter eerst laten keuren, met het rapport heb je een extra onderhandelingspunt om de prijs te drukken.

En bedenk: een keuringsrapport ziet echt niet alles.
Dat laatste weet ik. Maar eerlijk gezegd weet ik ook niet goed hoe je kan zorgen dat je wel alles ziet.

Maar wat dan als we zouden onderhandelen, maar nog niet tekenen? Kan dat? In die tijd de keuring laten uitvoeren? En dan tekenen? Iemand die daar verstand van heeft?
pi_98206696
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:19 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]

Dat laatste weet ik. Maar eerlijk gezegd weet ik ook niet goed hoe je kan zorgen dat je wel alles ziet.

Maar wat dan als we zouden onderhandelen, maar nog niet tekenen? Kan dat? In die tijd de keuring laten uitvoeren? En dan tekenen? Iemand die daar verstand van heeft?
Neem van een ouwe rot aan: je komt nooit alles te weten. Hoe meer je weet, des te meer je er achter komt dat je nog lang niet alles weet.

Onderhandelen, keuren, tekenen etc. is natuurlijk helemaal een vreemde volgorde, waarover onderhandel je eigenlijk.

Je bent nu al gestressed door die makelaar, neem even afstand van het geheel en denk rustig na wat je eigenlijk wilt. Laat je niet opjagen.
pi_98206916
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 15:50 schreef Pinklady89 het volgende:Volgens de makelaar is er minstens één andere geïnteresseerde. Of het waar is, weet ik niet, maar het klinkt wel aannemelijk, omdat diegene een afspraak scheen te hebben op het moment dat wij ook wilden.

Wat zeggen jullie?
Wij zeggen dat dit wel een erg doorzichtige truc is. Als je 40 - 50 uren in een week hebt om te bezichtigen, is het wel erg toevallig dat er net ook een andere op dat moment staat te popelen.

Ofte wel: gezwam. Makelaar bellen en zeggen dat ie 't met die ander eerst mag uitzoeken. Hoorn op de haak gooien en niet meer van je laten horen. Poot stijf houden.

Kijk even in je PM.
pi_98207413
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Wij zeggen dat dit wel een erg doorzichtige truc is. Als je 40 - 50 uren in een week hebt om te bezichtigen, is het wel erg toevallig dat er net ook een andere op dat moment staat te popelen.

Ofte wel: gezwam. Makelaar bellen en zeggen dat ie 't met die ander eerst mag uitzoeken. Hoorn op de haak gooien en niet meer van je laten horen. Poot stijf houden.

Kijk even in je PM.
True. Maar hoe voorkom ik dan dat ik een keuring laat doen, daarvoor betaal en vervolgens tóch iemand anders met het huis er vandoor gaat? Ik heb geen moeite om die paar honderd euro te betalen, maar dan niet om vervolgens een ander te zien vertrekken met. Overigens staat het huis pas 13 dagen in de verkoop. Dus ik kan ook niet zeggen dat het al heel lang in de verkoop staat enzo. En dat er niemand komt kijken. Ik ben nog wel in staat om op het moment te gaan kijken of er daadwerkelijk een bezichtiging is. Misschien doe ik dat wel.

En je hebt een pm terug ;)
pi_98207592
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:36 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]
Ik ben nog wel in staat om op het moment te gaan kijken of er daadwerkelijk een bezichtiging is. Misschien doe ik dat wel.

Slim!
  woensdag 15 juni 2011 @ 17:07:32 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_98209140
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:19 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]

