abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 juni 2011 @ 10:51:54 #1
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_98149315
Aangezien het laatste vergelijkingstopic inmiddels 4 jaar oud is, wil ik hier opnieuw de vraag stellen wat op dit moment de beste/verstandigste keuze is voor mijn nieuwbouwhuis. We hebben op de benedenverdieping behoorlijk wat spots, op de meeste plaatsen zijn er meerdere spots aan elkaar gekoppeld, tevens is de meerderheid dimbaar en enkele spots zijn voorzien van een hotelschakeling waarbij er óf een dimmer en een gewone schakelaar óf twee dimmers op aangesloten zijn.

Ik heb me al bij diverse verlichtingswinkels laten informeren, maar krijg tegengestelde verhalen. De een zegt dat je voor GU10 moet kiezen omdat dit de toekomst is en hier straks ook LEDs op aan te sluiten zijn (nu ook al, maar nog niet goed dimbaar, te kil in lichtkleur en te duur). Een ander zegt dat er ook voor de 12V 2pins aansluiting LED alternatieven gaan komen. Vervolgens pleit de een voor 230V vanwege het gemak en geen trafo, en de ander geeft juist aan dat 12V meer gemak geeft want een veel langere levensduur en zelfs met de aanschaf van een trafo erbij zou het op termijn goedkoper zijn. Dus nu weet ik nog niks...

Vraag 1 is dus: Gaan we voor LED of halogeen? --> halogeen heeft op dit moment mijn voorkeur vanwege bovengenoemde eigenschappen. Wellicht wel een alternatief voor de toekomst.
Vraag 2 is: Indien halogeen, moeten we voor 12V of 230V gaan?

Waarom het een of waarom het ander? Ik ben bang dat er verschillende meningen zullen zijn, maar tegelijkertijd ben ik wel benieuwd naar de argumenten waarom voor het een of het ander te kiezen.
  Redactie Frontpage dinsdag 14 juni 2011 @ 11:41:52 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_98150692
Ik heb bewust gekozen voor 5x halogeen op 220v.

Vanwege de eenvoud van aansluiten, de relatief lage kosten (lampje vervangen kost bv nog geen 4 euro) en aansluitbaar op een standaard dimmer.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_98155116
Draden zijn bij 230 V ook dunner. Zie bovenstaand voor dimmer. Bij een gewikkelde (230 - 12 V) trafo (zeldzaam tegenwoordig) heb je bijvoorbeeld een dimmer geschikt voor inductieve lasten nodig (L). Bij een elektronische trafo heb je een tronic dimmer nodig. allemaal duurder dan de gewone dimmer voor R(esistance) belasting zoals een 230 V lamp.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  FOK!fotograaf dinsdag 14 juni 2011 @ 14:01:49 #4
17893 Forno
pi_98155184
Het gaat om spotjes, kom op, loop naar de winkel en koop iets leuks.

De enige keer dat ik bewust voor 12v zou kiezen, is in de badkamer omdat het daar vochtig is.
Nog overdreven veilig, tenzij je dagelijks met de douchekop het plafond bestraalt.

Hou er met een trafo ook rekening mee dat ze stuk gaan en dus vervangen moeten kunnen worden.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 15:02:09 #5
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_98157130
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:00 schreef blomke het volgende:
Draden zijn bij 230 V ook dunner.
dunste 220 draad is 1,5mm2...gemiddelde trafo draad (sec.) is .75??
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_98162549
Ik had voor onze verbouwing/renovatie overal 12V, erna 230V.
Van het adagium dat 12V langer meegaat heb ik niets gemerkt, integendeel. Op papier zal dat best zo zijn, in de praktijk heb je gewoon meer dingen die kapot kunnen gaan en dat doen ze dan ook.

(Overigens had ik mijn zinnen gezet op led, maar geen lichtarchitect die bereid bleek de basisverlichting voor een woonhuis uit te voeren in led. Hoe graag ze die bakken met geld ongetwijfeld ook aan me hadden willen verdienen.)

Ik zou zeggen: beter nu simpel en redelijk goedkoop houden, en over een x aantal jaar eens verder kijken naar led. Zelf hoop ik ook mijn halogeenspots ooit te vervangen door ledspots en een gelijkwaardige lichtsituatie te creëren, maar voorlopig zie ik dat niet gebeuren.
“I don’t hate people. I just feel better when they’re not around.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')