abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98118712
Beste mensen,

Ik heb een woning gekocht en heb een vraag en hoop dat iemand hier antwoord op heeft.

Mijn woning is ergens uit 1960 en kan/zal dus asbest bevatten. Ik wil een muur slopen maar is er te verwachten dat er asbest zit in een NIET-draagmuren? Is dat uberhaubt mogelijk?

Alvast bedankt!
  PR/Manusje van alles maandag 13 juni 2011 @ 17:17:46 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_98118816
Is de muur van hout? is hij bekleed? heb je een foto? loopt er een rookgasafvoer doorheen?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 13 juni 2011 @ 17:21:16 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_98118976
Meestal werd asbest ter isolatie gebruikt, dus zou je verwachten dat het er niet in zit.
Maar zou ook zomaar kunnen dat ze het muurtje uit restmaterialen (platen eternit bijvoorbeeld) hebben opgetrokken.
So we just called him Fred
pi_98119236
Hm, ik weet eerlijk gezegd niet of hij van hout is. Sowieso de kant vd woonkamer zit behang en aan de andere kant zitten er houten planken overheen.
Lastig wat betreft slopen. Een sample ergens heen sturen om te checken of er asbest in zit?
  PR/Manusje van alles maandag 13 juni 2011 @ 17:29:26 #5
Toezicht is gezond!
pi_98119391
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 17:26 schreef Klusser1 het volgende:
Hm, ik weet eerlijk gezegd niet of hij van hout is. Sowieso de kant vd woonkamer zit behang en aan de andere kant zitten er houten planken overheen.
Lastig wat betreft slopen. Een sample ergens heen sturen om te checken of er asbest in zit?
Nah nee, asbest zit sowieso ergens in verwerkt. Het is dus niet zo dat een stuk hout bijvoorbeeld asbest bevat.

Ik denk niet dat er asbest-platen of dergelijke verwerkt zijn in dat muurtje.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
pi_98119614
Nooit gehoord dat asbest in muren zat verwerkt. Ethernitplaten nog wel als dakbedekking, maar tegen muren...? Geen toepassing bekend.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_98126353
Ok! Thx voor de reacties!
pi_98128486
Heb je met scheidingsmuren weinig kans op. Als je het aantreft is dat in je rookkanaal, mogelijk in ventilatiekanalen van de badkamer, in oude stukken zeil op de vloer, en soms in aftimmeringen onder de ramen van de woonkamer
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  PR/Manusje van alles maandag 13 juni 2011 @ 20:32:48 #9
Toezicht is gezond!
pi_98128694
Wil ook nog wel eens in plafonds zitten. Van schuurtjes of zo.. Grote witte platen zijn het dan. Lijkt op gips.
pi_98129364
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:32 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wil ook nog wel eens in plafonds zitten. Van schuurtjes of zo.. Grote witte platen zijn het dan. Lijkt op gips.
Ook voor dakisolatie gebruikt. Muurisolatie denk ik ook wel.
pi_98129807
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 17:21 schreef FredvZ het volgende:
Meestal werd asbest ter isolatie gebruikt, dus zou je verwachten dat het er niet in zit.
Maar zou ook zomaar kunnen dat ze het muurtje uit restmaterialen (platen eternit bijvoorbeeld) hebben opgetrokken.
Er zijn vele duizenden producten waar asbest in is verwerkt, er zijn er echter pas een paar duizend van in kaart gebracht.

Asbest heeft zeer veel voordelen en 1 nadeel, is gelijk zijn grootste nadeel.

Nog geeneens zo heel veel jaar geleden verkocht een bekende winkel in huishoudelijke dingen nog een thermosfles waarin asbest zat, niemand die dat wist totdat iemand de afdichtingsring eens nader onderzocht.

Asbest is misschien verboden in ruim 100 landen, vele landen gebruiken het nog steeds.
In canada willen ze zelfs weer een asbest-mijn openen.
  PR/Manusje van alles maandag 13 juni 2011 @ 20:52:57 #12
Toezicht is gezond!
pi_98129872
Tot 1993 werd het nog gewoon verkocht in Nederland. _O-
pi_98129931
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 17:34 schreef blomke het volgende:
Nooit gehoord dat asbest in muren zat verwerkt. Ethernitplaten nog wel als dakbedekking, maar tegen muren...? Geen toepassing bekend.
Is ook als toevoegmiddel gebruikt voor gipsmortel.
Knauf onder andere heeft het jarenlang verwerkt, dus het kan in oude stuclagen zitten hoe klein die kans ook is.

[ Bericht 2% gewijzigd door klipper op 13-06-2011 21:06:15 ]
pi_98130124
Anders neem je wel wat voorzorgsmaatregelen? Een goed mondkapje en het puin goed verpakken?
pi_98130608
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:57 schreef Rapaille het volgende:
Anders neem je wel wat voorzorgsmaatregelen? Een goed mondkapje en het puin goed verpakken?
Een goed mondkapje..........
Je gelooft toch niet dat dat helpt, die vezels zijn zo klein dat je eigenlijk een onafhankelijke adembescherming moet gebruiken. (via google vind je de uitleg hier wel over)

Asbestvezels doen er ruim een dag over om van een meter of 2 naar de vloer te dalen, en stijgen vrijwel direct weer op als je zo'n ruimte binnen wandelt.

Als TS twijfelt, dan zijn er twee dingen die hij kan doen.
1) hij maakt het materiaal goed nat en neemt er een monster van ter onderzoek.
2) hij laat een monster nemen om dit te laten onderzoeken.

Voor de prijs hoef je het niet te laten, dit soort onderzoeken kosten niet veel, vanaf 42 euro weet je meer.
  maandag 13 juni 2011 @ 21:59:27 #16
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_98134341
Of je laat het verwijderen?
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_98140696
Kans is zeééér klein dat er asbest in zit: bel een asbest-inventarisatie-bedrijf, en vraag of ze je een paar monster-zakjes opsturen, kap een stukje uit je muur met een goed monkapje om natuurlijk :P, en stuur het op. Als je enkel steen en specie tegenkomt kun je je de moeite van opsturen besparen. Van een paar vezeltjes asbest leg je trouwens niet meteen het loodje, het is een natuur-product dat bij elke vulkanische uitbarsting de lucht in gegooid wordt: 100% asbestvrije lucht is moeilijk te vinden.

@ klipper: DTA geweest ofzo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')