Zo is het bij ons gegaan. Rapport is gemaakt na acceptatie van ons bod en voordat we tekenden voor het koopcontract. Dit was op aanraden van onze makelaar.
The love you take is equal to the love you make.
pi_98211289
Verdiende die makelaar zeker zelf ook nog wat aan? Wat leverde het rapport je op?
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:10:22 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_98211935
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 17:54 schreef blomke het volgende:
Verdiende die makelaar zeker zelf ook nog wat aan? Wat leverde het rapport je op?
Dat er niet zoveel mis was met het huis.
pi_98219639
Zou je andersom (eerst rapport, dan bieden en tekenen) niet logischer hebbben gevonden???
  woensdag 15 juni 2011 @ 20:45:31 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_98219728
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 20:43 schreef blomke het volgende:
Zou je andersom (eerst rapport, dan bieden en tekenen) niet logischer hebbben gevonden???
Nee, want als iemand anders mij voor was geweest met een bod waar de verkoper op door wilde, had ik een rapport voor niks laten maken.
pi_98219947
Achja, het ergste is als je eerst een keuring laat doen, de makelaar weet dat je serieus bent. Dus gaan ze niet ver zakken.

Dus: eerst bieden, uitonderhandelen en in de ontbindende voorwaarden de keuring opnemen. Daarin kun je dan aangeven dat er maximaal x euro aan te verwachten onderhoud in de komendde x jaar mag zijn, of het dak goed, of iets anders wat je verdenkt..
Whatever...
pi_98220216
Oké. Zo deden de kopers van mijn vorige huis het inderdaad. Maar mijn makelaar (prima vent) had die ontbinding zo snugger in het koopcontract opgenomen, dat ze er uiteindelijk toch niet onderuit konden komen.
pi_98220465
^^ Mjah, daar ben ik niet zo heel bang voor. Ik heb twee juristen die de koopakte zouden doorlezen. Overigens vind ik dat hierboven wel echt genaaid. Je geeft het niet voor niks aan. Als het mijn makelaar zou zijn, had ik hem echt gewassen. Oók als ik verkoper zou zijn.
pi_98220636
Mijn makelaar wilde verkopen en z'n (m'n) poen zien.
pi_98222314
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:01 schreef blomke het volgende:
Mijn makelaar wilde verkopen en z'n (m'n) poen zien.
Ja dat zal best. Dat wil elke makelaar. Maar als het mijn verkopende makelaar zou zijn, gaat 'ie niet zo te werk. En dan kan het een prima vent zijn wat 'ie wil, als makelaar is 'ie op dat vlak dan echt... nouja, geen idee. Maar ik vind 't echt niet kunnen.

In de winkel waar ik werk, wil ik ook verkopen. Maar ik naai mijn klanten niet.
pi_98222412
Wel een goed idee hoor. Doe een laag bod, en dan ben je in onderhandeling.

Let wel even op; ik zou voordat je een serieus bod doet na dat eerste lage bod, echt wel eerst een keuring laten doen. Die clausule waar jij het over hebt, is een standaard clausule die in het model koopakte staat (van NVM en Eigen Huis). Maar dat is een clausule die zegt, dat de kosten meer dan 5.000 euro bedragen en van structurele aard zijn.

Dus als het huis bijzonder slecht geisoleerd is, en de electriciteit van 1940, en het schuurdak is lek, en de tuin moet afgegraven worden, enzovoort enzovoort: dat is allemaal geen reden om dan te ontbinden voor zover ik weet, omdat het niet van structurele aard is.
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
pi_98223598
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:30 schreef bart1977 het volgende:
Doe een laag bod, en dan ben je in onderhandeling.
Dat is niet waar, he? Pas als de verkopende partij een tegenbod doet, dan ben je in onderhandeling. Dus doe je een te laag bod, dan kom je nog nergens.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:30 schreef bart1977 het volgende:

Die clausule waar jij het over hebt, is een standaard clausule die in het model koopakte staat (van NVM en Eigen Huis). Maar dat is een clausule die zegt, dat de kosten meer dan 5.000 euro bedragen en van structurele aard zijn.
Dan maak ik mijn eigen clausule :P
Geen idee of het kan, hoor. Maar met een dergelijke clausule ga ik niet akkoord. En misschien laat ik dan inderdaad wel keuren tijdens de onderhandelingen. Behalve als de makelaar dan besluit de boel stop te zetten.
pi_98229555
Ik heb wel het risico genomen om een keuring vooraf te doen. Puur omdat bij mij wel het een en ander gedaan moest worden. Bij mij kwam er namelijk een bedrag uit van 6 mille voor onmiddellijke reparaties; toch aanzienlijk van een huis onder de 2 ton.

