Aangezien het laatste vergelijkingstopic inmiddels 4 jaar oud is, wil ik hier opnieuw de vraag stellen wat op dit moment de beste/verstandigste keuze is voor mijn nieuwbouwhuis. We hebben op de benedenverdieping behoorlijk wat spots, op de meeste plaatsen zijn er meerdere spots aan elkaar gekoppeld, tevens is de meerderheid dimbaar en enkele spots zijn voorzien van een hotelschakeling waarbij er óf een dimmer en een gewone schakelaar óf twee dimmers op aangesloten zijn.
Ik heb me al bij diverse verlichtingswinkels laten informeren, maar krijg tegengestelde verhalen. De een zegt dat je voor GU10 moet kiezen omdat dit de toekomst is en hier straks ook LEDs op aan te sluiten zijn (nu ook al, maar nog niet goed dimbaar, te kil in lichtkleur en te duur). Een ander zegt dat er ook voor de 12V 2pins aansluiting LED alternatieven gaan komen. Vervolgens pleit de een voor 230V vanwege het gemak en geen trafo, en de ander geeft juist aan dat 12V meer gemak geeft want een veel langere levensduur en zelfs met de aanschaf van een trafo erbij zou het op termijn goedkoper zijn. Dus nu weet ik nog niks...
Vraag 1 is dus: Gaan we voor LED of halogeen? --> halogeen heeft op dit moment mijn voorkeur vanwege bovengenoemde eigenschappen. Wellicht wel een alternatief voor de toekomst.
Vraag 2 is: Indien halogeen, moeten we voor 12V of 230V gaan?
Waarom het een of waarom het ander? Ik ben bang dat er verschillende meningen zullen zijn, maar tegelijkertijd ben ik wel benieuwd naar de argumenten waarom voor het een of het ander te kiezen.