Uiteindelijk is het onderhandelen gelukt.

Ik zou, als er niet zoveel aan de hand lijkt te zijn aan de woning, wel eerst proberen in onderhandeling te komen. Je kan denk ik ook zeggen dat je echt bereid bent je bod te verhogen als je duidelijkheid hebt over toekomstige kosten.

Zou het in deze markt ook nog lukken om de verkopende makelaar te dwingen zo'n rapport op te stellen en de kosten op hem te verhalen? Heel soms zie ik advertenties op funda waarin dat trouwens wel is gebeurd.
pi_98230684
Huur iemand die verstand van huizen heeft in voor 2 uurtjes om mee te gaan naar bezichtiging..
Ben je op zijn hoogst paar tientjes kwijt.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2011 23:34:37 ]
pi_98231638
Naar mijn mening is een bouwkundige keuring vooral nodig als het huis echt een behoorlijke opknapbeurt nodig heeft en jij weet niet wat het zal gaan kosten. Als het huis er aardig uitziet, zie ik niet zo snel het nut in, behalve natuurlijk als het huis echt oud is of het huis echte gebreken vertoont. Neem daarom gewoon je ouders mee, of mensen die al veel verhuisd zijn. Soms kijk je over hele banale dingen heen.
pi_98235105
Ik weet niet welk beeld je precies hebt over het 'in onderhandeling zijn' (al dan niet officieel) maar het heeft geen enkele juridische waarde. Zolang er geen contract getekend is, staat het de verkoper vrij om te verkopen aan wie hij maar wil, ook al is hij nog aan het onderhandelen met jou (niet sjiek, maar het mag).

Laat je niet teveel op jagen. Andere kopers willen ook tijd om na te denken, een bouwkundig rapport laten maken, etc, etc. Er is op dit moment geen enkele reden om over 1 nacht ijs te gaan; voor anderen niet, dus ook voor jou niet.

M.i. kan je gewoon een bouwkundige keuring laten uitvoeren en dan een optie nemen op het huis waarna je rustig een weekje kunt nadenken over een bod. Ik zou de makelaar opbellen en zeggen dat je een bouwkundig rapport wilt hebben voor je een bod doet en verlang in eerste instantie dat de verkopende partij dit betaalt. Het is namelijk in zijn voordeel als hij zo'n rapport kan overhandigen aan geinteresseerden. Je kan hem altijd nog tegemoet komen door de helft te betalen.

En als laatste. Al zou je het huis in het ergste geval mislopen, dan heb je meer tijd om te sparen terwijl de huizenprijzen verder dalen. Ik snap dat je het huis graag wilt maar onderschat je eigen positie niet.
pi_98236442
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2011 23:50 schreef skrn het volgende:
Als het huis er aardig uitziet, zie ik niet zo snel het nut in, behalve natuurlijk als het huis echt oud is of het huis echte gebreken vertoont.
Je wilt niet weten wat er allemaal gecamoufleerd kan worden, zodat het er aardig uitzie maar in werkelijkheid slechte punten heeft. En die gebreken zie je soms pas door een bouwkundige keuring, die trouwens ook niet altijd alles ontdekt.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 01:34 schreef dot-matrix het volgende:
En als laatste. Al zou je het huis in het ergste geval mislopen, dan heb je meer tijd om te sparen terwijl de huizenprijzen verder dalen. Ik snap dat je het huis graag wilt maar onderschat je eigen positie niet.
Hetgeen een 100% steekhoudend en zinvol advies is. Naast de prijsdaling van huizen, is ook de rentedaling in je voordeel.
pi_98237779
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 05:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Je wilt niet weten wat er allemaal gecamoufleerd kan worden, zodat het er aardig uitzie maar in werkelijkheid slechte punten heeft. En die gebreken zie je soms pas door een bouwkundige keuring, die trouwens ook niet altijd alles ontdekt.

Eens. Ik ken iemand, die een huis heeft gekocht en dat zag er prima uit. Tot ze er eenmaal in woonden. Geen rotte kozijnen en dergelijke, maar gasleidingen, die lagen waar ze niet mochten liggen. Niet dat ik geloof dat ze dat er met een bouwkundige keuring uitgehaald zouden hebben, want ze lagen onder de stenen, maar niet lang nadat ze er kwamen wonen, was er toch een gasontploffing.
Verder zat er een soort kruipruimte, waar niemand iets vanaf wist. Hoewel het onder een schuin dak zat, bleek je er echt een goed grote inloopkast (en dan bedoel ik echt groot) van te kunnen maken.
Afvoerleidingen liepen gewoon horizontaal, waardoor die om de haverklap verstopt zaten.

Je kunt iemand dan onoplettend noemen, maar ik zie daardoor wel het nut van een deskundige oog van een derde in.

quote:
Ik weet niet welk beeld je precies hebt over het 'in onderhandeling zijn' (al dan niet officieel) maar het heeft geen enkele juridische waarde. Zolang er geen contract getekend is, staat het de verkoper vrij om te verkopen aan wie hij maar wil, ook al is hij nog aan het onderhandelen met jou (niet sjiek, maar het mag).
Dat lees ik dus op makelaarssites. Zodra er een openingsbod en tegenbod is geweest, zijn de partijen in onderhandeling en mag de verkopende partij niet met een ander onderhandelen. Maargoed, als het niet zo is, dan zal het wel niet zo zijn.

Overigens zou ik van de verkopende partij geen bouwkundig rapport aannemen. Als ik een keuring wil, laat ik 'm zelf uitvoeren door een zelf uit te kiezen bouwkundige (of in ieder geval vereniging). Niks makelaar, niks verkopende partij. Als ze je op alle vlakken kunnen belazeren, dan kunnen ze het op dit vlak ook.
pi_98237926
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:47 schreef Pinklady89 het volgende:
Dan maak ik mijn eigen clausule :P
Geen idee of het kan, hoor. Maar met een dergelijke clausule ga ik niet akkoord. En misschien laat ik dan inderdaad wel keuren tijdens de onderhandelingen. Behalve als de makelaar dan besluit de boel stop te zetten.
Het probleem met je eigen clausule maken ten aanzien van een bouwtechnische keuring is, dat het lastig is voor de verkopende partij.

Stel dat jij een clausule maakt die, in tegenstelling tot de standaard NVM-clausule, naast structurele bouwgebreken ook gewone bouwgebreken als ontbindende voorwaarde opgeeft. Jouw bouwtechnisch adviseur constateert dan een aantal lullige dingen, bijvoorbeeld: schuur dakleer is aan vervanging toe, trapleuning ontbreekt, geen balustrade op vlizo-zolder, enzovoort en zet de kosten daarvoor op tienduizend euro. Dan ben jij als koper te gemakkelijk onder je koop vandaan.
pi_98237972
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 09:02 schreef Pinklady89 het volgende:
Verder zat er een soort kruipruimte, waar niemand iets vanaf wist [...]
Afvoerleidingen liepen gewoon horizontaal, waardoor die om de haverklap verstopt zaten.
Dat zijn volgens mij allemaal zaken, die een bouwkundige over het hoofd gaat zien, hoor. Of hij trekt de panelen van de muur, maar dat doen ze in de regel absoluut niet. De dingen die je noemt, zijn allemaal relatief kleine zaken die met een paar duizend euro zijn op te lossen.

Mijns inziens betekent een eigen huis kopen, dat je toch erop rekent dat er huis-specifieke en onverwachte zaken opduiken, die al gauw een paar duizend euro kosten om op te lossen.
pi_98239215
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 09:13 schreef bart1977 het volgende:

[..]
Mijns inziens betekent een eigen huis kopen, dat je toch erop rekent dat er huis-specifieke en onverwachte zaken opduiken, die al gauw een paar duizend euro kosten om op te lossen.
Bij een echt oud pand met achterstallig onderhoud, kan je er nog een 0-tje bij zetten. Ook op de lange termijn zit je met het jaarlijkse onderhoud aan de buitenzijde van de woning.
pi_98239400
Gewoon een bod doen met als ontbindende voorwaarde dat het achterstallig onderhoud niet meer bedraagd dan x bedrag.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_98241257
Waarom verleng je, in samenspraak met de verkopende partij, de wettelijke termijn van drie dagen niet?
Koopcontract op laten stellen door een jurist met ontbindende voorwaarden, escape 1.
Verlengde wettelijke termijn, escape 2.
pi_98244329
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 09:13 schreef bart1977 het volgende:

[..]

Dat zijn volgens mij allemaal zaken, die een bouwkundige over het hoofd gaat zien, hoor. Of hij trekt de panelen van de muur, maar dat doen ze in de regel absoluut niet. De dingen die je noemt, zijn allemaal relatief kleine zaken die met een paar duizend euro zijn op te lossen.
Het is allemaal op te lossen, geef ik toe. En dat een bouwkundige die over het hoofd zal zien, geloof ik ook nog. En het zijn ook geen hele grote dingen. Maar de gevolgen kunnen wel groot zijn. Zo'n gasexplosie is toch knap lullig. Ik weet niet of je het wel eens hebt meegemaakt? Zo klein vind ik het persoonlijk niet wanneer je gasleiding gewoon leegloopt het huis in (verstikkingsgevaar) en vervolgens de gasleiding (buiten gelukkig) explodeert? Het had voorkomen kunnen worden, wanneer de kopers hadden geweten dat de hele leiding verlegd moest worden. Daarvoor moest dan 30m (net aangelegd) straatwerk opengebroken worden + al het gewone verlegwerk. Dus dat is één. Het lijkt mij bij een bouwkundige keuring niet alleen om kosten, maar ook om mogelijk gevaar te gaan. Een bouwkundige mag wel degelijk om een tekening vragen, waarop de leidingen zijn aangegeven, lijkt mij?

Dan die horizontale leidingen: die hingen gewoon aan de muur. Dus was te zien, maar kopers hadden dat niet door. Dat vind ik wel een taak van een bouwkundige.

Nouja, die kruipruimte was niet erg. Maar als een bouwkundige ziet dat een huis een schuin dak heeft, maar vervolgens onder dat dak een rechte muur ziet, moet er toch een lampje gaan branden? Wat zit daar dan achter?

quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 09:11 schreef bart1977 het volgende:

[..]

Het probleem met je eigen clausule maken ten aanzien van een bouwtechnische keuring is, dat het lastig is voor de verkopende partij.

Stel dat jij een clausule maakt die, in tegenstelling tot de standaard NVM-clausule, naast structurele bouwgebreken ook gewone bouwgebreken als ontbindende voorwaarde opgeeft. Jouw bouwtechnisch adviseur constateert dan een aantal lullige dingen, bijvoorbeeld: schuur dakleer is aan vervanging toe, trapleuning ontbreekt, geen balustrade op vlizo-zolder, enzovoort en zet de kosten daarvoor op tienduizend euro. Dan ben jij als koper te gemakkelijk onder je koop vandaan.
Dat kan ik me inderdaad voorstellen. Hoewel het me daar niet om gaat. Ik wil alleen mijn eigen clausule maken, omdat ik zeker wil weten dat ik bij te hoge kosten onder mijn koop uit kan. Zodat ik geen taferelen krijg, zoals Blomke op de pagina hiervoor noemt. Niet om onder de koop uit te komen voor het ontbreken van een balustrade. Dus dat moet ook te noemen zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:10 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
Waarom verleng je, in samenspraak met de verkopende partij, de wettelijke termijn van drie dagen niet?
Koopcontract op laten stellen door een jurist met ontbindende voorwaarden, escape 1.
Verlengde wettelijke termijn, escape 2.
Dat lijkt me wel een goed plan. Slim.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')